900:sen laatikon öljyvuoto, KIIRE....KIIRE...!!!
900:sen laatikon öljyvuoto, KIIRE....KIIRE...!!!
Eli auto 900 vm. 1987 2,0 8V 4-vaihteisella lootalla. Laatikko pukkaa harmillisen runsaasti öljyä pihalle, n. 0,5-1,0 desiä/vrk. Eli ei oikein pysty jättämään sellaiseksikaan, eikä itellä ennenkään ole ollu tapana pitää autoja huonosti. Tämä on kuten arvata saattaa vasta ensimmäinen Saabbini, joten tekniikka ei ole kerennyt tulla vielä oikein tutuksi joten kysymykseni onkin moniosainen; 1. Pitääkö ko. mallissa irroittaa koko vaihteisto jotta vetareiden stefat ja O-renkaat saa vaihdettua?. (kuulin eräältä "tutulta asentajalta" tämän) 2. Laatikon takapäädyssähän on yksi laippa, samoin kuin molemmilla sivuilla (Vas. puolella on mittatikun läpivienti) ja laatikon ja moottorin välissä myös. Kuinka alttiita nämä liitokset on vuodoille? (alkuperäinen tiivistyshän on vain paperitiivistys ja jos laatikon öljyt on joku joskus vaihtanut täyssynteettisiin;-voiko tämä olla vuodon syy?) 3. Minkälainen rakenne tuossa vaihdelaatikon ja moottorin välisessä liitoksessa on ja onko moottorissa kuitenkin öljypohjaa? En ole vielä päässyt näkemään autoa altapäin joten siitä johtuu tämä arpominen, mutta että onko tässä mallissa mitään tyypillistä vuotovaivaa ja -paikkaa ja millä/miten sen saa korjattua? 4. kuinka iso/pitkäkestoinen homma tuo laatikon irroittaminen on? Vastaatkaa pliis jos voitte avustaa, pe pitäs homma aloittaa...
Toisen puolen vetarin saa irti irrottamatta moottoria/laatikkoa autosta. Toisen puolen vuoksi taas joutuu. Eli paketti ylös. Vetarit kannattaa samalla vaivalla myös vaihtaa puolelta toiselle mutta muistaa pitää välilevyt omilla puolillaan. Kannet saa pitämään kunnon liimalla.Niissä ei ole pelkkää paperia tiivisteenä vaan seassa on myös ohut teräslevy. Vaihteiston kotelo toimii moottorin öljypohjana. Laatikko on reilusti pulttikiinnityksellä moottorissa kiinni. Koneen poisnosto on vain raakaa työtä. Aikaa menee tunnista pariin. Jos teet itse, muista laittaa rotia oikean ylätukivarren ja korin väliin kun purat vetoakselia irti.
EDIT: No 900i tuossa jo kehaisi urbaanilegendaa. Itse en ole saanut toisenpuolen kuppia pois ilman koneen irrotusta. Hänellä on sitten jokin muu kikka tuohon hommaan.
EDIT: No 900i tuossa jo kehaisi urbaanilegendaa. Itse en ole saanut toisenpuolen kuppia pois ilman koneen irrotusta. Hänellä on sitten jokin muu kikka tuohon hommaan.
Viimeksi muokannut JugiBoy, Ke Syys 28, 2005 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Ehkä ekaksi olisi syytä pestä toi kone ja laatikko ja sen jälkeen katella mistä vuotaa.
Sit voi paremmin haullakin hakee vikaa/korjausta.
Mahdollisia vuotopaikkoja kun on useita.
Sit voi paremmin haullakin hakee vikaa/korjausta.
Mahdollisia vuotopaikkoja kun on useita.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
MIKSI pitää nostaa moottori pois toisen vetarin takia????JugiBoy kirjoitti:Toisen puolen vetarin saa irti irrottamatta moottoria/laatikkoa autosta. Toisen puolen vuoksi taas joutuu. Eli paketti ylös. Vetarit kannattaa samalla vaivalla myös vaihtaa puolelta toiselle mutta muistaa pitää välilevyt omilla puolillaan. Kannet saa pitämään kunnon liimalla.Niissä ei ole pelkkää paperia tiivisteenä vaan seassa on myös ohut teräslevy. Vaihteiston kotelo toimii moottorin öljypohjana. Laatikko on reilusti pulttikiinnityksellä moottorissa kiinni. Koneen poisnosto on vain raakaa työtä. Aikaa menee tunnista pariin. Jos teet itse, muista laittaa rotia oikean ylätukivarren ja korin väliin kun purat vetoakselia irti.
EDIT: No 900i tuossa jo kehaisi urbaanilegendaa. Itse en ole saanut toisenpuolen kuppia pois ilman koneen irrotusta. Hänellä on sitten jokin muu kikka tuohon hommaan.



Ja kannattaa tosiaan pestä moottori/vaiteisto ensin,selviää paremmin vuoto pää/sivu!!


Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Eli yksinkertaistettuna voisi sanoa että kun laatikon joutuu kuitenkin käyttämään irti niin samalla vaivalla vaihtaa ne laippojen tiivisteet ja vetareiden stefat ja ilmeisesti Saabissa myös nuo vetarit puolelta toiselle (olen kuullut että sisempien nivelten nivelkupit puolelta toiselle mutta ilm. myös vetarit). Laatikon ja näköjään myös moottorin öljyt menevät tietenkin myös vaihtoon. Vaihtohommassa itsessään ei varmaankaan ole mitään työtä kummempaa, muuta kuin antaa pyssyn laulaa...Koneen pesin tuossa pari päivää sitten kun oli kampiakselin jakopään tiiviste roiskinut sen puolen ja raidetangon mustaksi.
Mä olen ollu siinä luulossa/tiedossa ettei kulj. puoleinen malja tule pois jos kiuas on paikoillaan. Nyt jo kaksi tämän väitteen kyseenalaistaa, eli ilmeiseti olenkin väärässä. Tarkistamme...ecopower kirjoitti:MIKSI pitää nostaa moottori pois toisen vetarin takia????![]()
![]()
![]()

# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
selvitä vuotopaikka turhan työn ja kulujen välttämiSEKSI!Hantte kirjoitti:Eli yksinkertaistettuna voisi sanoa että kun laatikon joutuu kuitenkin käyttämään irti niin samalla vaivalla vaihtaa ne laippojen tiivisteet ja vetareiden stefat ja ilmeisesti Saabissa myös nuo vetarit puolelta toiselle (olen kuullut että sisempien nivelten nivelkupit puolelta toiselle mutta ilm. myös vetarit). Laatikon ja näköjään myös moottorin öljyt menevät tietenkin myös vaihtoon. Vaihtohommassa itsessään ei varmaankaan ole mitään työtä kummempaa, muuta kuin antaa pyssyn laulaa...Koneen pesin tuossa pari päivää sitten kun oli kampiakselin jakopään tiiviste roiskinut sen puolen ja raidetangon mustaksi.






NO moottorin ja vaiteiston välisen tiivisteen vaihtoon kannattaa nostaa mylly pois!

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Pitääpä tosiaan ensin rauhassa tutkia että mistä se tarkalleen vuotaa ennenkuin rupeaa kovin paikkoja purkamaan, järkytti vaan nuo vetareiden tiivisteiden hinnat; 50e paketti (sis. stefat ja ne O-renkaat). Oli muuten pakko hakea Saabilta kun ei tarvikeliikkeen katalogit tunteneet koko stefoja ja olisin tänään ne hakenu, mutta Ruotsissa oli ollut keskusvarastolla joku atk-tukos ja tämä päivä olikin mennyt siellä sitten muuten vaan "keräillessä"...
Tuo maljojen vaihto puolelta toiselle ei välttämättä enää välttämättä palvele mitään. On nimittäin tullut jo tapauksia vastaan, joista maljat on jo käännetty puolelta toiselle ja maljat ovat olleet totaalisen kaput molempiin suuntiin... Kannattaa siis katsoa, onko maljassa kuoppa siinä kohtaa, mihin tripoidien rullat nojaa enimmäkseen. Kuoppaa ei saa olla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kehumista tai sitten ei.JugiBoy kirjoitti:Toisen puolen vetarin saa irti irrottamatta moottoria/laatikkoa autosta. Toisen puolen vuoksi taas joutuu. Eli paketti ylös. Vetarit kannattaa samalla vaivalla myös vaihtaa puolelta toiselle mutta muistaa pitää välilevyt omilla puolillaan. Kannet saa pitämään kunnon liimalla.Niissä ei ole pelkkää paperia tiivisteenä vaan seassa on myös ohut teräslevy. Vaihteiston kotelo toimii moottorin öljypohjana. Laatikko on reilusti pulttikiinnityksellä moottorissa kiinni. Koneen poisnosto on vain raakaa työtä. Aikaa menee tunnista pariin. Jos teet itse, muista laittaa rotia oikean ylätukivarren ja korin väliin kun purat vetoakselia irti.
EDIT: No 900i tuossa jo kehaisi urbaanilegendaa. Itse en ole saanut toisenpuolen kuppia pois ilman koneen irrotusta. Hänellä on sitten jokin muu kikka tuohon hommaan.
Omastani nimenomaan on vaihdettu paikallaan kuskin puolen stefa.
Ja muille tietäjille tiedoksi ettei lootan ja koneen väliin kuulu laittaa mitään tiivistettä . Ainoastaan kunnon liima. Ei ole saabillakaan laitettu sinne tiivistettä aikoihin. Motonetin ylijumala luettelo toki tuntee lootan ja koneen välisen tiivisteen, että ei muutakuin sieltä tilaamaan.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Kyllä ne vetarit lähtee irti kone paikallaan, minun sivulla on kuvakin kuskinpuolelta vetari irroitettuna:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_tripodit.htm
Apparin puolella itseasiassa 3"-rööri vähän ahdisti maljan irroituksessa, mutta tulihan se sieltäkin.
Yksi mahdollinen vuotopaikka voisi olla kytkinakselin stefa. Siitäkin löytyy omakohtaista kokemusta:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_oilleak.htm
PCS:ltä sai koko vaihdelaatikon tiivistesarjan 50 eurolla. Tosin siinä ei ole kytkinakselin stefaa, ja se maksoi merkkiliikkeessä noin 20 euroa
Eski
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_tripodit.htm
Apparin puolella itseasiassa 3"-rööri vähän ahdisti maljan irroituksessa, mutta tulihan se sieltäkin.
Yksi mahdollinen vuotopaikka voisi olla kytkinakselin stefa. Siitäkin löytyy omakohtaista kokemusta:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_oilleak.htm
PCS:ltä sai koko vaihdelaatikon tiivistesarjan 50 eurolla. Tosin siinä ei ole kytkinakselin stefaa, ja se maksoi merkkiliikkeessä noin 20 euroa

Eski
No niin, "laatikon öljyvuoto" on nyt tutkittu ja tukittu...eli niinhän siinä sitten kävi niinkuin meikäläisellä yleensäkin että eihän se vuoto ollu sitten sielläpäinkään
. Todellinen vuodon syy oli öljypumpun kannen O -rengas joka vuotikin sitten sitä koneöljyä ihan kiitettävästi sotkien luonnollisesti myös lootan takakannen ym. Myös ensiövedon kopassa olevan luukun tiiviste vuoti hieman. Nyt pitäisi olla koneen kyllä tiivis, -onhan siitä vaihdettu jo molempien päiden kampiaks. tiivisteet ja nuo edellämainitut. Ainoastaan venakopan kuminauha näyttää kevyesti hikoilevan, mutta tilanne seurannassa. Mitä tästä opimme; kannattaa tutkia ennen kuin hutkitaan...
Oli muuten samalla mahdollisuus tarkastella auton alustaa hieman tarkemminkin, ja olipa muuten todella hyvin tehty ruosteenestokäsittely pohjassa!! En ole ennen nähnyt monessa uudessakaan autossa noin täydellistä käsittelyä,- en sitten tiedä onko kyse Uudessakaupungissa tehdystä vai jälkikäsittelystä mutta työnjälki löi kyllä ällikällä. Valehtelematta voin sanoa, että massaus ei ollut lohkeillut mistään eikä missään ollut myöskään kiveniskuja eikä hankautumia. Muutenkin auto vaikuttaa hyvinpidetyltä, mm. Inca-vanteet, kumispoileri, uusi tuulilasi,-syyläri,-etuiskarit,-kytkin ja nuo tiivisteet. Eikä beige verhoilukaan ole km-lukemasta moksiskaan (390000). Harmi ettei ole kuvia...
. Niin, hankin auton vasta n. kuukausi sitten joten siitä johtunee tämä innostuneisuus "uudesta" autosta. Kyllä taitaa nyk. "ykkösauto" (vm. 97 renu Laguna 2.0RT) mennä aikanaan vaihdossa uudempaan Saabiin... 

Oli muuten samalla mahdollisuus tarkastella auton alustaa hieman tarkemminkin, ja olipa muuten todella hyvin tehty ruosteenestokäsittely pohjassa!! En ole ennen nähnyt monessa uudessakaan autossa noin täydellistä käsittelyä,- en sitten tiedä onko kyse Uudessakaupungissa tehdystä vai jälkikäsittelystä mutta työnjälki löi kyllä ällikällä. Valehtelematta voin sanoa, että massaus ei ollut lohkeillut mistään eikä missään ollut myöskään kiveniskuja eikä hankautumia. Muutenkin auto vaikuttaa hyvinpidetyltä, mm. Inca-vanteet, kumispoileri, uusi tuulilasi,-syyläri,-etuiskarit,-kytkin ja nuo tiivisteet. Eikä beige verhoilukaan ole km-lukemasta moksiskaan (390000). Harmi ettei ole kuvia...

