900i 16v nykii alle 2500 rpm kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

900i 16v nykii alle 2500 rpm kylmänä

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Tuossa äsken olikin keskustelua tuosta kierroksilla nykimisestä, mutta omassa satkussa nykiminen ilmenee kylmänä alle tuon 2500 rpm. Moottorinvalo ei pala, ja lämmettyään sekä kylmänä kovemmilla kierroksilla toimii ok. Myös veto on huonoa alakierroksilla kylmänä. onkos tullut eteen, mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään ? Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan ! =)

auto siis varustettuna lambdalla.
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

Kannattaa tarkistaa puola, sytysjohtimet, virrnajakaja ja tulpat, jos kiinnitykset tai kontaktit on huonot. Puhdistus CRC:n kanssa on hyvä parantamaan kontakteja. Muuten nykiikö voimakkaasti vai onko se ihan pientä nykimistä? Ja tapahtuuko sitä koko ajan vai silloin tällöin?
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sytytys osilta juu vika melkein vaikuttaisi..
koska on niitä viimeksi vauhdettu?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Sytkäheebelit puolaa lukuunottamatta vaihdoin toissa talvena, mutta täytyynee ruuvata tulppa irti ja katsoa mille näyttää, sekä tarkistaa johtojen vastukset. Tuo nykäisy on lähinnä sellasista puutumista, eli kun kaasua painaa mitään ei tapahdukkaan, vaan auto puutuu. sitten kun siitä lähtee vetämään niin nykii melko voimakkaasti hetken ennenkun kierrokset nousee.

Kiitos tähän mennessä tulleista neuvoista ! =)
900i 1987
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 11:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900i 1987 »

mun 8 tappinen oireili just samalla tavalla, etin ensiks vikaa bensämäärän säätimestä ja kolusin muutenki koko polttoaine järjestelmän läpi, ilman mainittavia tuloksia. Ajattelin et no kele, ajetaa sit kovemmil kierroksil ni ei puudu eikä nypi. Tossa samal ku säätelin venttiileitä ni vaihdoin tulpat ja tulpan johdot ja AVOT, toimii.. Vika oliki siis vaan tulpissa / johdoissa, ennen oli NGK tulpat nää uudet BOSCHin ja ero on ku yöllä ja päivällä.
Saabismi on sairautta, mutta kukapa edes haluaa olla terve :P
ex - Saab 900i -87
Renault Megane -02

Projekti satkua kaivaten.
Kuva
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä tuntuu aika pitkältä jos melkein pari vuotta alkaa niiden vaihdosta olemaan....
ei ole kovin iso panostus kun 60e maksavat kaikki uudet sytkä osat..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ehkä kannattaisi testata jotain Fuel Injector Cleaneriakin purkki tankilliseen... ei maksa kuitenkaan kuin ~5e. Pitäisi puhdistaa polttoaineen syötön osat. Ittellä parantui veto ja herkkyys erityisesti alakierroksilla kyseisellä aineella. Myöskin kone nykäisi joskus (tosiin vain pari kertaa kiihdytyksessä), mutta tuon jälkeen ei ole esiintynyt. STP:n aine ainakin oli hyvää ja CRC:kin lienee ajaa asiansa.
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Joo, täytynee vaihtaa uudelleen noi sytkäosat ja kattoo jos ois apua. Muistaako kukaan mikä on tehtaan vaihtoväli noille tulpille ? ilmansuodattimen vaihtokin taitaa olla edessä, silläkin jo lienee ajettu 50 tkm.. mikähän tuon ilmansuodattimen vaihtoväli mahtaa olla ? tankkiin laitoin (on siitäkin kyllä aikaa jo varmaan 1,5 vuotta) tuollaisen forten ruiskuin & palotilan putsausaineen. Ehkä olisi sillekin jo uusintakäsitetlyn paikka. Niinkään toi osien hinta ei hirvitä, mutta aina täytyy kaivaa jostain se motivaatio mennä auton alle.... ;-)

Siinä mielessä kyselin mielipiteitä, koska kaikissa autoissa tuntuu olevan omat "tyyppivikansa" mistä metsästys on hyvä aloittaa. Itselleni saabit ei (vielä) kovin tuttuja ole, eli kiitos avusta !
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

adheesio kirjoitti:Joo, täytynee vaihtaa uudelleen noi sytkäosat ja kattoo jos ois apua. Muistaako kukaan mikä on tehtaan vaihtoväli noille tulpille ? ilmansuodattimen vaihtokin taitaa olla edessä, silläkin jo lienee ajettu 50 tkm.. mikähän tuon ilmansuodattimen vaihtoväli mahtaa olla ? tankkiin laitoin (on siitäkin kyllä aikaa jo varmaan 1,5 vuotta) tuollaisen forten ruiskuin & palotilan putsausaineen. Ehkä olisi sillekin jo uusintakäsitetlyn paikka. Niinkään toi osien hinta ei hirvitä, mutta aina täytyy kaivaa jostain se motivaatio mennä auton alle.... ;-)

Siinä mielessä kyselin mielipiteitä, koska kaikissa autoissa tuntuu olevan omat "tyyppivikansa" mistä metsästys on hyvä aloittaa. Itselleni saabit ei (vielä) kovin tuttuja ole, eli kiitos avusta !

juu, on todellakin syytä vaihtaa ilmanpuhdistin!!
olisko sille about sama vaihtoväli kuin tulpille eli 10-15tkm.

on todella helppo homma tuossa i16 tuo puhdistimen vaihto kun vaikka vertaa tuohon T8 jossa myös on ac ja ic, ei paljon jää tunnista vajaaksi, kun i16 vaihtoon menee maks. 2min, kun ei edes työkaluja tarvi.

ainoat työkalut jonka tarvit on tulppa- ja torxi-avain jolla suojakannen tulppien päältä avaat
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Ootko ihan varma tosta 10-15 tkm tulpille ja ilmansuodattimelle ? tuntuu kovin pienelle välille jos joka huollossa olis tarvis vaihtaa tulpat tai ilmansuodatin ?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

20000 km on saabin antama tulpien ja ilman suodattimen vaihtoväli.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
avo-88
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 20:58
Paikkakunta: Turku

nyki

Viesti Kirjoittaja avo-88 »

kuullosta vähä hall anturin viasta
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Kiitokset avusta ! täytyy näillä eväillä kerätä motivaatio viikonlopuksi ja ruveta tutkimaan ! =)
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Noniin, vikakin taisi löytyä... ilmansuodatin oli vähän sen näköinen että ei ole tainnut paljoa päästä ilmaa enää läpi... tämän siitä saa kun ei tarkalleen muista milloin viimeksi osia vaihtelee... :oops:
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Miten muuten tuon ilmansuodattimen kanssa, voiko sitä tekohengittää yrittämällä puhdistaa vaikka paineilmalla tai imurilla?
Vastaa Viestiin