900 T16 Pakosarja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

900 T16 Pakosarja

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Moi, Autossani 900 T16 -85 pakosarja halki 2- ja 3 sylinterien välistä. Hitsailtu aikanaan, mutta ei näytä kestävän. Taitaa olla tyyppi vika, kannattaako enää yrittää korjailla? Ja jos päättää ostaa uuden, niin onko teillä tietoa esim viritys tai tarvike osien saatavuudesta ja hinnoista?
Jarmo
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

On kuulemma tyyppivika B- ja H-koneissa. Siis tuo pakosarjojen hajoaminen 2-3-sylinterien kohdalta. Käy kuulemma niin kuumana siitä kohtaa. Ainakin vapareissa, kuten esim. oman 99:n B-koneessa, 2-3-sylinterit "puhaltavat" pakokaasut samaan pakosarjaan, ei omiin kuten 1-4-sylinterit -> kuumenee "liikaa".

Itellä otti B-mallin koneessa pakosarja itseensä, juuri tuosta 2-3-sylinterien välistä. Vuotokohdan huomasin, kun vaihdoin ehjemmän pakosarjan (romikselta) uusilla pinnapulteilla vanhojen pinnapulttien hajottua remontin yhteydessä (kaikkea sitä pulttikoneella saa hajalle :oops: ). Vanhaa pakosarjaa kopautin kuulapäävasaralla varovasti ja reikä tuli. Oli menny aika haperoksi.

Yleensäkin valettuja osia on hankala hitsata, mm. pakosarjassa halkeama on täynnä skeidaa -> huono hitsaus tulos, jos vrt. puhtaaseen halkeamaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Onkos se pakosarja sitä vanhaa vai uutta mallia?? Eli onko vahvistettu vai silonen?
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Moottori on vuosimallista 1984. Luulisi pakosarjankin olevan saman ikäinen. Miten mallit tunnistaa?
Jarmo
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

En ole kylläkään nähnyt kun kuvia siitä vanhemmasta pakosarjasta joita käytettiin enimmäkseen T8 moottoreissa. En ole kyllä varma onko T16 sillä vanhalla ollenkaan.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

T16 pakosarja on mieletäni ollut aina samanlainen. Tai ainakin -86 T16:sta ja -90 900S:ssä on samanlainen. Kannattaa käytettyjä kysellä jostain, sillä uudet taitaa olla luokkaa 300€ 8O . Valitettavasti olen oman ylimääräisen pakosarjan ehtinyt jo myydä. Tietenkin jos joku on tehnyt/teettänyt/ostanut T16:seensa peltipakosarjan niin sellaiseilta voisi ko. osa löytyä. Tai teetä omaasi suoraan peltipakosarja... Hinta vaan ei taida olla aivan ilmainen :? Tai sitten vielä yrittää hitsata vanha ja toivoa parasta..
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Olen joskus törmännyt internetissä peltipakosarjaan, nyt en löytänyt enää. Missähän hinnoissa ne liikkuvat ja mistä voi ostaa?
...ja jos jollain on ylimääräinen vakio T16 pakosarja niin saa tarjota.
Jarmo
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Vastaa Viestiin