B-koneen jakoketju

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9379
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ma Elo 22, 2005 05:59

Tässä on ollut viimeaikoina monta ja monta keskustelua B-koneen jakopäästä. Tuppaavat aina rönsyilemään vaikka mihin. Sanokaas ykskantaan, tarviiko yleensä b-koneeseen ketjua vaihtaessa uusia muitakin osia, kuin pelkkä ketju? Tässä laskelmoin vaan remontin laajuutta, jos nostan moottorin keulalta pois, uusisin ketjun, samalla siistisin ruosteita pois ja maalailaisin konehuonetta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18920
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Ma Elo 22, 2005 07:03

oma mielipiteeni mikäli ohjurit ovat kuluneet ne pitää vaihtaa mutta muutenhan se on ihan pelkkä vaihto!
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls » Ma Elo 22, 2005 08:48

tarkasta kiristimen kunto!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ma Elo 22, 2005 11:35

Jakoketju ja kiristin uusiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dappercom
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja dappercom » Ma Heinä 22, 2019 20:21

Jossain vaiheessa pitäisi täälläkin rempata lämpimänä ropiseva jakopää 99:stä. Mitäs muuta kannattaisi varata B-koneen jakoketjuremppaan kuin ketju ja kiristin? Osien saanti on välillä sen verran haastavaa välillä että olisi hyvä tilailla kaikki tarvittava hyvissä ajoin. Varmaan jakopäänkopan tiiviste ja kampuran stefa olis hyvä vaihtaa myös samalla kun kone on irti?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996

petromies
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja petromies » Ma Heinä 22, 2019 20:32

Siinä on oma hommansa saada se jakokoppa pois sylinterikannen ja vaihdelaatikon välistä. Mutta lähtee se.
Paljon käytetty pikaremonttihan tuohon on ellei jo ole tehty, että kiristää ketjua ohjaimella
Muistaakseni ylemmän ohjaimen kiinnityspultin saa venttiilikopan irrotuksen jälkeen yläkautta löysättyä 13 mm lenkkiavaimella (siis sellaisella jossa kunnon mutka ja tarpeeksi pituutta). Sitten iso meisseli tai rengasrauta laahaimen ja sylinterikannen väliin ja maltillinen järkevä vääntö. Ketju kiristyy ja sitten pultti kiinni. Menee vielä muutaman kymppitonnin. Jos laahain jo kenottaa reilusti niin ko viritys jo tehty.

Avatar
dappercom
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja dappercom » Ma Heinä 22, 2019 20:39

Saako koppaa enää rikkomatta vaihdelaatikon tai sylinterinkannen tiivisteitä paikalleen?
Koetin tuota kikkaa jo viikonloppuna, mutta en mielestäni saanut laahainta liikkumaan mihinkään suuntaan. 12-kulmainen piippuavain jatkettuna kaikenmaailman virityksillä oli tarpeeksi että sai hieman avattua pulttia. Voi olla että se ei sitten auennut tarpeeksi.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996

petromies
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja petromies » Ma Heinä 22, 2019 21:25

On niitä tuonne väliin vaihdettu. Voip olla että laatikon puolelle joutuu uudet pätkät tekeen ja nykyään on silikonimassaa joka lähtöön. Kannen tiivisteestä irtoaa paremmin ja sielähän ei ole painetta tuossa kohtaa.
Ei enää 30v sitte tehtyjä juttuja kunnolla muista...

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 767
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » Ti Heinä 23, 2019 20:39

Siihen ylä laahaimeen vaan pitemmät kolot hiomaterällä tai pyörellä viilalla niin saa ketjun tiukemalle ja saa automatti kiristitä syvemälle.harvemmin laahaimet niin kuluneet että ei menisi vielä ja kaksirivi ketju muuten lähes ikuinen verratuna siihen h-moottorin yksiriviseen.
pelannut jo b-moottorien kanssa jokkisessa 30 vuotta.jos vanha moottori niin ei kannata alkaa sieltä välistä vaihtaa kone pois vaan,sitten kansi irti ja moottori laatikosta niin tulee keralla kuiva muutenkin siitä koneesta ja tulee vanha kansipahvi vaihdettua.

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja anv » Ke Heinä 24, 2019 09:41

veini siekkinen kirjoitti:
Ti Heinä 23, 2019 20:39
...
jos vanha moottori niin ei kannata alkaa sieltä välistä vaihtaa kone pois vaan,sitten kansi irti ja moottori laatikosta niin tulee keralla kuiva muutenkin siitä koneesta ja tulee vanha kansipahvi vaihdettua.
Tätä kannatan myös minä. Sen verran pikkuhomma tuo koneen nosto on. Ja periaatteessa riittää kun irroittaa jommankumman, siis kannen tai laatikon, saa riittävästi tilaa homman kunnolla tekemiseen.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

petromies
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja petromies » Ke Heinä 24, 2019 19:22

Niin ei sitä kone paikallaan voi jakopäätä tehä mutta kantta tai vaihdelaatikkoa ei välttämättä tarvi irrottaa. Miksi alkaa ehyttä särkemään...

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja anv » To Heinä 25, 2019 10:12

Joo ei voi 99:ssä. Itse kyllä raottaisin laatikon ja koneen välin ko. hommassa, jolloin tiiviisteet edes voisivat säilyä ehjänä ja kasastessa saa tiiviiksi. Toki, jos on aihetta, kansikin on helppo käyttää irti.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
dappercom
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja dappercom » To Heinä 25, 2019 10:53

Ehkä järkevin olisi tehdä kunnon remontti jos koneen kerran käyttää irti. Tosiaan joskus lämpimällä koneella alkaa rallattamaan tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla. Ihan vasta vaihdetuilla öljyillä ei tunnu rallattavan. Ketju on selvästi melko löysällä. Kiristinkö näistä porsii, kun tuskin tuo tuplaketju on vielä 180tkm ajetulla koneella paljon päässyt venymään?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 767
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » To Heinä 25, 2019 15:33

Voi kuulua kyllä nostajistakin mutta jos ketju noin vähillä kilometreilla niin kyllä öljyt on ollut kyllä vaihtamatta ei ole kiristin näiden heikko kohta.kilpureissa yli 200hv koneissakaan ei ole ogelmia ollut.

Vastaa Viestiin