Vaihteista ja kierroksista
Vaihteista ja kierroksista
Ostin tässä pari viikkoa sitten vuosimallin -86 ysisatkun (2.0, kaasutin, 4v, mittarissa 315tkm mutta kone ilmeisesti huomattavan hyvässä kunnossa), jossa ei ole kierroslukumittaria ja seuraavia asioita olen jäänyt miettimään:
1) Kuinka kovaa milläkin vaihteella uskaltaa ajella? Eli missä nopeudessa tulisi punaisen raja vastaan kullakin vaihteella? Uskaltaako näin paljon ajetulla koneella mennä lähellekään sitä rajaa? Onkohan kone rajoitettu? (En löytänyt teknisiä tietoja netistä...) Kova halu olisi kuitenkin kierrättää kun tuntuu paras teho löytyvän "yllättäen" sieltä yläpäästä. Paljonko konetta pitäisi lämmitellä talvella ennen kierrättämistä? Mitä aluetta kojetaulun lämpömittari esittää?
2) Pystyykö tasauspyörästöä tai vaihdelaatikkoa muuttamaan siten, että nelonen riittäisi paremmin 100km/h nopeudelle - nyt kierroksia kuulostaa olevan aika reilusti? Jos, niin onko miten iso/kallis projekti? (Osaan kyllä itse laittaa, jos ei tarvitse erikoistyökaluja, mutta paljonko menee osia/aikaa?) Toimiiko opeusmittari tällöin edelleen oikein?
[ Muuten olen ollut autoon positiivisesti yllättynyt; en olisi edes autoa ostanut jos en olisi halvalla tuttavalta saanut kun oli saabeista jäänyt aika huono kuva jostain syystä. Vaihdekepissä oli vähän vikaa ja ryypyn vaijeriin piti tehdä oma viritys kun kabiinin päässä oli vaijerin päässä vikaa eikä varaosaa löytynyt. Kääntösäde on oikeastaan isoin miinus koko autossa. Ja jarrutusmatkat tuntuvat pitkiltä - on vielä selvittämättä onko kyse huonoista jarruista vai renkaista. :D ]
1) Kuinka kovaa milläkin vaihteella uskaltaa ajella? Eli missä nopeudessa tulisi punaisen raja vastaan kullakin vaihteella? Uskaltaako näin paljon ajetulla koneella mennä lähellekään sitä rajaa? Onkohan kone rajoitettu? (En löytänyt teknisiä tietoja netistä...) Kova halu olisi kuitenkin kierrättää kun tuntuu paras teho löytyvän "yllättäen" sieltä yläpäästä. Paljonko konetta pitäisi lämmitellä talvella ennen kierrättämistä? Mitä aluetta kojetaulun lämpömittari esittää?
2) Pystyykö tasauspyörästöä tai vaihdelaatikkoa muuttamaan siten, että nelonen riittäisi paremmin 100km/h nopeudelle - nyt kierroksia kuulostaa olevan aika reilusti? Jos, niin onko miten iso/kallis projekti? (Osaan kyllä itse laittaa, jos ei tarvitse erikoistyökaluja, mutta paljonko menee osia/aikaa?) Toimiiko opeusmittari tällöin edelleen oikein?
[ Muuten olen ollut autoon positiivisesti yllättynyt; en olisi edes autoa ostanut jos en olisi halvalla tuttavalta saanut kun oli saabeista jäänyt aika huono kuva jostain syystä. Vaihdekepissä oli vähän vikaa ja ryypyn vaijeriin piti tehdä oma viritys kun kabiinin päässä oli vaijerin päässä vikaa eikä varaosaa löytynyt. Kääntösäde on oikeastaan isoin miinus koko autossa. Ja jarrutusmatkat tuntuvat pitkiltä - on vielä selvittämättä onko kyse huonoista jarruista vai renkaista. :D ]
Tuskin kannattaa noin vanhaa ihan kauheesti kierrätellä, kyllä se ääni muuttuu aika raa'aksi kun lähestytään punarajaa.
Tonne mittaristoon on aika helppo vaihtaa se pelkkä kiekkamittarikin.
Kierroksenrajoitinta ei ole kuin turboissa.
Lämpöjen olis kyllä hyvä olla lähempänä puolta välii ennen kuin kauheesti kiusaa.
Välityksii on melkein yhtä helppo vaihtaa kuin mopoon rattaita, sillä rattaita vaihtamalla toi menee.
Ensiks sun tarttis kattoo vaihteiston numero Gxxxxx, se on siinä ensiövälityksen kopan yläreunas(etummaisin osa tuosta kone/laatikko-paketista)
Välityssuhteista löydät juttua selaamalla vanhoja kirjoituksia.
Jarrut voi olla ryytyny sillain, ettei etujarruista jarruta kuin toinen pala.
Tonne mittaristoon on aika helppo vaihtaa se pelkkä kiekkamittarikin.
Kierroksenrajoitinta ei ole kuin turboissa.
Lämpöjen olis kyllä hyvä olla lähempänä puolta välii ennen kuin kauheesti kiusaa.
Välityksii on melkein yhtä helppo vaihtaa kuin mopoon rattaita, sillä rattaita vaihtamalla toi menee.
Ensiks sun tarttis kattoo vaihteiston numero Gxxxxx, se on siinä ensiövälityksen kopan yläreunas(etummaisin osa tuosta kone/laatikko-paketista)
Välityssuhteista löydät juttua selaamalla vanhoja kirjoituksia.
Jarrut voi olla ryytyny sillain, ettei etujarruista jarruta kuin toinen pala.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Vaihteista ja kierroksista
Nopeudet voit laskea näin. Katso käyttöohjekirjasta nopeus kullakin vaihteella tuhannella kierroksella minuutissa. Sitten huipputehon kierosluku (esimerkiksi 5200 rpm). Kertolaskulla esim jos vaihteellamr3038 kirjoitti:1) Kuinka kovaa milläkin vaihteella uskaltaa ajella?
X nopeus 25 km/h 1000 rpm niin huipputeholla nopeus on 5,2 * 25 km/h.
Yli huipputehon kierrosluvun näitä kaasareita ei juuri voi kiusata.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
2) Kytkinakselilta voima välittyy nk. ensiövedon kautta, joka on ketjuvälitteinen. Ketjupyörät ja ketjun voi vaihtaa erilaisille välityksille. Onnistuu vaihteiston ja moottorin ollessa paikallaan. Ketjupyörien ja ketjun saatavuutta en osaa kertoa, enkä hintoja. Tuossa olikin jo vihje niistä välityksistä. Tässä linkki josta selviää vaihteistojen välityksiä ja sen GM***** koodin tulkitseminen. Primarygearing kohdassa ne ensiövälitykset.
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Nopeusmittari toimii oikein, koska se ottaa voimansa tasauspyörästöstä.
Samaa asiaa on puitu vastikään myös täällä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0001989138
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Nopeusmittari toimii oikein, koska se ottaa voimansa tasauspyörästöstä.
Samaa asiaa on puitu vastikään myös täällä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0001989138
Tuohon lämpötilaan tämmöistä lisätietoa:
Suora lainaus M1992 manuaalista: (eiköhän tämä päde vanhempiinkin kun mittarikin on samanlainen)
"Vihreän alueen alku vastaa lämpötilaa 50ºC. Tässä lämpötilassa moottorin ominaisuudet vastaavat täysin lämmenyttä moottoria ja täyskuormitusta voidaan käyttää hetkellisesti."
Olipas hienosti muotoiltu lause
Suora lainaus M1992 manuaalista: (eiköhän tämä päde vanhempiinkin kun mittarikin on samanlainen)
"Vihreän alueen alku vastaa lämpötilaa 50ºC. Tässä lämpötilassa moottorin ominaisuudet vastaavat täysin lämmenyttä moottoria ja täyskuormitusta voidaan käyttää hetkellisesti."
Olipas hienosti muotoiltu lause
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mertmi kirjoitti:2) Kytkinakselilta voima välittyy nk. ensiövedon kautta, joka on ketjuvälitteinen. Ketjupyörät ja ketjun voi vaihtaa erilaisille välityksille. Onnistuu vaihteiston ja moottorin ollessa paikallaan. Ketjupyörien ja ketjun saatavuutta en osaa kertoa, enkä hintoja. Tuossa olikin jo vihje niistä välityksistä. Tässä linkki josta selviää vaihteistojen välityksiä ja sen GM***** koodin tulkitseminen. Primarygearing kohdassa ne ensiövälitykset.
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Nopeusmittari toimii oikein, koska se ottaa voimansa tasauspyörästöstä.
Samaa asiaa on puitu vastikään myös täällä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0001989138
Voin melkei suomentaa ton vaikka ei linkkiä näykkään:
1(-2) : kirjaimet G,GM, ja olikohan se A. G&GM on kuitenkin manuaali
eka numero on moottori sopivuus 900:sissa taitaa olla kaikissa 4
toka numero on vaihteitten lukumäärä
kolmas numero on sitten se välitys numero (4-7 ehkä voi olla vielä 8, seiskalla menee n.2150rpm ja 100km/h)
neljäs&viies on sitten mikä versio se laatikko on.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
No minulla tuo laatikon tyyppi on GM34506 ja auto on siis -86 Saab 900 (H-moottori, 8 venttiiliä ja kaasari). Jos haluan vaihtaa pelkästään ensiövälityksiä, niin pitääkö löytää varaosiksi nimenomaan GM34706 (7-välitys) tai GM34806 (8-välitys) vai kelpaako GM**7** tai GM**8**, jos niistä ottaa vain rattaat ja ketjut ja käyttää muuten entisiä osia?900aero-84 kirjoitti:Voin melkei suomentaa ton vaikka ei linkkiä näykkään:Mertmi kirjoitti:Tässä linkki josta selviää vaihteistojen välityksiä ja sen GM***** koodin tulkitseminen. Primarygearing kohdassa ne ensiövälitykset.
http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
1(-2) : kirjaimet G,GM, ja olikohan se A. G&GM on kuitenkin manuaali
eka numero on moottori sopivuus 900:sissa taitaa olla kaikissa 4
Tuo 2150rpm kuulostaa jo ihan siedettävältä. Tuota 8-välitystä ei taida kovin helpolla Suomesta löytyä? Paljonko noiden rattaiden ja ketjujen käypä hinta on?900aero-84 kirjoitti:kolmas numero on sitten se välitys numero (4-7 ehkä voi olla vielä 8, seiskalla menee n.2150rpm ja 100km/h)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
No en kyllä ole aivan varma ku sulla on tuo eka nmr.3, mut epäilisin vahvasti että se ei merkitse ensiö päähän mitään muutoksia. Ne rattaat siis löytyy sieltä etummaisen luukun takaa, sen jossa on kiinni etu kannake. Sen saa irti ku tunkilla vähä keventää konetta ja ottaa siitä kaikki pultit pois ja sit sen kiinnikkeen irti. Ja rattaa lähteet alhaalta ku ottaa semmosen ison mutterin irti ja ylhäällä on siellä rattaitten sisällä segelin sokka meininki. sen kun saa sieltä urasta pois ni se kyllä tulee sieltä vaikka on vähän tiukka. Rattaita saa ainakin ihan laakkoselta mut en todellakaan suosittele sitä vaihto ehtoa. Niitä varmaan löytyy vanhoista 5speed ysiyseistä tai voi olla ihan tuuri peliä. Meilläkin on toisessa 99:ssä 7 ensiöt (jotka kyllä lähtee mun aeroon) ja toisessa 4ensiöt (jotka toistaseks mulla kiinni)
ja sit siinä aerossa oli kiinni 6 enskat.
ja sit siinä aerossa oli kiinni 6 enskat.
Kyllä pitäis kelvatamr3038 kirjoitti:vai kelpaako GM**7** tai GM**8**,
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o