Ongelmia satkun vaihteiston kanssa.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tremolo
"Turbo"

Ongelmia satkun vaihteiston kanssa.

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Mikä mahtaa olla vikana, kun ykkösvaihde ei tunnu oikein menevän paikoilleen? Pari kertaa on ollut ongelmaa myös viitosen kanssa. Runttaamalla menee kyllä sisään, mutta tuskin tekee hyvää askille. Välillä toimii kuin ihmisen mieli. Vaihtaesa ei kuulu rattaiden rahinaa, mutta kolahtaa ikävästi kun menee sisään. Ottaa hiukka päähän ajella liikennevaloissa, kun saa pelätä että koska se vaihde ei mene päälle enää ollenkaan :?
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla ykkösen ja oikeastaan muidenkin vaihteiden kytkeytyminen helpottui olennaisesti kun vaihdoin vanhat moottoriöljyt Nesteen 75W-hypoidiöljyihin. Saattaisi olla hyödyllistä kokeilla.

Viitosen löytymiseen minulla auttoi vaihdekepin nivelpallojen ja keppikaukalon pohjan rasvojen vaihto uusiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

millä olette voidelleet kepin palloa?
mulla kans samoja oireita ja vikana todennäköisesti kytkin/asetelma joka vanhuuttaan ei jaksa irroittaa, varsinkin ykkönen ja pakki on nihkeä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sponde
Matalapaineturbo

Kuminivel

Viesti Kirjoittaja sponde »

Mulla oli 99:ssä sama ongelma,ensin katosi vitonen ja sitten tuli ongelmia ykkösen ja kolmosen kanssa. Vika ei ollut laatikossa vaan kepin ja laatikon välissä olevan tangon kuminivelessä. Tietääkseni 900:ssa on samanlainen nivel?? Kannattaa ensin kokeilla säätää tangon pituutta nivelen kohdalta, mutta jos nivel vaikuttaa entiseltä niin vaihda! Jouduin itse ajamaan 15 km matkan pelkällä nelosella kun nivel hajosi lopullisesti tien päällä :?
Ahtopaine
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Itte tein RVS -käsittelyn vaihdelaatikolle... alkoi keppi liikkumaan keveämmin ja täsmällisemmin. Syncrot toimivat siis paremmin. Muutenkin vaihdelaatikon äänet pienenivät kulkukin tuntui kevenevän kummasti. Tav. 10W -40 Mineraalit on ollu laatikossa ties kuinka pitkään...

Jos pakkasilla vielä meinaa hyytyä, niin kai sitä täytyy harkita joskus 10tkm:n jälkeen laittaa nuo hypoidit.... ehtii ainakin tuo RVS vaikuttaa täydellisesti siihen mennessä.
okaalto
"Aero"

Viesti Kirjoittaja okaalto »

nalleolut kirjoitti:millä olette voidelleet kepin palloa?
mulla kans samoja oireita ja vikana todennäköisesti kytkin/asetelma joka vanhuuttaan ei jaksa irroittaa, varsinkin ykkönen ja pakki on nihkeä.
Taisin itse laittaa uusiin palloihin jotain litiumrasvaa tms. mustaa tököttiä. Samanlaista näytti olleen vanhassakin, tosin keppikaukalon pohjasta löytyi tämän lisäksi jotain kovettuneita vaseliininjämiä.
habasaab
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Onkohan kaikilla varmasti se vaihdeakseli kohdillaan? Jos ei ole varma niin kohdistaa uudelleen, helpottaa vaihteen vaihtoa aika paljon... Itse olen huomannut omassa sabassa että vaihteet ovat hieman "tahmeat" verrattuna toiseen 900 joka oli vielä ajossa joku aika sitten. Itsellä 3 ja 4 vaihde hieman etsinnän takana mut se mahtaa johtua siitä jousesta? En muista tarkkaa nimeä? Taidan vaihtaa kaikki vaihde osat ennen vaihdelaatikkoa siitä varaosa sabasta jos se helpottais vaihtamista..

PS. Vaihdelaatikko remontti tehty n.2500 km sitten joten loota on ainakin kunnossa...
saab900c
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Eikös se mene satkussa niin että ykkösen saa parhaiten päälle vauhdissa tai välikaasulla ja pakki menee päälle, kun nostaa kytkimen kokonaan ylös vapaalla ennen kuin luikauttaa pakille? Vitonen tietty menee sisään kun kiertää keppiä hieman vasemmalle.
Vastaa Viestiin