Sytytyksen tehostaminen
Sytytyksen tehostaminen
Joo tässä oli täälläkin taannnoin ainakin mertmillä kuva ja juttua että kipinä pitää tulpan puhtaana.
No mulla ei oo niin puhdas. Ja täällä oli juttua ainakin 99 sytytyksestä..
Aattelin tässä että jos jotekin tehostais sytytysjärjestelmää.
Mutta onko niillä puolan johdon välii laitettavilla vahvistimilla mitään virkaa?
Aattelin että jos tekis ite johdot kuparikaapelista. Ja kattois että sytystyspuola saa hyvion - ja + virtaa.
Mutta minkalaista erikoipuolaa suosittelisitte?
No mulla ei oo niin puhdas. Ja täällä oli juttua ainakin 99 sytytyksestä..
Aattelin tässä että jos jotekin tehostais sytytysjärjestelmää.
Mutta onko niillä puolan johdon välii laitettavilla vahvistimilla mitään virkaa?
Aattelin että jos tekis ite johdot kuparikaapelista. Ja kattois että sytystyspuola saa hyvion - ja + virtaa.
Mutta minkalaista erikoipuolaa suosittelisitte?
SAAB
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Vaihda siihen kärjetön jos H-moottori, B- mottiin Ignitor. Mikäli puola on kunnossa eikä kaapeleissa/kärjissä vikaa niin kyllä se kärjellinenkin toimii ilman tehostusta hyvin
Toisinaan vanhojen puolien ja sytytyskaapeleiden uusiminen riittää...
Nuo jälkiasennus sytkät ovat kyllä suositeltavia, jos aikoo autoa pitää ja rakennella. Tuo ignitor on tosi helppo ja edullinen, Cranen fireball on numeroa tehokkaampi ja tehokkaampi...
Nuo jälkiasennus sytkät ovat kyllä suositeltavia, jos aikoo autoa pitää ja rakennella. Tuo ignitor on tosi helppo ja edullinen, Cranen fireball on numeroa tehokkaampi ja tehokkaampi...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Semmosta valkoista kalkin näköistä niihin kertyy ajan mittaan. käsittääkseni se on normaalia, ja tulpat tulee vaihtaa tietysti, kun ne alkaa olla pahasti sen "kalkin" peitossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joo, eli se tulpan keskielektrodi ja etenkin se valkoinen posliiniosa ei saa olla mustassa karstassa. Jos tulppa on liian kylmä, tai kipinä on huono, niin se peittyy mustaan karstaan. Eihän se normaalisti tietenkään kirkkaan valkoisena pysy, se merkkaa jo liikaakin lämpöä tulpassa, mutta toisaalta liian kuuman tulpan käytössä huomaa myös elektrodien kulumisen nopeutuvan. Keskielektrodin nurkat pyöristyvät ja samoin sivuelektrodi alkaa kulumaan pois. Tuo valkoinen "kalkki" tosiaan kuuluu asiaan. Tulppia putsatessa voi rikkoa tulpat, joten ehkä on viisainta vaan uusia ne, jos alkavat tukkeutumaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kärjettömäksi
eräs kaveri teki vanhaan ladaan kärjettömän sytytyksen ja pidensi kipinää jollain keinon. "auto" rupesi lähtemään tosi hyvin käyntiin (ei ladan ominaisuus) ja bensan kulutus tippui huomattavasti.
Pystyyköhän saabiin tekemään samoin?
Pystyyköhän saabiin tekemään samoin?
Kipinä pitenee ihan tulpan kärkiväliä pienentämällä. Taas, jos haluaa oikein tehokkaan kipinän, niin kärkivälin pitää olla pieni. Itsekin huomasin heikkotehoisen puolan kanssa, että 0,5mm välillä 0,6:n sijaan auto toimi lähes normaalisti, vaikkakin puola oli kaputfiniitto. Ehjällä puolalla auto pelaa 0,8mm välykselläkin vielä ihan normaalisti. Laiha polttoaineseos yleensäkin vaatii isomman jännitteen hyvään kipinään, kuin rikas seos. Tämmönen perstuntuma itellä on asiaan. Oikein pienellä kärkivälillähän tuppaa olemaan riskinä karstapiikin syntyminen tulppaan, joka tietysti estää kunnon kipinän syntymisen. Ehkä jossain hitaasti pyörivissä jenkkiautojen V8-koneissa voisi pitää todellisena ongelmana...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001