Tehottomuutta 99:ssä (vinkkejä esiin)
Tehottomuutta 99:ssä (vinkkejä esiin)
Elikäs nyt olisi kova aika heittää vinkit kehiin tuon 99:n koneongelman kanssa, auto kun on pajalla, ja palaa huomenna tai ylihuomenna ilman ruostereikiä ja kunnon jarrujen kera kotipihaan.
Ongelmana on se, että tehot kateissa, koitettu on sytkän säätöäkin, kiinni solexin tuplat, toimi aluksi ihan ok, mutta nyt vain käy kovin vaikeasti, kierrokset nousee hitaammin kuin 1-kaasarisatkussa, eikä oikein jaksa vetää kuin kaasu pohjassa, itse en ole oikein selvillä missä vaiheessa laiskuus iski, ilmeisesti talvikelillä ei pistänyt silmään.
Merkittäköön, että ennen kulki mittariin sen 160-170, nyt 140. Muuta ongelmaa (ääniä tms.) ei ole. Harmittavaa, että tuo 5d satkukin liikkuu sulavammin vaikka onkin melkoinen lahna..
Kaasarit? Sytkä?
Ongelmana on se, että tehot kateissa, koitettu on sytkän säätöäkin, kiinni solexin tuplat, toimi aluksi ihan ok, mutta nyt vain käy kovin vaikeasti, kierrokset nousee hitaammin kuin 1-kaasarisatkussa, eikä oikein jaksa vetää kuin kaasu pohjassa, itse en ole oikein selvillä missä vaiheessa laiskuus iski, ilmeisesti talvikelillä ei pistänyt silmään.
Merkittäköön, että ennen kulki mittariin sen 160-170, nyt 140. Muuta ongelmaa (ääniä tms.) ei ole. Harmittavaa, että tuo 5d satkukin liikkuu sulavammin vaikka onkin melkoinen lahna..
Kaasarit? Sytkä?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Liian laihalla? Oma 99 kävi liian laihalla, kun luulin käyvän rikkaalla. Co-arvo oli 0,17 ja hyvä arvohan 99:lle on 3 kohdilla. Onneksi tullu ajettua mitenkään hirveästi, reilusti alle 1000 kilsaa. Olis saattanu pidemmässä matka-ajossa venttiilejä palaa, männät sulaa jne. Vaihtoehtoja olis ollu ja kaikki liian dramaattisia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Luulempa että laihalla menee tämäkin, starttaus ei ole kuten ennen, tänään oivalsin, että saa välillä sahata useamman sekunnin (ennen ei tarvinnut kuin näyttää avainta), tätä tekee kuumana esim. kauppareissun jälkeen.
Tyhjäkäynti on myös korkeampi kuin ennen (800-900 ennen, nyt 1000-1100)
Mitenkäs noita solexeja nyt ruuvaisi? Kun en ole pierupurkkia kummempaa käännellyt.
Mutta silti pitkästä aikaa tämä vanha tuttu on oikein mukavan ajettava kivikovan takapäänsä kanssa (joka oli kovempi kuin muistin, järkytyin ihan satkun jäljiltä)
Tyhjäkäynti on myös korkeampi kuin ennen (800-900 ennen, nyt 1000-1100)
Mitenkäs noita solexeja nyt ruuvaisi? Kun en ole pierupurkkia kummempaa käännellyt.
Mutta silti pitkästä aikaa tämä vanha tuttu on oikein mukavan ajettava kivikovan takapäänsä kanssa (joka oli kovempi kuin muistin, järkytyin ihan satkun jäljiltä)

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Yleinen syy laiskuuteen on ollu reikä kaasarin kalvossa tai liian vähän öljyä männässä (ei nouse enää tarpeeksi toi mäntä koska se on hydraulinen ja tarvii sitä öljyä). Sopiva määrä on silloin kun korkki on korkeintaan 2mm kierteistä, tuntuu pieni vastus. Älä laita liikaa vaan! Sopiva öljy on tavallinen ATF. Nosta kaasarien kannet ja tarkista kalvot ettei oo reikää vaan.
#2597
Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Eikä tartte olla edes reikää kalvossa, vaan riittää että tuo on tarpeeksi kulunut&venynyt, niin ei enää toimi aiotulla tavalla.Ceeässä kirjoitti:Yleinen syy laiskuuteen on ollu reikä kaasarin kalvossa tai liian vähän öljyä männässä (ei nouse enää tarpeeksi toi mäntä koska se on hydraulinen ja tarvii sitä öljyä). Sopiva määrä on silloin kun korkki on korkeintaan 2mm kierteistä, tuntuu pieni vastus. Älä laita liikaa vaan! Sopiva öljy on tavallinen ATF. Nosta kaasarien kannet ja tarkista kalvot ettei oo reikää vaan.
Tyhmä kysymys: Mitä tapahtuu, jos laittaa liikaa öljyä kaasariin?Ceeässä kirjoitti:Yleinen syy laiskuuteen on ollu reikä kaasarin kalvossa tai liian vähän öljyä männässä (ei nouse enää tarpeeksi toi mäntä koska se on hydraulinen ja tarvii sitä öljyä). Sopiva määrä on silloin kun korkki on korkeintaan 2mm kierteistä, tuntuu pieni vastus. Älä laita liikaa vaan! Sopiva öljy on tavallinen ATF. Nosta kaasarien kannet ja tarkista kalvot ettei oo reikää vaan.

Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Zenith-Strömbergiin öljyä sen verran, että se vastaa hieman ennen kuin kansi kohtaa kierteet. Jos menee liikaa, ei vaarallista kyllä se sieltä korkin ylivuotoeiän kautta ulos tulee tai painuu neulan kautta imusarjaan. Öljyksi automaattivaihteistoöljy tai synteettinen moottoriöljy (tärkein ominaisuus on notkeus).
Öljyn tehtävä ei ole kiskoa mäntää ylös vaan estää sen liian äkillinen nousu. Mäntä on kaasuttimen kiihdytyspumppu.
Kun kaasupoljinta painetaan reippaasti, öljy estää mäntää nousemasta nopeasti ylös jolloin alipaine repii reilummin bensaa suuttimen kautta eikä ilmamäärä kasva samassa suhteessa vaan vähitellen öljyn antaessa periksi ja männän päästessä nousemaan.
Jos öljy häviää männän päältä melko nopeasti syynä on männän sylinterin sisällä olevan seoksensäätöruuvin O-renkaan kovettuminen.
Mikä se on tämä Solexin kaasari joka tuntuu täällä joka Saabissa olevan, vanhemmissakin ?
Öljyn tehtävä ei ole kiskoa mäntää ylös vaan estää sen liian äkillinen nousu. Mäntä on kaasuttimen kiihdytyspumppu.
Kun kaasupoljinta painetaan reippaasti, öljy estää mäntää nousemasta nopeasti ylös jolloin alipaine repii reilummin bensaa suuttimen kautta eikä ilmamäärä kasva samassa suhteessa vaan vähitellen öljyn antaessa periksi ja männän päästessä nousemaan.
Jos öljy häviää männän päältä melko nopeasti syynä on männän sylinterin sisällä olevan seoksensäätöruuvin O-renkaan kovettuminen.
Mikä se on tämä Solexin kaasari joka tuntuu täällä joka Saabissa olevan, vanhemmissakin ?
Ylimääräiset pukkaa pois ja mäntä on sisältä punaisena atf:stä.Jortsu kirjoitti:Tyhmä kysymys: Mitä tapahtuu, jos laittaa liikaa öljyä kaasariin?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001