Tomaattisatkumiehet huomio!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tomaattisatkumiehet huomio!
Elikkä, tuossa alkuvuodesta hommatulle satkulle kävi ikävästi, teini ajoi nassenilla perän solmuun Lahdentiellä. Kyseessä oli vuoden 1986 turbosatku (T8) automaagivaihteilla. No, enivei, tuon tomaatin toiminta oli erittäin mukavaa ja pehmeätä, eli esim jos vauhtia oli ~50km/h ja laski jalan kaasulta, tarkkaavaisempi kaveri huomasi kun BorgWarneri pyykälsi kolmoselle, ja pitin pykälän sillä, jos ajoi sukkasillaan. Eli itse asiassa loota pykälsi AINA suurimmalle mahdolliselle vaihteelle pintakaasulla, ja jos tosiaan ajoi aivan sukkasillaan, piti loota kolmosen (suurimman mahdollisen pykälän) sisällä aina jonnekin 45km/h asti. Jos kaasua polkaisi vähänkin, niin hanakan hienostuneestii loota antoi ykköstä tai kakkosta pedaalin asennosta riippuen.
No, nyt on tuo kovan kohtalon peli korvattu vuoden -84 turbotomaatilla. Hiukan ihmetyttää tuo kolmosen kytkeytymisen vastahakoisuus...Eli jos haluaa tomaatilta kolmosta, on pakkoa (poikkeuksetta) hakea vauhtia n. 70-75 km/h, ennen kuin loota suostuu heittämään kolmoselle. Ei puhettakaan siitä, että mentäisiin viittäkymppiä kolmosella (n. 1800-2000rpm), aina pitää jurnuttaa kakkosella päälle 2000rpm kierroksilla. Eli kysymys kuuluu (nyt jo...), onko noihin BorgWarnereihin tehty jotain hienosäätöä uudempiin lootiin että ajaa isommalla vaihteella herkemmin, vai onko tuossa -84 loodassa jotain "hämärää" (=remontoitavaa)? Niin, ja nykyiselläänkin tossa "uudessa" -84:ssä kickdown tuntuu olevan kohdallaan, ja vajaakaasulla vaihdot tosi pehmeitä. Kolmosta ei vaan saa kytkeytymään päälle alle 70 vauhdeissa, toki loota antaa ajaa kolmosella n. kuuttakymppiä, mutta vauhti on nostettava päälle 70km/h kolmosen sisään saamiseksi. Esim. 60-alueella aika ärsyttävää huudattaa lootaa 2500+ rpm, kun pienemälläkin pääsisi....
Muuten tuo -84 on kyllä äänimaailmaltaan, ahdoiltaan (ahtaa jopa alle 3000rpm), jarruiltaan, ulkonäöltään jne huomattavan paljon paremmassa hapessa kuin tuo R.I.P -86 satku, mutta lootan "hienostuneisuutta" jäin kaipaamaan...
No, nyt on tuo kovan kohtalon peli korvattu vuoden -84 turbotomaatilla. Hiukan ihmetyttää tuo kolmosen kytkeytymisen vastahakoisuus...Eli jos haluaa tomaatilta kolmosta, on pakkoa (poikkeuksetta) hakea vauhtia n. 70-75 km/h, ennen kuin loota suostuu heittämään kolmoselle. Ei puhettakaan siitä, että mentäisiin viittäkymppiä kolmosella (n. 1800-2000rpm), aina pitää jurnuttaa kakkosella päälle 2000rpm kierroksilla. Eli kysymys kuuluu (nyt jo...), onko noihin BorgWarnereihin tehty jotain hienosäätöä uudempiin lootiin että ajaa isommalla vaihteella herkemmin, vai onko tuossa -84 loodassa jotain "hämärää" (=remontoitavaa)? Niin, ja nykyiselläänkin tossa "uudessa" -84:ssä kickdown tuntuu olevan kohdallaan, ja vajaakaasulla vaihdot tosi pehmeitä. Kolmosta ei vaan saa kytkeytymään päälle alle 70 vauhdeissa, toki loota antaa ajaa kolmosella n. kuuttakymppiä, mutta vauhti on nostettava päälle 70km/h kolmosen sisään saamiseksi. Esim. 60-alueella aika ärsyttävää huudattaa lootaa 2500+ rpm, kun pienemälläkin pääsisi....
Muuten tuo -84 on kyllä äänimaailmaltaan, ahdoiltaan (ahtaa jopa alle 3000rpm), jarruiltaan, ulkonäöltään jne huomattavan paljon paremmassa hapessa kuin tuo R.I.P -86 satku, mutta lootan "hienostuneisuutta" jäin kaipaamaan...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Voi kun vaihtaisikin vasta 70km/h vauhdissa.Ei ole kyseessä turbo mutta -84 iivarisatku.D:llä vaihtaa 1 suoraan ---> 3:lle.Kiihyttele siinä sitten kun laatikko vaihtaa nihkeesti 50km/h vauhdissa 3:lle suoraan ykköseltä.Nyt kylläkin kylmien ilmojen myötä meinaa kakkonen löytyy mutta juuri ennen kolmoselle vaihtoa.Ois vähän vaijerissa säätämistä ennen kunnon talvikelejä 

Mun -83 900 turbo automaatti toimi kyllä ihan samoin kuin
tuo sun aiempi -86 malli.
Löi kolmosen kehiin pintakaasulla joviidenkympin tietämillä.
Jos löi ronttosen lattiaan, tarjosi ykköstä vielä noin viidenkympin tietämissä.
tuo sun aiempi -86 malli.
Löi kolmosen kehiin pintakaasulla joviidenkympin tietämillä.
Jos löi ronttosen lattiaan, tarjosi ykköstä vielä noin viidenkympin tietämissä.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Täällä samoin -92 2.1 tomsku vaihtaa siinä 50-60 hujakoilla kolmoselle kun löysää kaasua. Mukavahan tuo on ajaa, mutta satasen vauhdissa alkaa tuntua, että ois ihan mukava jos olis nelonenkin... 

Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kiitoksia kommenteista, eli siis ilmeisesti tuon loodan pitäisi hivenen herkemmin työntää kolmosta pesään, samaan malliin kuin tuo edesmennyt satku. Tänään tuli pikainen lenkki heitettyä, ja pari kertaa sain kolmosen päälle vähän yli 60:n vauhdissa, vaatii tosin jalan noston kaasulta kokonaan ja sekunnin-parin tuumauksen, ennen kuin keksii pykältää kolmosta. No, kokeillaan ensihoidoksi lootaöljyjen vaihto ehkäpä pariin otteeseen ja uusi suodatin. Ei ole ainakaan puoleentoista vuoteen vaihdettu (eikä tosin kyllä paljoa ajettukaan tuona aikana), ja sitä aikaa edeltävää historiaa ei ole tarkemmin tiedossa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Eikös niitä pantoja pitäis aina joskus vähän säädellä?
Näin oli jossain tapahtumassa juttua, itsellä on tuo automaattiopus jossain kestosäilössä.
Itse tarttis kanssa tuota kokeilla kuhan saan finukan siihen kuntoon, vaati tosiaan kaasulta hellityksen että vaihtaa kolmeselle ajoissa.
Tasakaasulla tosiaan vaihto vasta 65-70 nopeudessa.
Onko tuon kierrokset muuten samat kuin edellisessäkin, että välitykset on samat.
Näin oli jossain tapahtumassa juttua, itsellä on tuo automaattiopus jossain kestosäilössä.
Itse tarttis kanssa tuota kokeilla kuhan saan finukan siihen kuntoon, vaati tosiaan kaasulta hellityksen että vaihtaa kolmeselle ajoissa.
Tasakaasulla tosiaan vaihto vasta 65-70 nopeudessa.
Onko tuon kierrokset muuten samat kuin edellisessäkin, että välitykset on samat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900 T8A -84
Ex-turbotomaattini teki juuri tuota, ilmeisesti laatikko säädön tms tarpeessa. KYllähän sen 3. vaihteen pitäisi kytkeytyä aikaisemmin päälle, tuo on oikeasti hankalaa jossain taajama-alueilla, kun ei voi ajaa reippaasti yli 70 km/h:ta saadakseen isomman vaihteen päälle jolloin ajaa turhaan kierroksilla. Kerran koeajamani T8A -85 teki taasen aivan toisinpäin, vaihteet menivät päälle liian "helposti".
Tuo B-W typ. 37 pitäisi kyllä säätää, vaikuttaa ajoon kohtuullisen paljon. Ex-turbotomaatissani tuo oli ehkä suurin epäkohta, kyllähän 3. vaihde sitten pysyi päällä helposti, mutta se vaati aina hiukan vedättämistä että sai suurimman pykälän päälle.
Säätöä?
Tuo B-W typ. 37 pitäisi kyllä säätää, vaikuttaa ajoon kohtuullisen paljon. Ex-turbotomaatissani tuo oli ehkä suurin epäkohta, kyllähän 3. vaihde sitten pysyi päällä helposti, mutta se vaati aina hiukan vedättämistä että sai suurimman pykälän päälle.
Säätöä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Säädetään säädetään, mutta mistä ja miten
Ilmeisesti pantojen kireyttä, vai olisko KD-vaijeri tsekattava? Eräs nimeltä mainitsematon ystävällinen foorumilainen minulle jo laittoikin meiliin otteita automaatin korjaamo-oppaasta, mutta en ole ehtinyt perehtymään...KD-vaijerin säätö varmaan onnistuu kotikonstein, mutta mites tuo pantojen säätö, onko korjaamokeikka?
Petteri oli kyllä Ytimessä, kun kirjoitti tuosta taajama-ajosta n. 60km/h vauhdeissa, kakkosella lähemmäs 3000rpm noissa nopeuksissa...
Hakua yritin käyttää tuosta pantojen säädöstä, jotain automaattijuttua löytyi, mutta ei juuri tästä. Tosin vastaaviin oireisiin suositeltiin nimenomaan kd-vaijerin säätöä...No, kunhan saa kaasarisatkun harsittua kasaan niin pitää yrittää vilkasta kd-vaijeria...Pakko "priorisoida" hommia, tämä on kuitenkin aika pientä. Tuo loota vaihtaa kuitenkin vielä kaikille pykälille, kolmonenkin tulee n. 75 vauhdeissa ihan itsestään 60-70 välillä se tarvitse erikseen "houkutella", eli en usko että on mitenkään "fataali" "ongelma"
Pieni puute muuten niin hienossa kulkineessa 


Petteri oli kyllä Ytimessä, kun kirjoitti tuosta taajama-ajosta n. 60km/h vauhdeissa, kakkosella lähemmäs 3000rpm noissa nopeuksissa...
Hakua yritin käyttää tuosta pantojen säädöstä, jotain automaattijuttua löytyi, mutta ei juuri tästä. Tosin vastaaviin oireisiin suositeltiin nimenomaan kd-vaijerin säätöä...No, kunhan saa kaasarisatkun harsittua kasaan niin pitää yrittää vilkasta kd-vaijeria...Pakko "priorisoida" hommia, tämä on kuitenkin aika pientä. Tuo loota vaihtaa kuitenkin vielä kaikille pykälille, kolmonenkin tulee n. 75 vauhdeissa ihan itsestään 60-70 välillä se tarvitse erikseen "houkutella", eli en usko että on mitenkään "fataali" "ongelma"


-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
En ole itsekkään vielä perehtyny, mutta kotikonstein pitäisi onnistua.V.J.S kirjoitti:Säädetään säädetään, mutta mistä ja miten![]()
Ilmeisesti pantojen kireyttä, vai olisko KD-vaijeri tsekattava? Eräs nimeltä mainitsematon ystävällinen foorumilainen minulle jo laittoikin meiliin otteita automaatin korjaamo-oppaasta, mutta en ole ehtinyt perehtymään..
Ehkä kannattais aloittaa tuohon perehtymällä.

Kerrot meille sitten miten toi tehdään....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Enpä osaa suoraan sanoa, tuosta edellisestä kun oli rundimittari kuollut suurimman osan aikaa, joten ei tullut paljon seurattua. Silloin harvoin kun se toimi, niin muistaakseni oli kierrokset karvan alle 3000rpm satasen vauhdissa, aika samoissa tuo nykyinenkin menee....tetammi kirjoitti:Onko tuon kierrokset muuten samat kuin edellisessäkin, että välitykset on samat.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mulla vaihtaa...
..kolmoselle alemmilla nopeuksilla (ja kierroksilla), kun vaihtaa itse d:ltä 2:lle ja takaisin d:lle (n. 50 - 60 km/h vauhdissa).
Itselläni on iivari (vm. 85) johon vaihdettiin turbon laatikko. On vaan alkanut tiputtamaan. Katsastuksessa meni muuten kiitellen läpi, mutta pieni huomautus oli tästä "punaisesta" vuodosta. Eli laatikosta tulee. Katsastusmies ei osannut sanoa mistä vuotaa. Mitkä kohdat ovat teidän mielestänne todennäköisimmät? Stefat? Ei kai tartte purkaa taas puolta autoa että saa tiivisteen/tiivisteet paikoilleen?
Itselläni on iivari (vm. 85) johon vaihdettiin turbon laatikko. On vaan alkanut tiputtamaan. Katsastuksessa meni muuten kiitellen läpi, mutta pieni huomautus oli tästä "punaisesta" vuodosta. Eli laatikosta tulee. Katsastusmies ei osannut sanoa mistä vuotaa. Mitkä kohdat ovat teidän mielestänne todennäköisimmät? Stefat? Ei kai tartte purkaa taas puolta autoa että saa tiivisteen/tiivisteet paikoilleen?
Saab 900i
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Yksinkertainen kysymys:
Mitä öljyä olette tomaattiinne laittanut? Hakua käytin, paljon löyty juttua automaattiöljyn laitosta ohjaustehostimeen, mutta ei automaattiöljyn laitosta/vaihdosta automaattiaskiin
Olisko esim. Mobil ATF220 hyvä ja sopiva liemi? Ja sitten, missä on öljyn suodatin tuossa BW37:ssa? Päätykannen alla piilossako? Nimimerkillä ensimmäistä kertaa tomaattiöljyjä vaihtamassa...
Mitä öljyä olette tomaattiinne laittanut? Hakua käytin, paljon löyty juttua automaattiöljyn laitosta ohjaustehostimeen, mutta ei automaattiöljyn laitosta/vaihdosta automaattiaskiin

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ATF 220 on tonnarin ZF:n öljy, B&W haluaa ATF210 tai jotain muuta Type F.V.J.S kirjoitti:]Hakua käytin, paljon löyty juttua automaattiöljyn laitosta ohjaustehostimeen, mutta ei automaattiöljyn laitosta/vaihdosta automaattiaskiin
Ei sitten osunut tämä viestiketju hakuusi?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=181178
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kiitos! Ei tietenkään natsannut hakusanat just tuohon viestiin (käytin muistaakseni yhdistelmää automaatti AND öljy...)jus kirjoitti:ATF 220 on tonnarin ZF:n öljy, B&W haluaa ATF210 tai jotain muuta Type F.V.J.S kirjoitti:]Hakua käytin, paljon löyty juttua automaattiöljyn laitosta ohjaustehostimeen, mutta ei automaattiöljyn laitosta/vaihdosta automaattiaskiin
Ei sitten osunut tämä viestiketju hakuusi?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=181178


-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tomaattisatkumiehet huomio!
Sama ongelma T8:ssa. Korjausoppaan mukaan vaihto kolmoselle tasakaasulla 40km/h tienoilla, tämä yksilö vaihtaa vasta vähän ennen 60km/h. Rasittava vika, kun kaupunkiajossa kierrokset huutaa turhan korkealla. Öljyä on oikea määrä ja vaijeria säätämällä vaihtokohtaa saa vain myöhäisemmäksi. Myöskin "stall speed" on 700-1000rpm liian alhainen, tämä voi tosin johtua moottorin liian alhaisesta tehosta. Muuten loota pelaa nätisti. Vaihdot ovat mielestäni sopivan pehmeitä, ei mitää ZF5hp30 tasoa todellakaan, mutta silti varmasti riittävän sulavia bw37:lle.
Onko siis kukaan korjannut moista vikaa? Entä löytyykö suomesta osaavaa korjaamoa tälle lootalle. Saako näihin enää edes mitään osia? Kyllä työkalut itelläkin pysyy näpeissä ja korjausoppaat löytyy mutta eipä ole aiemmin tomaatteja tullut auottua sen kummemmin. Voin myös ostaa ehjän automaattilaatikon T8:sta ja myös kone+loota paketti kiinnostaa.
Onko siis kukaan korjannut moista vikaa? Entä löytyykö suomesta osaavaa korjaamoa tälle lootalle. Saako näihin enää edes mitään osia? Kyllä työkalut itelläkin pysyy näpeissä ja korjausoppaat löytyy mutta eipä ole aiemmin tomaatteja tullut auottua sen kummemmin. Voin myös ostaa ehjän automaattilaatikon T8:sta ja myös kone+loota paketti kiinnostaa.