Ilmamassa mittarin kunto ja By-pass venttiili?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Ilmamassa mittarin kunto ja By-pass venttiili?

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Moi, Voisitteko kertoa miten voin testata onko ilmamassa mittari loppu? Auto 900 T16 -85. Ilmamassa mittari Bosh 0 280 212 005.

Autossa ei ole imuputkiin kiinnitettynä kuin APC:n magneetti venttiili. Kuuluuko autossani olla By-pass venttiili? Turbo Garret TB0339.

Oireet:
(1) Kulutus sekalaisessa ajossa ollut n.13l/100km, 80% maantie ajoa. (2) Auto sammuu kun kaasun päästää alas suurilla kierroksilla, eli kun ahtopaine törmää sulkeutuneeseen kaasuläppään. Tällöin kuuluu vuoto ääntä, ikäänkuin kuin ilma suhisisi pois jostain liitoksesta. (3) Pitkä startti lämpimänä. Välitön käynnistyminen kylmänä.

Olen tiivistänyt imuputkistot. Olen tarkistanut lämpö anturin arvot pakkasesta +80 aseteeseen.
Jarmo
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Eli luulisin että kun on T16, niin siellä on bypass. näet sen kyllä. Majailee siinä turbon ja kytkinkopan välissä, ahtaassa välissä. toinen letkuliitin menee turbon imuputkeen, ja toinen lähtee läppäkoteloon. ja päähän menee alipaineletku. ime siitä alipaineletkusta. Jos ilmaa tulee läpi nii paljon kun jaksaa imeä, niin silloin rikki.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Vm 84 900T16 ei ole By-passia ollenkaan. Taidanpa asentaa sen jälkeenpäin.

Ilmamassa mittari on edelleen arvoitus. Kulutus on viimeksi ollut 15,4l/100km. 80% maantie ajoa....
Jarmo
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

:?: :?: :?: kopioi ton viestin kahteen kertaan.
Viimeksi muokannut 900aero-84, Ma Tammi 19, 2004 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Joutuu poraamaan yhen reiän lisää imusarjaan jos meinaa laittaa by-bass venan jälkeen päin. Ku itekkin kattelin sitä imusarjaa ja etin by-bass reikää mut olihan se siellä mutta puhkaisemattomana. Ja mulla oli tollanen sama ongelma kesällä, ku polkas kunnolla ni sit ne kierrokset laski tosi alas ja sammahteli välillä. Talvella ongelmaa ei ole havaittu. Ja mullakin vie ainetta aika reippaasti vaikka en ole saanu mitattua vielä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Onko mitään testiä millä voisi todeta onko ilmamassamittari rikki?
(Esim. yleismittarilla)
Jarmo
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Jarmo kirjoitti:Onko mitään testiä millä voisi todeta onko ilmamassamittari rikki?
(Esim. yleismittarilla)
Sivulta http://nohkola.cjb.net/saab/faq.html löytynee massamittarin ja bypassin testailua. Massamittari voi olla myös siten rikki, ettei potikka säädä seosta.

Esa
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

http://nohkola.cjb.net/saab/faq.html
*************
Ilmamassamittarin testaus:
005-loppuiset:
- Tyhjäkäynnillä 3 ja 5 pinnien välillä ~2V, kaasutettaessa lukeman tulee nousta
017-loppuinen:
- Kuten yllä, mutta pinnit 2 ja 3
*************
Tästä voisi ymmärtää että ilmamassamittari pitää olla kytkettynä normaalisti, ja jotenkin ujuttaa mittaus langat liittimen väliin. Löytyiskö jostain vielä jännite arvoja mitä pitää saavuttaa suuremmilla pyörintä nopeuksilla?
Foorumissa on puhuttu mittarin "vanhenemisesta" n.300tkm jälkeen.
Jarmo
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mittaus pitää tehdä juurikin noin. Vedä liittimen kumisuojus taakse ja mittaa liittimen "takaa". Pinnijärjestyksen lukee muistaakseni liittimessä tai IMMussa, 6 pinni voisi olla säätöruuvin puolella, en muista varmasti.

Pitääkin päivitellä sivuja...

Atte
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kun joku kertoisi vielä 009 loppuisen ilmamäärämittarin testaukseet ohjeet, oirehan on laiha seos kierroksilla. Seos menee jopa niin laihalle että yksi mäntäkin suli.. ongelma on tuttuni autossa ja hän saattaisi olla halukas ostamaan kyseisenlaisen mittarin, tai ainakin lainaamaan testausta varten varmistaakseen vian.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Myrkky kirjoitti:Kun joku kertoisi vielä 009 loppuisen ilmamäärämittarin testaukseet ohjeet, oirehan on laiha seos kierroksilla. Seos menee jopa niin laihalle että yksi mäntäkin suli.. ongelma on tuttuni autossa ja hän saattaisi olla halukas ostamaan kyseisenlaisen mittarin, tai ainakin lainaamaan testausta varten varmistaakseen vian.
Minkäsvuotinen auto on, onko ilmamassamittarin liittimessä 5 vai 6 pinniä? Periaatteessahan nuo mittapinnit voi arpoa, sillä jännitemittauksellahan ei saa mitään rikki ja yhdistelmiä ei ole kauhean paljon.

Uskon kuitenkin, ettei tuommosta ongelmaa saa millään yleismittarilla selville. Toisen auton massamittarin lainaus olisi varmaan ainoa tapa paikallistaa vika. Seosmittarihan kannattaa kyllä asentaa heti jos epäilee laihaa seosta kierroksilla, toimiihan muuten kaasuläppäanturin täyskaasurikastus?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

mcfeast kirjoitti: Minkäsvuotinen auto on, onko ilmamassamittarin liittimessä 5 vai 6 pinniä? Periaatteessahan nuo mittapinnit voi arpoa, sillä jännitemittauksellahan ei saa mitään rikki ja yhdistelmiä ei ole kauhean paljon.

Uskon kuitenkin, ettei tuommosta ongelmaa saa millään yleismittarilla selville. Toisen auton massamittarin lainaus olisi varmaan ainoa tapa paikallistaa vika. Seosmittarihan kannattaa kyllä asentaa heti jos epäilee laihaa seosta kierroksilla, toimiihan muuten kaasuläppäanturin täyskaasurikastus?
Itseasiassa en tiedä tarkkaa vuosimallia, mutta joku-86-87 9000i on kyseessä. Kaasuläppäanturista en osaa sanoa mutta valtuutetussa bosch-huollossa olivat diagnoosin tehneet, eli itse en vielä ole ongelmaan enempiä perehtynyt.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Myrkky kirjoitti: Itseasiassa en tiedä tarkkaa vuosimallia, mutta joku-86-87 9000i on kyseessä. Kaasuläppäanturista en osaa sanoa mutta valtuutetussa bosch-huollossa olivat diagnoosin tehneet, eli itse en vielä ole ongelmaan enempiä perehtynyt.
Mitä todennäköisemmin pinnijärjestys on sitten jompi kumpi noista mainituista.
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Mittasin ilmamassa mittarin. Jännite oli tyhjä käynnillä 2.6V ja lähellä maksimi kierroksia 3.9V. Pystyykö tästä päättelemään vielä mittarin kuntoa?
Jarmo
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja kaverin auton ongelma varmistui kun kokeiltiin toisella mittarilla, suomen ankarien sääolojen takia ei suoritettu mittauksia vaan tyydyttiin kokeilemaan lainamittarilla ja todettiin vian olevan juurikin epäillyssä kohteessa.
Vastaa Viestiin