turpon pakosarja
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
turpon pakosarja
löytyykö b-turboon pakosarjoja vielä? Onko kasitappisen h-turbon pakosarja
samanlainen kuin b-turbon. Onko kukaan hitsannut b.turbon pakosarjaa? Jos on niin miten kestää?
samanlainen kuin b-turbon. Onko kukaan hitsannut b.turbon pakosarjaa? Jos on niin miten kestää?
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Tollasen valurautamöykyn hitsaaminen ei ole ihan ongelmatonta. Kotioloissa ei taatusti tule onnistumaan sillä tavalla, että kestää enemmän kuin korttelin ympäri vedon.
Ehjät 8-tappisten, oli sitten b-kone tai h-kone, pakosarjat taitaa olla kiven alla.
EDIT: Pikku muokkaus.
Ehjät 8-tappisten, oli sitten b-kone tai h-kone, pakosarjat taitaa olla kiven alla.
EDIT: Pikku muokkaus.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Huhuu. Taidan kysellä vaikeita kun saan aina niin niukanlaisesti vastauksia.
Kysäsempä kuitenkin uudelleen. Onko 8-tappisessa h-turbossa samanlainen pakosarja kuin b-turbossa. Onko nimimerkki jugiboyn lisäksi kellään muulla kokemuksia hitsatusta pakosarjasta.
PS: Enpä oo muuten koskaan saanu vastausta täällä esittämiini kysymyksiin
Taitaa olla vika kysymyksissä. Ei pitäsi kysellä vaikeita.
Kysäsempä kuitenkin uudelleen. Onko 8-tappisessa h-turbossa samanlainen pakosarja kuin b-turbossa. Onko nimimerkki jugiboyn lisäksi kellään muulla kokemuksia hitsatusta pakosarjasta.
PS: Enpä oo muuten koskaan saanu vastausta täällä esittämiini kysymyksiin

SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
turbon pakosarja
no en ossoo sannoo onko h-ja b-moottorissa samanlainen.
mulla on 2kpl h-koneen t8 pakosarjaa ja toisessa on hiushalkeama ja toisessa on ollut myös samanlainen halkeama kuin tuossa toisessa, mutta se on hitsattu umpeen ja kyllä tuo hitsaus on kestänyt,kun otin tuon ajokuntoisesta autosta irti.olisiko kylläkin sillä halennut tuo pakosarja,kun oli koneesta otettu irti 190hp.
mulla on 2kpl h-koneen t8 pakosarjaa ja toisessa on hiushalkeama ja toisessa on ollut myös samanlainen halkeama kuin tuossa toisessa, mutta se on hitsattu umpeen ja kyllä tuo hitsaus on kestänyt,kun otin tuon ajokuntoisesta autosta irti.olisiko kylläkin sillä halennut tuo pakosarja,kun oli koneesta otettu irti 190hp.
valurautapuikko on ehdoton vaatimus ja lovea haavaa laikalla ja hitsattava kuumana , sitä kuumuutta en tiedä ja paha sitä on mitata, mutta ehkä jotain 200 astetta ? kaverin olis pidettävä sitä lämpösenä esim pikkukosanilla ja sit kun valmis mieluusti vielä panna jotain vuorivillaa päälle että jäähtyy hitaasti.
kylmänä hitsattu voi haljeta heti kuten mulla kerran kävi, tai sitten vasta käytössä.
kylmänä hitsattu voi haljeta heti kuten mulla kerran kävi, tai sitten vasta käytössä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Yks mahdollisuus tuon lämpimänä pitoon on tehdä esim. villalla eristetty laatikko, jonka sisälle tuo kuumennettu pakosarja laitetaan ja kanteen aukko oikeaan kohtaan hitsauksen kannalta. Tämä olisi optimi tilanne. Pakosarja tosiaan pitäisi saada pidettyä tasalämpöisen kuumana ennen ja jälkeen hitsauksen. Sauman vasarointi heti hitsauksen jälkeen voi tulla kysymykseen, eli kuuma hitsisauma vasaroidaan sauman jäähtymisestä tulevan kutistumisen vähentämiseksi. Kutistuminenhan saattaa juuri tehdä sen uudelleen halkeamisen heti hitsauksen päätteeksi, tai ainakin hiusalkeamaan.
Yksi mielenkiintoinen idea tuli mieleen, jos laittaisi esim. jonkun sähköhellan pötkölleen ja pakosarjan sinne sisään. lämmittäisi 300:aan, avaisi luukun ja alkaisi hitsaamaan. Sitten vaan luukku kiinni ja hidas jäähdyttely lämpöä pudottaen.
Yksi mielenkiintoinen idea tuli mieleen, jos laittaisi esim. jonkun sähköhellan pötkölleen ja pakosarjan sinne sisään. lämmittäisi 300:aan, avaisi luukun ja alkaisi hitsaamaan. Sitten vaan luukku kiinni ja hidas jäähdyttely lämpöä pudottaen.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Kyllä se varmaan riittää jos tekee pakosarjaan halkeamien kohdalle lovet ensin, sitten pakosarja uunissa kuumaksi. Hitsaus ja sauman taputtelu, jonka jälkeen takaisin uuniin jäähtymään. Joo kuulostaa hyvälle näin minä sen teen .
Löytyhän niitä hyviä neuvoja
Löytyhän niitä hyviä neuvoja

SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Yksi tapa hitsata valurautaa on ostaa kossupullo. Hitsaa kylmiltään pikku pätkä, anna hitsauksen jäähtyä ja ota kossua ajankuluksi kaikessa rauhassa. Taas pikkupätkä, kossua ja rauhallinen jäähdytys.
Herättyäsi huomaat pullon tyhjäksi mutta niin on saumakin toivottavasti valmis.
(entisen kyläsepän ohje valuraudan hitsaukseen)
Herättyäsi huomaat pullon tyhjäksi mutta niin on saumakin toivottavasti valmis.
(entisen kyläsepän ohje valuraudan hitsaukseen)
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Muistakseni tolla ohjeella hoidellaan emäntien saumat sykkyrälle.petromies kirjoitti:Yksi tapa hitsata valurautaa on ostaa kossupullo. Hitsaa kylmiltään pikku pätkä, anna hitsauksen jäähtyä ja ota kossua ajankuluksi kaikessa rauhassa. Taas pikkupätkä, kossua ja rauhallinen jäähdytys.
Herättyäsi huomaat pullon tyhjäksi mutta niin on saumakin toivottavasti valmis.
(entisen kyläsepän ohje valuraudan hitsaukseen)

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
pakosarjan hitsaus
kyllä toi pakosarjan hitsaus onnistuu ihan tavallisella migillä.......
putsaa kunnolla ....kova virta.. pikku pätkiä kerrallaan,,ja aina hitsaukasen välissä naputtele jollain pienellä vasaralla KOKO pakosarjaa jotta jännitys katoaa......
on useita pakosarjoja hitsattu
putsaa kunnolla ....kova virta.. pikku pätkiä kerrallaan,,ja aina hitsaukasen välissä naputtele jollain pienellä vasaralla KOKO pakosarjaa jotta jännitys katoaa......
on useita pakosarjoja hitsattu

......ei se minkään kulje
900 t8 -84 tyyning ic asennettu
900 t8 ic -88 melkee vakio ....myyty
900 t8 -84 tyyning ic asennettu
900 t8 ic -88 melkee vakio ....myyty
Jos noin on, liekö ollut 8 venasen sarja, kauanko kesti käytössä.
Joku paljon seostettu valu voi olla sitkeempää. mulla 8 venasen sirahti heti halki kun vähän kylmänä puikkoo näytti.
ei maksa vaivaa ottaa riskiä kun ainokainen aihio on pöydällä ja ison duunin näkee kun veivaa sen takaisin.
Joku paljon seostettu valu voi olla sitkeempää. mulla 8 venasen sirahti heti halki kun vähän kylmänä puikkoo näytti.
ei maksa vaivaa ottaa riskiä kun ainokainen aihio on pöydällä ja ison duunin näkee kun veivaa sen takaisin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00