T16 Moottori remppa...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

T16 Moottori remppa...

Viesti Kirjoittaja Ransu »

olis tarkoitus aloittaa 84`sen T16 baasin koneelle remontti päivät...
ja kyssäri kuuluu... kun lohko on alkuperäinen T16 vuodelta mies ja nahkakypärä (84) ja kanneksi tulis 91` vuoden tonnarin 2.3 ... niin minkä yläpään tiiviste satsin ostan motonetistä...??? vaihtoentoja on taas miljoona...???

ja sitten mitä jakopään osia käytän...??? T16 satkun...? :?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

16v turbosatkun tiivistesarja toiminee ihan hyvin. Eli kansipahvi 2-litraiselle (on itseasiassa sama kansipahvi kuin 2.3-litraisessakin). 2.1:ssa on sama kansi kuin 2.3 mutta pahvi on eri koska poraus on isompi. Kansipahvi menee kuitenkin lohkon mukaan, ja sopii ihan suoraan. 8v pahvi sopisi muuten, mutta siinä on jakopään koppa erikokoinen.

Muutenhan tuon kannen ei sinänsä pitäisi aiheuttaa mitään eroa niihin tiivisteisiin siihen nähden jos sinulla olisi orkkis kansi.. Pako ja imusarjan laipathan on kaikissa t16 satkuissa samanlaiset eikä kansi siihen vaikuta.
Tosin öljyputkia ei uudessa kannessa ole eikä tarvitse niinollen niitä muovinippeleitä jos ovat haurastuneet niinkuin vanhoissa kansissa tuppaa käymään. En muista oliko venttiilikopassa tarkemmin mitä eroa uudemmissa ja vanhemmissa, mutta sen tiivistettä myydään kyllä erilaista uudempaan ja vanhempaan.

Jos käytät pakosarjaa irti, niin suosittelen että surrauttelet vaikka dremelillä tai jollain sieltä alkupäästä löytyvän EGR:n kyhmyn pois, se tukkii melkein puolet kanavasta.. Tulee varmaan ihan kiva ero ahtimen spoolaukseen ja pakopaineisiin. ;) Tätä kyhmyä ei onneksi enää uudemmissa pakosarjoissa ole, eli 90->. Johtuen siitä että kattimalleissa ei EGR:ääkään ole.

Niin ja jakopään osat ihan t16 satkusta joo. Ovat tonnarissa vuosimalliin '92 asti samat kuin satkussa, sekä 2.0 että 2.3 koneessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Jaha jaha eli ton tonnarin koneen jakopään hilppeet pitäis käydä satkun h-lohkoon... siis ton 2.3 litraisen tonnarin koneen...???

Ja onko satkun T16 imusarjassa (84) ja vaparin 16v imusarjassa eroja muuta kun tuo EGR hässäkän puuttuminen...???
Koko eroja...??? kenties...??? :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Imusarjat on 2.0 koneissa samat vaparissa ja turbossa. 2.1:ssa on avarammat kanavat imusarjassa, joten se on ihan kiva viripalikka. :)

Vuosimalliin '92 asti pitäisi olla 16v satkun ja tonnarin jakopään hilut kaikki identtiset.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

jcarlson kirjoitti:Imusarjat on 2.0 koneissa samat vaparissa ja turbossa. 2.1:ssa on avarammat kanavat imusarjassa, joten se on ihan kiva viripalikka. :)

Vuosimalliin '92 asti pitäisi olla 16v satkun ja tonnarin jakopään hilut kaikki identtiset.
Moikka!
Esittäisin pienen huomautuksen. Kantsii tarkkailla sen jakopään alarattaan mitoitusta. Riippuen siivapyörän mallista, niissä on eroja pituudessa. Siis jos kasaa ihan sekalaisista koneista. Ks.http://www.saunalahti.fi/mattis6/Kuva4.JPG
Tosin tossa on mukana yx 8v-koneen ratas. Jos menee rattaat sekaisin, eipi öljypumppu pyöri tai sitten ei mene siivapyörä paikalleen.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muistaakseni tarkistin omaa projektiani varten, että ainakin 86-92 olisi satkuissa jakopään alaratas täysin sama. Kampiakseli on pidempi 91 eteenpäin, ja hihnapyörän pultti on myöskin erilainen - jakopään alaratas on silti sama. 84 ja 85 voi hyvinkin kyllä olla erilainen alaratas, mutta niitä ei EPC:ssä näy niin en voi tarkistaa, eikä tuon vuotisia autoja itseltä löydy. Mutta hyvä huomautus kyllä, voi tosiaan poiketa noissa parin ekan vuosimallin 16v jakopäissä tuo ratas uudemmista..

Edit: hoksasin tarkistaa vuoden '85 tiedot tonnarin kohdalta; Jakopään alaratas on tismalleen sama 2.0 ja 2.1l 16v koneissa 1985-1993 sekä tonnarissa että satkussa. Mutta 2.3 koneessa on alaratas eri osanumerolla. '84 alarattaasta ei ole tietoa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

saabt8 kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Imusarjat on 2.0 koneissa samat vaparissa ja turbossa. 2.1:ssa on avarammat kanavat imusarjassa, joten se on ihan kiva viripalikka. :)

Vuosimalliin '92 asti pitäisi olla 16v satkun ja tonnarin jakopään hilut kaikki identtiset.
Moikka!
Esittäisin pienen huomautuksen. Kantsii tarkkailla sen jakopään alarattaan mitoitusta. Riippuen siivapyörän mallista, niissä on eroja pituudessa. Siis jos kasaa ihan sekalaisista koneista. Ks.http://www.saunalahti.fi/mattis6/Kuva4.JPG
Tosin tossa on mukana yx 8v-koneen ratas. Jos menee rattaat sekaisin, eipi öljypumppu pyöri tai sitten ei mene siivapyörä paikalleen.

tuota itsekkin muistelin ja sittenhän tuon näkee kun tuon koneen avaa... millainen se ratas on... toivottavasti sopiva... :mrgreen:
Vastaa Viestiin