Saabikuume iskee!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Beagle
"Turbo"

Saabikuume iskee!

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Morjens! Olen ensimmäistä kertaa tällä foorumilla ja tämä on ensimmäinen viestini, Täytin pari viikkoa sitten maagisen 18 vuotta ja ajokortinkin sain, nyt sitten vaan puuttuu se ihan eka auto.. Itseäni kiinnostaisi Volvo ja nyt äkillisesti innostama merkki Saab. Kiinnostaisi tietää millasia ovat tyypillisimmät viat 900 viistokeula-sarjassa. Se kun ei ole enää kovin kalliskaan, kun vertaa johonkin 740 Volvoon.
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eipä niissä nyt niin kauheita tyyppi vikoja ole, mutta sen ikäisessä autossa voi yksilöstä riippuen tietysti melkein mitä vain löytyä.

koneethan niissä huollettuna kestää kevyesti sen 500tkm ilman suurempaa kulumista, ajotapa ja huono pito ne yleensä rikkoo, vanhat nesteet, pitkät öljyn vaihtovälit ja huonot öljyt..

vaihdelaatikot eivät järjetöntä revittelyä kestä, vaihteet pitää kunnolla laittaa silmään, 2-vaihteen synkrot aika usein loppu, useimmiten 4-vaihteen jurnutus enteilee laatikon laakerointia..

ruoste se taitaa pahin vika olla, oven alareunat, vetari tunnelit, takaiskarien kiinitys ja mikähän tämän paikan nimi nyt olisi kumminkin oven karmien taka ala reuna
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Djjules
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Djjules »

mitä minä olen huomannut noista auton hankinnoista yleensä, niin kannattanee sijoittaa autoon, joka on elämänsä viettänyt ns. susirajalla.

Kyllä hyväpeltisiä autoja kehä III sisäpuolelta löytyy, mutta jos ja vain jos omistaja on jaksanut silmäteräänsä säännöllisesti pestä ja vahailla. Suola ja muu liikenne tuhoaa pellit kuin pellit nopeasti...

Mutta kokemuksesta voin sanoa, että satku on yksi kovapeltisimmistä autoista mihin itse olen törmännyt. Tällä hetkellä siskolla lainassa olevasta F**d Ka:sta vm -99 on jo ruosteessa kynnyslistat, pensaluukun reunat ja etulokasuojat, eli se siitä nykyisestä ruostesuojauksesta. Itellä on 22 vuotta vanha satku, jossa ei juurikaan kukkia näy edes tuon vertaa...

Joten tervetuloa joukkoon lämpimästi, toivottavasti sinulle kelpaava valioyksilösatku löytyy :D
Viimeksi muokannut Djjules, Ti Elo 02, 2005 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tervetuloa hyvien kayttöautojen pariin!

Tyypillisin vika 900 viistokeula-sarjassa on ruoste. suurin osa vajaasta 30000:sta suomessa rekisterissä olevasta saabista on enemmän tai vähemmän mätävikaisia. 900 on ollut sen myyntiaikana ns. paremmanluokan auto ja niillä on ajettu paljon, mutta niiden hoito on pääsääntöisesti jäänyt vähemmälle (vanhemman katsastusmiehen lausunto 900 ja 9000 autoista). Ruostevikaisuus on myös mukana korin suunnittelussa. Jos asut kaupungissa, niin tämä saattaa olla hankala piirre, koska korjaamolla hitsauttaminen maksaa. Jos taas asut maalla, niin hitsauskysymys voi olla helpompi ja vähemmän tärkeä. Toki muissakin samanikäisissä autoissa ruostetta on, mutta OG900:sta voi suoralta kädeltä sanoa, että hitsaamista on luvassa toden-näköisyydellä yhdeksän kymmenestä.

Muuten 900 tekniikka on robusti muihin vastaavanikäisiin verrattuna. Yhtään 900 moottoria en ole ajamalla rikki saanut vaikka on tullut ajeltua ilman jäähdytysvettäkin pidempiä matkoja. Ostaessa katso nyt ainakin seuraavat:

-Kone käy tasaisesti. Vetää hyvin eikä nyi.
-Jarrut. Katso, että jarruteho on hyvä. Satularemontit maksaa.
-Kokeile, että tuntuuko ohjauksessa välystä.
-Moottorista katsottavat asiat riippuu vähän, että mikä moottori on kyseessä.
-Turbo mallin ollessa kyseessä älä osta valmiiksi viritettyä autoa. Tai ainakin yritä vaikka moottorijarrutuksilla tai muilla keinoin testata, että meinaako moottori pudottaa yhtä sylinteriä pois. Yleensä kun ahtopainetta on nostettu on se tehty jotain tarkoitusta varten ja tämä taas tarkoittaa sitä, että näitä virittämällä saatuja tehoja on myös muistettu käyttää. Harvalla on kuitenkin malttia tai rahaa virittää kunnolla- Jos myyjä kehuu ahtojen olevan reilusti yli yhden barin, niin henk. koht jättäisin välistä, kun ei noita kansia jaksa joka autosta olla irrottamassa ja takaisin asentelemassa.

Täältä lisää ohjeita: http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... teita.html

Alle 90 vuosimalleista ei kannata maksaa juuri mitään vaikka kuinka ois turbo ja hienot lisävimpaimet. Jos kuitenkaan ei ole heti tarkoitus aloittaa peltihommia, niin suosittelenkin jo heti aluksi unohtamaan nämä vanhemmat. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö niistä kelpo käyttöautoja saisi. Muutamaa satasta enempää niistä ei vain kannata maksaa. Yli vm 90:stä taas voi jo ehkä nelinumeroisen summan maksaakin, jos kori on suht. ehjä. Ehjäkorisia löytyy, joskin ne ovat TODELLA harvassa.

Muut voivat varmaan vinkata lisää. Toivottavasti tämä ei säikäyttänyt sinua :D Minulla on jo kuudes 900 alla ja pidän näitä todella hyvinä ja kustannuksiltaan huokeina käyttöautoina.
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuo juu muuten pääsi unohtumaan että raidetangon päät ja pallonivelet saa vaihtaa 3-4 vuoden välein, käy tuo raskas etupää ja tehostettu ohjaus niiden päälle..

niin ja itsellänikin kuudes satku, niistä tunnun tykkäävän, kaikki saa itse tehtyä ja huollettua ja on tosiaankin hinta/laatu kohdallaan, hyvä perus auto, T16 mallit muutakin kuin perus autoja :twisted:!

yksi kadetti muuten armeija aikana oli pienemmän kulutuksen, hankinta hinnan ja vakuutuksien takia, vahvisti huomattavasti saabin asemaa kun armeijan jälkeen niihin taas pääsin palaamaan! :roll:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä ehjäkorisia satkuja on vielä kaupan, mutta ei ne varmastikaan siellä suolateiden varsilla ole. Epätoivon rajalle ruostuneen korin tunnistaa ruosteisista lokarin kaarista. Yleensähän korin ruostuminen tosiaan alkaa vetaritunneleista, jotka on jossain 15vuotiaassa jo vähintään kerran hitsattu. Ei mitään vakavaa. Ovet ei ole vakavaa, yleensä ruostuminen alkaa siitä sisätiivisteen alta. Takakontista kun kurkkaa sinne luukun alle ja katsoo takapyörän koteloiden nurkat. Ne on varmasti seuraava selkeä kohde, jota aletaan paikkailemaan. Jos ne on jo paikattu kerran tai odottavat paikkausta, niin täysin ruostevapaan yksilön etsijä ei vättämättä enää jatka ko. auton katsomista. Takapäässä reaktiotangon kiinnitykset ja iskarin yläpään kiinnitykset. Ne näkyy kohtuullisesti rengas paikallaan, mutta ei välttämättä hirveän hyvin.

Yleisiä neuvoja satkun valintaan:
-itse suosisin 8-tappista iivaria ohjaustehostimella, yksinkertainen motti melko huolettomalla polttoaineensyötöllä
-ohjaustehostin on mannaa kaupunkiajossa
-vaikka nää kestää paljon ajoa, niin aina parempi ostaa vähän ajettu
-jos autosta ei ole mitään huoltohistoriaa, mutta muuten hyvä peli, kandee kyllä ottaa joku Saabisti mukaan potkimaan rengasta. Voit löytää hyvänkin pelin, tai sitten tosi pommin, josta ei ole muuta, kuin harmia

Eräs tuttava osti volvo 440 -89 mallin tuossa taannoin. Se maksoi muistaakseni 1500e ja tuli mulle esittelemään. Mie sanoin yksikantaan, että eipä sullekaan tullu mieleen ottaa esim. mua mukaan katsomaan, se ei oikein hiffannut. Kyllä sillä sitten vähitellen syttyi lamppu :idea: , kun auton korjaamiseen oli mennyt liki 1000e rahaa!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin