Muutama kuva kannustukseksi yllä pitämään saabin kuntoa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Muutama kuva kannustukseksi yllä pitämään saabin kuntoa

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Tyttären kanssa päätettiin antaa vielä elinaikaa parille saabille.

Tässä muutama kuva kannustamaan antamaan saabeille muutamia vuosi lisää elinaikaa.

http://water.pp.fi/saab/
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Varsin ehjän näköisiä autoja nuo.Joten jatkoaika on perusteltua.Hyvä että leivot tyttärestäkin saabistin :!:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja sitten

Viesti Kirjoittaja mestari »

tietysti ruostekohtien hiekkapuhallus kuten ovet ja alusta ulkopuolelta.
siinä alustapuolen raapimisessa meneekin tovi,jos on normaalit ruosteet kyseesä
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Hyvässä pidossa olevia autoja katselee aina mielellään :wink:
#2274
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

5v Laatikko purku

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Sedanin 5v laatikko joudun kylläkin kunnostaa. Hiljainen ujellus 5 vaihteella tuossa 85km nopeudessa. Samoin 4 vaihteella juuri ja juuri ujelluksen kuulee. Ei se 5 vaihteellakaan kova ole mutta sen erottaa kyllä, että on jokin ylimääräinen ääni laatikossa. Muutenkin nostan koneen pois niin siinä samalla hoidan laatikon kuntoon. Ujellus ilmenee kun hiljakseen/vetoa päälle painaa kaasua, ja kun taas hellittää niin ujellus loppuu. Alle 80km nopeudessa ei ääntä kuule.

Kysymys: Onko kellään suhtkoht arvailua missä osassa laatikkoa vika voisi olla. Helpompi olisi sitten tutkia/vaihtaa sitä osaa laatikosta. En koskaan ole laatikkoa avannut mutta kerta se ensimmäinenkin ja eiköhän se siitä kunhan varovaisesti ja ajatellen alkaa purkaa sitä.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

5v Laatikko purku

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Sedanin 5v laatikko joudun kylläkin kunnostaa. Hiljainen ujellus 5 vaihteella tuossa 85km nopeudessa. Samoin 4 vaihteella juuri ja juuri ujelluksen kuulee. Ei se 5 vaihteellakaan kova ole mutta sen erottaa kyllä, että on jokin ylimääräinen ääni laatikossa. Muutenkin nostan koneen pois niin siinä samalla hoidan laatikon kuntoon. Ujellus ilmenee kun hiljakseen/vetoa päälle painaa kaasua, ja kun taas hellittää niin ujellus loppuu. Alle 80km nopeudessa ei ääntä kuule.

Kysymys: Onko kellään suhtkoht arvailua missä osassa laatikkoa vika voisi olla. Helpompi olisi sitten tutkia/vaihtaa sitä osaa laatikosta. En koskaan ole laatikkoa avannut mutta kerta se ensimmäinenkin ja eiköhän se siitä kunhan varovaisesti ja ajatellen alkaa purkaa sitä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siinä vaiheessa, kun ulina muuttuu rahinaksi tai sellaiseksi rouskutukseksi, niinkuin metallisorvilla rouhittaessa paksulla lastulla, olisin itse vasta huolissani. Yhden maasturin laatikko oli tommosessa kunnossa ennenkuin vaihdettiin laakerit ja vielähän siitä kalu tuli senkin jälkeen. :)

Tokihan sitä saa täydellisyyttä tavoitella. Tommonen vienoinen ujellus vain jossakin tietyssä nopeudessa ei ole mielestäni mitenkään hälyyttävää, jos nyt ei muuten vaan tee hermoraunioksi sen äänen kuuntelu. Radioo lujemmalle vaan. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ujellus isoilla vaihteilla ~80km/h nopeudessa on todennäköisesti perä. Laakerivikaa.. varsin yleistä satkun laatikoissa, jos ei öljyjä ole vaihdeltu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Allekirjoittaneella loota tai perä ujeltaa vitosella siinä 95-100km/h hujakoilla, tehnyt sitä jo ainakin viitisen vuotta äänen siitä miksikään muuttumatta. "Ongelmaa" ei ole sen koommin tutkittu kun hovikorjaaja sanoi sen olevan tyypillistä...
#2274
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 5v Laatikko purku

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

hiphop kirjoitti:Sedanin 5v laatikko joudun kylläkin kunnostaa. Hiljainen ujellus 5 vaihteella tuossa 85km nopeudessa. Samoin 4 vaihteella juuri ja juuri ujelluksen kuulee. Ei se 5 vaihteellakaan kova ole mutta sen erottaa kyllä, että on jokin ylimääräinen ääni laatikossa. Muutenkin nostan koneen pois niin siinä samalla hoidan laatikon kuntoon. Ujellus ilmenee kun hiljakseen/vetoa päälle painaa kaasua, ja kun taas hellittää niin ujellus loppuu. Alle 80km nopeudessa ei ääntä kuule.

Kysymys: Onko kellään suhtkoht arvailua missä osassa laatikkoa vika voisi olla. Helpompi olisi sitten tutkia/vaihtaa sitä osaa laatikosta. En koskaan ole laatikkoa avannut mutta kerta se ensimmäinenkin ja eiköhän se siitä kunhan varovaisesti ja ajatellen alkaa purkaa sitä.
Omassa 1988 4D 900i:ssä oli myös moinen ujellus, vika oli pienen päävetoakselin laakerissa. ( se akseli joka tulee lootasta ulos ja vastaa suoraan perään ) muistaakseni maksoi silloin aikoinaan about 100,- mk
tuo laakeri.
Se akseli esikiristettiin muuten SAABin huollossa, en tiedä mitä taikaa
siinäkin oli.
Mutta ulinat loppui saman tien.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuva

En tiedä saako kuvasta selvää, mutta laakerien numerot ovat
87-29-105 ja 87-03-530
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

siistejä pelejä kumpainenkin vain muutaman sadan autoiksi. ja vielä oikean värisiä mustia.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Mitä auton kuviin tulee niin kuvissa aina kauneus tahtoo korostua liikaa. Mutta ei ne autot ole huonoimmasta päästä. Kokeillaan kumminkin saada niistä vielä kelpo autoja, niin että mukavuus ja nautinto ajaa saabilla pysyisi joitakin vuosia vielä eteenpäin.

Mutta laatikko puolesta olen kyllä aika kranttu. Kuntoon yritetään sen laittaa vaikka se ujellus onkin pientä. Kone tulee kumminkin pois kohta puolen ja samalla tuo laatikko siinä hoituu. Voisi vaikka jäädä vaivaa että miksi ei kunnostettu kun vielä irti oli :x
Saa nähdä joutuuko erikois työkaluja alkaa metsästää jostakin, ja kuinka kovan metsästyksen takana on uusien laakerien löytäminen "kohtu hinnoissa"
:)

Kiitos ohjeista ja kannustuksesta laitta pyörät pyörii vielä.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mulla tommonen 370tkm ajettu satku ja täysin samanlainen ääntely kuuluu boxin suunnalta kuin kuvaamasi. Nelosella ei juuri edes kuulu, mutta vitosella 80-85kmh kuuluu hieman voimakkaammin. Ääni on senverran hiljainen ja vitosella muutenkin ajelen vakituiseen >100kmh, joten antaapi olla. Jos ratio päällä tms. niin ei noita edes huomaa...

Kannattanee toki varmaan yrittää fixata kun kerran on motti irti ja intoa/kykyjä piisaa.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Irrotin varaosa autosta koneen ja ajattelin ottaa siitä nokka akselin. Mutta kuinka ollakaan, niin purkaessani osat näytti tällaisilta. ( lisäsin kuvat sinne kuva sarjoihin). Nyt jäi vaivaamaan että onko kyseiset osat OK. Erityisesti noita pintoja ajattelin johonka nuo liuskalaakerit (jos ne nyt siksi kutsutaan)tulee. Niissä on sellaisia viiltoja/uran näköistä. Mutta kun kynnellä vetää niistä yli, niin ei tunnu pykälää.
Sedanin venttiili koneisto pitää jonkun verran "ompelukone" ääntä joten siirrän nämä jos OK. Varaosa autossa ollessa kiinni venttiili koneisto ei äännellyt. Varaosa autosta otetusta koneella ajettu 270000km.

Kuvat ei kovin tarkkoja mutta toivottavasti sen verran näkee että voisi arvioida niistä osien kunto.
Vastaa Viestiin