Päivää... Tai siis yötä!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jaarli
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:17
Paikkakunta: Hämeenlinna

Päivää... Tai siis yötä!

Viesti Kirjoittaja jaarli »

Rekisteröidyimpä tänne, kun näyttää "pahasti" siltä, että haen ensi perjantaina itselleni vm.-86 900i Saappaan. Olen tosin vasta menossa katsomaan ko. yksilöä, mutta autokuumeen poltteen hyvin tunnistavana tiedän, että tuskimpa jää ostamatta... Jossei ole sitten aivan lahopaska mätä rupikasa.. Mutta eihän kai Saabit koskaan????

Tästä itseasiassa pitikin kysymäni: Mitä seikkoja kannattaa erityisesti syynätä näytö/ koeajon yhteydessä? Kuvien perusteella combi on pelleiltään ok, eikä kilometritkään (237tkm) hirvitä... Olisiko vinkkejä, mitkä kohdat ainakin kannattaisi tarkastaa? Saabeista on sinällään kokemusta, kun aloittelin autoiluani n. 20v. sitten kolmella peräkkäisellä 96-kajakilla (mukavia ajettavia, teknisesti pettivät)... Vaan eipä taida olla noista Saab- muisteloista paljoakaan apua ysisatasen suhteen... :lol:

Kiitän kaikkia vastaamaan tulevia, ja varoitan samalla, että jos hankintani toteutuu, tulen luultavasti häiriköimään täällä paljonkin!

Hyvää syksyä kaikille!
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No juu , koeajolla kuuntele huutaako vaihdelaatikko , saattaapi pitää volinaa vedättäessä ja lakkaa kun löysää , tämä ääni kuuluu yleensä nelos vaihteella , samoin kokeile vetonivelet ääntääkö kääntäessä jyrkästi molempiin suuntiin veto päällä , sit kannattaa katsoa vetoakseleiden tunnelit eli ne jonka läpi kulkee vetoakseli ovatko ruosteessa , samoin ovien alareunat ruostuvat helposti.
Takapyörien kotelot myös kannattaa katsoa sekä tunkin paikat.
Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

ja sitten

Viesti Kirjoittaja Eero »

onko takaiskarit yläpäästään repeämässä irti ja pysyykö vaihteet hyvin päällä. Niin ja onko kansi ehjä.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Peltiviat kannattaa katsoa tarkkaan, kilometrit eivät takaa mitään. Eturipustukset ja vetoakselien läpiviennit kannattaa kolkutella tarkkaan, paksu massa peittää ruosteet turhankin hyvin, ovat ikäviä korjata. Takapyörän kotelot, etenkin iskunvaimentimien ja tukitankojen kiinnityskorvat, kontista vaneri ylös ja sisäpuolelta pyöräkoteloiden kulmat, jos roiskeläpät on poistettu kannattaa katsoa vielä tarkemmin. Tunkinkorvat kannattaa myös katsoa tarkkaan. Ovenpohjat lahoaa pikkuhiljaa tai ovat jo pahasti lahonneet. Vaihteiston kunto, kestääkö pykälät päällä nopealla kaasun nostolla/painalluksella, jollottaako joku vaihde. Kääntyillessä vetonivelet / juriseeko pyöränlaakerit. Sisältä ainakin mittarivalojen toimiminen ja lämppärin nopeusalueet/mekkaloiko puhallin (huom ilmanjaon 0 asennossa ei tapahdu mitään). Moottorista yleiset öljyvuodot etu ja takapäästä, lämpöjen ei pitäisi nousta paljoa yli puolen välin tyhjäkäynnillä / kytkeytyykö flekti päälle. Tuossa ainakin omia havaintoja. Toki yleisesti renkaiden/tuulilasin/ajovalojen yms. kunto, niihin saa uppoamaan myös ylimääräistä valuuttaa.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

www.saabismionsairaus.net

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

http://www.saabismionsairaus.net

-> tietopankki -> OG900 tarkastuskohteita ostovaiheessa (Kari Väntinen).

Tuolta löytyy tarkastuslista vaikka tulostusta varten, jos ei muuten niin ainakin muistaisi jotain käydä läpi. Viestiketjussa on moni hyviä kohtia, niihin lisäten:

-Lämpömittari ei saisi heilua ja varsinkaan jäädä alle puolivälin pysyvästi, tämä voi osoittaa kannentiivisteen vuotamista.
-Sähköviat ovat ikäviä, erilaiset takavalojen välkkymiset voi estää maadoituspisteiden puhdistamisella, mutta esim. laturiviat ja mysteeriset akkujen tyhjentämiset ovat tylsiä.
-Vanhat ruiskukoneet käyvät nätisti jne mutta voivat lähteä hiukan huonosti käyntiin paineakun, määräpainesäätimen jne tullessa vanhoiksi. Tämän kanssa pystyy elämään, mutta mukavaahan se olisi jos 900i käynnistyisi kuin uutena.
-Myös sisustus on yleensä jo kärsinyt tuon ikäisissä autoissa, voi olla paikallaan miettiä, a) tulisiko niitä eri paneeleja vaihdettua koskaan ja b) jaksaako sellaista sitten katsella pidempään.

Ja sitten viimeisenä; osta paras mahdollinen yksilö mikä eteesi tulee. Budjettirajoituksille ei voi mitään, mutta todellakin kannattaa kierrellä ja katsella.
Vastaa Viestiin