vanha 99 ja vanteiden offset ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

vanha 99 ja vanteiden offset ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heip!

Tossa huomasin että nuo -82 eteenpäin käytössä olleet neliöaukkoiset vanteet ei sovi ilmeisesti offsetiltään miun 99 -78:iin 185/65R15 kumien kanssa. Takana ottaa vasen takarengas siihen iskarin yläpään kiinnikkeen tietämille. Oikeallakaan ei jää yhtään ylimääräistä pelivaraa. Onko siis 114,3 jaon vanteissa eri offsettejä eli ET arvoja? katsoin raideleveyksiä ja totesin 99cc -78:n raideleveyden olevan 1420mm ja vastaavasti 99 turbossa 1440mm. Toki rengasleveyksissäkin on vaikutusta. Tuon miun 99:n vakiorengas näyttäisi olevan 165R15 ja 99 turbolle on annettu 175/70R15. Loppupään -83 eteenpäin 5-lovisille 99:lle on kuitenkin annettu 185/65R15 vakioksi.

Kysymys kuuluukin, mitä ovat esim. emssin ja turbon inca-vanteiden ET:t? Entä muiden vanteiden? Onko kellään tietoa eri peltivanteiden ET-arvoista? Ite toki käyn tsiikailemassa nuo omat vanteet päivän valolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mulla sama ongelma `74 99:ssä. vasemmalla ottaa kiinni ja oikeallakin todella vähän pelivaraa.

onko sulla 5" vai 5,5" vanteet?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: vanha 99 ja vanteiden offset ongelma

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mertmi kirjoitti:Kysymys kuuluukin, mitä ovat esim. emssin ja turbon inca-vanteiden ET:t? Entä muiden vanteiden? Onko kellään tietoa eri peltivanteiden ET-arvoista? Ite toki käyn tsiikailemassa nuo omat vanteet päivän valolla.
En tiedä ET:stä, mutta kaikki emssin ja turbon vanteet ovat aina menneet ongelmitta vanhoihin tupliksiin. Ja uudempiinkin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Vuosimallista -80 lähtien raideleveys taka-akselilla kasvoi 1cm
ja -82 99 sai satkun taka-akselin.

Noista ET-luvuista en nyt juuri osaa sanoa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ronska kirjoitti:Vuosimallista -80 lähtien raideleveys taka-akselilla kasvoi 1cm
ja -82 99 sai satkun taka-akselin.

Noista ET-luvuista en nyt juuri osaa sanoa.
Jep. Raideleveys kasvoi juuri tuona vuonna.

Mutta offsetasiaa. Emssin jalkapallovanteet on muistini mukaan 5" leveitä ja niiden offsettiä en muista. Incat ja tykkipyörät on 5,5" leveät ja koko litania vanteen koosta menee näin: 5.5Jx15H2ET40. Samaa kaavaa taitavat noudattaa kaikki 5,5" leveät Saabin vanteet. Uudemmat 6" leveät ovat 6Jx15H2ET33. Peltivanteissa muistaakseni pätevät samat koot ja offsetit (ainakin 5,5 ja 6" leveissä), ja niistäkään en muista 5" offsettiä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

entä onko tuo `80 99:iin tullut leveämpi taka-akseli aman levyinen kuin `82 tullut satkun akseli?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Näyttäisi kovasti siltä, että turboissa ja 5-vaihteisissa tuplayseissä on ET40 ja muissa vehkeissä ET45.

82' vehkeessä on suurempi raideleveys kuin '80-mallisessa.

Tuolta: http://uk.geocities.com/saab99tips/TheS ... tfiles.htm
voi luntata lisää.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Linkin mukaan '82 5-vaihteisessa on sentin leveämpi raideväli, sama kuin '80 turbossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

dimebak kirjoitti:Linkin mukaan '82 5-vaihteisessa on sentin leveämpi raideväli, sama kuin '80 turbossa.
Höö, saatat olla oikeassa :D
Toisaalta olisiko mahdollista, että turbomalli on saanut uudemman taka-akselin aikaisemmin?
Nimittäin kun katsoo tuota '80-mallia (ei turbo) niin siinä on ainakin vanhanmallinen akseli.
Satkun akselilla on akseliväli pienempi kuin vanhanmallisella.
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Sivulla http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/ löytyy tietoja aluvanteista ja sivun alalaidasta muitakin speksejä. Kärsivällisyyttä, sivut ovat aika-ajoin melko hitaat.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

dimebak kirjoitti:Linkin mukaan '82 5-vaihteisessa on sentin leveämpi raideväli, sama kuin '80 turbossa.
Tais tuolloin olla 4-vaihteisissa 5" ja 5-vaihteisissa 5,5" vanteet ja jos levennys on tehty lähes pelkästään ulospäin, niin siitä se sentin raideväliero tulee. :?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Senkus laittaa prikkoja levyn ja vanteen väliin.Sillai minä ysiyskästä tilanteen korjasin.Kierrettä riittää kyllä tarpeeksi pyöränmutteria varten. :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin, siis tuo vanteen leveyshän ei sinänsä vaikuta mitenkään tuohon hankaamiseen, vaan ratkaisevin mitta on ET eli offset. Sehän mitataan siitä vanteen keskilinjasta vanteen kiinnitystasoon sinne navalle. Herääkin kysymys onko tuo 10mm levennys, josta on puhuttu tehty pelkällä vanteen offsettillä? edit: Hmm. tutkin äsken sitä taulukkoa. Vastaus on selvästi kyllä. Offsettiä molemmille puolille 5mm lisää. Sillä se 10mm ero tulee ilmiselvästi. :)

Täytyypä ensialkuun tarkastaa kummanka tyypin neliöaukkoiset vanteet mulla on. Niitähän on kaksi versiota, joista tuota kapeampaa 5" vannetta on laitettu 4-vaihteisiin ja leveämpää 5,5" vannetta taasen 5-vaihteisiin. Seuraavan kerran kun käyn vanhempieni luona, pitää tsiikata, millä offsetillä ja leveydellä ne pyöreillä reijillä olevat talvivanteet on. Ne otettiin 900i -86:n alta. Homma on paska nakki, jos talvivanteillakin tulee tuo ongelma. Taulukon perusteella niissä tosin pitäisi olla offset 33mm. Miulla on jo EMS:n jalkapallovanteet kiikarissa, joten tämä kesärenkaiden ongelma taitaa poistua pelkästään vanteiden vaihdolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tomaatti kirjoitti:Senkus laittaa prikkoja levyn ja vanteen väliin.Sillai minä ysiyskästä tilanteen korjasin.Kierrettä riittää kyllä tarpeeksi pyöränmutteria varten. :wink:
Ei näin! Speicerit muutenkin ovat laittomia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Mulla on omassa -78:ssa sama ongelma tykkien kanssa, jos auto on tunkattu ylös. Eli normaalissa ajossa kumit eivät hankaa. Jostain syystä minulla tuntuu olevan ongelma toisinpäin eli oikealta hankaa ja vasemmalla olisi vähän tilaa.
Vastaa Viestiin