Saab 900i -90 käsijarruvaijerin säätö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabi 900i
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Syys 11, 2005 10:25

Saab 900i -90 käsijarruvaijerin säätö

Viesti Kirjoittaja saabi 900i »

Sellaista kyselen, kun pitäisi säätää käsijarruvaijeria lyhyemmäksi, kun käsijarruvivusta loppuu liikerata ennen kuin palat ottavat riittävästi kiinni. Käsijarru ottaa takapyöriin ja sinne vaihdoin juuri uudet levyt, palat sekä säädin jarrusatulassa olevan käsijarrun säätöruuvin niin lähelle kuin sen vain voi (eli niin ettei jarrut jää kantamaan). Eikö nyt pitäisi lyhentää vaijeria?

Niin ainakin ajattelin tehdä, mutta ongelmaksi tuli keskikonsolin muovi, joka on tiellä niin ettei vaijeria pääse lyhentämään. Jos joku osaisi kertoa kuinka käsijarruvivun ympärillä oleva keskikonsolin osan saisi pois, jotta pääsisi säätämään vaijeria. Konsolissa on kyllä luukku kuljettajan puolla mutta kun siitä ei todellakaan pysty säätämään varsinkaan apumiehen puoleista käsijarruvaijeria
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ota toinen penkeistä pois.... kyl se konsoli mahtuu tulemaan ilman penkin irrotustakin pois eli keskikosolin ja penkkien välisen osan välissä on muovihaitari se irti meisselillä vääntäen , vaihdekepin juures hupu ylös alta löytyy 2 kpl ruuveja, takaa tuhkiksen alta löytyy 2 kpl ruuveja, sit sisävalojen katkaisija irti ja johdot syrjään ja sit nostaa vaan sen konsolin pois vaihdekeppiä pitää vetää ensin muistaakseni taakse ja sit eteen et mahtuu pois. jos jollakin lisättävää tai korjattavaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabi 900i
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Syys 11, 2005 10:25

Viesti Kirjoittaja saabi 900i »

Kiitos neuvosta!

Eli se konsoli lähtee yhtenä palana pois eikä mene poikki virtalukon ja käsijarrun välistä vaikka siinä on sen näköinen rako? Pitää sitten ottaa konsoli pois et saa kässärin toimimaan ja uusintakatsastuksesta läpi..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän se on kaksiosainen. Etuosa, jonka saumasta puhuit, pitää ottaa ensin pois... Itse kikkailin 900S -92:n jarrusäädöt takapenkkiläisten tuhkiksen aukon kautta ja sen kuskinpenkin puolella olevan luukun kautta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mertmi kirjoitti:Kyllähän se on kaksiosainen. Etuosa, jonka saumasta puhuit, pitää ottaa ensin pois... Itse kikkailin 900S -92:n jarrusäädöt takapenkkiläisten tuhkiksen aukon kautta ja sen kuskinpenkin puolella olevan luukun kautta.
Just näin. Arvatkaapa olinko jotain 4 vuotta ihmetellut mikä se auton sisältä aikoinaan löytynyt musta muovilätkä on, ennenkuin tuo keskikonsolin kuskinpuolen aukko löytyi kannettomana sattumalta, kun penkki jostain oikusta oli etummaisessa asennossaan. Sitä ennen oli tullut säädeltyä vaijereita pari kolme kertaa keskikonsoli irroittaen, mikä tiesi aina hupaisaa taistelua ryyppykahvan kiinnityksen kanssa. 8O

Tuosta säädöstä vielä, että itse säätelin ilmeisesti turhaan vaijerit palojen vaihdon jälkeen, koska vasen puoli alkoi pitämään vasta kun oli säädetty satulan päästä pari kolme kertaa. Eli jotain osien asettumista tuolla tuntui pikku hiljaa tapahtuvan, kun oli uutta osaa laitettu satulan päähän.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

takapyöräkässärin vaijeria näytti pääsevän säätämään purkamatta konsolia poistamalla sen kupin siitä konsolista ja siitä sitten vaijerivarerella tms.
etupyöräkässäriä siitä tuhkakupin luukusta vaijerivarrella ja siihen teipatulla hylsyllä ( ettei turhaan putoa)
Yleensä vika vaan ei oo vaijerissäädöissä, jos ei niitä ole virheelliseksi käpälöity.
takajarrukässärin vaijerit jumiutuu jossain 15--- 20 vuoden iässä, siksi katso palauttaako jousi vaijerin ennekuin alat säätöjä justeeraamaan.
jos jumittaa niin elvytys ei kannata, osta haratsusta uudet, ei paljoa maksa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tarvike vaijeri kestää noin 2vuotta.
Uudemmissa satkuis on takapenkin alla myös vaijerin säätö.
Ostin alkupvaijerit niin niissä oli säätö myös siinä välillä eli takapenkin alla.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on kestänyt tarvikevaijerit yli neljä vuotta jo. Laitoin sen ruttukumin rikkouduttua vaseliinia kumin sisään... Eipä ole kosteus päässyt uimaan vaijerin sisään tuon ansiosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

siis millä perusteella kestääpi muka vain 2 vuotta ?, mikä sille sit tulee
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Haitarikumit oli loppu ja ruostui vaijeri kun ei huomannu tarpeeks ajoissa.
Edit:
Kuori oli myös halki ja vedet pääsi sisään siitä kabiinin läpiviennin kohdalta.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

no ompa taas kohtalaisen surkeeta gummia, 20 vuotta sitten tehtiin gummia joka kesti 20 vuotta, ny vissiin kaikki kunnon gummi menee ns. parempiin reikiin. tai sit kääntäen , ennen ei osattu duunata niin huonoa gummia jotta varaosakauppa pelaa.
kun koetin elvyttää vanhoja vaijereita niin pujotin niiden repaleisten kurttujen päälle sellasta just sopivan kokoista silikonikumiletkua, jota sattu nurkissa pyöriään.
Näytti siltä jotta se on niin lerpun joustavaa, jotta saattaa pakkasessakin jaksaa muotoutua ja palautua.
sen kun vetasee sen repaleen päälle ja liukasteet sisään niin vot, eristää vaijerin pahasta maailmasta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos vaijerit on herkät liikkumaan, ne saa säädettyä mitään purkamatta vaijerin jarrun puoleisesta päästä pyörittämällä. Alkuperäisiin vaijereihin ainakin käy 7 mm avain. Joustavavartinen letkunkiristinavain on näppärä työkalu hommaan.
Takapenkin alta säädettäviin vaijereihin en ole kokeillut, enkä vielä edes tutkinut onnistuuko.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 900i -90 käsijarruvaijerin säätö

Viesti Kirjoittaja 900i »

:) Kohta 15v kestänyt orggis vaijeri
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin