99 turbon museokatsastus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

99 turbon museokatsastus

Viesti Kirjoittaja Passi »

Terveeks.

Onnistuuko 99 Turbo vm. 1980 museokatsastus jenkkimaskillahan?

Malliahan on saanut siis, käsittääkseni, vuonna 1980 jenkeissä kyseisellä maskilla, niin mitenkäs noita sääntöjä tulkitaan jos moisen haluaisi suomipeliin joka siis linjalta on tullut sillä suomimaskilla?


T. Pasi

900T16, 99T16, 99T
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Käsittääkseni ei saa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos se on saanut lisävarusteeksi tilata tuohon vuosimalliin, niin silloinhan sille ei ole mitään estettä minun mielestäni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Pitäis onnistua . Aikalainen lisävaruste tai vientimallin varuste .
Jos siinä on vaikka rammari paikoillaan ,niin saa olla jos orgis saab-telineessä ja samanikäinen nuppirammari ku on autoki. Ei mitään nyky vilkkuvalo ledi subbari , erillissarja hi-fi bom bom tsiki tsiki vehjettä hyväksytä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

toms kirjoitti:Pitäis onnistua . Aikalainen lisävaruste tai vientimallin varuste .
Jos siinä on vaikka rammari paikoillaan ,niin saa olla jos orgis saab-telineessä ja samanikäinen nuppirammari ku on autoki. Ei mitään nyky vilkkuvalo ledi subbari , erillissarja hi-fi bom bom tsiki tsiki vehjettä hyväksytä.
Minulle merkittiin museotodistukseen että radio vaihdettu nykyaikaisempaan. Auto oli -76 ja radio about 1995.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Eri paikkakunnat, eri tarkastajat... Aikoinaan kaveri hommas museoleiman -64 ,404 pösöön, niin piti nykyratio laittaa piiloon eikä saanut näkyä kajareita ja ratiota.... Nykyaikaiset aban-lemmarin lukotkin piti kääntää alaspäin ettei näy ja ylimmät näkyvät piti vaihtaa ranskalaisiin Ihme pesukonepeltinauhahaistapaskalemmareihin, ku ne on ollut siinä alunperinkin ja konepeltiin ja rintapeltiin piti hommata sellaista tervapahvi äänieristyslevyä ku orkikset oli puonnut pois joskus 60- luvulla... ja kuulemma meinannut poltaa koko ranskalaisen paskan puottuaan pakosarjan päälle. No ei ois ollut suuri vahinko automaailmalle... :lol:
Suomessa sokeet tekee pensseleitä , ranskassa autoja... :lol:

On niitä nähnyt sellaisiakin paskoja et saa ihmetellä miten se voi olla museorekisterissä 8O
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Pysyn edelleen kannssani että ei saa.Pitäisi nimittäin olla todella saanut ostaa lisävarusteena ja mielestäni tuolloin noita ei saanut erikseen.Jos jenkkilästä uittaa kyseisellä maskilla olevan auton niin sittenhän se onnistuu.Monesti myös onnistuu jos on ollut uudesta asti autossa ja pystyy esim. vanhoilla valokuvilla todistamaan että on ollut uudesta asti kiinni.
Nykyään on nähnyt paljon museoautoja jotka eivät kunnoltaan vastaa uutta.On se vaan paikoittain lepsuksi mennyt tuo meininki.

Täälläkin eräs kehui saaneensa huonosti maalattuun autoonsa museoleiman ja vieläpä oli ylpeä siitä ettei kukaan huomannut vaikka toinen kylki oli toisen vivahteinen ja muuta kivaa.
v**tu,MINÄ EN EDES KEHTAISI VIEDÄ HUONOA NÄYTILLE.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Asiaa, asiaa !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

" Nykyään on nähnyt paljon museoautoja jotka eivät kunnoltaan vastaa uutta"

Ei museoauton pidä uutta vastatakkaan. Museoauton tulee olla alkuperäisenkaltainen. Käytönjäljet savat siis tiytyssä määrin näkyä.
Hyväkuntoinen entisöimätön museoauto on paljon arvokkaampi, kuin uuden veroiseksi entisöity. Maalipinnassa saa siis olla hieman ajan patinaa ja verhoilu haalistunut, jos ne ovat ehjät ja alkuperäset, sekä asiallisen näköiset. Meneekö auto museoleimaan vai ei on tosiaan paljon paikkakunnasta ja tarkastajasta kiinni.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tomaatti kirjoitti:Pysyn edelleen kannssani että ei saa.Pitäisi nimittäin olla todella saanut ostaa lisävarusteena ja mielestäni tuolloin noita ei saanut erikseen.Jos jenkkilästä uittaa kyseisellä maskilla olevan auton niin sittenhän se onnistuu.Monesti myös onnistuu jos on ollut uudesta asti autossa ja pystyy esim. vanhoilla valokuvilla todistamaan että on ollut uudesta asti kiinni.
Nykyään on nähnyt paljon museoautoja jotka eivät kunnoltaan vastaa uutta.On se vaan paikoittain lepsuksi mennyt tuo meininki.

Täälläkin eräs kehui saaneensa huonosti maalattuun autoonsa museoleiman ja vieläpä oli ylpeä siitä ettei kukaan huomannut vaikka toinen kylki oli toisen vivahteinen ja muuta kivaa.
v**tu,MINÄ EN EDES KEHTAISI VIEDÄ HUONOA NÄYTILLE.
Niin mitäs siinä v***uilet 8O
Ostin auton Italiasta, ajoin sen talliin koskematta siihen, pesua lukuunottamatta, ja tilasin museotarkastuksen. Silloin oli reilut 20 astetta pakkasta joten museotarkastajat ymmärrettävästikin halusivat mieluummin työskennellä autotallissa jossa oli valitettavasti loisteputkivalaistus. Auto käytettiin ulkona kuvien ottamisen ajan, joten näillä kavereilla olisi ollut mahdollisuus huomata tuo pieni sävyero jos olisivat olleet tarkempia.
Auto oli muuten 100% alkuperäinen (radiota lukuunottamatta) ja ajettu 70tkm, ja viimeisen päälle priima, pakoputken sauman jouduin pikakorjaamaan koska en olisi ehtinyt saamaan tilaamaani äänenvaimenninta ennen sovittua museotarkastusta.

Taidat olla melkoinen tiukkapipo näiden asioiden suhteen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Vittuilen tasan sen verran kuin huvittaa.Ja kyllä mä tiukkapipo olen.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Asia selvä.
Museotarkastajien tehtävä on arvioida auton soveltuvuus museoajoneuvoksi, ja he katsoivat autoni täyttävän vaadittavat ehdot.
Minä en puuttunut ammattilaisten työhön enkä häirinnyt heitä siinä toimessaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

tomaatti kirjoitti:Pysyn edelleen kannssani että ei saa.Pitäisi nimittäin olla todella saanut ostaa lisävarusteena ja mielestäni tuolloin noita ei saanut erikseen.Jos jenkkilästä uittaa kyseisellä maskilla olevan auton niin sittenhän se onnistuu.Monesti myös onnistuu jos on ollut uudesta asti autossa ja pystyy esim. vanhoilla valokuvilla todistamaan että on ollut uudesta asti kiinni.
Nykyään on nähnyt paljon museoautoja jotka eivät kunnoltaan vastaa uutta.On se vaan paikoittain lepsuksi mennyt tuo meininki.

Täälläkin eräs kehui saaneensa huonosti maalattuun autoonsa museoleiman ja vieläpä oli ylpeä siitä ettei kukaan huomannut vaikka toinen kylki oli toisen vivahteinen ja muuta kivaa.
v**tu,MINÄ EN EDES KEHTAISI VIEDÄ HUONOA NÄYTILLE.
Projektihan meillä lähtee siitä että kaikki on paskana. :) Alustaa puhalletaan ja sitärataa. Pohjamaalia tulee ruiskusta sitämukaa kun uutta peltiä kemppiliimataan jne. Auto menee myös kokonaan ylimaalaukseen jne perus juttuja.

Maski vaan himottas saada toi jenkki koska moinen UUSI olisi mahdollisesti tiedossa, eli 0km kiinni ollut täydellinen. Löytyy jopa originaalit saabin lampunpohjat.

Ja autossa on tuuliohjaimet ikkunoissa ja puluportaat. Tiedä sitten onko jälkiasennettu vaiko jo vuodelta -80.

T. Pasi
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin en ymmärrä (ehkä liiasta tyhmyydestäni johtuen) miksei noita jenkkivaloja saisi hyväksyttyä museorekisteriin, niitä kun sai silloin aikanaan kuitenkin tilattua maahantuojan kautta = ovat alkuperäinen lisävaruste eli ajanmukainen tuote. Löytyyhän noista oletettavasti mainintakin sen ajn kataloogista, jossei Suomiversiolle niin sitten ulkamaanvientiversiolle, sen täytyy riittää todisteeksi että ovat alkuperäiset Saabin lisävarustevalot sille ja sille vuodelle.

Niin ja kun jäi vielä hieman kaivelemaan tuo Tomaatin kommentti niin on pakko sanoa, että kyseinen auto jonka museokatsastin oli ajettu 70tkm, ja jolle ei ole tehty yhtään mitään muutoksia (lukuunottamatta radion vaihtoa. Yksi omistaja, auto seisonut tallissa suurimman osaa ikäänsä, ja auto oli totaalisen uuttavastaava kunnes hänen poikansa sai kortin v. 1995 (jolloin myös radio vaihtui), jolloin tuo poika oli kahden ensimmäisen kuukauden aikana raapaissut toista kylkeä johonkin, ja se maalautettiin heti kuntoon, eikä poika saanut autolla ajaa metriäkään sen jälkeen. Pieni sävyero selittynee aiemman maalin ikääntymisellä tms.

Joka tapauksessa väittäisin että tämän museoleimaamani yksilön museoarvo on aivan toista kuin yksilön joka kootaan alusta asti eri osista ja jonka koriin on käytetty n. 5 neliötä peltiä jne. Tässä tarkoitin yksinomaan originaliteettiä ja hieman myöskin halusin peräänkuuluttaa museoauton käsitettä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä uskoisin saavan laittaa jenkkimaskin. Jos löytyy esim. vanha Saabin varaosaluettelo, jossa maskista on edes pienikin maininta niin mikä ettei.

Ja tuohon auton saattamisesta museointi kuntoon. Osa autoista on niin hyvin säilyny, ettei niille tarvi tehdä juuri mitään kuten ng900aerolla ja on niitä joihin joudutaan tekemään vaikka ja mitä.

Se on sitten henkilöstä itsestä kiinni kuinka suhtautuu siihen miten auto on tehty. Ng900aeron autossa on sikäli harvinainen tilanne, että vähäinen kilometrimäärä kertoo myös osien olevan alkuperäisiä mikä on omiaan nostamaan auton arvoa. Harvinaisuus joten taltioimisen paikka ja sehän on jo tehty, hyvä niin.

Kaikkein haastavin tapa on sitten entisöidä auto käyttöautosta tai totaalisesta raadosta. Siinä tulee eteen väistämättä tilanee, että joutuu ostamaan uusia osia. Suurin osa auton osista kuitenkin kunnostetaan sillä eihän sitä kaikkea tarvi laiteta uutta. Kulutusosat on tietenkin osia jotka vaihdetaan aivan varmasti eikä se taas vähennä auton arvoa. Eikä korin korjauksessakaan mitään pahaa ole, jos se tehdään tilanne oikein arvioiden eli museoajoneuvoon peltiosia eikä ratsupaikkoja. On tosin olemassa kohtia autoissa joihin ei peltiosia saa joten on tyydyttävä paikkaan ja siinä pitää paikka tehdä niin ettei sitä huomaa vaikka suurennuslasilla katsoo.

Museoajoneuvo on aina museoajoneuva, näkyi siinä käytön jälki tai oli se sitten kuin paketista vedetty, joten oli miten oli niin on ne hienoja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin