Uusi perheenjäsenemme nykii ja yskähtelee ajoittain!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ibi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 12:51

Uusi perheenjäsenemme nykii ja yskähtelee ajoittain!

Viesti Kirjoittaja ibi »

Tervehdys Saabistit!

Niin kuin otsake kertoo meille saatiin uusi perheenjäsen. Kakkosautoksi hankittiin saab 900 vaikka piti tulla pieni kauppakassi :wink:

Paljon olisi kysyttävää, sillä auto on jo vanha varustettuna olikohan se Zenith/Strömberg kaasuttimella (ei kaksois sellainen).

Auto on yllättänyt lämpimyydellä ja hyvällä ajoasennolla sekä käyntiinlähtökyvyllään. Akku ei ole hyvä eli kun seisoi Jouluviikon ja pakkasta oli parikymmentä astetta, solenoidi naksui ja siinä kaikki. Mutta Saab hörähti apuvirran tukemana välittömästi käyntiin ja ilman esilämmitystä 8O

Saab vanhuksella on semmoinen ongelma, että liikkeellelähdettäessä kaasua ei saa annostella liikaa. Auto ikään kuin pompahtaa ja nyykähtää välittömästi. Hellällä kaasunannostelulla auto lähtee hyvin liikkeelle. Vasta kun kierroksia on riittävästi voidaan kaasua painella reippaammin. Samaa tapahtuu vaikka kone on kylmä, lämmin sekä myös vaihteita vaihdettaessa (ei ehkä niin voimakas).

Toinen ongelma on se, että kun pakkasta on liikaa (7 ja siitä eteenpäin) auto tahtoo yskähtää liikkaa kaasua painettaessa. Tuolloin ovat vaihteet 3 ja 4 käytössä.

Eilen auto yllätti täysin :lol: Sain painella kaasun pohjaan suurimmilla vaihteilla (pakkasta noin 3 - 4 astetta).

Mistähän moiset voivat johtua? Ilmeisesti kyseessä on kaasuttimeen viittaavat ongelmat? Tuskin on kyse kaasuttimen jäätämisongelmasta.

Täytyy myöntää, että auto ei käy tyhjäkäyntiä hirveän tasaisesti (ei kuitenkaan sammu).

Joskus vanhoja autoja omistaneena nuo yskäisyt viittasi karstoittuneeseen koneeseen...mutta ilmeisesti on poissuljettu tässä tapauksessa.

Kiitoksia avusta. Pelkään pahoin, että lisää tulee kun pääsen vauhtiin :oops:
IBI
Armas_Ahtopaine
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 20:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Armas_Ahtopaine »

Anna sille ryyppyä.... Vanha ruotsalainen rauta ei tykkää toimia kunnolla ilman reilua rikastusta. Itselläni on tuplaysi yhdellä strömberttiläisellä ja samaa ongelmaa on jos auto on "katsastussäädöissään". Olen tavannut laittaa itse rikkaamalle mittauksen jälkeen. Avain on helppo tehdä esim vanhasta ruuvimeisselistä. Pää vain poikki ja rautasahalla / rälläkällä lovi keskelle päätä ja säätötyökalu on valmis(olettaen että on samanmallinen kaasari kuin mulla, ollut ainakain kahta eri mallista ruuvia). Erityisesti jos yrittää pihistellä ryypyn käytössä niin useasti aivastelee ja on kengurubensaa esim. risteyksestä lähdettäessä. Joten ole huoleti ja huolehdi vain että rikastuspuoli toimii.....
900 T8 -88
99 Gl 5speed -82
<SAAB>Less Nitinati, More Hilipati<SAAB>
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Uusi perheenjäsenemme nykii ja yskähtelee ajoittain!

Viesti Kirjoittaja jariha »

ibi kirjoitti:Toinen ongelma on se, että kun pakkasta on liikaa (7 ja siitä eteenpäin) auto tahtoo yskähtää liikkaa kaasua painettaessa. Tuolloin ovat vaihteet 3 ja 4 käytössä.

Eilen auto yllätti täysin :lol: Sain painella kaasun pohjaan suurimmilla vaihteilla (pakkasta noin 3 - 4 astetta).

Mistähän moiset voivat johtua? Ilmeisesti kyseessä on kaasuttimeen viittaavat ongelmat? Tuskin on kyse kaasuttimen jäätämisongelmasta.
Mä säikähdin alkuun noita yskähtelyjä ysiysissäni, mutta kyllä se ryyppy vain auttaa. Sitä vain pitää oppia käyttämään. 3 ja 4 vaihteilla sitä tapahtuu, mutta usein (ellei jopa aina) juuri vedättäessä alhaisilla kierroksilla.

Toi noin nollakeli (3-4 astetta) aiheutti minulla jäätymistä ja tuntui kerran jopa, etten kotiin asti pääse. Kaasua sai polkea ihan tosissaan, että jaksoi edes hieman vetää. Jäänesto auttoi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
vesapo

Re: Uusi perheenjäsenemme nykii ja yskähtelee ajoittain!

Viesti Kirjoittaja vesapo »

jariha kirjoitti:Toi noin nollakeli (3-4 astetta) aiheutti minulla jäätymistä ja tuntui kerran jopa, etten kotiin asti pääse. Kaasua sai polkea ihan tosissaan, että jaksoi edes hieman vetää. Jäänesto auttoi.
Kaasuttimen kalvo aiheuttaa myös aika pahoja ongelmia, kun sopivasti osuu kohdalle. mulla on aina yksi hanskiksessa
ibi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja ibi »

Voi kiitosta paljon hyvistä neuvoista. Pelästyin jo, että mitä tuli ostettua kun ei kulje tasaisesti :?

Aikoinaan kaksi Talbot:ia omistaneena ei tuo ryypyn käyttö tullut mieleen, koska tabotit olivat pirun tarkkoja ryypytyksestä. Niille ei saanut tarjota ryyppyä liian kauan, koska meno hyytyi silloin täysin. No onhan mulla ollut sellainenkin auto aikoinaan, että se oli hyvä sammuttaa ajon jälkeen ryypyllä :wink: Lähtipä sitten helpommin käyntiin seuraavan kerran.

Täytyypä lähteä tulevana viikonloppuna lenkille tuolla meidän Saabilla.
IBI
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onhan siellä kaasarissa vaimennusöljyä? Näkee kun avaa sen päälläolevan mustan (voi olla sininenkin) korkin. Nestepinnan tulee olla 10mm yläreunan alapuolella. Öljyksi käy "kaasutinöljy", mutta kai tuohon käy ihan tavallinen ATF-öljykin.

Mulla olis muuten ylimääräisenä yksi tuommoinen kaasuttimen säätöavain. Voin "myydä" sen postikuluilla.
ibi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja ibi »

Viikonloppuna tuli testattua Saab:ia. Kiitoksia vain neuvoista. Tuo ryypyn antaminen tosiaan poisti tuon yskimisen ja heikon liikkeellelähtökyvyn.
Tosin sekin vaatii harjottelua, ettei ryypytä liikaa. Eikö se ole koneelle pahasta tuo liika ryypyttäminen?

Muistelin väärin tuon kaasuttimen tyypin. Se oli mallia "SOLEX 175CD".
Vaimenninöljyn taso näytti olevan alhainen. Täytyy poiketa tarvikeliikkeessä.
IBI
Vastaa Viestiin