By-pass OG Turboon
By-pass OG Turboon
Onko OG Turboon mahdollista laittaa by-pass-venttiiliä? Vaikuttaako negatiivisesti moottorin tai APC ja ruiskuboksien toimintaan?
Auto on siis tuo mun OG900T16 M1992 ja ruisku on Lucas.
Auto on siis tuo mun OG900T16 M1992 ja ruisku on Lucas.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tä? Pitäiskö tuossa olla by-pass? Pitääpä tutkia tarkemmin, kun siinä on niin perkuleesti niitä putkia ja letkuja. Missä päin se by-pass on? Niin, pirssi ei oo S-malli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tossa vanhemmassa T16:ssa ainakin on tässä kuvassa näkyvä
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/pics/ ... /letku.jpg kumiletkumutka kiinni turbossa ja tuohon pieneen reikään tulee bypass-vena. Aika hankalassa paikassa verrattuna Trionic-laitteisiin.
Eski
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/pics/ ... /letku.jpg kumiletkumutka kiinni turbossa ja tuohon pieneen reikään tulee bypass-vena. Aika hankalassa paikassa verrattuna Trionic-laitteisiin.
Eski
Pitääpä kattella sitten sinne ahtimen suuntaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kyllä -92 turbossa on aina vakiona by-pass. 8-venttiilisissä ei ole eikä '84 vuosimallin t16:ssa (tehtaalta). 90-93 T16:t ovat lucasilla samoin kuin S:t, ja ässissä on myös by-pass vakiona.
Se löytyy hiukan piilosta sieltä kytkinkopan yläpuolelta.. Voi vaikka yrittää seurailla alipaineletkuja, kyllä yksi niistä sinne by-passille johtaa.
Se löytyy hiukan piilosta sieltä kytkinkopan yläpuolelta.. Voi vaikka yrittää seurailla alipaineletkuja, kyllä yksi niistä sinne by-passille johtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Siitä imusarjasta seurailee sitä ahtimelle päin menevää letkua, niin löytyy.
By-pass on löytynyt ainakin kaikista minun turboista ja pitäisi olla kaikissa saabin turboissa muutenkin? Alipaine ohjattuna sen tehtävänä on päästää imuputkiston paine takas ahtimeen, kun kaasu nostetaan. Vaimentaa tätä muutosilmiötä, mikä seuraa, kun kaasuläppä sulkeutuu yhtä-äkkiä.
edit: oho, kerkis kaverit jo vastata. No, sama asia tulee uudestaan eikä sittenkään näköjään kaikissa turboissa ole tuota by-passia...
By-pass on löytynyt ainakin kaikista minun turboista ja pitäisi olla kaikissa saabin turboissa muutenkin? Alipaine ohjattuna sen tehtävänä on päästää imuputkiston paine takas ahtimeen, kun kaasu nostetaan. Vaimentaa tätä muutosilmiötä, mikä seuraa, kun kaasuläppä sulkeutuu yhtä-äkkiä.
edit: oho, kerkis kaverit jo vastata. No, sama asia tulee uudestaan eikä sittenkään näköjään kaikissa turboissa ole tuota by-passia...
Citroen C5, OG900t16
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Itselläni on OG-84 T16
On kait vain Aerossa nuilla vuosilla.
Eikös sen bypassin lähtö ole läppäkotelossa. Eniten keulaapäin on minulla tulpattu reikä, bypassin paine puoli siihen. Ja se kumireikähärveli on se minne bypassi puhaltaa ulos.
Mitenkäs oli se mopon tehofiltteri ja takaisku vena --> ulospuhaltava wlopWOOOOOSH
On kait vain Aerossa nuilla vuosilla.
Eikös sen bypassin lähtö ole läppäkotelossa. Eniten keulaapäin on minulla tulpattu reikä, bypassin paine puoli siihen. Ja se kumireikähärveli on se minne bypassi puhaltaa ulos.
Mitenkäs oli se mopon tehofiltteri ja takaisku vena --> ulospuhaltava wlopWOOOOOSH
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mulla ei ainakaan ollu -84 aerossa by-bassia vakiona mut kannattaa laittaa jos sitä ei löydy. Boschin ruiskussa nuo mopo filtteri viritykset ei ainakaan toimi, oon ite kokeillu ja on ollu jonkun verran juttua niistä ennennkin täällä. Minkään laista ääntä siitä ei saa irti (boschin ruiskussa) ellei ota imu putkea irti ilman putsari kotelosta ja että auto pysyis käynnissä. Ei hyödytä edes vaikka niitä laittaa kaks vierekkäin jos ilman putsari/vv suodatin on paikoilla, oon kokeillu.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Olihan siellä by-passi ja oli muuten piilossa. Inttisanastolla suorastaan "paremmassa piilossa" Näytti se alipaineletku hieman haperolta joten pistän sen vaihtoon jahka kerkeän.
Tilaa oli sitten niin vähän, että tuohon on varmaan turha alkaa laittamaan taivaalle puhaltavaa by-passia. Ellei sitten putkella tuo by-passia väljempään tilaan. No, never mind. Pidän tuon niin vakiona kuin Saabin 185hp virisarjalla, JT:n downpipellä, sporttikatilla ja Ferritan puolisarjalla voi
Tilaa oli sitten niin vähän, että tuohon on varmaan turha alkaa laittamaan taivaalle puhaltavaa by-passia. Ellei sitten putkella tuo by-passia väljempään tilaan. No, never mind. Pidän tuon niin vakiona kuin Saabin 185hp virisarjalla, JT:n downpipellä, sporttikatilla ja Ferritan puolisarjalla voi
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
No, enpä usko et LH-jet tekee yhtään mitään, jos autossa on Lucasin ruisku Mutta Lucas toiminee vastaavasti kuten Boschilainen joten jätän noi harakoille päästelevät laittamatta.Jope kirjoitti:Elä laita taivaalle puhaltavaa, LH-jet menee rikkaalle, jos tuuppailet jo mitattua ilmaa pois järjestelmästä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001