Check Engine syttyy matka-ajossa ja sammuu kaupunkiajossa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Check Engine syttyy matka-ajossa ja sammuu kaupunkiajossa

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Kaverilla on 900i 2.0 16v vm.-89. Autossa on katti vaikkei sitä tuossa vuosimallissa vielä Suomessa tarvittukaan (tuontiauto).
Nyt autoon on ilmestynyt seuraava oire; ajettaessa matka-ajoa (80-100 km/h) n. 40 km syttyy Check Engine valo. Valo ei syty koskaan kaupunkiajossa.
Kun valo on matka-ajossa syttynyt, niin sammuakseen se vaatii hieman kaupunkiajoa. Joskus valo ehtii sammua Lahti-Heinola tietyömaan 50 km/h nopeusrajoitusalueella. Valon palaessa tyhjäkäynti vaeltelee (esim. liikennevaloissa) kunnes kaupunkiajo sammuttaa valon.

Matka-ajon kulutus on noussut 8 litrasta 10 litraan sadalla.

LH 2.4:n antama vikakoodi on 12111 (learning fault in lambda). Ilma-polttoaineseos on siis väärä. Vian aiheuttajiksi mainitaan ilmamassamittari, happisensori ja alipainevuodot.
Liittimet ja maadoitukset on tarkistettu mutta niistä ei ole löytynyt mitään. Imusarjan puolelta on vaihdettu pari alipaineletkua. Ilmamassamittarin ei luulisi oireilevan tuolla tavoin, lanka joko on poikki tai ehjä. Sen ei siis uskoisi korjautuvan kymmeniä kertoja itsestään.

Ilmanputsari ja tulpat on vaihdettu. Vanhoissa tulpissa ei näkynyt mitään erityistä ja vika jatkuu edelleen.

Happisensorille ei ole osattu tehdä mitään (missä se on).

Onko vika tuttu, mistähän vikaa voisi seuraavaksi etsiä?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Happi-sensori = Lambda-anturi, löytyy pakoputkesta oikean moottorinkannakkeen alta.

Taitaa olla juuri tuo tässä tapauksessa vian aiheuttaja tai sitten se toinen yleinen, eli lämpöanturi. Nämä vaan täältä luettujen juttujen perusteella tehtyjä arvauksia. Mutta matka- ja kaupunkiajossa polkimen asento ja moottorin täytös/seossuhde/kuormitus ovat aika erilaisia, minkä sinänsä voi yhdstää tuohon oireilevaan lambdaan. Voihan se toki immukin olla.

Ensin halvin eli lämpöanturi (~13e?) vaihtoon ihan varmuudeksi. Sitten ehkä toinen lambda ja imm kokeiluun, tuuppaavat olemaan vähän kalliita osia kokeiltavaksi vaihtaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lambdalta kyllä tuntuu.
itsellänikin ensin tasakaasulla alkoi tuota tekemään.
kun käyttää kauan aikaa tyhjäkäynnillä niin syttyykö silloin?

ei tuo lambda tuohon malliin nyt niin kovin kallis edes ole.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

notta perkele, tuli sitten muutamaan kertaan, näytti aina vaan jotain erroria...
Viimeksi muokannut mikkoimp, To Elo 25, 2005 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

poistettu sama viesti...
Viimeksi muokannut mikkoimp, To Elo 25, 2005 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Näin.. eiköhän tullu selväks :D
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Lambda-anturin vaihdolla tästä selvittiin. Käynti on nyt hyvä, kulutus pieneni ja check-engine valo ei ole enää syttynyt ajon aikana.
Kiitos hyvistä neuvoista.
Vastaa Viestiin