900i -84 -> 900 s 16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

900i -84 -> 900 s 16

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Niin eli 900 s kone on laitettu 900i -84 keulalle, ja nyt en ole varma
mitä kaapeleita tulee lisätä auton sisälle, että boxi saa tarvittavat tiedot,
Tietääkseni Lucas tarvitsee kierrosluku-impulsin kierrosluku-mittarista.
Mitä muuta se tarvitsee toimiakseen, minulla on -86 mittaristo missä
on ainakin check engine valo. Sanottakoon vielä että
minulta löytyy jo s:än sulakerasia, ja moottoripuolen kaapeli-sarja.
Kiitoksia jo etukäteen mahd. avusta.

____________________________
900i (900s kone jo keulassa :) )
Viimeksi muokannut vjbremer, Ti Elo 16, 2005 08:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

taisi vielä tarvita nopeus tiedonkin..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kattelin omasta autosta hivenen ja selailin muistiinpanojani, että mitä lucas ainakin mittailee:

-Kaasuläpän asennontunnistuspotikka
-Tyhjäkäyntiventtiili (lisäilmaventtiilin sähköinen versio. Millähän nimellä nimitetään?)
-Lämpötila-anturi
-Nopeusanturi
-Ilmamassamittari
-Paineanturi imusarjassa
-Kierrosluku
-Lambda-anturi

ja mitähän muuta?

Täytyisi metsästää jostakin saabin virallinen korjaamokäsikirja, jossa käsitellään Lucasin systeemiä.. Näissä korjausoppaissa ei tuosta puhuta mitään:(
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Nyt löytyi Lucasin kytkiskin. Täytynee skannata tämä ja laittaa jakoon (kunhan löytyy scanneri).

-Boksin nasta 10 menee mittaristolle CE valolle (mittariston nasta 4)
-boksin nasta 6 menee nopeusanturin tunnistimelle (nasta 2 tunnistimessa. Liekö merkattu?)
-Nasta 21 ja 36 menisi kompressorin releelle, jos autossa ilmastointi.
-nasta 5 menisi sytytyksen pääteasteelle.

Paljonhan täällä on kaikkea ja ehkä viisainta laittaa tuo kytkis tänne, kunhan saan skannattua. Edellämainittujen antureiden lisäksi vielä seuraavat vaikuttavat järjestelmään/järjestelmä ohjaa näitä:

-Hiilisäiliön venttiili
-Polttoainepumpun rele
-Polttoainejärjestelmän päärele
-Käynnistysventtiili

Lucasissa on vielä ruiskusuuttimien rinnalla maihin tehovastus (apukuskin puolen lokasuojan viereen ruuvattuna. Semmoinen kuparin värinen "jäähdytys-siilen" näköinen).
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Mihinkä se nopeustieto käytetään, onko niin että nopeuden kasvaessa
lucas säätää pensanpainetta korkeammalle?
:roll:
Ovatkohan auton sisällä olevat kaapelit jotka menevät sulakerasian
pun/must/valk liittimistä samat?
Esim. -84 oli erillinen bensapumppu-relee sulakeboxissa, kuin taas lucaksella taitaa olla kaksi erillistä releetä omassa kaapelisarjassaaan.
No jos ehtis vaan kytkeä kaikki kaapelit, niin näkee pyöriikö startti edes :)

_________________________________________________
Saab 900i -84 (s 16 tekniikka, kohta ajokunnossa :roll: )
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Oho ehdit kirjoitta ennen kuin postasin, no kiitos tiedoista
kuitenkin, tostahan on jo ihan pirusti hyötyä! :D
Nyt vaan tallille kaapeleita kytkemään!

________________________________________________
Saab 900i -84 (s 16 tekniikka, kohta ajokunnossa :roll: )
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

vjbremer kirjoitti:Mihinkä se nopeustieto käytetään, onko niin että nopeuden kasvaessa
lucas säätää pensanpainetta korkeammalle?
Tuota, ei ole faktaa, mutta villi veikkaukseni on, että nopeudesta, kierrosluvusta, kaasuläpän asennosta päätellään moottorin kuormitus ja sen mukaan availlaan ruiskusuuttimia jaksollisilla pulsseilla. (elikkäs säädetään seosta.) Polttoaineen painetta lucas ei käsittääkseni säädä. Pelkkää arvailuani...
vjbremer kirjoitti: :roll:
Ovatkohan auton sisällä olevat kaapelit jotka menevät sulakerasian
pun/must/valk liittimistä samat?
Esim. -84 oli erillinen bensapumppu-relee sulakeboxissa, kuin taas lucaksella taitaa olla kaksi erillistä releetä omassa kaapelisarjassaaan.
No jos ehtis vaan kytkeä kaikki kaapelit, niin näkee pyöriikö startti edes :)
Kaksi relettä tosiaan on. Polttoainejärjestelmän päärele ja sitten polttoainepumpun rele. Täytyy illalla töiden jälkeen yrittää katsella löytäisinkö minäkin noi kaapelit...
Vastaa Viestiin