Puhaltimen etuvastuspaketin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Puhaltimen etuvastuspaketin vaihto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, eli -86 T8 satkusta pimeni lämppärin puhaltimen nopeudet 1-2-3, <=> asennossa puhaltaa niin penteleesti. Lienee siis etuvastuspaketti kaput...Hakua kokeilin, mutta suoranaisesti en löytänyt vaihto-ohjetta, jotain kommenttia oli, että vasemman etukajarin aukosta saisi vaihdettua? Tai radion aukosta? Onnistuuko nämä "konstit" oikeasti, vai meneekö kojelauta-pura-ja-kokoa harjoitukseksi? Eli jos/kun joku kys. operaation on tehnyt, niin vinkkejä / linkkejä kehiin, kiitos!
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Itse vaihdon koko puhaltimen moottorin irroittamalla koko kojelaudan kaikkineen. Ei se sellain paha homma ollut.

Onkos tuo puhallin itsessään se vastus?

Itse luulisin että puhaltimen kytkimiin olis tullut vikaa, jos tollain tekee ettei 1-2-3 toimi. Kerran kun laitoin piuhat väärin, niin sain aikaan että se <-> ei toiminut, mutta kaikki muut nopeudet toimi.

En tosiaan ole sen tarkemmin tutustunut noiden sähkölaitteiden sielunelämään.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Vastukseen pääsee käsiksi kyllä jompaakumpaa kautta, mutta irrottaminen saattaa olla hankalaa, jos on tiukemmin kiinni (saattoi olla jotkut lukitushärpäkkeet). Vaihdosta on jo pitkän aikaa, mutta muistaakseni vastuspaketti oli aika keskellä autoa ja alaviistossa. Osa löytyy helpoiten joko puhaltimen nopeuskytkimen johtoja seuraillen tai toinen vaihtoehto on, että etsii käsikopelolla puhaltimelta vastuspaketille tulevan noin puutarhaletkun paksuisen jäähdytysputken / letkun. Eli kojelaudassa oikealla sijaitsevasta puhaltimenmoottorista tulee n. 50-60cm putkea, joka jäähdyttää vastusta (tulee vastuspakettiin kiinni).
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Niin, eli suositeltava työmenetelmä siis olisi purkaa kojelauta irti? Kyllä se taitaa kuitenkin loppupeleissä olla helpointa, käsikopelolla sokkona sohlatessa ei yleensä saa aikaan kuin lisävahinkoja :roll: Pitäisköhän samalla askarrella samanlainen aukeava kojelaudan päällinen kuin tonnarissa? :) Ei taida vaan olla hirveästi apua, kun tuo tuulilasi on niin liki...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vastuspaketin kärähtäminen voi johtua puhaltimen laakereiden jumimisesta.
Jumiminen on siis aiheuttanut ylimääräistä kuormitusta moottorille. Kuormituksesta taasen puhaltimen moottorin virrankulutus on noussut ja seurauksena polttanut vastukset normaalia suuremmalla virrankulutuksellaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Puhallin emännän sanojen mukaan toimi normaalisti perjantaina, eilen oli pimeänä kaikki muut paitsi "tukka putkelle" nopeus. Tässä kyllä saattaa olla meikäläisen rähmäkäpälillä jotain tekemistä, nimittäin eilen fiksasin radion aukon kautta lämppärin hanan irronneen säätötangon takaisin kiinni kojelaudassa olevaan säätimeen. Koeajolla totesin puhaltimen toimimattomuuden...Eli melkoisella tod.näköisyydellä onnistuin sohlaamaan jotain irti / hajalle, ja puhaltimen nopeuskytkimen "toiminta" viittaisi nimenomaan tuon vastuspaketin suuntaan :oops:

Noh, korjataan kun keritään :roll:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

V.J.S kirjoitti:Puhallin emännän sanojen mukaan toimi normaalisti perjantaina, eilen oli pimeänä kaikki muut paitsi "tukka putkelle" nopeus. Tässä kyllä saattaa olla meikäläisen rähmäkäpälillä jotain tekemistä, nimittäin eilen fiksasin radion aukon kautta lämppärin hanan irronneen säätötangon takaisin kiinni kojelaudassa olevaan säätimeen. Koeajolla totesin puhaltimen toimimattomuuden...Eli melkoisella tod.näköisyydellä onnistuin sohlaamaan jotain irti / hajalle, ja puhaltimen nopeuskytkimen "toiminta" viittaisi nimenomaan tuon vastuspaketin suuntaan :oops:

Noh, korjataan kun keritään :roll:
Eipä se taida muuta tarvita, kuin nopeuskytkimen liittimen irtoamisen, jolloin puhallus toimii vain täpöllä. Samoin jos niitä suuntavalitsimen johtoja sotkee väärään järjestykseen (kokemusta on tästä).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin