ei ole kovin hankala homma. ovien lasit voi olla vähän tiukasti kiskossa, mutta nylkyttämällä lähtee. onhan sulla varmasti oven lasit sitä vanhempaa isompaa mallia ovelle jossa jalalliset peilit. avattavat takasivuikkunat on alkuperäisissä kahdella pop niitillä kiinni oven "pylväässä", en tiedä olisko peltiruuvi fiksumpi ratkaisu?
kun mallaat takasivuikkunoita paikalleen, varmista ettei makaa liian alhaalla. usein näkee ems ja turbo tuplayseissä että pelti on puhkiruostunut takasivuikkunan helmasta kun ikkunalistan pohjassa olevat kaks ruuvia raapinut maalipinnan rikki.
en muista miten takasivuikkunan tiivisteiden kanssa tehtiin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Molemmista 99 tullut kaikki lasit revittyä pois...ja tänään laitettu -83:een takalasi kiinni.
Takasivu ikkunat otin alkuu etu yläkulmasta ja taka ikkunat toisesta yläkulmasta alkaen. Sen verran tuntumaa että pois on aina helpompi ottaa Takas laitossa tietty auttas joku silikooni tai esim. saippua vesi. Noi avattavat sivulaist voi olla helpommat pistää paikalle.
ps. ainakin tuulilasi oli helpompi ottaa pois kuin esim. takalasi. Paikalleen laitosta en sitten vielä tiedä....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
gls kirjoitti:tuo on `80 eli niillä jalallisilla peileillä.
oletko luca joskus vaihtanu nuo sivulasit? paljonko meni aikaa?
takasivulasit? no siis sellaiseen malliin jossa oli ennestään avattavat, olen vaihtanut toiset avattavat tilalle. teemun kanssahan me vaihdettiin yhteen tuplaysiin avattavien tilalle tavalliset. siinä me muistaakseni jouduttiin ahertamaan sen tiivisteen kanssa vähän. mutta siis tavallista sivulasia en ole itse koskaan ottanut irti joten siihen en osaa kommentoida.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf kirjoitti:
takasivulasit? no siis sellaiseen malliin jossa oli ennestään avattavat, olen vaihtanut toiset avattavat tilalle. teemun kanssahan me vaihdettiin yhteen tuplaysiin avattavien tilalle tavalliset. siinä me muistaakseni jouduttiin ahertamaan sen tiivisteen kanssa vähän. mutta siis tavallista sivulasia en ole itse koskaan ottanut irti joten siihen en osaa kommentoida.
Eipä noitten tavallisten laitto kestäny ku varmaan vartin puoli, tosin oli aika ronskit otteet kun autoo ei ollu tarkoitus säästää.
Eipä noitten avattavien laitto voi juuri kauemmin kestää, mitatessa kohtaa saattaa aikaa vähän mennä.
Avattavien takalaseissa oli erillaiset tiivisteet vai mitä mahdoit alunperin tarkoittaa.
Etusivulasit kannattaa vaihtaa kiskoineen kun ne tuppaavat olemaan niin haperoita ettei niitä saa enää tukevasti kiinni.
lucaf kirjoitti:
Eipä noitten tavallisten laitto kestäny ku varmaan vartin puoli, tosin oli aika ronskit otteet kun autoo ei ollu tarkoitus säästää.
Eipä noitten avattavien laitto voi juuri kauemmin kestää, mitatessa kohtaa saattaa aikaa vähän mennä.
Avattavien takalaseissa oli erillaiset tiivisteet vai mitä mahdoit alunperin tarkoittaa.
Etusivulasit kannattaa vaihtaa kiskoineen kun ne tuppaavat olemaan niin haperoita ettei niitä saa enää tukevasti kiinni.
Siinä mitä nyt tuli mieleen.
mites otit irti nuo takasivulasit?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Kannattaa sitten muistaa, että jollei sävylaseja ole merkitty lisävarusteeksi rekisteriotteeseen, katsastusmies kyllä huomaa vaihdetut lasit ja räppäisee otteeseen lisää muutosprosentteja. Liikaa tuollaisia pikkuosia vaihdat niin kusessa olet ja autovero räpsähtää maksuun .
gls kirjoitti:tuon mun 99:n muutos prosenteissa ei taida sävylasit paljoa painaa..
nuo vihreät lasit löytyy 99 turboista tehtaalta, jollaiseksi tätäkin ollaan muutoskatsastamassa..
Muutosprosentithan määritetään autokohtaisesti, ei siinä katota millaisia jotkut muut mallit on ollut tehtaalta tullessa. Siksi kannattaakin olla tarkkana osia vaihtaessa, juuri nuo sävylasit voivat joskus olla se pisara, joka ajaa sinut konkurssiin autoverojen takia.
Hieman epäilen että muistaako inssi että melkein kolmekymmentä vuotta vanhas mallis ei karvalakkiin saanu sävylaseja.
Toi vihree on vielä niin miedosti sävytetty että saa oikein välillä ihmetellä että onko vai ei.
Tavalliset lasit otin irti irroittamalla ensin lukkolistan ja sitten painamalla ikkunaa ulospäin. En muista avitinko hieman listaa sisäpuolelta että nousee paremmin pois pokkauksen päältä.
Edit:Tais olla eri kerta ku lucalla käynti mutta kumminkin noin...
Avattavathan on kuten Luca kertoi niin vaan popniiteillä kiinni etureunasta ja takana ihan ruuvit.
Viimeksi muokannut tetammi, Ke Syys 14, 2005 07:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tetammi kirjoitti:Hieman epäilen että muistaako inssi että melkein kolmekymmentä vuotta vanhas mallis ei karvalakkiin saanu sävylaseja.
Asiansa osaava katsastusinsinööri tietää kaikesta kaiken. Moni muukin on kuvitellut, että ei se inssi sitä tai tätä voi tietää ja muistaa, ja saanut katkerasti katua katsastusmiehen aliarvioimista.
Taidat kyöstimäki olla joku katsastusmies. Jos menis noin vaikeaksi, sanoisin vaan, että auto on joutunut ilkivallan kohteeksi ja sain ehjät sävylasit halvalla paikalleen vanhojen tilalle. Jos herättäisi älämölöä moisen takia, katsastusmies ei nukkuisi sen jälkeen yhtään rauhallista yötä. AKE:n katsastajat ovat muutenkin niin ammattitaitoisia, että meinaa itku päästä...toki valtion virka on varma
tai entäs kun mulla oli 99 special jossa oli vakiovarusteena sävylasit, mutta joskus kolarikorjattu siten että kuskin oveen vaihdettu sävytön lasi, olisko siitäkin tullut muutosprosentteja?
gls: ei me otettu missään vaiheessa "kiinteätä" takasivulasia irti mistään autosta. mä olin saanut sellaiset irtonaisena valmiiks tiivisteineen, ja me vaihdettiin ne kiinteät mun specialiin ennen kuin auto toimitettiin romumiehelle.