99 täristää pakilla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
se.varma.kotimainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 09:45
Paikkakunta: Konnevesi

99 täristää pakilla

Viesti Kirjoittaja se.varma.kotimainen »

Onko kukaan muu törmännyt semmoiseen ilmiöön että pakilla ajettaessa ikäänkuin kytkin alkaisi täristää ja sen myötä koko moottori/voimansiirto yhdistelmä "rytkymään" kun joutuu vähän kytkintä luistattamaan, eteenpäin liikkeellelähdöt sujuu ilman mitään ongelmia, pelaa kuin unelma.

Kesäauto 99:säni tuntuu tämmöinen vika/ominaisuus olevan, mistähän se mahtaisi johtua ja voineeko tuolle mitään?
9-3 SC 2.0TS XWD -11 KA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Juu tuttu juttu. Olisko jokin oksakohta kytkinlevyssä tai vauhtipyörässä. Itellä
nyppii silloin tällöin mut ei koskaan kun kytkin on kuuma.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mun 99:ssä entisellä kytkimellä oli tuo sama vika, kytkinlevy voi olla epätasaisesti kulunut, kannattaa myös tarkastaa moottorin kiinnikkeet.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Minulla tärinä on hyvin vähäistä pakittaessa, mutta ykkösellä liikkeelle lähdettäessä sen jo havaitsee. Epäilen kytkinlevyä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

"Sama vika Rahikaisella..."
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Aika usein tuon rytkytyksen aiheuttaa löystynyt moottorin etukiinnike.
Ei siinä, että itse kiinnike olisi rikki vaan, että sen kiinnitys runkoon (kahdella pultilla) on löystynyt.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

jariha kirjoitti:Minulla tärinä on hyvin vähäistä pakittaessa, mutta ykkösellä liikkeelle lähdettäessä sen jo havaitsee. Epäilen kytkinlevyä.
mulla tuo täristi ensin pakilla ihan pikkuisen, sitten alkoi ykkösellä tärisemään häiritsevästi, näytti että vaihdekeppi repeää irti.. 8O
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

99:n pikkukytkin ravistaa pakilla oikein kunnolla ja joskus myös eteenpäin lähdettäessä. Ei kuitenkaan luista. Satkun isompi kytkin ei ole koskaan ravistanut.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

900T16 kirjoitti:99:n pikkukytkin ravistaa pakilla oikein kunnolla ja joskus myös eteenpäin lähdettäessä. Ei kuitenkaan luista. Satkun isompi kytkin ei ole koskaan ravistanut.
pikkukytkin? Eikös noissa sun allekirjoituksen vuosimalleissa ole samankokoiset kytkimet?
Vai oletko vaihtanut satkuun uudemman vauhtipyörän ja sitä myötä 228mm kytkimen?

Satkun pienempi taipumus ravistukseen johtunee paremmasta koneen etukiinnityksestä joka ei löysty niin herkästi.

Mä edelleen liputan tuota etukiinnitystä syypääksi,
itse korjasin rytkytyksen sen kiristämällä.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Ronska kirjoitti:pikkukytkin? Eikös noissa sun allekirjoituksen vuosimalleissa ole samankokoiset kytkimet?
Vai oletko vaihtanut satkuun uudemman vauhtipyörän ja sitä myötä 228mm kytkimen?
99:n kytkin on kaasarikoneesta peräisin ja 900:n on 215 mm turbon kytkin.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

900T16 kirjoitti:
Ronska kirjoitti:pikkukytkin? Eikös noissa sun allekirjoituksen vuosimalleissa ole samankokoiset kytkimet?
Vai oletko vaihtanut satkuun uudemman vauhtipyörän ja sitä myötä 228mm kytkimen?
99:n kytkin on kaasarikoneesta peräisin ja 900:n on 215 mm turbon kytkin.
Joo, mutta nehän on samankokoiset, vai onko turbossa sittenkin hiukan isompi levy?

OT: Mitenkäs on muuten vaparin kytkin pitänyt tuossa 99 turbossa?
Minullakin sellainen nyt kiinni ja yhtään ei vielä luista.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Olikohan vaparin 205 mm? On se hyvin vielä pitänyt, koska sillä ei ole kovin paljon ajettu. Turbon kytkin oli melko loppu, sen vuoksi tuohon tuli vaparikoneesta kytkin.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ronska kirjoitti:Aika usein tuon rytkytyksen aiheuttaa löystynyt moottorin etukiinnike.
Ei siinä, että itse kiinnike olisi rikki vaan, että sen kiinnitys runkoon (kahdella pultilla) on löystynyt.
Ei vaikuta pahalta nakilta. Joutuukohan paljonkin purkamaan etupäässä? Kiinnike on kivasti siellä syylärin takana jemmassa. Satkussahan se näkyy ihan helposti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

900T16 kirjoitti:99:n pikkukytkin ravistaa pakilla oikein kunnolla ja joskus myös eteenpäin lähdettäessä. Ei kuitenkaan luista. Satkun isompi kytkin ei ole koskaan ravistanut.
Onko tuo ravistus ominaisuus vai levyn loppumisen merkki tms.?
Mertmi kirjoitti:
Ronska kirjoitti:Aika usein tuon rytkytyksen aiheuttaa löystynyt moottorin etukiinnike.
Ei siinä, että itse kiinnike olisi rikki vaan, että sen kiinnitys runkoon (kahdella pultilla) on löystynyt.
Ei vaikuta pahalta nakilta. Joutuukohan paljonkin purkamaan etupäässä? Kiinnike on kivasti siellä syylärin takana jemmassa. Satkussahan se näkyy ihan helposti...
Sen verran tutkin, etten ilman syylärin pois nostamista pääse niin hyvin kiinni, että olisi voimaa kiristää.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti: Ei vaikuta pahalta nakilta. Joutuukohan paljonkin purkamaan etupäässä? Kiinnike on kivasti siellä syylärin takana jemmassa. Satkussahan se näkyy ihan helposti...
joo maskin irroitus riittää, ja alapuolelta kumitulppa pois niin pääsee räikällä ja jatkovarrella.

vai että koneen etukiinnitys, sekö se on. mulla seiskaykkösessä peruutusvaihde rynkyttää niin kovin että hyppää pois päältä ellei pidä kepistä kiinni. mutta ei tullut mieleen tarkistaa tota etukiinnitystä. pitääkin tsekata se ensi tilassa. sen olen huomannut että rynkytystä ei tapahdu jos nostan kytkimen nopeasti, mutta jos yritän hitaasti liu-uttaa peruutusvaihteella, sit alkaa aivan hervoton ravistus.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin