Vetareiden kiinnitys maljoihin ja vaihdevivun irrotus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Vetareiden kiinnitys maljoihin ja vaihdevivun irrotus

Viesti Kirjoittaja t8 »

Pitäisi saada vetarit kiinni koneenvaihdon jälkeen, vaan eivät halua mennä. Osat ovat samalta aikakaudelta, joten pitäisi kyllä passata yhteen. Toiseksi miten saan laatikosta tulevan vaihdekepille menevän liitoksen auki heti laatikon takana. Mitään mutteria/pulttia siinä ei ole. Semmonen tapin tapainen, joka ei liiku vaikka kiuinka naputtaa. Pitääkö porata alakautta?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihteensiirtimen tappi on kartio. Pitää lyödä oikeaan suuntaan :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vetareiden kiinnitys maljoihin ja vaihdevivun irrotus

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

t8 kirjoitti:Pitäisi saada vetarit kiinni koneenvaihdon jälkeen, vaan eivät halua mennä. Osat ovat samalta aikakaudelta, joten pitäisi kyllä passata yhteen. Toiseksi miten saan laatikosta tulevan vaihdekepille menevän liitoksen auki heti laatikon takana. Mitään mutteria/pulttia siinä ei ole. Semmonen tapin tapainen, joka ei liiku vaikka kiuinka naputtaa. Pitääkö porata alakautta?
Vetareiden pitäis kyllä mennä ihan tyrkkäämällä maljoihin jos tosiaan ovat samaa mallia, laatikon tangossa oleva tappi on kartio joka lähtee ylöspäin ja lukittu mutterilla alapuolelta. Osaa joskus olla kiinnikkin, joten jos hakkaat, niin mutteri huulille tappiin että ei mene kierteet paskaksi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vetareiden kiinnitys maljoihin ja vaihdevivun irrotus

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Myrkky kirjoitti: Vetareiden pitäis kyllä mennä ihan tyrkkäämällä maljoihin jos tosiaan ovat samaa mallia, laatikon tangossa oleva tappi on kartio joka lähtee ylöspäin ja lukittu mutterilla alapuolelta. Osaa joskus olla kiinnikkin, joten jos hakkaat, niin mutteri huulille tappiin että ei mene kierteet paskaksi.
... ja osaa joskus olla niin tiukassa ettei tule lyömällä pois. Kokemusta on! Ei tullut edes tampilla jälkeenpäin, piti perkule porata pois...
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

kokeilin laittaa vanhan koneen maljoihin mukana tulleet uuden koneen vetarit eikä nekään mene suoraan tyrkkäämällä paikoilleen. hieman vinossa työntämällä ne kyllä menevät.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kyllä niiden vetareiden pitää mennä paikalleen ja upota kuin "vanhaan mummoon", jos ovat käypäiset.. tai sit kaikki on olleet väljiä minulla tähän saakka.

Ja jos ei tule tappi lyömällä=naputellen pois, niin pidetään toista vasaraa painona akselin toisella puolen ja annetaan oikein isän kädestä toisella vasaralla akselin kupeeseen tapin kohdalle... ei sitä niitata kannata.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Mittailin työntömitalla uusia ja vanhoja maljoja sekä vetareita ja tulin siihen tulokseen että ne ovat erilaiset. Sitten muistin että entinen laatikkohan taitaa olla auton alkuperäinen, eli vuodelta 1989. :oops: Taitaa olla helpompi nostaa kone pois ja vaihtaa maljat, kuin että vaihtaisi vetarit. Saisi samalla sen vaihdevivun ylimääräisen pätkän helposti pois. Jättän auton muutamaksi päiväksi rauhaan ja lähden tyttökaveria morjenstamaan etelä-Suomeen. 8)
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikös siihen vetoakselin spooriin voisi vaihtaa oikean kokoisen kolmisakararistikon, eli sen tripoidin? Lukko rengas vaan pois, oikean kokoisilla pyörillä oleva tripoidi, jonka jälkeen lukkorengas takaisin ja systeemi nippuun. Tämän jälkeen voi lähteäkin kokeilemaan, kuinka renkaanpoltto onnistuu. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8128
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

olikohan

Viesti Kirjoittaja mestari »

vielä niin että tripoidien vaihto ei onnistu kun muistelen että on hieman erilaiset tripoidin boorit niissä axileissa.
jos kartiotappi ei lähde ja lyödäkkään ei oikeen pysty niin ota hylsy ,pieni yläpuolelle ja purista vinkalla niin se työntää tapin ylös. Kerran sain tälläi sen irti,kun ei muuten lähtenyt
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Ohimennen kysäisen tarviiko maljan vaihdossa tosiaan ottaa kone irti? Kohta olisi edessä T8:n maljan vaihto ja koneen irroitus ei innostaisi todellakaan. Eilen otin ysikympistä maljan irti ja lähti kohtuu helposti taittelemalla pakosarjan vierestä ylös.
Sauli.M #1562
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

En tiedä mahtuvatko tulemaan laatikosta pois. Vänkärin puolelta pääsisi aika hyvin pultteihin käsiksi, mutta kuskin puolin olisi hankalampi homma. Ehkä alakautta onnistuisi. Päätettiin vaihtaa vetarit, toinen on jo irti. Saavat samalla uudet suojakumit.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Päivällä vaihdoin repsikan puolen maljan ihan kivuttomasti. Pakoputki turbolta irti ja oli tilaa ottaa pois ihan hyvin. Kävi sinänsä ihan hyvä tuuri, että pihalla lojuneesta ysikympistä kävi kaikki kilkkeet ihan suoraan tohon `87 T8:aan. Eli siis kannattaa ottaa pihat täyteen varaosa-autoja...
Sauli.M #1562
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

On perkele tiukassa tuo kartiotappi. Alakautta vuorotellen lyömällä ja poraamalla tappi on lyhentynyt n.5mm. Ylhäältä ei ole tullut vielä yhtään näkyviin. Alkas muuten olla auto pikkuhiljaa nipussa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Ysiysistä joskus tuota tappia yritin ottaa pois. Hermot meni aika nopeasti ja ratkaisuna sahasin koko akselin kiinnityksen kepin puolelta pois. Kyseessä siis oli silloin purkuauto 99 t, enkä vaihdekepillä ym. tehnyt mitään.

Eräässä ysiysissä oli tuo "kumikiinnitysjuttu" korvattu omatekoisella liitännällä, jossa kumi oli välissä ja ruuvattu kuudella pultilla ulkokehältä. Toimi käytössä ihan hyvin.
Sauli.M #1562
Vastaa Viestiin