vanha 99 ja vanteiden offset ongelma
vanha 99 ja vanteiden offset ongelma
Heip!
Tossa huomasin että nuo -82 eteenpäin käytössä olleet neliöaukkoiset vanteet ei sovi ilmeisesti offsetiltään miun 99 -78:iin 185/65R15 kumien kanssa. Takana ottaa vasen takarengas siihen iskarin yläpään kiinnikkeen tietämille. Oikeallakaan ei jää yhtään ylimääräistä pelivaraa. Onko siis 114,3 jaon vanteissa eri offsettejä eli ET arvoja? katsoin raideleveyksiä ja totesin 99cc -78:n raideleveyden olevan 1420mm ja vastaavasti 99 turbossa 1440mm. Toki rengasleveyksissäkin on vaikutusta. Tuon miun 99:n vakiorengas näyttäisi olevan 165R15 ja 99 turbolle on annettu 175/70R15. Loppupään -83 eteenpäin 5-lovisille 99:lle on kuitenkin annettu 185/65R15 vakioksi.
Kysymys kuuluukin, mitä ovat esim. emssin ja turbon inca-vanteiden ET:t? Entä muiden vanteiden? Onko kellään tietoa eri peltivanteiden ET-arvoista? Ite toki käyn tsiikailemassa nuo omat vanteet päivän valolla.
Tossa huomasin että nuo -82 eteenpäin käytössä olleet neliöaukkoiset vanteet ei sovi ilmeisesti offsetiltään miun 99 -78:iin 185/65R15 kumien kanssa. Takana ottaa vasen takarengas siihen iskarin yläpään kiinnikkeen tietämille. Oikeallakaan ei jää yhtään ylimääräistä pelivaraa. Onko siis 114,3 jaon vanteissa eri offsettejä eli ET arvoja? katsoin raideleveyksiä ja totesin 99cc -78:n raideleveyden olevan 1420mm ja vastaavasti 99 turbossa 1440mm. Toki rengasleveyksissäkin on vaikutusta. Tuon miun 99:n vakiorengas näyttäisi olevan 165R15 ja 99 turbolle on annettu 175/70R15. Loppupään -83 eteenpäin 5-lovisille 99:lle on kuitenkin annettu 185/65R15 vakioksi.
Kysymys kuuluukin, mitä ovat esim. emssin ja turbon inca-vanteiden ET:t? Entä muiden vanteiden? Onko kellään tietoa eri peltivanteiden ET-arvoista? Ite toki käyn tsiikailemassa nuo omat vanteet päivän valolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: vanha 99 ja vanteiden offset ongelma
En tiedä ET:stä, mutta kaikki emssin ja turbon vanteet ovat aina menneet ongelmitta vanhoihin tupliksiin. Ja uudempiinkin.Mertmi kirjoitti:Kysymys kuuluukin, mitä ovat esim. emssin ja turbon inca-vanteiden ET:t? Entä muiden vanteiden? Onko kellään tietoa eri peltivanteiden ET-arvoista? Ite toki käyn tsiikailemassa nuo omat vanteet päivän valolla.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Jep. Raideleveys kasvoi juuri tuona vuonna.Ronska kirjoitti:Vuosimallista -80 lähtien raideleveys taka-akselilla kasvoi 1cm
ja -82 99 sai satkun taka-akselin.
Noista ET-luvuista en nyt juuri osaa sanoa.
Mutta offsetasiaa. Emssin jalkapallovanteet on muistini mukaan 5" leveitä ja niiden offsettiä en muista. Incat ja tykkipyörät on 5,5" leveät ja koko litania vanteen koosta menee näin: 5.5Jx15H2ET40. Samaa kaavaa taitavat noudattaa kaikki 5,5" leveät Saabin vanteet. Uudemmat 6" leveät ovat 6Jx15H2ET33. Peltivanteissa muistaakseni pätevät samat koot ja offsetit (ainakin 5,5 ja 6" leveissä), ja niistäkään en muista 5" offsettiä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Näyttäisi kovasti siltä, että turboissa ja 5-vaihteisissa tuplayseissä on ET40 ja muissa vehkeissä ET45.
82' vehkeessä on suurempi raideleveys kuin '80-mallisessa.
Tuolta: http://uk.geocities.com/saab99tips/TheS ... tfiles.htm
voi luntata lisää.
82' vehkeessä on suurempi raideleveys kuin '80-mallisessa.
Tuolta: http://uk.geocities.com/saab99tips/TheS ... tfiles.htm
voi luntata lisää.
Linkin mukaan '82 5-vaihteisessa on sentin leveämpi raideväli, sama kuin '80 turbossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Höö, saatat olla oikeassadimebak kirjoitti:Linkin mukaan '82 5-vaihteisessa on sentin leveämpi raideväli, sama kuin '80 turbossa.

Toisaalta olisiko mahdollista, että turbomalli on saanut uudemman taka-akselin aikaisemmin?
Nimittäin kun katsoo tuota '80-mallia (ei turbo) niin siinä on ainakin vanhanmallinen akseli.
Satkun akselilla on akseliväli pienempi kuin vanhanmallisella.
Sivulla http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/ löytyy tietoja aluvanteista ja sivun alalaidasta muitakin speksejä. Kärsivällisyyttä, sivut ovat aika-ajoin melko hitaat.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Niin, siis tuo vanteen leveyshän ei sinänsä vaikuta mitenkään tuohon hankaamiseen, vaan ratkaisevin mitta on ET eli offset. Sehän mitataan siitä vanteen keskilinjasta vanteen kiinnitystasoon sinne navalle. Herääkin kysymys onko tuo 10mm levennys, josta on puhuttu tehty pelkällä vanteen offsettillä? edit: Hmm. tutkin äsken sitä taulukkoa. Vastaus on selvästi kyllä. Offsettiä molemmille puolille 5mm lisää. Sillä se 10mm ero tulee ilmiselvästi. 
Täytyypä ensialkuun tarkastaa kummanka tyypin neliöaukkoiset vanteet mulla on. Niitähän on kaksi versiota, joista tuota kapeampaa 5" vannetta on laitettu 4-vaihteisiin ja leveämpää 5,5" vannetta taasen 5-vaihteisiin. Seuraavan kerran kun käyn vanhempieni luona, pitää tsiikata, millä offsetillä ja leveydellä ne pyöreillä reijillä olevat talvivanteet on. Ne otettiin 900i -86:n alta. Homma on paska nakki, jos talvivanteillakin tulee tuo ongelma. Taulukon perusteella niissä tosin pitäisi olla offset 33mm. Miulla on jo EMS:n jalkapallovanteet kiikarissa, joten tämä kesärenkaiden ongelma taitaa poistua pelkästään vanteiden vaihdolla.

Täytyypä ensialkuun tarkastaa kummanka tyypin neliöaukkoiset vanteet mulla on. Niitähän on kaksi versiota, joista tuota kapeampaa 5" vannetta on laitettu 4-vaihteisiin ja leveämpää 5,5" vannetta taasen 5-vaihteisiin. Seuraavan kerran kun käyn vanhempieni luona, pitää tsiikata, millä offsetillä ja leveydellä ne pyöreillä reijillä olevat talvivanteet on. Ne otettiin 900i -86:n alta. Homma on paska nakki, jos talvivanteillakin tulee tuo ongelma. Taulukon perusteella niissä tosin pitäisi olla offset 33mm. Miulla on jo EMS:n jalkapallovanteet kiikarissa, joten tämä kesärenkaiden ongelma taitaa poistua pelkästään vanteiden vaihdolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ei näin! Speicerit muutenkin ovat laittomia.tomaatti kirjoitti:Senkus laittaa prikkoja levyn ja vanteen väliin.Sillai minä ysiyskästä tilanteen korjasin.Kierrettä riittää kyllä tarpeeksi pyöränmutteria varten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01