-91 T16 ja korkea HC-arvo
-91 T16 ja korkea HC-arvo
Moi!
Käytin auton juuri rekisteröintikatsastuksessa ja hylsy tuli korkeasta tyhjäkäynnin HC-arvosta (527) sekä >2000 r/min lambdan arvosta 1.06.
Tuohan voi johtua vaikka mistä, mutta ainakin pakoputkisto (uusi) ja kansi (laitettu) ovat poissa laskuista. Täytyisi varmaan tutkia josko imupuolella on vuotoa sekä vaihtaa uudet kynttilät pykälään.
Auto röpöttää kevyesti tyhjäkäynnillä sekä korkeilla kierroksilla kuuluu pientä naputusta + kaasupolkimessa kevyttä tärinää. Olisiko kenties kyseessä fuskaava venttiili?
Käytin auton juuri rekisteröintikatsastuksessa ja hylsy tuli korkeasta tyhjäkäynnin HC-arvosta (527) sekä >2000 r/min lambdan arvosta 1.06.
Tuohan voi johtua vaikka mistä, mutta ainakin pakoputkisto (uusi) ja kansi (laitettu) ovat poissa laskuista. Täytyisi varmaan tutkia josko imupuolella on vuotoa sekä vaihtaa uudet kynttilät pykälään.
Auto röpöttää kevyesti tyhjäkäynnillä sekä korkeilla kierroksilla kuuluu pientä naputusta + kaasupolkimessa kevyttä tärinää. Olisiko kenties kyseessä fuskaava venttiili?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Viallinen sytkä ainakin nostaa HC-arvoja...
Ihan ensimmäiseksi kannattaa varmaan katsoa sytkän ajoitus...
Lisäksi uusia tulppia ja mahdollisesti johtoja.
Ja tuo lambda-arvo, eikös se ole nyt sitten laihalla kun arvo >1
Katti kaiketi löytyy?
Niin ja jos kansi on laitettu, kai osaava korjaaja on myös venat uusinut/hionut ja tehnyt seetit+läppäyksen?
Tällöin siis vuotavan venan voisi melkein unohtaa.
Ihan ensimmäiseksi kannattaa varmaan katsoa sytkän ajoitus...
Lisäksi uusia tulppia ja mahdollisesti johtoja.
Ja tuo lambda-arvo, eikös se ole nyt sitten laihalla kun arvo >1

Katti kaiketi löytyy?
Niin ja jos kansi on laitettu, kai osaava korjaaja on myös venat uusinut/hionut ja tehnyt seetit+läppäyksen?
Tällöin siis vuotavan venan voisi melkein unohtaa.
HC-arvo, eli hiilivetyjä on liikaa, palamatonta polttoainetta menee liikaa läpi, eikös. Katti ei puhdista (aika epätodennäköistä), kylmäkäyntirikastus jäänyt antamaan huikkaa / kylmäkäyntisuutin, venttiilivika (tuskin) , tai ihan vaan perusseokset mutkalla, onko kokeitu säätää seoksia?. Kunhan pöhnässä tässä arvailen. 

Viimeksi muokannut Jusau, Ma Elo 15, 2005 23:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ruotsin päässä edellinen omistaja oli kansirempan tehnyt, eli satavarma ei siitäkään voi olla.Ronska kirjoitti:Niin ja jos kansi on laitettu, kai osaava korjaaja on myös venat uusinut/hionut ja tehnyt seetit+läppäyksen?
Tällöin siis vuotavan venan voisi melkein unohtaa.

En näistä 16-venaisista sen enempää ole perillä, joten voi olla että menee korjaamohommiksi. Jonkun verran on ollut myöskin seilaavaa tyhjäkäyntiä ts. on tiputellut kiekkoja hetkellisesti aika alas. Lieneekö oire viallisesta lambda-anturista?
Lähden nyt ainakin liikkeelle tulppien vaihdolla ja sen jälkeen siirrytään kovempiin otteisiin.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Lämpöanturi voi myös katkoa tärinässä/tietyissä lämpötiloissa, maksaa n.10euroa tarvikkeena joten ei ole uskomaton investointi varaosaksi pakkiin jemmaan vaikka vika ei olisikaan siinä.V-M kirjoitti:Mittaa lämpöanturi. Haulla löytynee arvot eri lämpötiloissa. tarkista imupuolen vuodot myös.
V-M
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Lämpöanturin katkomista ei yleensä yleismittarilla huomaa eli vaihtoon vaan. 10e hintaa motonetissä ja helppo vaihtaa joten ei kannata jäädä suuremmin miettimään.
Kierrosten nyykähtäminen ja seilaaminen ovat kyllä tyypillisiä lambda-anturin hajoamisen oireita. Samoin kohonnut HC-arvo. Harmi vaan että Lucakseen ei tarvikelambdat käy ja halvin löytämäni on motonetin tarjoama 114e maksava anturi. Sen jouduin itse ostamaan pari kk sitten kun lambda meni vaihtoon mukavuussyistä - vähäsenkin seilaava tyhjäkäynti ärsyttää. Jos tuntuu liian kalliilta ostaa tuo kokeiluun niin multa löytyy siis 2 kpl noita lambdoja, vanha väsähtänyt mutta vielä toimiva (tyhjäkäyntiä hieman seilauttaa ja HC hieman koholla mutta läpäisi katsastuksen), sekä uudenveroinen muutama tkm ajettu kunhan puran tuon koneen.
Kierrosten nyykähtäminen ja seilaaminen ovat kyllä tyypillisiä lambda-anturin hajoamisen oireita. Samoin kohonnut HC-arvo. Harmi vaan että Lucakseen ei tarvikelambdat käy ja halvin löytämäni on motonetin tarjoama 114e maksava anturi. Sen jouduin itse ostamaan pari kk sitten kun lambda meni vaihtoon mukavuussyistä - vähäsenkin seilaava tyhjäkäynti ärsyttää. Jos tuntuu liian kalliilta ostaa tuo kokeiluun niin multa löytyy siis 2 kpl noita lambdoja, vanha väsähtänyt mutta vielä toimiva (tyhjäkäyntiä hieman seilauttaa ja HC hieman koholla mutta läpäisi katsastuksen), sekä uudenveroinen muutama tkm ajettu kunhan puran tuon koneen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tarvikeanturi ei käy koska esim. Bilteman ja Motonetin myymät tarvikeanturit ja muutkin Bosch-kloonit ovat Zirconia-tyyppisiä jännitettä generoivia antureita.
Lucas käyttää Titania-tyypistä anturia joka toimii resistanssia muuttamalla.
Toisinsanoen anturien toimintaperiaate ja myöskin signaalityyppi on täysin erilainen, ei voi toimia eikä toimi.
Harmi sinänsä, periaatteessa nuo Titania-anturit ovat pitkäikäisempiä ja kestävämpiä, mutta kun valtaosassa autoja on Boschin ruiskut ja muutenkin Zirconia on suositumpi anturityyppi niin se on paljon halvempi ja helpommin saatavissa..
Lucas käyttää Titania-tyypistä anturia joka toimii resistanssia muuttamalla.
Toisinsanoen anturien toimintaperiaate ja myöskin signaalityyppi on täysin erilainen, ei voi toimia eikä toimi.
Harmi sinänsä, periaatteessa nuo Titania-anturit ovat pitkäikäisempiä ja kestävämpiä, mutta kun valtaosassa autoja on Boschin ruiskut ja muutenkin Zirconia on suositumpi anturityyppi niin se on paljon halvempi ja helpommin saatavissa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tämä olikin erittäin hyvä tietoisku minulle ja luultavasti monille muillekkin, minä olen aina ollut siinä uskossa että lambdoja on vain kahta tyyppiä.. WB ja NB... eiku.. hetkonen.. kyse oli näistä tyypeistä juurikin..?jcarlson kirjoitti:...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Pitää nyt vielä tarkentaa sen verran, ettei Lucas ole ihan ainoa joka tuota Titaniaa käyttää vaikka se aika harvinainen onkin. 
NGK/NTK:n valmistamia nuo mun näkemät Titania-anturit on, ja jossain autotehtaiden omavalmisteruiskuissa niitä on näkynyt, ainakin muutamissa japseissa muistaakseni.
Boschin markkina-asema se vaan jyllää ja isot valmistusmäärät..
Ja kyse ei ollut Narrow ja Wideband lambdojen eroista, se on vielä asia erikseen. Lucasin Titania-anturi on ihan narrowband kuitenkin.
Narrow/Wide viittaa kaistanleveyteen, käytännössähän Wide vaatii lisähärpäkettä varsinaisen anturin lisäksi toimiakseen että saadaan luotettava referenssitaso, näin olen asian käsittänyt. Kyse siis signaalin resoluutiosta (erottelukyvystä).
Zirconia/Titania viittaa taas anturin valmistusmateriaaliin ja toimintataperiaatteeseen ja samalla myös signaalin esitystapaan (resistanssi vs. jännite).
Kummatkin kyllä mittailee paljonkos siellä pakokaasussa niitä happiatomeita jäljellä on, mutta eri tavoin. Käsittääkseni molempia voi käyttää sekä Widenä että Narrowina.

NGK/NTK:n valmistamia nuo mun näkemät Titania-anturit on, ja jossain autotehtaiden omavalmisteruiskuissa niitä on näkynyt, ainakin muutamissa japseissa muistaakseni.
Boschin markkina-asema se vaan jyllää ja isot valmistusmäärät..
Ja kyse ei ollut Narrow ja Wideband lambdojen eroista, se on vielä asia erikseen. Lucasin Titania-anturi on ihan narrowband kuitenkin.
Narrow/Wide viittaa kaistanleveyteen, käytännössähän Wide vaatii lisähärpäkettä varsinaisen anturin lisäksi toimiakseen että saadaan luotettava referenssitaso, näin olen asian käsittänyt. Kyse siis signaalin resoluutiosta (erottelukyvystä).
Zirconia/Titania viittaa taas anturin valmistusmateriaaliin ja toimintataperiaatteeseen ja samalla myös signaalin esitystapaan (resistanssi vs. jännite).
Kummatkin kyllä mittailee paljonkos siellä pakokaasussa niitä happiatomeita jäljellä on, mutta eri tavoin. Käsittääkseni molempia voi käyttää sekä Widenä että Narrowina.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ti Elo 16, 2005 02:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com