Laturi? tai joku... ei voi näin käydä. PIKAHELP...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
MikaV
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 13:25
Paikkakunta: Hyvinkää

Laturi? tai joku... ei voi näin käydä. PIKAHELP...

Viesti Kirjoittaja MikaV »

Just kun pitäis lähtee parin tunnin ajoon, loppuu autosta akku ja kun konepeltiä avata yrittää niin avausvaijeri katkeaa.
Noh, kyllä mä pellin auki saan.

Mutta, mikä voi olla vikana? eilen uusittu hiilisilta, ja viikon vanha akku?
Onko keinoa mitata että eikö tosiaan lataa ollenkaan,
yleismittari mulla tossa on, ja onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?

Sormi suussa ja vaatteet öljyssä, kohta pitäs lähtee baanalle...

apuja kaivataan, fellow saabists.

-mika
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mites laturin maadoitus?
Yleismittarilla ton voi helposti mitata laturin plussan ja auton rungon välistä. Pitäis olla jotain +14V paikkeilla koneen käydessä. Tuo ei vain kerro koko totuuta, jos on joku hankalampi vika laturissa, mutta kertoo ainakin suuntaa aluksi, että lataako mitenkään.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ei mikään vastaus tuohon kysymykseen, mutta...
Pari kertaa käynyt siten, että vanhaan laturiin vaihtanut hiilet ja ladannut joitain tunteja jonka jälkeen lataaminen loppunut. Ilmeisesti senverran kuluneet liukurenkaat (mitä ovatkaan? :oops: ), ettei tahdo hiilet ottaa kiinni. Tällöin kylläkin huomaa jo latauksen merkkivalosta kun lataaminen loppuu!
MikaV
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 13:25
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja MikaV »

Nojoo, laturin jännite flektin käydessä 12.6V ja flektin sammuttua n. 12.8V... Eli ei lataa?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyvin täyteen ladatusta akusta löytyy jo tuon verran jännitettä, eli ei eipä taida ladata (12,6v jopa talvellakin). Akkuhan lähtee latautumaan about 13,5voltista ylöspäin. Käytännössä sieltä pitäisi löytyä sellainen mukavat 13,5...15volttia, jotta latautumista oikeasti tapahtuu. Osa uudemman aikaisista lämpökompensoiduista lataussäätimistä pitää latausjännitettä kesällä alle 14voltissa ja kylmällä sitten tietysti korkeammalla. Saamieni tietojen ja kokemusten perusteella kuitenkin akun keston kannalta olisi optimi, jos latausjännite pysyisi 14,0...14,5 voltissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Vilkaise, onko laturin säätörauta/kiinnike paikoillaan. Sitä kautta laturi saa maita ja jos on huonosti kiinni niin varmasti temppuilee. Jos on löysä etkä saa kiristettyä niin laita hyppyjohto laturin ja rungon välille.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
MikaV
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 13:25
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja MikaV »

Tossa OG satkussa on jo valmiina hyppykaapeli runkoon.

Nyt taas mittailin; käynnistysvirrat päällä akku 11.56V - kun
käynnistää auton, akku 12.8V eli josennyt ihan väärin käsitä niin jotain laturi ainakin tekee?

Tarkistin laturin kiinnistykset ja johdotukset muutenkin, kaikki kunnossa...
MikaV
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 13:25
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja MikaV »

Kiitokset auttaneille, mutta eipä onnistu ei...
Nyt on vaan kädet ristissä lähettävä täältä hollolasta helsinkiä päin, toivottavasti ei tsippaa tielle.

Noh, jos vaan tästä selviää niin tiistaina menee auto korjaamolle.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos just vaihtanu hiilisilta- säädin kombinaation niin sitä kait voit epäillä, jos kaikki viikset ei yllä liukurenkaille? tms
Kuis olis vaihtaa/ mitata vanhalla.


panin itse muuten 6- kantaiset kiinnitysruuvit sille hiilisillalle, ketutti ne ristikantaset kun eihän niitä saa auki ku jeesuspihdeillä, ku ovat öljynsuodattimen varjossa.

ARVELUITA:
jos ruisku niin täydellekin akulle 2 timmee maantietä on rajoilla minimivirrankulutuksilla, vajaalla sippaa jos lisää ei tuu. 16 venasen sähköäly voi alkaa kettuileen jo aiemmin.
kaasarii voi kituutella parkkivaloilla ja kaikki virrankulutuspisteet kiinni pidempään.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Porukoiden 900i:llä ajoin joskus 50km pimeässä vesisateessa ilman latausta. Viimeisellä 3km ei enää pyyhkijät liikkuneet, mutta kotiin pääsin. Kyllä tuota pitkälle pääsee jos ei tarvitse pitää ajovaloja/muita sähköhärpäkkeitä päällä...!
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onkos kukaan kokenut sellaista ilmiötä kun minä kasinelosen 99:n ratissa eilen? kesken matkanteon kierroslukumittari sammuu, ja heti perään latausvalo syttyy. näin ajettin muutama kilometri, kunnes palautuivat ennalleen, eli valo sammui ja kierroslukumittari heräsi taas eloon. aamulla samalla autolla töihin, no problem.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Vika 1:Laturin sisältä törröttää sellainen peltilisu ja vastaa säätimessä olevaan kontaktipintaan. onko puhdas ???

Vika 2 : Pelaako merkkivalo vai onko se 2w vai enemmän. Säädin saa herätteen juuri merkkivalon kautta ja jos se on alle 2w niin se ei riitä, pitää olla 2w tai yli se poltin.

Vika 3 : Se kohta mihin tulee virtakaapeli laturissa kiinni. Onko pultin kontakti tiukka ja puhdas sinne diodisiltaan ja onko diodit ehyet ?
Kaapeli voi olla pultissa kiinni lujasti vaan pultti ei vastaa kunnolla diodisiltaa= huono kontakti.

Vika 4 : Se maadoitusjohto, laturi on kumien varassa ja ei saa maata ilman johtoo...

Vika 5: hiilet mennyt poikki asentaessa tai joissain on sellaine lukitus hiilille et pysyy siällä ku asentaa hiilet, unohtunut vapauttaa.

Vika 6 : Kollektori puhki

Jos näillä eväillä ei pelaa , vaihda laturi .
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Toms puhuu asiaa,
mullaki on -89 vehkeestä väsyny sekä herätepiuha että maa itsekseen, maa kun totaalisesti menee niin ei ees merkkivalo enää varota.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
MikaV
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 13:25
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja MikaV »

Matka josta ekassa viestissä puhuin, onnistu hyvin, ja pari päivää on satku pelannu viimesen päälle. Ehkä mun auto tosiaan on itsekorjautuva..:)

edelleen ihmeissään

-mika
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

vaijeri

Viesti Kirjoittaja Eero »

vaihdoitko konepellin aukaisu narun? Eihän ne yleensä katkee vaan irtoo sieltä etupäästä...
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Vastaa Viestiin