Bensiinin esilämmitys talvikylmillä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Bensiinin esilämmitys talvikylmillä

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Tälläistäkin asiaa olen miettinyt nyt kun bensa on niin kallista.

Bensahan reagoi lämpötiloihin aikas voimakkaasti, siis höyrystyy haihtuu ja laajenee.

Petro SAABissahan on (aikanaan) ollut petroolin esilämmitin.

Pitkää matkaa ajaessa (tai siis sitten kun auto lämpenee kunnolla), taikka kun käy tankilla ja sen jälkeen lähtee ajaan, lisääntyy bensa tankissa.

Minä oon aatellut että tää johtuis lämpölaajenemisesta. Eikös tälläisessa perinteistä tekniikkaa edustavassa kaasarimallissa polttoainetta mitata ja annnostella kaasarissa vain sen tilavuuden perusteella.

Kovallahan pakkasella bensa tiivistyy.

Aatelin että tällänen lämmitin olis hyvä. Mutta mistä sellasen ny sais kehiteltyä? Sais toimia sähköllä, niin toimis heti taikka miksei jäähdytysnesteelläkin.
SAAB
petromies
"Viggen"
Viestit: 581
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos tuosta olisi bensan kohdalla hyötyä, sen olisi Saab jo tehtaalla asentanut.
PetroSaabin ajoilta on tuttua tuo polttoaineen lämmittely. Useamman kuin kerran oli tukka pystyssä kun touhusi konepellin alla kuuman petroolin kanssa. Bensan kanssa tuo on hengenvaarallista hommaa.

Aikanaan petrotettiin Volvo Amazon. Petrooli lämmitettiin lämmityslaitteen metalliputken sisään sovitetulla kupariputken pätkällä. Kun Petrovehkeet poistettiin, jäi polttoaine eli nyt bensa kulkemaan tuon putken kautta. Ja kas kummaa, putki oli ruvennut vuotamaan ja vuotanut jäähdytysnesteisiin. Amazonimiehen alettua tutkia autotallissa, miksi auton jäähdytysjärjestelmä oikuttelee, oli lähteä tiilitalo huitsin nevadaan. Onneksi ei ollut tupakkamiehiä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voisihan tommonen bensiinin esilämmitys olla ihan hyvä keksintö, kun pakkasta alkaa olla -50astetta... Saas nähdä, näinkö meidän elinaikana se golfvirta alkaa heiketä ja talvipakkaset kiristyä. Semmostahan nuo ympäristöihmiset on väläytelleet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin