K-Jetronic ja määränsäädin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

K-Jetronic ja määränsäädin

Viesti Kirjoittaja toms »

APUA ! Tässä pariviikkoo sitten kävin kesälomareissulla ja huomasin autossani outoa lievää nykimistä matalilla kierroksilla ajettaessa pintakaasulla. No kotiin päästyäni alkoi tutkiminen. Epäilin suuresti moottorin tukikumeja jotka oli vaihtokunnossa puolenmiljoonan kilsan jäljiltä = löystyneet ja revenneet... Ei vaikutusta asiaan. No, vaihhoin uudet ruiskusuuttimet ja katsoin vanhoista "suihkukuvion " ja hieman oli huono "sumutus", uusissa paljon parempi. Suuttimilla ja seoksen säädöllä ei vaikutusta asiaan . Mutta mutta.... kun testasin uusia suuttimia niin huomasi että kun ilmamassamittarin läppää nostaa hieman niin 4 pytty alkaa ruutaamaan ennen muita sylintereitä ...

Diaknoosini on : Määränsäädin tullut ehkä tiensä päähän.
Kysymys: Mistä uusi ja paljonko kustantaa / löytyykö joltain ystävällisesti ehyttä, huomattavasti vähemmän ajettua vai mitä pitäisi tehä... ????

Auto on -87 iivari 900 , 8 valve ja mekaanisilla K-jetronik ruiskulla.
Ei oo ennen tarttenut rapata K-jetronikkiä, vaan nyt ilmeisesti pitää tutustua sielunelämään ku on aina ennen pelannut kuin junanvessa....... :cry:

Sen "huonon"käynnin huomaa myös kun nostaa vapaalla kieroksia n. 1500 rpm , niin kone "rykii", kuin saisi joku pytty liikaa bensaa mutta kun kierroksia nostaa enemmän niin se loppuu eli ruiskutusmäärät tasoittuu...

Syttypuoli pitäis olla kunnossa, vaihdettu mm. Virranajakajan kansi, pyörrin,johdot, tulpat, alip.säädin(oli muuten rikki..),ohjausyksikkö uutta. tarkastettu liitokset ym ym. Ei alipainevuotoja , seos säädetty tyhjäkäynnillä 3,5, polttoainesuodatin uusi, kylmäkäyntilisäilmaventtiili kuumana kiinni. jne jne. En muuta keksi kuin määränsäädin vian . V.....aa niin ettei veri kierrä.... :evil: Ei vielä viitti viedä totekasalle ku muuten auto on todella kovassa kunnossa.

Vai oisko niin että se yksi suutin olisi viallinen sekä uusissa että vanhoissa suuttimissa ja aukeekin liian pienillä paineilla. APUUVA; Auttakaa ketkä ootte rapanneet näitä... Vai ajanko motarilla koko talven... 8O
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Minulta saa käytetyn joka on purettu toimivasta autosta (i8 -85) vaivanpalkalla.
Kysy yv:llä lisää jos kiinnostaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jostain syystä nää k-jetillä olevat 900i:t tuppaa nykimään tossa pintakaasu ajossa. Mun 900i on erityisen innokas nykimään 50km/h vauhdissa, kun mennään myötämäkeen ja juuri niin loivaan, ettei ilman kaasua pysy vauhti yllä, eli täytyy painaa ihan hitusen kaasua. Esim. jos nykäisee käsijarrun hitusen laahaamaan, kaikki nykiminen häviää. Etummaisen moottorin tukikumin jäykistäminen hävitti oireen lähes täysin. Talvella tuota nykimistä ei huomaa ollenkaan, mutta kesällä se esiintyy. Yhden klubitoverin, bluewolfin kanssa ollaan hommaa pähkäilty ja usein ollaan törmätty diagnoosiin "tyyppiominaisuus". Itsekin olen tuohon vastaukseen vähitellen tyytynyt näiden reilu 100tkm aikana, mitä olen tuolla ajanut. Yksi ratkaisu on ajaa vähän ylinopeutta. 60km/h vauhdissa se ei nyi enää... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Niin muutensaattaapi olla et esiintyy vaan kesällä..... Tuleeko sitä niin herkkänahkaiseksi vanhan auton kans että pikku nykäisykin tuntuu äärettömän suurelta vialta vaikka pitäis tän ikäisen tomon kans olla just toisin äin, et sitte ku kone meinaa tippua niin pitäis varmaan tehrä jotain....
Mut miksi yksi suutin aukee ennen muita ????
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mertmi kirjoitti:Jostain syystä nää k-jetillä olevat 900i:t tuppaa nykimään tossa pintakaasu ajossa. Mun 900i on erityisen innokas nykimään 50km/h vauhdissa, kun mennään myötämäkeen ja juuri niin loivaan, ettei ilman kaasua pysy vauhti yllä, eli täytyy painaa ihan hitusen kaasua. Esim. jos nykäisee käsijarrun hitusen laahaamaan, kaikki nykiminen häviää. Etummaisen moottorin tukikumin jäykistäminen hävitti oireen lähes täysin. Talvella tuota nykimistä ei huomaa ollenkaan, mutta kesällä se esiintyy. Yhden klubitoverin, bluewolfin kanssa ollaan hommaa pähkäilty ja usein ollaan törmätty diagnoosiin "tyyppiominaisuus". Itsekin olen tuohon vastaukseen vähitellen tyytynyt näiden reilu 100tkm aikana, mitä olen tuolla ajanut. Yksi ratkaisu on ajaa vähän ylinopeutta. 60km/h vauhdissa se ei nyi enää... :roll:
Itsellä ilmenee saman laisia nykäisyjä vastaavissa tilanteissa.

Wideband lambda ilmoittaa asian niin että mennään erittäin laihalle tuossa tilanteessa. Tyyliin 20:1 AFR. Tässä tilanteessa aika heikosti enään syttyy koko seos mutta saattaa johtua siitä jos jokin pytty vain jättää välistä.

Tuo saattaa johtua siitä että mennään jo tosi laihalla, tyyliin 18:1 ja sitten jättääkin yksi pytty välistä niin näkyy moinen laiha piikki JA nykäsy.


T. Pasi
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

toms kirjoitti:Niin muutensaattaapi olla et esiintyy vaan kesällä..... Tuleeko sitä niin herkkänahkaiseksi vanhan auton kans että pikku nykäisykin tuntuu äärettömän suurelta vialta vaikka pitäis tän ikäisen tomon kans olla just toisin äin, et sitte ku kone meinaa tippua niin pitäis varmaan tehrä jotain....
Mut miksi yksi suutin aukee ennen muita ????
Mitäs jos kokeilisit vaihtaa suuttimien paikkoja niin tietäis paremmin mitä varaosaa etsisi. Paimiosta kyllä löytyy k-jet osaa, suuttimia lukuunottamatta useampi sarja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Ainakaan omassa iivarissa en ole tuota huomannut viimeisen 50 tkm aikana 8O . No päivitin sen turboksi muutama viikko takaperin että multakin saat vaikka koko ruiskun hakemalla, tosin pari ruisku putkea puuttuu...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Passi kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Jostain syystä nää k-jetillä olevat 900i:t tuppaa nykimään tossa pintakaasu ajossa. Mun 900i on erityisen innokas nykimään 50km/h vauhdissa, kun mennään myötämäkeen ja juuri niin loivaan, ettei ilman kaasua pysy vauhti yllä, eli täytyy painaa ihan hitusen kaasua. Esim. jos nykäisee käsijarrun hitusen laahaamaan, kaikki nykiminen häviää. Etummaisen moottorin tukikumin jäykistäminen hävitti oireen lähes täysin. Talvella tuota nykimistä ei huomaa ollenkaan, mutta kesällä se esiintyy. Yhden klubitoverin, bluewolfin kanssa ollaan hommaa pähkäilty ja usein ollaan törmätty diagnoosiin "tyyppiominaisuus". Itsekin olen tuohon vastaukseen vähitellen tyytynyt näiden reilu 100tkm aikana, mitä olen tuolla ajanut. Yksi ratkaisu on ajaa vähän ylinopeutta. 60km/h vauhdissa se ei nyi enää... :roll:
Itsellä ilmenee saman laisia nykäisyjä vastaavissa tilanteissa.

Wideband lambda ilmoittaa asian niin että mennään erittäin laihalle tuossa tilanteessa. Tyyliin 20:1 AFR. Tässä tilanteessa aika heikosti enään syttyy koko seos mutta saattaa johtua siitä jos jokin pytty vain jättää välistä.

Tuo saattaa johtua siitä että mennään jo tosi laihalla, tyyliin 18:1 ja sitten jättääkin yksi pytty välistä niin näkyy moinen laiha piikki JA nykäsy.


T. Pasi
Joo, tuo kuulostaa loogiselta. Jos läppä käy ihan pohjassa asti? Voisi ko se olla mahdollista, ettei polttoaineensyöttö anna välillä bensaa ja siksi nykii? Huomasin nimittäin, kun kytkin alipainemittarin imusarjaan, että vaikka kone käy tasaiseen esim. tyhjäkäyntiä, niin mittarin viisari heijailee kokoajan. Pitäisikin muuten demota ihan tahallaan tuo nykimistilanne, ja katsoa paineen vaihtelua imusarjassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Tulin just äsken Ruotsin turneelta ja parituhatta kilsaa takana ja kuumalla ilmalla varsinkin nykiminen oli rasittavaa... Valionopeussäätimellä kun ajoi ja tuli alamäki tms. ja lähtiin taas kiihdyttään niin nyki ennenkuin tultii yli 2500 rpm. kierroksille. Takaisin tullessa satoi ja oli viileämpi ilma niin ei ollut niin paljon nykimistä.. Breemiltä kun tankkasin niin nykiminen väheni ( tai ainaski tuntu siltä...) et oiko bensalaadulla jotain tekemistäasian kanssa.

Miten muuten hal- anturi vika ilmenisi ??? ei viihti ruveta kaikkia osia vaihtaan uusiin , tulee hintoihinsa....

Kiimingistä voisin tulla hakeen ja maksaakkin osista kun laitat tai soitat yhteystiedot p. 050-3281373. Älä laita sähköpostiin , oon lomalla ja ei viitti lukee sähköpostia lomalla....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Voisko olla että sytkä on huonosti esim. 15 asteen tietämillä tai 26 vastaavasti? Mut soitteleppa lauantaina aamupäivällä 044-2957167 nii sovitaan meetingiä...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yleensä tuo 2500rpm:n nykiminen johtuu sytytysjohdoista, tai yleensäkin siitä, että kipinä karkaa jonnekin muualle kuin sytytystulpan kärkeen siellä palotilassa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Aikoinaan kun omistin satkun, myös minua häiritsi nykiminen
pintakaasulla.
No 98E auttoi hiukan mutta ei tarpeeksi, kunnes tajusimme että mylly
käy liian laihalla..!!!
No seokset säädettiin hiukan alle konttorin salliman arvon, ja nykiminen
hävisi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Jippii !! Ainaski nyt näyttää että vika on korjaantunut.
Vaihdoin uudet boudicordin tulpanjohdot ja samalla Bossin tavalliset tulpat niin avot , ei nyji enää !!! Vaihdoin keväällä Carolin johtosarjan ja ei tainnu kestää näköjään tota pitempään....

Vielä tilaan jostain orgis "boshin" sytytysyksikön niin on orgista kaikki !
Esim.Tarvike ja orgis bossilaisessa virranjakajankannessa on se ero ainaski että tarvikekantta ei ole "lakattu" sisäpuolelta jne.

Ruikunvermeet varaosiksi löytyi iteltä . Luulin että -84 iivarissa on eri romut vaan kaikki näyttää olevan just samaa. Pikku pyrähdys ( +200 kmh...) 8) motarilla firman ex hallille , missä seisoo oma varaosa Saabbi ja kurkkaus pellin alle ja avot , siellä lymyilee samat lelut, samoin numeroin.
Ostin kyseisen auton työkaverilta 50 eskolla, ku kaveri poltti kojelaudan siitä ku ei viittinyt vaihtaa juonittelevaa lämppärinmoottoria vaan vaihtoi kourallisen 30A sulakeita, ennenkuin jumiin koko paska ja johdot kesti vähemmän kuin sulake... No, Saballa pieni pyrähdys taas ex.hallille, pienemmällä nopeudella, luonnollisesti, työkalut mukana, tarvittavia heebeleitä irti, uusi syyläri puhaltimineen, ruiskunosat, letkut , releet, pari listaa, virranjakajan, uuden sytynohjausyksikön, ym ym. mukaan ,ennenkuin "herranlahjat" kerkee vetää varaosaauton paskaksi.

KIITOKSIA KAIKILLE ANALYYSEJÄ ANTANEILLE JA OSIA TARJONNEILLE !
Tällä hetkellä pärjään näköjään omilla osilla...

Orgis "Boshi" sytytysohjausyksikkö maksoi paikalliselta "Boshin" edustajalta 160 ekee , et pitääkö paikkaansa ??? Onko tosiaan motonetillä se sama halvempi ???

Entiset tulpat oli nelikärki Berut , et niillä ja Caroln johdoilla ei näköjään tee ainaskaan Saabissa mitään.... :evil:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä se orggis boschilainen sytkäaste maksaa sen 100-160egeä mun tietojen mukaan. Olen päätynyt ostamaan käytettyjä purkaamolta. Maksaa jotakuinkin 10euroa. Samoin orggis Boschin puola maksaa uutena 80e ja ylöspäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin