Vetokoukku

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Sain työkaverilta vanhan saabin tehdas-lisävaruste-vetokoukun, ja laittelin sen tuossa paikalleen... (tunnin homma, eli siis neljä tuntia siihen loppupelissä meni, ja sähköjä ei edes vielä ole kytketty..) :)

Mutta ihmetyttämään jäi koukun kiinnityksen heppoisuus. Koukku tuli kiinni peräpeltiin kahdella 8mm pultilla, niillä siis millä hinauslenkki alunperin oli peräpellissä kiinni, ja sitten kontin pohjaan laipalla (laipassa koukun putki on kiinni kahdella 10mm pultilla).

Noinkohan nuo kasimilliset pultit pitävät koukun kiinni peräpellissä ? löytyykö kokemuksia olisiko nuo pultin reiät tarkotus porata asennettaessa isommiksi ja laittaa läpipulteilla, vai kuuluuko se olla noin ?
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Ei porailla mitään. Eihän niihin pultteihin tule kuin aisapaino eli
alle 100 kiloa kuitenkin. Kovin rasitushan on niillä isommilla siellä alla.
Veto kohdistuu lähes kaikki niihin.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

OK ! Kiitokset ! Eihän kellään ole hajua minkä painoista kärryä tuollaisella 16 V satkulla saa vetää ?
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Vaan ei kerro... :)
En tiedä sitten löytyiskö aken tietokannoista, mutta kun tuossa ei ikinä koukkua ole ollut niin ei lue otteessa... Eikös se noissa vanhemmissa ollut niin että koukut piti vielä muutoskatsastaa jolloin sitten painot tuli otteeseen ?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

rekisteriotteeseen kait se merkataan nykyäänkin? Käyttöohjekirjassa se ainaskin on.

900:n korjaamokirjan teknisen erittelyn mukaan näin:
valmistajan sallima suurin jarrullisen perävaunun paino 1500kg
valmistajan sallima suurin jarruttoman perävaunun paino 750kg, kuitenkin enintään puolet auton omapainosta.

Nykyään ei taida tieliikennelakikaan rajoittaa noita painoja? Välillähän taisi olla sellaiset pykälät, että saabeihinkin merkkasivat jarrullisen maksimipainoksi auton omapainon, vaikka valmistaja salli tuon 1500kg?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Riippuu hieman mallista, mutta muistaakseni painot olivat luokkaa: 1200...1500kg.

Ps. HAKU on kova juttu tähänkin arvailuun.
Joo, haullahan tuo löytyi aika helposti... enpäs tullut ajatelleeksi, sorry... :oops:
900:n korjaamokirjan teknisen erittelyn mukaan näin:
valmistajan sallima suurin jarrullisen perävaunun paino 1500kg
valmistajan sallima suurin jarruttoman perävaunun paino 750kg, kuitenkin enintään puolet auton omapainosta.
Kiitos kuitenkin !
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Vanha käyttöohjekirja vuodelta 84 tai 85 kertoo jarruttomalle 500kg. Jarrullinen toi sama 1500kg. Rekisteriotteessa ei ole minullakaan mitään.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin