Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Viesti Kirjoittaja kms »

Kun ihmisen pitää kaikkea koittaa ennenkun vanhaksi elää...

Satku Turboni on mukava ja tehokas, mutta silti haluaisin virittää Rouvan vapaastihengittävän sellaiseksi, ettei jää jalkoihin. Toiveissa olisi "Aika raju peli"
Ja nimenomaan vaparina. Vaikka tiedän, että ilo alkaa kilosta, niin silti vaimolle riittää vapaastihengittävä :?

Ajatuksena olisi laittaa:

-Peltisarja+ 2,5" putkisto
-45mm Weberit (tai Megasquirt)
-Kunnon kipinä (Crane)
-ym. perusjuttua.

Oma tietotaito loppuukin tähän.

Kertokaa viisaat:

Mistä ja millainen nokka-akseli? (300ast.?)
Mitkä venttiilit kanteen? (45/40?)
Mitä tehdä kanaville kannessa?
Paljonko puristuksia? (11,5/12?)
Männät? (Ross/Wiseco Turbon?)
Paljonko vauhtipyörästä pois kiloja?

Muita ideoita?

Teemu
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Voihan sitä kemiallisestikkin ahtaa :twisted: :lol:.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Minun näkemus asiasta on, että ennen venttiilien suurentamista/mäntien vaihtoa olisi tärkeämpää muokata palotilat/seetit edes suht inhimillisiksi.. ja se ei onnistu kuin täyttöhitsauksella. Joskin hitsauksen yhteydessähän menee istukkarenkaat seeteineen kuitenkin uusiksi, joten samallahan ne venttiilitkin suurenee...

Itse henk.koht. meinasin kuitenkin saada maagisen 150hv:n rajan rikki vakioventtiileillä ja lähes vakioilla palotiloilla... ja k-jet ruiskulla ilman kovinkaan rajua nokkaa. Myös sytkä pidetään vakiona, korkeintaan keskipakoennakkoa muokataan... ja ehdottoman tarpeen tullen puututaan alipainesäätöön.


Tavoitteena olis myös, että ajettavuus ei huonone vakioon nähden millään kierrosalueella, ennemminkin paranee ja käytettävissä oleva kierroslukualue kasvaa... etenkin ylöspäin.


Ruiskuun tehdään tarpeen mukaan muutoksia ilmamäärämittarin kartioon sekä rakennetaan erinäisistä rojuista kuormitusrikastimellinen ohjauspainesäädin. Hädän tullessa lainataan osia turbon k-jetistä ja pelaudutaan järjestelmäpaineen kanssa. Itse panostan 100% kanavien ja venttiileiden muotoon(mukaanlukien imu/pakosarja), niin paljon korjaamisen varaa on saabin ed.mainituissa, että uskoisin saavani helpostikkin tavoitteeni rikki.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Eikös siinä Tuomisen Esan valkoisessa 90i nopassa ollut ihan mukavasti sitä potkua :?: :twisted:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

...jees NOS:ssia kanavaan ja nitroa tankkiin... Ei oikein kuullosta vaimoväen hommilta... :)

Myrkky:
Mikä niissä kanavissa on ertiyisesti pielessä?
Onko kanava liian loiva vai jyrkkä?
Eikö palotila ole paljealueineen hyvä?
Mitä muutoksia ajattelit?

Mistä saa nokan sopivasti. Ihan joka viripajassa ei ole hyllyssä Saabin nokkaa. Kuka hioo parhaan?
Riittääkö säätölevyjä venttiilisäätöön jos perusympyrä kovin pienenee?

T
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

1: 98:ia tankkiin ja sytkää kireemmälle vakiosta.
2: nokat vaihtoo, tästä en tiedä mikä on paras, mutta isompi nosto luulis palvelevan menohaluja? Nokathan tuppaa olemaan kompromissi kierrosluku/teho suhteessa. Nosto ainut millä saa lisää täytöstä kautta kierrosalueen..


mitään en mistään tiedä mutta luulen paljon.


T. PAsi
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

kms kirjoitti: Myrkky:
Mikä niissä kanavissa on ertiyisesti pielessä?
Onko kanava liian loiva vai jyrkkä?
Eikö palotila ole paljealueineen hyvä?
Mitä muutoksia ajattelit?

Mistä saa nokan sopivasti. Ihan joka viripajassa ei ole hyllyssä Saabin nokkaa. Kuka hioo parhaan?
Riittääkö säätölevyjä venttiilisäätöön jos perusympyrä kovin pienenee?

T
Kanavissa ei ole venttiilin alla minkäänlaista "pussia" ja ventureita ei saa tehtyä ilman niitä, pakokanava on ahdas etenkin ohjurin luolta, imukanava on kans ihan pielessä ohjurin tienoilta.
Palotilat sisältää teräviä kantteja ja imuventtiilin vieressä on seinämä ihan liian lähellä.. isommilla venttiileillä vieläkin pahemmin.

Jos palotilasta meinais saada edes välttävän, sitä pitäisi täyttää venttiilien välistä syttytulppaa vastapäiseltä sivulta lähemmäs "sydämen" muotoa että saataisi kansi virtaamaan.

Itsehän mietin sitä, että käyttäisin 2.1 moottorin kannentiivistettä isompien liekkirenkaiden takia ja raakasti työstäisin venttiilien vierestä tavaraa pois niiltä kohdin jossa on ahtainta että mahtus virtaamaan, lohkosta samaten pois rojua vastaavilta kohdilta männänrenkaan yläpuoliselta alalta.


Nokan perusympyrää työstäessä täytyy nokkapukkia laskea samassa suhteessa säätölevyjen riittämiseksi, tällöin pitää myös venttiilikoppaa madaltaa tai rupeaa tulemaan katkenneita jakajan akseleita..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

säädettävät nokkapyörät...

Noilla tekee jo paljon...
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mikäs siinä muuten mahtaa olla, ettei satkujen vapareita viritetä kovinkaan yleisesti? Taitaa olla saabin turbomalli, niin helppo virityskohde ;)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Taitaa tulla suhteessa reilummin kalliimmaksi virittää vaparia.Jos vaihtaa turbokoneen keulille jää vieläkin rahaa turbon eduksi.Ja 8 tappisestakin saa 200hv suht helposti.Mutta itseänikin kiehtoo noi korkeeviritteiset vaparit.meinaan ne äänet yleensä on hyvät kun kierroksilla tehoa haetaan.
kannattas varmaan unohtaa kaasarit kokonaan tollasessa koneessa-kunnon ruiskujakin on tarjolla.On ne kuitenkin huoltovapaampia ja paremmin säädettäviä koko kierrosalueelle.kaasarit on yleensä kuitenkin kompromissejä,jossain alueella ne notkahtaa.
Mulla muuten olis jouten gt-motorin virinokka jos noinku kiinnostaa.
Riku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 11:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Riku »

Mua vois se virinokka kiinnostaa...

jotain speksejä siitä nokasta?

Ja hinta...privana...kitosh
Valoista valoihin ja HAPPEEEE.......
Kisälli
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 12:28

Re: Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Viesti Kirjoittaja Kisälli »

kms kirjoitti:Kun ihmisen pitää kaikkea koittaa ennenkun vanhaksi elää...

Satku Turboni on mukava ja tehokas, mutta silti haluaisin virittää Rouvan vapaastihengittävän sellaiseksi, ettei jää jalkoihin. Toiveissa olisi "Aika raju peli"
Ja nimenomaan vaparina. Vaikka tiedän, että ilo alkaa kilosta, niin silti vaimolle riittää vapaastihengittävä :?

Ajatuksena olisi laittaa:

-Peltisarja+ 2,5" putkisto
-45mm Weberit (tai Megasquirt)
-Kunnon kipinä (Crane)
-ym. perusjuttua.

Oma tietotaito loppuukin tähän.

Kertokaa viisaat:

Mistä ja millainen nokka-akseli? (300ast.?)
Mitkä venttiilit kanteen? (45/40?)
Mitä tehdä kanaville kannessa?
Paljonko puristuksia? (11,5/12?)
Männät? (Ross/Wiseco Turbon?)
Paljonko vauhtipyörästä pois kiloja?

Muita ideoita?

Teemu
Nokka 300-310
Venttiilit vakiot
Tämmösen kun teet http://users.tkk.fi/~jniskan2/esittely/
Männät vakiot
Vauhtipyörästä niin paljon kun mahdollista
Kevyesti 160hv/8000rpm.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vapari satkun viritys (Ei mikäään teinikysymys)

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kisälli kirjoitti: Nokka 300-310
Venttiilit vakiot
Tämmösen kun teet http://users.tkk.fi/~jniskan2/esittely/
Männät vakiot
Vauhtipyörästä niin paljon kun mahdollista
Kevyesti 160hv/8000rpm.
Suhteellisen reippahan kokoiset on kanavat vakioille venoille... vai onko tuossa kannessa sitten joku erityinen syy tehdä kanavat noin isoiksi?

Edit: Vai onko nuo suulta suurennettu noin isoiksi esim. tuplien imusarjan takia?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Näemmä ongelmana on venttiilien väliin jäävä kannas joka on jätetty jostainsyystä varsin isoksi.

Nyt en muista minkä näköinen on Saabin paininkuppi ja säätöprikka, mutta miltä kuullostaisi tämä:

Jyrsimessä poraan venttiiliohjurit pari milliä lähemmäs toisiaan, siten, että seetirenkaiden väliin jää pari milliä alumiinia ja vettiilikoko kasvatetaan liekkirenkaan sallimaan maksimiin.
Tämä siis tapahtuisi venttiiliohjurin ulkohalkaisijaa kasvattaamalla ja poraamalla jyrsinterällä vanhan reijän reunaan.

Ongelmaksi muodostuisi se, että venttiili ei ole enään keskellä paininkuppia.

Mitä luulette. Kuinka pian "vinoonpainaminen" särkee koneiston?

Kompromissinä voisi siirtää vain toisen venttiilin em. tavalla. Kumpi (imu vai pako) ahdistaa enemmän?

Ilmeisesti ainakin GT-motor hioo Saabiin nokkia. Onko käsitystä hintatasosta ja kestävyydestä?

45 Weberit saa kyllä riittävän tarkasti säätöihin. Ainakin minä. Lambdamittarista on apua.

Oma ajatukseni oli kyllä Webrujen jälkeen laittaa TommisBilletin 45-48mm läppärunkolaipat ja Megasquirt suorasytkällä. Mutta ensiksi pitäisi saada hengityspuoli riittäväksi, että ruiskusta on mitään hyötyä.

Onko kenelläkään Empiiristä kokemusta paljonko Saabin vakio alakerta kestää kierroksia?

Ainakin Saabin kiertokanki todistetusti kestää Fordin OHC:ssä 9000rpm :P
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

kms kirjoitti:
Ongelmaksi muodostuisi se, että venttiili ei ole enään keskellä paininkuppia.

Mitä luulette. Kuinka pian "vinoonpainaminen" särkee koneiston?
Alunperinkään ei paina keskeltä kuppia. Siksi valetut vakiot ei kestä kierroksilla.
900C -86
Vastaa Viestiin