Vetareiden kiinnitys maljoihin ja vaihdevivun irrotus
Vetareiden kiinnitys maljoihin ja vaihdevivun irrotus
Pitäisi saada vetarit kiinni koneenvaihdon jälkeen, vaan eivät halua mennä. Osat ovat samalta aikakaudelta, joten pitäisi kyllä passata yhteen. Toiseksi miten saan laatikosta tulevan vaihdekepille menevän liitoksen auki heti laatikon takana. Mitään mutteria/pulttia siinä ei ole. Semmonen tapin tapainen, joka ei liiku vaikka kiuinka naputtaa. Pitääkö porata alakautta?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Vetareiden kiinnitys maljoihin ja vaihdevivun irrotus
Vetareiden pitäis kyllä mennä ihan tyrkkäämällä maljoihin jos tosiaan ovat samaa mallia, laatikon tangossa oleva tappi on kartio joka lähtee ylöspäin ja lukittu mutterilla alapuolelta. Osaa joskus olla kiinnikkin, joten jos hakkaat, niin mutteri huulille tappiin että ei mene kierteet paskaksi.t8 kirjoitti:Pitäisi saada vetarit kiinni koneenvaihdon jälkeen, vaan eivät halua mennä. Osat ovat samalta aikakaudelta, joten pitäisi kyllä passata yhteen. Toiseksi miten saan laatikosta tulevan vaihdekepille menevän liitoksen auki heti laatikon takana. Mitään mutteria/pulttia siinä ei ole. Semmonen tapin tapainen, joka ei liiku vaikka kiuinka naputtaa. Pitääkö porata alakautta?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Vetareiden kiinnitys maljoihin ja vaihdevivun irrotus
... ja osaa joskus olla niin tiukassa ettei tule lyömällä pois. Kokemusta on! Ei tullut edes tampilla jälkeenpäin, piti perkule porata pois...Myrkky kirjoitti: Vetareiden pitäis kyllä mennä ihan tyrkkäämällä maljoihin jos tosiaan ovat samaa mallia, laatikon tangossa oleva tappi on kartio joka lähtee ylöspäin ja lukittu mutterilla alapuolelta. Osaa joskus olla kiinnikkin, joten jos hakkaat, niin mutteri huulille tappiin että ei mene kierteet paskaksi.
Kyllä niiden vetareiden pitää mennä paikalleen ja upota kuin "vanhaan mummoon", jos ovat käypäiset.. tai sit kaikki on olleet väljiä minulla tähän saakka.
Ja jos ei tule tappi lyömällä=naputellen pois, niin pidetään toista vasaraa painona akselin toisella puolen ja annetaan oikein isän kädestä toisella vasaralla akselin kupeeseen tapin kohdalle... ei sitä niitata kannata.
Ja jos ei tule tappi lyömällä=naputellen pois, niin pidetään toista vasaraa painona akselin toisella puolen ja annetaan oikein isän kädestä toisella vasaralla akselin kupeeseen tapin kohdalle... ei sitä niitata kannata.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mittailin työntömitalla uusia ja vanhoja maljoja sekä vetareita ja tulin siihen tulokseen että ne ovat erilaiset. Sitten muistin että entinen laatikkohan taitaa olla auton alkuperäinen, eli vuodelta 1989.
Taitaa olla helpompi nostaa kone pois ja vaihtaa maljat, kuin että vaihtaisi vetarit. Saisi samalla sen vaihdevivun ylimääräisen pätkän helposti pois. Jättän auton muutamaksi päiväksi rauhaan ja lähden tyttökaveria morjenstamaan etelä-Suomeen. 


9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Eikös siihen vetoakselin spooriin voisi vaihtaa oikean kokoisen kolmisakararistikon, eli sen tripoidin? Lukko rengas vaan pois, oikean kokoisilla pyörillä oleva tripoidi, jonka jälkeen lukkorengas takaisin ja systeemi nippuun. Tämän jälkeen voi lähteäkin kokeilemaan, kuinka renkaanpoltto onnistuu. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
olikohan
vielä niin että tripoidien vaihto ei onnistu kun muistelen että on hieman erilaiset tripoidin boorit niissä axileissa.
jos kartiotappi ei lähde ja lyödäkkään ei oikeen pysty niin ota hylsy ,pieni yläpuolelle ja purista vinkalla niin se työntää tapin ylös. Kerran sain tälläi sen irti,kun ei muuten lähtenyt
jos kartiotappi ei lähde ja lyödäkkään ei oikeen pysty niin ota hylsy ,pieni yläpuolelle ja purista vinkalla niin se työntää tapin ylös. Kerran sain tälläi sen irti,kun ei muuten lähtenyt
En tiedä mahtuvatko tulemaan laatikosta pois. Vänkärin puolelta pääsisi aika hyvin pultteihin käsiksi, mutta kuskin puolin olisi hankalampi homma. Ehkä alakautta onnistuisi. Päätettiin vaihtaa vetarit, toinen on jo irti. Saavat samalla uudet suojakumit.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Päivällä vaihdoin repsikan puolen maljan ihan kivuttomasti. Pakoputki turbolta irti ja oli tilaa ottaa pois ihan hyvin. Kävi sinänsä ihan hyvä tuuri, että pihalla lojuneesta ysikympistä kävi kaikki kilkkeet ihan suoraan tohon `87 T8:aan. Eli siis kannattaa ottaa pihat täyteen varaosa-autoja...
Sauli.M #1562
Ysiysistä joskus tuota tappia yritin ottaa pois. Hermot meni aika nopeasti ja ratkaisuna sahasin koko akselin kiinnityksen kepin puolelta pois. Kyseessä siis oli silloin purkuauto 99 t, enkä vaihdekepillä ym. tehnyt mitään.
Eräässä ysiysissä oli tuo "kumikiinnitysjuttu" korvattu omatekoisella liitännällä, jossa kumi oli välissä ja ruuvattu kuudella pultilla ulkokehältä. Toimi käytössä ihan hyvin.
Eräässä ysiysissä oli tuo "kumikiinnitysjuttu" korvattu omatekoisella liitännällä, jossa kumi oli välissä ja ruuvattu kuudella pultilla ulkokehältä. Toimi käytössä ihan hyvin.
Sauli.M #1562