turpon pakosarja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

turpon pakosarja

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

löytyykö b-turboon pakosarjoja vielä? Onko kasitappisen h-turbon pakosarja
samanlainen kuin b-turbon. Onko kukaan hitsannut b.turbon pakosarjaa? Jos on niin miten kestää?
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Tollasen valurautamöykyn hitsaaminen ei ole ihan ongelmatonta. Kotioloissa ei taatusti tule onnistumaan sillä tavalla, että kestää enemmän kuin korttelin ympäri vedon.
Ehjät 8-tappisten, oli sitten b-kone tai h-kone, pakosarjat taitaa olla kiven alla.


EDIT: Pikku muokkaus.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

jep itsekkin sitä vähän epäilin. jotakin siihen täytyy keksiä ehdotuksi/pakosarjoja otetaan vastaan.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Huhuu. Taidan kysellä vaikeita kun saan aina niin niukanlaisesti vastauksia.
Kysäsempä kuitenkin uudelleen. Onko 8-tappisessa h-turbossa samanlainen pakosarja kuin b-turbossa. Onko nimimerkki jugiboyn lisäksi kellään muulla kokemuksia hitsatusta pakosarjasta.

PS: Enpä oo muuten koskaan saanu vastausta täällä esittämiini kysymyksiin :lol: Taitaa olla vika kysymyksissä. Ei pitäsi kysellä vaikeita.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
josipan
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

turbon pakosarja

Viesti Kirjoittaja josipan »

no en ossoo sannoo onko h-ja b-moottorissa samanlainen.
mulla on 2kpl h-koneen t8 pakosarjaa ja toisessa on hiushalkeama ja toisessa on ollut myös samanlainen halkeama kuin tuossa toisessa, mutta se on hitsattu umpeen ja kyllä tuo hitsaus on kestänyt,kun otin tuon ajokuntoisesta autosta irti.olisiko kylläkin sillä halennut tuo pakosarja,kun oli koneesta otettu irti 190hp.
99tbo
"Aero"
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

kerran hitsasin b-turbon sarjan ihan vaan kylmästi valurautapuikolla ja kyllä se minun ajan ainakin piti eli mitä se mulla oli sen jälkeen n 2 vuotta.olisko ne ollu jotain utp puikkoja jos oikeen muistan
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

valurautapuikko on ehdoton vaatimus ja lovea haavaa laikalla ja hitsattava kuumana , sitä kuumuutta en tiedä ja paha sitä on mitata, mutta ehkä jotain 200 astetta ? kaverin olis pidettävä sitä lämpösenä esim pikkukosanilla ja sit kun valmis mieluusti vielä panna jotain vuorivillaa päälle että jäähtyy hitaasti.
kylmänä hitsattu voi haljeta heti kuten mulla kerran kävi, tai sitten vasta käytössä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Kiitos neuvoista, nyt onnistuu. :D
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yks mahdollisuus tuon lämpimänä pitoon on tehdä esim. villalla eristetty laatikko, jonka sisälle tuo kuumennettu pakosarja laitetaan ja kanteen aukko oikeaan kohtaan hitsauksen kannalta. Tämä olisi optimi tilanne. Pakosarja tosiaan pitäisi saada pidettyä tasalämpöisen kuumana ennen ja jälkeen hitsauksen. Sauman vasarointi heti hitsauksen jälkeen voi tulla kysymykseen, eli kuuma hitsisauma vasaroidaan sauman jäähtymisestä tulevan kutistumisen vähentämiseksi. Kutistuminenhan saattaa juuri tehdä sen uudelleen halkeamisen heti hitsauksen päätteeksi, tai ainakin hiusalkeamaan.

Yksi mielenkiintoinen idea tuli mieleen, jos laittaisi esim. jonkun sähköhellan pötkölleen ja pakosarjan sinne sisään. lämmittäisi 300:aan, avaisi luukun ja alkaisi hitsaamaan. Sitten vaan luukku kiinni ja hidas jäähdyttely lämpöä pudottaen. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Kyllä se varmaan riittää jos tekee pakosarjaan halkeamien kohdalle lovet ensin, sitten pakosarja uunissa kuumaksi. Hitsaus ja sauman taputtelu, jonka jälkeen takaisin uuniin jäähtymään. Joo kuulostaa hyvälle näin minä sen teen .

Löytyhän niitä hyviä neuvoja 8)
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
petromies
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Yksi tapa hitsata valurautaa on ostaa kossupullo. Hitsaa kylmiltään pikku pätkä, anna hitsauksen jäähtyä ja ota kossua ajankuluksi kaikessa rauhassa. Taas pikkupätkä, kossua ja rauhallinen jäähdytys.
Herättyäsi huomaat pullon tyhjäksi mutta niin on saumakin toivottavasti valmis.
(entisen kyläsepän ohje valuraudan hitsaukseen)
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

:D
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

petromies kirjoitti:Yksi tapa hitsata valurautaa on ostaa kossupullo. Hitsaa kylmiltään pikku pätkä, anna hitsauksen jäähtyä ja ota kossua ajankuluksi kaikessa rauhassa. Taas pikkupätkä, kossua ja rauhallinen jäähdytys.
Herättyäsi huomaat pullon tyhjäksi mutta niin on saumakin toivottavasti valmis.
(entisen kyläsepän ohje valuraudan hitsaukseen)
Muistakseni tolla ohjeella hoidellaan emäntien saumat sykkyrälle.
:D
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
krister
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 18:16
Paikkakunta: porvoo

pakosarjan hitsaus

Viesti Kirjoittaja krister »

kyllä toi pakosarjan hitsaus onnistuu ihan tavallisella migillä.......
putsaa kunnolla ....kova virta.. pikku pätkiä kerrallaan,,ja aina hitsaukasen välissä naputtele jollain pienellä vasaralla KOKO pakosarjaa jotta jännitys katoaa......

on useita pakosarjoja hitsattu :)
......ei se minkään kulje

900 t8 -84 tyyning ic asennettu
900 t8 ic -88 melkee vakio ....myyty
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Jos noin on, liekö ollut 8 venasen sarja, kauanko kesti käytössä.

Joku paljon seostettu valu voi olla sitkeempää. mulla 8 venasen sirahti heti halki kun vähän kylmänä puikkoo näytti.
ei maksa vaivaa ottaa riskiä kun ainokainen aihio on pöydällä ja ison duunin näkee kun veivaa sen takaisin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin