Laturi? tai joku... ei voi näin käydä. PIKAHELP...
Laturi? tai joku... ei voi näin käydä. PIKAHELP...
Just kun pitäis lähtee parin tunnin ajoon, loppuu autosta akku ja kun konepeltiä avata yrittää niin avausvaijeri katkeaa.
Noh, kyllä mä pellin auki saan.
Mutta, mikä voi olla vikana? eilen uusittu hiilisilta, ja viikon vanha akku?
Onko keinoa mitata että eikö tosiaan lataa ollenkaan,
yleismittari mulla tossa on, ja onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?
Sormi suussa ja vaatteet öljyssä, kohta pitäs lähtee baanalle...
apuja kaivataan, fellow saabists.
-mika
Noh, kyllä mä pellin auki saan.
Mutta, mikä voi olla vikana? eilen uusittu hiilisilta, ja viikon vanha akku?
Onko keinoa mitata että eikö tosiaan lataa ollenkaan,
yleismittari mulla tossa on, ja onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?
Sormi suussa ja vaatteet öljyssä, kohta pitäs lähtee baanalle...
apuja kaivataan, fellow saabists.
-mika
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Ei mikään vastaus tuohon kysymykseen, mutta...
Pari kertaa käynyt siten, että vanhaan laturiin vaihtanut hiilet ja ladannut joitain tunteja jonka jälkeen lataaminen loppunut. Ilmeisesti senverran kuluneet liukurenkaat (mitä ovatkaan?
), ettei tahdo hiilet ottaa kiinni. Tällöin kylläkin huomaa jo latauksen merkkivalosta kun lataaminen loppuu!
Pari kertaa käynyt siten, että vanhaan laturiin vaihtanut hiilet ja ladannut joitain tunteja jonka jälkeen lataaminen loppunut. Ilmeisesti senverran kuluneet liukurenkaat (mitä ovatkaan?

Hyvin täyteen ladatusta akusta löytyy jo tuon verran jännitettä, eli ei eipä taida ladata (12,6v jopa talvellakin). Akkuhan lähtee latautumaan about 13,5voltista ylöspäin. Käytännössä sieltä pitäisi löytyä sellainen mukavat 13,5...15volttia, jotta latautumista oikeasti tapahtuu. Osa uudemman aikaisista lämpökompensoiduista lataussäätimistä pitää latausjännitettä kesällä alle 14voltissa ja kylmällä sitten tietysti korkeammalla. Saamieni tietojen ja kokemusten perusteella kuitenkin akun keston kannalta olisi optimi, jos latausjännite pysyisi 14,0...14,5 voltissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vilkaise, onko laturin säätörauta/kiinnike paikoillaan. Sitä kautta laturi saa maita ja jos on huonosti kiinni niin varmasti temppuilee. Jos on löysä etkä saa kiristettyä niin laita hyppyjohto laturin ja rungon välille.
Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
jos just vaihtanu hiilisilta- säädin kombinaation niin sitä kait voit epäillä, jos kaikki viikset ei yllä liukurenkaille? tms
Kuis olis vaihtaa/ mitata vanhalla.
panin itse muuten 6- kantaiset kiinnitysruuvit sille hiilisillalle, ketutti ne ristikantaset kun eihän niitä saa auki ku jeesuspihdeillä, ku ovat öljynsuodattimen varjossa.
ARVELUITA:
jos ruisku niin täydellekin akulle 2 timmee maantietä on rajoilla minimivirrankulutuksilla, vajaalla sippaa jos lisää ei tuu. 16 venasen sähköäly voi alkaa kettuileen jo aiemmin.
kaasarii voi kituutella parkkivaloilla ja kaikki virrankulutuspisteet kiinni pidempään.
Kuis olis vaihtaa/ mitata vanhalla.
panin itse muuten 6- kantaiset kiinnitysruuvit sille hiilisillalle, ketutti ne ristikantaset kun eihän niitä saa auki ku jeesuspihdeillä, ku ovat öljynsuodattimen varjossa.
ARVELUITA:
jos ruisku niin täydellekin akulle 2 timmee maantietä on rajoilla minimivirrankulutuksilla, vajaalla sippaa jos lisää ei tuu. 16 venasen sähköäly voi alkaa kettuileen jo aiemmin.
kaasarii voi kituutella parkkivaloilla ja kaikki virrankulutuspisteet kiinni pidempään.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
onkos kukaan kokenut sellaista ilmiötä kun minä kasinelosen 99:n ratissa eilen? kesken matkanteon kierroslukumittari sammuu, ja heti perään latausvalo syttyy. näin ajettin muutama kilometri, kunnes palautuivat ennalleen, eli valo sammui ja kierroslukumittari heräsi taas eloon. aamulla samalla autolla töihin, no problem.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vika 1:Laturin sisältä törröttää sellainen peltilisu ja vastaa säätimessä olevaan kontaktipintaan. onko puhdas ???
Vika 2 : Pelaako merkkivalo vai onko se 2w vai enemmän. Säädin saa herätteen juuri merkkivalon kautta ja jos se on alle 2w niin se ei riitä, pitää olla 2w tai yli se poltin.
Vika 3 : Se kohta mihin tulee virtakaapeli laturissa kiinni. Onko pultin kontakti tiukka ja puhdas sinne diodisiltaan ja onko diodit ehyet ?
Kaapeli voi olla pultissa kiinni lujasti vaan pultti ei vastaa kunnolla diodisiltaa= huono kontakti.
Vika 4 : Se maadoitusjohto, laturi on kumien varassa ja ei saa maata ilman johtoo...
Vika 5: hiilet mennyt poikki asentaessa tai joissain on sellaine lukitus hiilille et pysyy siällä ku asentaa hiilet, unohtunut vapauttaa.
Vika 6 : Kollektori puhki
Jos näillä eväillä ei pelaa , vaihda laturi .
Vika 2 : Pelaako merkkivalo vai onko se 2w vai enemmän. Säädin saa herätteen juuri merkkivalon kautta ja jos se on alle 2w niin se ei riitä, pitää olla 2w tai yli se poltin.
Vika 3 : Se kohta mihin tulee virtakaapeli laturissa kiinni. Onko pultin kontakti tiukka ja puhdas sinne diodisiltaan ja onko diodit ehyet ?
Kaapeli voi olla pultissa kiinni lujasti vaan pultti ei vastaa kunnolla diodisiltaa= huono kontakti.
Vika 4 : Se maadoitusjohto, laturi on kumien varassa ja ei saa maata ilman johtoo...
Vika 5: hiilet mennyt poikki asentaessa tai joissain on sellaine lukitus hiilille et pysyy siällä ku asentaa hiilet, unohtunut vapauttaa.
Vika 6 : Kollektori puhki
Jos näillä eväillä ei pelaa , vaihda laturi .
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
vaijeri
vaihdoitko konepellin aukaisu narun? Eihän ne yleensä katkee vaan irtoo sieltä etupäästä...
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96