Sytytyksen tehostaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Sytytyksen tehostaminen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo tässä oli täälläkin taannnoin ainakin mertmillä kuva ja juttua että kipinä pitää tulpan puhtaana.

No mulla ei oo niin puhdas. Ja täällä oli juttua ainakin 99 sytytyksestä..

Aattelin tässä että jos jotekin tehostais sytytysjärjestelmää.

Mutta onko niillä puolan johdon välii laitettavilla vahvistimilla mitään virkaa?

Aattelin että jos tekis ite johdot kuparikaapelista. Ja kattois että sytystyspuola saa hyvion - ja + virtaa.

Mutta minkalaista erikoipuolaa suosittelisitte?
SAAB
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Vaihda siihen kärjetön jos H-moottori, B- mottiin Ignitor. Mikäli puola on kunnossa eikä kaapeleissa/kärjissä vikaa niin kyllä se kärjellinenkin toimii ilman tehostusta hyvin
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Toisinaan vanhojen puolien ja sytytyskaapeleiden uusiminen riittää...
Nuo jälkiasennus sytkät ovat kyllä suositeltavia, jos aikoo autoa pitää ja rakennella. Tuo ignitor on tosi helppo ja edullinen, Cranen fireball on numeroa tehokkaampi ja tehokkaampi...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä mie lähtisin ihan sytkäjohtojen, ja puolan uusimisesta, jos tulpat ei pysy puhtaina...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Semmosta valkoista kalkin näköistä niihin kertyy ajan mittaan. käsittääkseni se on normaalia, ja tulpat tulee vaihtaa tietysti, kun ne alkaa olla pahasti sen "kalkin" peitossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, eli se tulpan keskielektrodi ja etenkin se valkoinen posliiniosa ei saa olla mustassa karstassa. Jos tulppa on liian kylmä, tai kipinä on huono, niin se peittyy mustaan karstaan. Eihän se normaalisti tietenkään kirkkaan valkoisena pysy, se merkkaa jo liikaakin lämpöä tulpassa, mutta toisaalta liian kuuman tulpan käytössä huomaa myös elektrodien kulumisen nopeutuvan. Keskielektrodin nurkat pyöristyvät ja samoin sivuelektrodi alkaa kulumaan pois. Tuo valkoinen "kalkki" tosiaan kuuluu asiaan. Tulppia putsatessa voi rikkoa tulpat, joten ehkä on viisainta vaan uusia ne, jos alkavat tukkeutumaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
99-83
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 19:10
Paikkakunta: Kajaani

Kärjettömäksi

Viesti Kirjoittaja 99-83 »

eräs kaveri teki vanhaan ladaan kärjettömän sytytyksen ja pidensi kipinää jollain keinon. "auto" rupesi lähtemään tosi hyvin käyntiin (ei ladan ominaisuus) ja bensan kulutus tippui huomattavasti.
Pystyyköhän saabiin tekemään samoin?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kipinä pitenee ihan tulpan kärkiväliä pienentämällä. Taas, jos haluaa oikein tehokkaan kipinän, niin kärkivälin pitää olla pieni. Itsekin huomasin heikkotehoisen puolan kanssa, että 0,5mm välillä 0,6:n sijaan auto toimi lähes normaalisti, vaikkakin puola oli kaputfiniitto. Ehjällä puolalla auto pelaa 0,8mm välykselläkin vielä ihan normaalisti. Laiha polttoaineseos yleensäkin vaatii isomman jännitteen hyvään kipinään, kuin rikas seos. Tämmönen perstuntuma itellä on asiaan. Oikein pienellä kärkivälillähän tuppaa olemaan riskinä karstapiikin syntyminen tulppaan, joka tietysti estää kunnon kipinän syntymisen. Ehkä jossain hitaasti pyörivissä jenkkiautojen V8-koneissa voisi pitää todellisena ongelmana...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei tätä voi olla liikaa kehumatta. Siis tätä ja tätä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin