-91 T16 ja korkea HC-arvo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

-91 T16 ja korkea HC-arvo

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Moi!

Käytin auton juuri rekisteröintikatsastuksessa ja hylsy tuli korkeasta tyhjäkäynnin HC-arvosta (527) sekä >2000 r/min lambdan arvosta 1.06.

Tuohan voi johtua vaikka mistä, mutta ainakin pakoputkisto (uusi) ja kansi (laitettu) ovat poissa laskuista. Täytyisi varmaan tutkia josko imupuolella on vuotoa sekä vaihtaa uudet kynttilät pykälään.

Auto röpöttää kevyesti tyhjäkäynnillä sekä korkeilla kierroksilla kuuluu pientä naputusta + kaasupolkimessa kevyttä tärinää. Olisiko kenties kyseessä fuskaava venttiili?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tai kannattaa katsoa se lambda anturi. Jos ei muuta niin mittaa se, ni voit olla varma toimikko se vai ei :)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mittaile puristukset ja vertaile tulppia ovatko keskenään saman näköisiä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Viallinen sytkä ainakin nostaa HC-arvoja...
Ihan ensimmäiseksi kannattaa varmaan katsoa sytkän ajoitus...
Lisäksi uusia tulppia ja mahdollisesti johtoja.

Ja tuo lambda-arvo, eikös se ole nyt sitten laihalla kun arvo >1 :?:
Katti kaiketi löytyy?

Niin ja jos kansi on laitettu, kai osaava korjaaja on myös venat uusinut/hionut ja tehnyt seetit+läppäyksen?
Tällöin siis vuotavan venan voisi melkein unohtaa.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

HC-arvo, eli hiilivetyjä on liikaa, palamatonta polttoainetta menee liikaa läpi, eikös. Katti ei puhdista (aika epätodennäköistä), kylmäkäyntirikastus jäänyt antamaan huikkaa / kylmäkäyntisuutin, venttiilivika (tuskin) , tai ihan vaan perusseokset mutkalla, onko kokeitu säätää seoksia?. Kunhan pöhnässä tässä arvailen. :?
Viimeksi muokannut Jusau, Ma Elo 15, 2005 23:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Ronska kirjoitti:Niin ja jos kansi on laitettu, kai osaava korjaaja on myös venat uusinut/hionut ja tehnyt seetit+läppäyksen?
Tällöin siis vuotavan venan voisi melkein unohtaa.
Ruotsin päässä edellinen omistaja oli kansirempan tehnyt, eli satavarma ei siitäkään voi olla. :)

En näistä 16-venaisista sen enempää ole perillä, joten voi olla että menee korjaamohommiksi. Jonkun verran on ollut myöskin seilaavaa tyhjäkäyntiä ts. on tiputellut kiekkoja hetkellisesti aika alas. Lieneekö oire viallisesta lambda-anturista?

Lähden nyt ainakin liikkeelle tulppien vaihdolla ja sen jälkeen siirrytään kovempiin otteisiin.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mittaa lämpöanturi. Haulla löytynee arvot eri lämpötiloissa. tarkista imupuolen vuodot myös.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

V-M kirjoitti:Mittaa lämpöanturi. Haulla löytynee arvot eri lämpötiloissa. tarkista imupuolen vuodot myös.

V-M
Lämpöanturi voi myös katkoa tärinässä/tietyissä lämpötiloissa, maksaa n.10euroa tarvikkeena joten ei ole uskomaton investointi varaosaksi pakkiin jemmaan vaikka vika ei olisikaan siinä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lämpöanturin katkomista ei yleensä yleismittarilla huomaa eli vaihtoon vaan. 10e hintaa motonetissä ja helppo vaihtaa joten ei kannata jäädä suuremmin miettimään.

Kierrosten nyykähtäminen ja seilaaminen ovat kyllä tyypillisiä lambda-anturin hajoamisen oireita. Samoin kohonnut HC-arvo. Harmi vaan että Lucakseen ei tarvikelambdat käy ja halvin löytämäni on motonetin tarjoama 114e maksava anturi. Sen jouduin itse ostamaan pari kk sitten kun lambda meni vaihtoon mukavuussyistä - vähäsenkin seilaava tyhjäkäynti ärsyttää. Jos tuntuu liian kalliilta ostaa tuo kokeiluun niin multa löytyy siis 2 kpl noita lambdoja, vanha väsähtänyt mutta vielä toimiva (tyhjäkäyntiä hieman seilauttaa ja HC hieman koholla mutta läpäisi katsastuksen), sekä uudenveroinen muutama tkm ajettu kunhan puran tuon koneen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Miksi siihen ei käy tarvike anturi? Mikäs siihen on erona? Olekos kokeillut Biilhellin tuotetta? Voisipa toimiakkin?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarvikeanturi ei käy koska esim. Bilteman ja Motonetin myymät tarvikeanturit ja muutkin Bosch-kloonit ovat Zirconia-tyyppisiä jännitettä generoivia antureita.
Lucas käyttää Titania-tyypistä anturia joka toimii resistanssia muuttamalla.

Toisinsanoen anturien toimintaperiaate ja myöskin signaalityyppi on täysin erilainen, ei voi toimia eikä toimi.
Harmi sinänsä, periaatteessa nuo Titania-anturit ovat pitkäikäisempiä ja kestävämpiä, mutta kun valtaosassa autoja on Boschin ruiskut ja muutenkin Zirconia on suositumpi anturityyppi niin se on paljon halvempi ja helpommin saatavissa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jcarlson kirjoitti:...
Tämä olikin erittäin hyvä tietoisku minulle ja luultavasti monille muillekkin, minä olen aina ollut siinä uskossa että lambdoja on vain kahta tyyppiä.. WB ja NB... eiku.. hetkonen.. kyse oli näistä tyypeistä juurikin..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Katos pirskeles... jopas on pimeyden ruhtinas (siis pappis mies lucas) kekannut. Enpä tuota tiennyt/muistanut. :oops:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pitää nyt vielä tarkentaa sen verran, ettei Lucas ole ihan ainoa joka tuota Titaniaa käyttää vaikka se aika harvinainen onkin. :)
NGK/NTK:n valmistamia nuo mun näkemät Titania-anturit on, ja jossain autotehtaiden omavalmisteruiskuissa niitä on näkynyt, ainakin muutamissa japseissa muistaakseni.
Boschin markkina-asema se vaan jyllää ja isot valmistusmäärät..

Ja kyse ei ollut Narrow ja Wideband lambdojen eroista, se on vielä asia erikseen. Lucasin Titania-anturi on ihan narrowband kuitenkin.

Narrow/Wide viittaa kaistanleveyteen, käytännössähän Wide vaatii lisähärpäkettä varsinaisen anturin lisäksi toimiakseen että saadaan luotettava referenssitaso, näin olen asian käsittänyt. Kyse siis signaalin resoluutiosta (erottelukyvystä).
Zirconia/Titania viittaa taas anturin valmistusmateriaaliin ja toimintataperiaatteeseen ja samalla myös signaalin esitystapaan (resistanssi vs. jännite).

Kummatkin kyllä mittailee paljonkos siellä pakokaasussa niitä happiatomeita jäljellä on, mutta eri tavoin. Käsittääkseni molempia voi käyttää sekä Widenä että Narrowina.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ti Elo 16, 2005 02:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin lähinnä sitä ihmettelinkin kun noita oon nähnyt ainoostaan japsi autoissa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin