Saab 900i harkinnassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kilgore Trout
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Touko 19, 2005 02:02

Saab 900i harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Kilgore Trout »

Olen tässä haeskellut itselleni automaattilootaista kakkosautoa hintahaarukassa max. 1500€. Nyt tarjolla olisi 900i- vm.88. Mitä tuollaisen hankinnassa tulisi huomioida? Ja kannattaako hankkia ollenkaan? Tarkoitus olisi tuolla ajella mahdollisesti pitempäänkin työajoa n. 200-300 km/viikko.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ysisatasten Borg-Warnerit ovatten 3-pykäläisiä, jossa 3. on suora. Riippuen ensiövälityksestä, jokatapauksessa voit olettaa 100km/h vauhdissa aika meteliä ja fjuulin palamista. 900:sta löytyy haulla varmasti pahimmat ongelmat, korihan noissa happanee etupäästä pahiten. Jos ei ole tee-se-itse taipumusta/mitään tietoa automaattilaatikon toiminnasta, älä osta automaatti 99/900:sta.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Automaatista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Haulla löytyy varmasti allekirjoittaneenkin tuotoksia aiheena automaattilaatikko, mutta muistellaan vielä.

Tuo 3-vaihteinen sopii erinomaisesti kaupunkipyörittelyyn (kuten varmasti kaikki automaatit), maantiellä sitä kaipaa 4. ja 5. vaihdetta kovasti. Ensiövälitys ruiskulla on lyhyt, kun muistaakseni 100 km/h:n matkavauhtiinkin aletaan kaipaamaan 3000 kierrosta -> melutaso yms. Kuminauhamaisuus on noin vanhassa konstruktiossa tietenkin tuntuvaa, mutta siihen tottuu. Turboon yhdistettynä automaatti-satku on hauska peli, kiihdytys on erilaista kun ahtopaineeseen ei tule mitään katkoja :)

Koneen tulee vaihtaa sujuvasti, ei liian myöhään (esim. 2 -> 3 vaihde kytkeytyy esim. vasta 70 km/h) eikä liian aikaisin (esim. 2 -> 3 vaihde kytkeytyy jo ryömintänopeudessa). Laatikko ei saa myöskään luistaa yhtään. Vaihteiden kytkeytymisessä on tietenkin pieni viive, mutta ei mitenkään useita sekunteja tms. Kick-downia voi säätää vaihtovaijerista. Korjauskäsikirja suosittaa jarrupantojen säätöä 300 tkm:n kohdalla, mutta jos laatikko toimi tyydyttävästi, antaa mennä; visiitti asiantuntevalla tomaattipajalla maksaa varmasti jonkin verran. Öljyä on oltava (tilavuus 8l) ja se ei saa haista palaneelle tms. Jos autossa on koukku ja myyjän pihassa iso matkailuvaunu, niin voi olla viisainta kokeilla hyvin tarkasti laatikko, sillä se ei välttämättä pidä painavasta hinaamisesta suurimmalla vaihteella. Kun jarruttaa esim. valoihin, ei saa kuulua tai tuntua mitään "klonksausta" vaihteen ollessa päälllä ja vaihtuessa 2 -> 1 vaihteelle (jää ikäänkuin tarraamaan ylemmälle vaihteelle). Pakklukko on löydyttävä, se lisää käyttömukavuutta kummasti.

Satku automaatilla on kuitenkin harkitsemisen arvoinen peli, mutta jos vain rahat riittävät, katsele turbotomaatteja. Ruiskulla eteneminen on mukavaa mutta hiukan vähemmän kiihkeää. Ja 9satkujen hinnat ovat sen verran alhaalla, että kannattaa kierrellä enemmänkin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Automaatista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

petteri75 kirjoitti: Satku automaatilla on kuitenkin harkitsemisen arvoinen peli, mutta jos vain rahat riittävät, katsele turbotomaatteja. Ruiskulla eteneminen on mukavaa mutta hiukan vähemmän kiihkeää. Ja 9satkujen hinnat ovat sen verran alhaalla, että kannattaa kierrellä enemmänkin.
Jep, automaatti turbon kanssa on kiva yhdistelmä. Kiihtyy kuitenkin jotenkuten, ohitukset maantienopeuksissa hoituu sutjakasti 3.-->2. kicdownilla, jopa pientä räväkkyyttä on huomattavissa, jos 50-60 vauhdissa polkee kickdownille, kun loota pykältää ykköselle. Alle viidenkympin vauhdeissa tuo ei sitten kiihdykkään mihinkään :)

Loota meidän turpossa löytää vaihteen sekunnin sisään kun kepin siirtää N:ltä tai P:ltä.

Bensaa palaa, kesä/kevätkeleillä emäntä pääsi kerran n. 10litran kulutukseen, talvella meni minulla 10,5-11,5 litraa satasella. Manuaalilla päässee ainakin litran pienemmällä kulutuksella.

Jotenkin en jaksa uskoa, että tuo automaatti olisi satkun manuaalivaihteistoa "heikompi" kohta, tuo manuaalilaatikko kun ei ole kuuluisa ylivertaisesta kestävyydestään (tykkää syödä synkroja yms.) :roll: Kytkinkin vaatii huoltoa vanhemmiten...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

meillä on kans tomaatti 900i 89"!? pystykeula! valkonen ja on pongiisin vanha johtoauto. turbo näyttäis joskus olleen!? otettu pois? en tiedä!

isä pitää autosta tosin onhan siinä kaikkea pientä vikaa... esim sisempi apukuskin vetari oli hävittänyt kaks kolmesta metalli"renkaasta" ja neula laakerit olivat muussina 8O no eikun uutta kehiin ja hyvin pelaa!
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Itsellä oli tuo alla näkyvä 900 käyttö- ja työautona viime kuun alkuun, jolloin hommasin saksalaista pas... , tota, laatua :lol: . Ajoin 1,5 vuodessa n.30 tkm.

Automaatin toiminnassa en ole huomannut mitään ongelmia, öljyt vaihdoin ostopäivää seuraavana päivänä. Muutaman viikon päästä meni kansi vaihtoon, oli halki. Muuten on auto pelannut ongelmitta. Jotain pientä huoltoahan aina joutuu tekemään.

Totta on, että 100 km/h vauhdissa mökissä on meteliä, koneessa on kierroksia n.3200 rpm. Kulutus kaupungissa on kesällä n. 13 / 100km, talvella yli 15. Maantiellä nätisti ajamalla olen päässyt alle 8:n litran kulutuksiin.

Käyttöautoksi 900 soveltuu vallan mainiosti. Se on lämmin, turvallinen ja luotettava. Suurin murhe omissa Saabeissa on ollut ruostuminen, tekniikan kanssa ei ole ollut isompia ongelmia.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Vastaa Viestiin