Saksasta ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Olen tekemässä kauppaa 9000 CS 2.0 t:stä vuosimallia -98, automaattilaatikolla ja mittarissa 130tkm. Tiukkana hintana on 17000e. Kysyin Autodatasta tuollaisen pyyntihintaa, joksi ilmoitettiin keskimäärin n. 19140 euroa. Kun siitä laskee pois normaalin käteisalennuksen 4 %, päästään summaan 18374e. Tämä on tietääkseni n. hinta, jota tulli käyttäisi verotuksessaan.

Tuollaisen auton verot olisivat näin ollen 18374 * 0,29 * 1,22 (eikös Saabeissa käytetä 29 prosentin kantaa, koska yksilöllisiä prosentteja ei ole vielä julkaistu), eli veroiksi alveineen tulisi n. 6500e. Tällöin kyseinen Saab saisi maksaa korkeintaan 10000 euroa Saksassa/Ruotsissa, jotta auton saisi 16500 euroon. Summaan on vielä lisättävä ainakin katsastus Suomessa 150e, kustannukset Ruotissa/Saksassa ja matkakulut, joten helposti mentäisiin yli 17000 euron, eli yli Suomen hinnan. Lisäksi minun käsitykseni mukaan kyseistä autoa vm. -98 ei saa kummastakaan maasta 10000 eurolla, joten hinta nousisi edelleen. Ainakaan minun tapauksessa tuonti ei taitaisi kannattaa, vai olenko laskenut jotain pahasti metsään?

-J-
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Juha Laitinen kirjoitti:Olen tekemässä kauppaa 9000 CS 2.0 t:stä vuosimallia -98, automaattilaatikolla ja mittarissa 130tkm. Tiukkana hintana on 17000e. Kysyin Autodatasta tuollaisen pyyntihintaa, joksi ilmoitettiin keskimäärin n. 19140 euroa. Kun siitä laskee pois normaalin käteisalennuksen 4 %, päästään summaan 18374e. Tämä on tietääkseni n. hinta, jota tulli käyttäisi verotuksessaan.

Tuollaisen auton verot olisivat näin ollen 18374 * 0,29 * 1,22 (eikös Saabeissa käytetä 29 prosentin kantaa, koska yksilöllisiä prosentteja ei ole vielä julkaistu), eli veroiksi alveineen tulisi n. 6500e. Tällöin kyseinen Saab saisi maksaa korkeintaan 10000 euroa Saksassa/Ruotsissa, jotta auton saisi 16500 euroon. Summaan on vielä lisättävä ainakin katsastus Suomessa 150e, kustannukset Ruotissa/Saksassa ja matkakulut, joten helposti mentäisiin yli 17000 euron, eli yli Suomen hinnan. Lisäksi minun käsitykseni mukaan kyseistä autoa vm. -98 ei saa kummastakaan maasta 10000 eurolla, joten hinta nousisi edelleen. Ainakaan minun tapauksessa tuonti ei taitaisi kannattaa, vai olenko laskenut jotain pahasti metsään?

-J-
Jep eipä tuolla laskennalla kannata. Kannattavuutta saat lisää kun vanhennat pari vuotta ja otat vertailuksi 2.3T tai Aero. 96-mallin aeron vois saada kilpiin asti n: 15 000e. Sulla kävis kuitenkin ton 2.0t:n kanssa niin että menis heti pari tonnia speedpartsille chippailuihin.. tjsp :lol:

Itse oottelen edelleen veropäätöstä -94 2.3t CSE:tä.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Tulipa mieleen sellainen, että kuinka paljon mahtaa vaikuttaa auton kuntoon se, että esim. Saksassa autoilla ajetaan moottoriteillä huomattavasti kovempia nopeuksia kuin meillä täällä? Luulisi esim. yli 200 kilometrin tuntinopeuksien olevan haitallisempia autolle (moottorille ja kaikille muille liikkuville osille) kuin Suomen korkeintaan n. 120 km/h nopeudet..

-J-
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Autoja testataan kyllä suunnitteluvaiheessa ja niillä ajetaan pitkään kovilla nopeuksilla joten kestävyys noissa oloissa varmasti on valmistajien huomion alla. Sen sijaan se, että Suomessa autoja väännetään puoliväkisin käyntiin -30C pakkasessa ja kone pyörii käytännössä muutaman minuutin ilman voitelua, ei varmaan tee niinkään hyvää. Yksilöllisiä eroja on varmasti.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tulipa mieleen sellainen, että kuinka paljon mahtaa vaikuttaa auton kuntoon se, että esim. Saksassa autoilla ajetaan moottoriteillä huomattavasti kovempia nopeuksia kuin meillä täällä
Tämäpä on hiukan kaksipiippuinen juttu. Ensinnäkin, auton MOOTTORILLE tekee pelkästään hyvää ajoittainen rasitus (korkeat kierrokset). Toisaalta jos KOKO ajan huudattaa rajoittimen lähellä ahtopaineet tapissa, niin pakostihan se tuntuu, jos ei koneessa itsessään, niin ainakin laatikossa, turbossa ja nivelissä yms.

Väittäisin kuitenkin, että Saksassakin on ainakin arkiajossa melko vähän teitä, jossa voi huoletta luukuttaa tunnin putkeen 200+km/h. Siellä on melkoinen määrä ruuhkia ja rajoittamattomat tieosuudetkin on vähentynyt "vanhoista hyvistä ajoista". Ainakin omalla kohdallani(keväällä ajoin Augsburgista Rostockiin) se oli semmoista stop&go meininkiä, eli max. 10-15min "vapaata" tietä, kunnes taas himmailtiin jonkun isomman liittymän kohdalla (nopeusrajoitus) tai tietyön vuoksi.

Mielestäni ainoa tsekkaamisen arvoinen asia on, että autolle on tehty huollot ajoissa, niin ei pitäisi olla ongelmia. Öljynvaihdot yms. turbo-autolle tärkeät rutiinihuollot tuppaa saksalaisilla venymään...

-Ville
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Morjens!

Kannan minäkin lusikkani tähän soppaan ja kerron omista kokemuksistani. Vanhan verotuksen säännöillä toin/kaveri toi mulle maaliskuussa 3/98 9-3 SE 5ov Tbo (185hv) 90tkm. Normaali SE-varustus paitsi kehnompi ajotieturi. Jalopuut ja nahkat, metallin hohto. 16" viikingit ja "kitkat "vanteilla. Kitkoilla ei tehnyt mitään ostin heti uudet talvirenkaat. Lohkolämmitin sisähaaralla defan pienitökkelinen johtoineen ja asennuksineen 271e. Saksalaisen Saab-diilerin huoltokirja, paitsi viimeinen leima, joka oli jossain muussa huoltamossa tehty. Myyjä vakuutti, että moottori on alkuperäinen, eikä mitään peltiosia oltu maalattu/vaihdettu. Ainoa mikä arvelutti oli, että takaikkunassa oli DSK-tarra joku saksan rata-autoiluklubin tarra siis, olisikohan saanut kovaa kyytiä? :). Noh, eipä näin reilun kympin jälkeen ole ainakaan vielä yskinyt :)

Hintaa Saksassa oli mobile.de mukaan 10900e, heti kun kuuli, että vientiin niin 200e pois = kahden vuoden maksullinen takuu :) ja vielä satanen juustohöylällä hinnasta. Eli loppusummaksi jäi tuo 10600e. Ruottin maalta en ole löytänyt vastaavaan hintaan ainakaan netti-ilmoituksista.

Tullin määräämä markkinarvo vajaa 22000e josta veroja alveineen 29% mukaan siis 7709e. Käsittääkseni tässä ei vielä huomioitu noita markkina-arvovähennyksiä.

Yht. 19300 kaikkinen tuonteineen ja paperitöineen ja veroineen. Uudet talvikumit ei kuulu tähän hintaan, tosin ne ovat vain muutaman satasen.

Kävin talvella kotimaisesta "maranellonpunaisesta" vastaavasta neuvotteluita yksityisen kanssa hintaan 18500e, autossa oli tosin lumiaura raapinut kyljen ja se oli korjautettu kuulemma viimeisen päälle, mutta kuitenkin. Nahkoja kyseisessä vempeleessä ei ollur, eikä jalopuita...niistä nyt niin väliäkään.

Jokainen voi päätellä itse oliko hyvä kauppa vai ei...en ole löytänyt yhtään kotimaan kaupasta nahkoilla SE-varusteltua täyspaineturboa...
Lähellä olevat ovat maksaneet ilman nahkoja alk 24000e kaupan pyynti.

Halvennusta ei voi kehua paljon saaneensa, mutta on tuo kyll ollut tosiiii mukava :) Ehkäpä uuden autoverolain mukaisessa tarkistuksessa tulee vielä tonni takaisin veropalautuksena.

Ainiin niistä lämppäreistä sun muista: Rekisteröintikatsastuksessa katsastusinssi pyyteli vaatimuksenmukaisuustodistuksia, intin että ei pitäis tarvia kun on Eu-hyväksytty ajoneuvo ja kotimaa pullollaan samanlaisia...löysihän oppaan tulkitakseen sarjanumeroa josta ilmeni, että auto on samaa varianttia kuin kotimaisetkin. Eli pitäis kaikki lämpöväkkyrät olla sama sorttia kuin kotimaisessakin.

Toivottavasti jutusta oli iloa jollekin.
Vastaa Viestiin