Saab 90 VM -84 ääntelee liikkeelle lähdettäessä.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jankka
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 13:35
Paikkakunta: Tampere

Saab 90 VM -84 ääntelee liikkeelle lähdettäessä.

Viesti Kirjoittaja jankka »

Hopslan.
Mukavasti ikiääntynyt 90:n aiheuttaa liikkeelle lähdettäessä seuraavaa:

1) 1- (ja välillä myös 2-) vaihteella kiihdyttäessä ajonopeuteen edestä (kuskin puolelta) kuuluu varsin kovaääninen 'kirkuva' rutina, eli korkeaäänistä ritinää. Muilla vaihteilla ja liikkeellä ollessa tätä ei esiinny.

2) äänen kanssa samanaikaisesti tuntuisi kuskin puoleinen osa autoa nousevan ylöspäin.

On nyt tässä itse tullut pohdittua monenlaista vetonivelestä huonosti kiinnitettyyn moottoriin ja kytkimeen asti.
Vetonivel NÄYTTÄISI olevan kunnossa, otin sen eilen irti. Siis kummatkin päät näyttäisivät silmämääräisesti olevan ok. Tosin moottorin päässä oli laakereiden seassa joku omituisen näköinen metallinen kiehkura (sokan pala?)

Ei kenelläkään muulla ole vastaavaa sattunut eteen?

kiitoksia jo etukäteen. Sitkeistä hakuyrityksistä huolimatta en aiheesta löytänyt tietoa...

nimim. pyörällä töihin :D.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Jarrukilvet, jarrupalat, jotain kilven ja levyn välissä?

Joskus äänen tulosuunta voi olla hämäävä. Kun nyt pohdit tuota niin siinä joutessa tarkista takapyörä -akseli.
9-3 SC 1.8t -06
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8128
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tottahan

Viesti Kirjoittaja mestari »

tarkastit tripoidin päissä olevat metallirikat jotka pitää neulat paikoillaan se osa jonka löysit on juuri sellainen
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tottahan

Viesti Kirjoittaja jus »

mestari kirjoitti:tarkastit tripoidin päissä olevat metallirikat jotka pitää neulat paikoillaan se osa jonka löysit on juuri sellainen
Tripodin kuva, lukkoprikka melkein näkyy:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... badtri.htm

Yleistä tarinaa vetoakseleista ja vetonivelistä:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... shafts.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jankka
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 13:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jankka »

Jorma kirjoitti:Jarrukilvet, jarrupalat, jotain kilven ja levyn välissä?

Joskus äänen tulosuunta voi olla hämäävä. Kun nyt pohdit tuota niin siinä joutessa tarkista takapyörä -akseli.
Takapyörä? Ääni kun kuitenkin tulee edestä, eikä se tule jarruista. Tämän verran toki jo ehdin miettimään ja tarkastelemaan ennen kuin kysyin.

Eli ääni kuuluu siinä vaiheessa, kun kytkin kytkee 1- tai 2-vaihdetta päälle liikkelle lähdettäessä, eli kun tarvittava voima on suurempi kuin liikkellä ollessa.
Ja ääni on harvinaisen kova, korkea 'rutina' tai 'kitinä'. Tämän lisäksi tuntuisi auton vasen etupää nousevan hivenen ylöspäin.


Jarrut kyllä vinkuvat noin muuten, mutta sen äänen kykenen kyllä paikallistamaan :D.

Joka tapauksessa vetoakseli on nyt takaisin paikallaan, seuraavaksi hyökkäänkin (illemmalla) moottorin kiinnityksen kimppuun ja koeajan hivenen...
jankka
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 13:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jankka »

jankka kirjoitti:
Eli ääni kuuluu siinä vaiheessa, kun kytkin kytkee 1- tai 2-vaihdetta päälle liikkelle lähdettäessä, eli kun tarvittava voima on suurempi kuin liikkellä ollessa.
Ja ääni on harvinaisen kova, korkea 'rutina' tai 'kitinä'. Tämän lisäksi tuntuisi auton vasen etupää nousevan hivenen ylöspäin.
Näyttäisi vahvasti siltä, että se kitinä/rutina tulee jostain mittariston takaa. Nopeusmittarin vaijeri?
jankka kirjoitti: Joka tapauksessa vetoakseli on nyt takaisin paikallaan, seuraavaksi hyökkäänkin (illemmalla) moottorin kiinnityksen kimppuun ja koeajan hivenen...
Ja koeponnistusten tulos oli se, että sain virranjakajan kannen sököksi. Ilmeisesti moottori todellakin heiluu etukiinnikkeestään ja virranjakaja ottaa kiinni konepeltiin ja vääntyy alaspäin, josta johtuen pyörijä sitten saa tehtyä siihen reiän. Kaikkea sitä sattuu :D.
EI muuta kuin uutta virranjakajan kantta ja kumitassuja ynnä moottorin kiinnikkeitä noutamaan...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Todennäköisesti moottorin etukiinnityksen ruuvit ovat pyörineet auki, ja kiinnikekumit sinänsä ovat käyttökelpoiset ja ehjät.

Siltä varalta, että etukiinnikkeen rakenne ei ole tuttu, niin tuolta voi tarkastella:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age33.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age31.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age30.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jankka
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 13:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jankka »

Kiitos kuvista!
Kunhan ilta koittaa, niin pääsee taas aiheen kimppuun ihan aikuisten oikeesti :D.
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

Onpas jus:lla loistava kuvakokoelma fiksaajille - käykää katsomassa (linkki tossa yläpuolella) :D

Olen itsekin alkanut pitää kameraa lähettyvillä kun jotain purkaa autosta
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jankka kirjoitti:Ja koeponnistusten tulos oli se, että sain virranjakajan kannen sököksi. Ilmeisesti moottori todellakin heiluu etukiinnikkeestään ja virranjakaja ottaa kiinni konepeltiin ja vääntyy alaspäin, josta johtuen pyörijä sitten saa tehtyä siihen reiän. Kaikkea sitä sattuu :D.
mulla säilyi vastaavanlaisessa tapauksessa virranjakajan kansi ehjänä (tosin rajut jäljet tuli sisälle) mutta pyörijästä irtosi kiila pois ja jäi pyörimään tyhjää akselissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jonkin sortin heiluntaa on ilmeisesti munkin 99:n konehuoneessa sattunut, kun laturin hihnapyörä on piirtänyt kuvion siihen tuulilasin alapuolella olevaan tuuletuksen pömpeliin!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin