Täytyy myöntää

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JugiBoy
"Viggen"

Täytyy myöntää

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

On täällä todella merkkiuskollista sakkia. Itse tietty kuulun niihin, mutta monien reaktiota provo aiheisiin ihmetellään. Ei sovi täällä Saabia haukkua ja parjata, ja miksi pitäisikään? Onhan Saab varsinkin nämät OG pelit, no miksei uudemmatkin, varsinaisia sotaratsuja, joilla monet uskolliset Saabistit ovat vuosikausia ajaneet. Eipäs kuulkaa puhuta vioista ja vaivoista, vaan ominaisuuksista, jotka todellinen Saabisti ottaa tyynesti vastaan, ja haikeana katsahtaa lompakkoonsa, että kuinkahan paljon tämäkin taas maksaa. Valveutunut Saabisti on tietysti vuosien varrella varastoinut omiin katköihinsä lukuisia tarpeellisia, usein ominaiksuuksiltaan "ei niin hyviksi" tunnettuja osia, joten hänen ei tarvitse yleisellä foorumilla itkeä, että nyt hajosi tuo ja tämä ja taas se maksaa niin paljon, ja että varmana kuulkaa nyt lähti Saabi vaihtoon.
Ja ei sovi unohtaa, että kaikki OG:t on TODELLAKIN OG kamaa, eli puhutaan yli kaksitoista vuotta vanhoista autoista. On se ihme jos sen ikäiseen,ja monesti vielä vanhempaan, Autoon ei tule vikoja,anteeksi ominaisuuksia PISTE
Viimeksi muokannut JugiBoy, Pe Syys 02, 2005 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
99tbo
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

asiaa
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

siis hä? nyt ei oikeen menny jakeluun..olisko vika täällä päässä.. :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho

Re: Täytyy myöntää

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

JugiBoy kirjoitti:...
Sanos jo muuta, itsehän tosin perustelen itselleni valintaa mukavuudella, turvallisuudella ja edullisuudella.

Kahta ensimmäistä tuskin tarvitsee juuri perustella, mutta viimeiseen mainittakoon että kun ovat tutuiksi tulleet, varaosia on jemmassa, pystyn laittelemaan itse ja etenkin sen, että osia saa melkein mistä vaan, melkein milloin vaan. :)

Tietty tuosta aloituksesta voisi mainita myös, että olisiko tullut itse kirjoittajalla katseltua kaihoisasti lompakon pohjalle ja mietittyä asioita perinpohjin muutaman neuvoa-antavan kera.. ? :D
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minua ei sinänsä häiritse, jos puhutaan vioista ja niiden korjauksista. Helpompaa se niinpäin on, että tietää viat jo etukäteen ja korjauksetkin. Ei tule yllätyksenä, jos joku osa alkaa oirehtimaan tunnetulla tavalla. Sen voi korjata tunnetulla konstilla ja samalla tietää jo, kannattaako se korjata uudella vai ajaako käytetty osa asiansa vielä vuosia.

Ei millään pahalla muita merkkejä kohtaa, mutta meidän og900 ja 99 kaluston viat/ominaisuudet/omituisuudet ja tietysti erinomaisuudet ovat hyvin tiedossa olevia faktoja. Automallien pitkä elinkaari on tuonut hyvät tiedot ko autoista. Minua ei esim. pelota yhtään ajaa käyttöautona 70-luvun 99:llä, kun tiedän sen pellin alla olevan tekniikan yksinkertaisuudessaan olevan jopa luotettavampaa, kuin jonkun sähkövemputtimia täynnä olevan 90-luvun kulkineen. Esim. sytytykseen ei voi tulla sellaista vikaa, mitä en itse keksisi. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Scania
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Scania »

Onhan se tietty vähän ihmeellistä että Saab -klubin sivuilla pyörii Saab -merkkiuskollista porukkaa. Enkä mä ole ainakaan ikinä kuullut että kukaan olisi koskaan 12 vuotta vanhaa autoa korjannut. Ei kai.... :roll:
Homo Saabiens
ruusp-2g
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Mitäs ihmeellistä siinä sitten on.Ei kai voi odottaa että Saab klubin sivuilla olis muilla merkeillä ajavien kirjoituksia.Tämähän on nimeen omaanS A A B I L LA ajavien Klubi.Muilla merkeillä on omat Klubinsa. 8) :wink:
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kaipa sitä jotenkin saabisti on, kun ei ole kymmeneen vuoteen muun merkkisiä autoja ollut. Ainoastaan OG900:a monet kappaleet. Pystykeulaa, viistokeulaa, ruiskua ja turboa.

Täytyy myöntää, että tekniset ratkaisut tulevat tutuksi, kun aikansa näitä huoltaa ja sepä vaikeuttaa merkinvaihtosuunnitelmia. Volvoa olen aina pitänyt melkein samalla viivalla omaksi autokseni, mutta jostain syystä lähti tää saappiputki käyntiin, niin tässä sitä mennään ja todella tyytyväinen olen näihin ollut. Silloin 90-luvun alussa nämä näyttivät jotenkin arvokkailta ja jämpteiltä autoilta, mikä sai tekemään valinnan pystylyhtymersun, volvo244:n ja saabin väliltä. Varaosien saatavuus erinomainen, lukuunottamatta Lucasin ruiskuosia. Ehkä enemmän ruotsiauto fani olen, kuin pelkästään saabisti, vaikken mitään muita ruotsalaisia merkkejä ole omistanutkaan.

Ei minua häiritse puhe muista automerkeistä. Saabin vioista puhuminen taas auttaa muita vastaavien vikojen kanssa kamppailevia, kunhan keskitytään siihen vikaan ja sen korjaamiseenm eikä henkisten ongelmien ratkomiseen. Jos joku OG900:ssa harmittaa on ruoste, josta nämä kärsii tilastollisesti hivenen enemmän kuin muut vastaavan ikäiset automerkit (yli 10 vuotta vanhojen autojen hylkäysperusteet vuosikatsastuksessa). Vika ei varmaan ole itse autossa, vaan siinä, että miten niitä on pidetty. Voi myös olla eri automerkkien tilastollisesta suhteesta johtuva harhakin. Jokatapauksessa hyviäkin löytyy, kun aikansa etsii. Minä löysin hyvän ja lajinsa viimeinen tämä on meidän perheessä. Useamman vuoden aikana ajetaan tästä kilometrit pois ja siirrytään joko 9-5:een (9000, NG900 ja 9-3 jää kyllä välistä) tai Volvoon. Satkut tulee kuitenkin säilymään harrastuksena pidempäänkin.

Puhkiruosteisia autoja en arvosta miksikään, oli sitten merkki mikä tahansa ja jos mahdollista niin mielelläni autan saabisteja ja tulevia saabisteja näitä asioita arvioimaan, jos ovat autoa ostamassa. (muutaman kanssa ollaan autoja käyty kattelemassa) Ruosteesta jaksan kyllä täällä puhua, jos vain pystyy omilla kokemuksilla muita auttamaan.

Näin pohtii erittäin tyytyväinen joskaan ei fanaattinen OG900 saabisti :D Lisäänpä vielä, että annan täydet 10+ OG900 tekniikalle. Näiden 10 vuoden aikana on tullut ajeltua erittäin paljon ja hämmästellyt, kuinka vahvoja ja robusteja moottoreita nämä ovat. Epäilen, ettei muita eurooppalaisia tähän malliin voi kiusata.
toms
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja toms »

Vai että merkkiuskollisia ! meilläkään ei ole perheessä ollu muita kun Saabeja , ikuisesti, for ever! Yksi AX Sitikka on ollut mun nimissä kun puoli-ilman sai ja 1000% voitolla möin eteenpäin HETI eli ostin vain myyntitarkoituksessa.
Äitimuori porisi aikoinaan ,kun hintelänä väänsi 99 tehostamatonta ohjausta et ostetaan hänelle vaikka 205 Pösö tms. niin isäukko meinas et saathan ostaa ,ku kahtot oman asunnon ja et ikinä parkkeeraa hänen talon pihaan sitä... että muka merkkiuskollisia.

Sisko on Saabisti ,vaan ukko sillä suunnitteli et jos vaikka joku pikku japsi , Helsingissä ja kerrostalossa kun asuvat, no pikku uhkailua ,mm . et kännykästä heti numero pois pikavalinnasta , perinnöttä jäämistä ym. niin vaihtoi OG 900;n uuteen 9-3 Saabiin ,et tulihan järkiin...
VAI ETTÄ MUKA OLLAAN MERKKIUSKOLLISIA ! HÄ ! :wink:

Niin kauan Saabilla ajan ku niitä vaan liikkuu ja on olemassa.Piste.

Ja aina oon uhkaillut autoa ,et jos välille jätät niin vaihdan sut pois, vaan aina on perille päästy.
Kaks kertaa on matka pysähtynyt. Toinen on kun Bensa loppu nuorena poikana, opiskelijavalo palanut jo pari päivää.... ja toinen kun otti pikku ruokamultalähdöt kuumalla pitävällä asfaltilla, 205 nakit alla, melkein 170 heppaa hirnu pellin alla , kakkosta kun vaihto nakkien sulaessa niin pamahti. Pienen vetopyörän laakerirunko paskaksi jne. Nuorena kun oli varsan verta ,niin piti pöljäillä.. et oppirahat maksettu on. ja nämä välille jäämisethän ei oo autosta kiinni ,vaan kuskista ja tyhmästä päästä... :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
JugiBoy
"Viggen"

Ei tämä ollut mikään herjanheitto threadi. Ne jotka olivat foorumilla eilen illalla ymmärtävät mistä on kyse. Kuumana käynyttä "taidan vaihtaa merkkiä"
topickia halusin kommentoida. Totta kai S A A B foorumilla on S A A B merkkiuskollista porukkaa,ja muilla on omansa. Joidenkin äkkipikaiset kommentit vaihtopuheista vain herättivät hilpeyttä.
Itse aion myös Saabilla niin kauan kuin p**se kestää, vielä ei ole revennyt.

EDIT: Siistitty aamun valjettua. :D
Viimeksi muokannut JugiBoy, Su Syys 04, 2005 08:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1177
ruusp-2g
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Et varmaan ole katsonut tuota minun allekirjoitusta vai mitä tarkoitit tuolla huomautuksellasi.Minähän olen saabisti henkeen ja vereen.Lähes koko ikäni olen ajanu saabilla eikä merkin vaihto ole tullut mieleenikään.
Tuo eilinen keskustelu"taidan vaihtaa merkkiä#.En ole laittanut siihen yhtään viestiä.Tuo edellinen kirjoitukseni oli kommentti tuohon sckanian
ihmettelyyn merkkiuskollisuudesta. :? :(
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
JugiBoy
"Viggen"

No niinpäs olikin. Taisin itse pikaistuksissani sortua väärään tuomioon.
:oops:
# 1177
Scania
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Scania »

ruusp-2g kirjoitti:Et varmaan ole katsonut tuota minun allekirjoitusta vai mitä tarkoitit tuolla huomautuksellasi.Minähän olen saabisti henkeen ja vereen.Lähes koko ikäni olen ajanu saabilla eikä merkin vaihto ole tullut mieleenikään.
Tuo eilinen keskustelu"taidan vaihtaa merkkiä#.En ole laittanut siihen yhtään viestiä.Tuo edellinen kirjoitukseni oli kommentti tuohon sckanian
ihmettelyyn merkkiuskollisuudesta. :? :(
Tää ei voi olla totta :lol: :lol: Ironiaa, ironiaa, kato :wink:
Homo Saabiens
Iskariot
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

JugiBoy kirjoitti:Eipäs kuulkaa puhuta vioista ja vaivoista, vaan ominaisuuksista, jotka todellinen Saabisti ottaa tyynesti vastaan, ja haikeana katsahtaa lompakkoonsa, että kuinkahan paljon tämäkin taas maksaa. Valveutunut Saabisti on tietysti vuosien varrella varastoinut omiin katköihinsä lukuisia tarpeellisia, usein ominaiksuuksiltaan "ei niin hyviksi" tunnettuja osia, joten hänen ei tarvitse yleisellä foorumilla itkeä, että nyt hajosi tuo ja tämä ja taas se maksaa niin paljon, ja että varmana kuulkaa nyt lähti Saabi vaihtoon.
Hehee. Melkeinhän se on päinvastoin. Jos joku ulkopuolinen sattuisi foorumia vilkaisemaan niin saisi äkkiä kuvan että saabit on ikään ja malliin katsomatta jatkuvasti levällään ja vaivaa ja murhetta löytyy joka lähtöön...

...mikä tottakai kuuluu asiaan kun harrastajat on asialla ja kalustolla alkaa tuota ikääkin keskimäärin olla. Eli ei täällä minusta ainakaan yritetä vaieta vioista eikä ei-toivotuista "ominaisuuksista". Ja se on hyvä se.
#2029 Kari Kutuniva
Svc
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Svc »

Iskariot kirjoitti: Hehee. Melkeinhän se on päinvastoin. Jos joku ulkopuolinen sattuisi foorumia vilkaisemaan niin saisi äkkiä kuvan että saabit on ikään ja malliin katsomatta jatkuvasti levällään ja vaivaa ja murhetta löytyy joka lähtöön...
Kyllähän nämä kaikki merkkifoorumit ovat sellaisia vertaistukiryhmiä. Yhtään autofoorumia en ole löytänyt, missä ei kyseltäisi korjausneuvoja milloin mihinkin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin