Tehottomuutta 99:ssä (vinkkejä esiin)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Tehottomuutta 99:ssä (vinkkejä esiin)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs nyt olisi kova aika heittää vinkit kehiin tuon 99:n koneongelman kanssa, auto kun on pajalla, ja palaa huomenna tai ylihuomenna ilman ruostereikiä ja kunnon jarrujen kera kotipihaan.

Ongelmana on se, että tehot kateissa, koitettu on sytkän säätöäkin, kiinni solexin tuplat, toimi aluksi ihan ok, mutta nyt vain käy kovin vaikeasti, kierrokset nousee hitaammin kuin 1-kaasarisatkussa, eikä oikein jaksa vetää kuin kaasu pohjassa, itse en ole oikein selvillä missä vaiheessa laiskuus iski, ilmeisesti talvikelillä ei pistänyt silmään.

Merkittäköön, että ennen kulki mittariin sen 160-170, nyt 140. Muuta ongelmaa (ääniä tms.) ei ole. Harmittavaa, että tuo 5d satkukin liikkuu sulavammin vaikka onkin melkoinen lahna..

Kaasarit? Sytkä?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Liian rikkaalla?
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ei tulppien eikä kulutuksen perusteella (kullanruskeat ja 7,5-10)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kaipa tuossa voisi lähteä siitä helpoimmasta päästä, eli tulpat ja johdot uusiksi, samoin pyörijä ja v-jakajankansi.

Sitten kenties katsoa onko kaasuttimet hyvin synkassa.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Sytkäosat uusia, eli kaasareihin kääntyy katse, kuten pelkäsinkin, noista kun en mitään ymmärrä :(
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Eikä ole imuvuotoa imusarjan tiivisteessä tai kaasareiden bakeliittilevyissä? Tai muuten vaan bensansaantiongelmia. Kulkeeko ryypyllä paremmin? Öljyä olet varmaankin kaasareihin laittanut.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Liian laihalla? Oma 99 kävi liian laihalla, kun luulin käyvän rikkaalla. Co-arvo oli 0,17 ja hyvä arvohan 99:lle on 3 kohdilla. Onneksi tullu ajettua mitenkään hirveästi, reilusti alle 1000 kilsaa. Olis saattanu pidemmässä matka-ajossa venttiilejä palaa, männät sulaa jne. Vaihtoehtoja olis ollu ja kaikki liian dramaattisia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Luulempa että laihalla menee tämäkin, starttaus ei ole kuten ennen, tänään oivalsin, että saa välillä sahata useamman sekunnin (ennen ei tarvinnut kuin näyttää avainta), tätä tekee kuumana esim. kauppareissun jälkeen.

Tyhjäkäynti on myös korkeampi kuin ennen (800-900 ennen, nyt 1000-1100)
Mitenkäs noita solexeja nyt ruuvaisi? Kun en ole pierupurkkia kummempaa käännellyt.

Mutta silti pitkästä aikaa tämä vanha tuttu on oikein mukavan ajettava kivikovan takapäänsä kanssa (joka oli kovempi kuin muistin, järkytyin ihan satkun jäljiltä) :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Ceeässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 22:10
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Ceeässä »

Yleinen syy laiskuuteen on ollu reikä kaasarin kalvossa tai liian vähän öljyä männässä (ei nouse enää tarpeeksi toi mäntä koska se on hydraulinen ja tarvii sitä öljyä). Sopiva määrä on silloin kun korkki on korkeintaan 2mm kierteistä, tuntuu pieni vastus. Älä laita liikaa vaan! Sopiva öljy on tavallinen ATF. Nosta kaasarien kannet ja tarkista kalvot ettei oo reikää vaan.
#2597

Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Ceeässä kirjoitti:Yleinen syy laiskuuteen on ollu reikä kaasarin kalvossa tai liian vähän öljyä männässä (ei nouse enää tarpeeksi toi mäntä koska se on hydraulinen ja tarvii sitä öljyä). Sopiva määrä on silloin kun korkki on korkeintaan 2mm kierteistä, tuntuu pieni vastus. Älä laita liikaa vaan! Sopiva öljy on tavallinen ATF. Nosta kaasarien kannet ja tarkista kalvot ettei oo reikää vaan.
Eikä tartte olla edes reikää kalvossa, vaan riittää että tuo on tarpeeksi kulunut&venynyt, niin ei enää toimi aiotulla tavalla.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Ceeässä kirjoitti:Yleinen syy laiskuuteen on ollu reikä kaasarin kalvossa tai liian vähän öljyä männässä (ei nouse enää tarpeeksi toi mäntä koska se on hydraulinen ja tarvii sitä öljyä). Sopiva määrä on silloin kun korkki on korkeintaan 2mm kierteistä, tuntuu pieni vastus. Älä laita liikaa vaan! Sopiva öljy on tavallinen ATF. Nosta kaasarien kannet ja tarkista kalvot ettei oo reikää vaan.
Tyhmä kysymys: Mitä tapahtuu, jos laittaa liikaa öljyä kaasariin? :oops:
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ei mulla ainakaan oo mitään haittavaikutusta ollu.. :roll:
zenithit ainakin toimi normaalilla Mobil-1 10W-30:llä..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
petromies
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Zenith-Strömbergiin öljyä sen verran, että se vastaa hieman ennen kuin kansi kohtaa kierteet. Jos menee liikaa, ei vaarallista kyllä se sieltä korkin ylivuotoeiän kautta ulos tulee tai painuu neulan kautta imusarjaan. Öljyksi automaattivaihteistoöljy tai synteettinen moottoriöljy (tärkein ominaisuus on notkeus).

Öljyn tehtävä ei ole kiskoa mäntää ylös vaan estää sen liian äkillinen nousu. Mäntä on kaasuttimen kiihdytyspumppu.
Kun kaasupoljinta painetaan reippaasti, öljy estää mäntää nousemasta nopeasti ylös jolloin alipaine repii reilummin bensaa suuttimen kautta eikä ilmamäärä kasva samassa suhteessa vaan vähitellen öljyn antaessa periksi ja männän päästessä nousemaan.

Jos öljy häviää männän päältä melko nopeasti syynä on männän sylinterin sisällä olevan seoksensäätöruuvin O-renkaan kovettuminen.

Mikä se on tämä Solexin kaasari joka tuntuu täällä joka Saabissa olevan, vanhemmissakin ?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jortsu kirjoitti:Tyhmä kysymys: Mitä tapahtuu, jos laittaa liikaa öljyä kaasariin? :oops:
Ylimääräiset pukkaa pois ja mäntä on sisältä punaisena atf:stä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin