Jotain tollasta mä veikkasinkin paitsi, että aikaisempien aiheiden perusteella tyhjäkäynti on liian alhainen tai soutaa jos tuo tyhjis on tukossa. Pitänee tsekata kuiteskin.
Muitako mahkuja ei sit olis?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tyhjäkäyntimoottorin jumitus aiheuttaa kyllä usein myös liian ylös jääviä tyhjäkäyntikierroksia. Toinen joka aiheuttaa tyhjäkäynnin koholla oloa on risa lämpöanturi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ainakin tonnarissa tuppasi tyhjäkäynti joskus tosikovilla pakkasilla jäämään käynnistettäessä jopa yli kahden tonnin. Syynä oli likainen tyhjäkäyntimoottori. Pari kertaa ko. moottoria ruuvarin kahvalla kopauttamalla tyhjäkäynti tipahti normilukemiin. Pesemällä häipyi tuokin ongelma.
jcarlson kirjoitti:Tyhjäkäyntimoottorin jumitus aiheuttaa kyllä usein myös liian ylös jääviä tyhjäkäyntikierroksia. Toinen joka aiheuttaa tyhjäkäynnin koholla oloa on risa lämpöanturi.
Onko lämpöanturi sama, kuin kojelaudan lämpömittarin? Se näyttää aina nätisti kohti itää, joten pitää varmaan etsiä tuo tyhjäkäyntimoottori ja kaapia tyhjäksi. Missä kohtaa tuo on?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Lämpöanturi on sama kuin tonnarissa (molemmissa LH-jetronic), ja sijaitsee keskellä imusarjaa suutinten välissä. Sininen tökkeli, se 10-20e osa motonetissä. Ei ole sama kuin mittariston lämpöanturi, vaan ruiskun oma anturi.
Periaatteessa siis ihan samat metkut pätee LH-jet tonnariin kuin satkuun, eroa on vain hiukan osien sijoittelussa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu kirjoitti:Kattelin tuota Alfamerin korjauskirjaa, mutta tyhjäkäyntimoottorista ei näkynyt mainintaa. Kulkeeko tuo kapine myös jollain muulla nimellä?
Alfamerin tonnarikirjassa käytetään tyhjäkäyntimoottorista nimitystä joutokäyntiventtiili. Se sijaitsee imusarjan yhteydessä, siihen tulee kaksi letkua, toinen läppäkotelosta ennen kaasuläppää, toinen läpän jälkeen. Jos ei ole tyhjäkäyntimoottoria, niin sitten on vastaavanlaisella letkujärjestelyllä lisäilmaventtiili=lisäilmaluisti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00