900 T16 (cabriolet) lh 2.2 (kat) ruisku ei pelaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

900 T16 (cabriolet) lh 2.2 (kat) ruisku ei pelaa

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

on samoja ongelmia kun jokin aika sitten ässän kanssa.
eli auto käy lisäämällä bensaa imusarjaan.
ruisku ei toimi, otin suuttimet irti, löpöä ei tule startatessa.
pa-pumppu käynnistyy kun laittaa jännitteen pumpun sulakkeen toiseen napaan, muuten ei toimi.
hyppylanka pa-pumpun releen tilalla ei auta.
mistä vikaa lähtisi mittailemaan? onko kellään ohjeita ruiskun tarkastamiseen ja/tai kytkentäkaaviota?

kiitos etukäteen
Viimeksi muokannut saabastelija, Pe Loka 07, 2005 09:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

liekkö vika ruiskussa kokeile ota paluu letku auki sieltä öljynsuodattimenluona on liitos ja laita vaik tyhjä kaljapullo siihen letkuun ja starttaamaan jos ei tavaraa tule on pumppu sökö-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

nalleolut kirjoitti:liekkö vika ruiskussa kokeile ota paluu letku auki sieltä öljynsuodattimenluona on liitos ja laita vaik tyhjä kaljapullo siihen letkuun ja starttaamaan jos ei tavaraa tule on pumppu sökö-
pumppaa bensaa kun laittaa jännitteen pa-pumpun "sulakerasian" toiseen napaan.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

käykö kone kun sillä sulakerasiakikkailulla käynnistää pumpun?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Haza kirjoitti:käykö kone kun sillä sulakerasiakikkailulla käynnistää pumpun?
eipä käy mutta bensaa ruiskusi kun raotin bensaputkea (jännite syötettynä siis pa-pumpun sulakkeelle) eli pumppu tuntuisi olevan kunnossa.
jännitettä ei tule pumpun sulakkeelle eikä pumpun releelle (onhan rele samassa paikassa kuin 8v iivarissa!?)
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Se että bensakiskon päästä ruiskaisee bensaa ei vielä tarkoita että paine/tuotto riittäisi. Ota ennemmin bensapaineensäätimeltä tankille päin lähtevä letku irti ja tarkista että pumpun käydessä sieltä tulee bensaa.
Toiseksi voisin arvailla, että kierroslukutieto puuttuu (tosin en muista vaikuttiko se myös suuttimien aukomiseen vai vain pumpun käynnistymiseen. jälkimmäinenhän ohittuu sillä sulakerasiakikalla)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

paine/tuotto riittää, irroitin paluuletkun ja testasin.

EDIT: pitäisikö pa releelle/sulakkeelle tulla jännitettä jos kierroslukutieto puuttuu (pa-pumppu pyörii ilmeisesti vasta startatessa)!? miten kierroslukutiedon voi tarkastaa?

EDIT2: bensaa ei tule startatessa paluuletkusta
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Pumppu ei pyöri ilman kierroslukutietoa.

Kovin vaikuttaisi että se sieltä nyt puuttuu, mutta enempää en osaa auttaa :(
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Bensapumpun ja ruiskuboksin releet löytyvät vänkärin jalkatilasta maton alta, kuten itse ohjausboksikin. Eli sulakerasiasta ei löydy bensapumpun relettä, kuten 8-venttiilisissä k-jetroniceissa.

Vian etsimisen voisi aloittaa vaikkapa tutkimalla tuleeko:
A) bensapumpulle jännitettä startatessa
B) ohjausboksin nastalle 1 kierroslukutietoa

Kytkentäkaavio LH 2.2:lle löytyy täältä
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jcarlson kirjoitti:Bensapumpun ja ruiskuboksin releet löytyvät vänkärin jalkatilasta maton alta, kuten itse ohjausboksikin. Eli sulakerasiasta ei löydy bensapumpun relettä, kuten 8-venttiilisissä k-jetroniceissa.

Vian etsimisen voisi aloittaa vaikkapa tutkimalla tuleeko:
A) bensapumpulle jännitettä startatessa
B) ohjausboksin nastalle 1 kierroslukutietoa

Kytkentäkaavio LH 2.2:lle löytyy täältä
kiitos, pääsin hyvään alkuun!
niin oli releet ässässäkin kun tarkemmin muistelen.

-bensapumpulle ei tule jännitettä startatessa.
-ohjausboksin nastalle 1 tulee joku tieto yleismittarilla mitattaessa (jännite vaihteli välillä 1.5-2.5v)
-sulakkeille 7 ja 22 tulee jännite
-boksin navalle 18 tulee jännite virta päällä ja startatessa
-releille navat 30 tuli jatkuva jännite

mikäs boksi tuonne kuskinpuolen etupyörän eteen tulee, APC? (samanlainen liitin kuin ruiskuboksissa)

takapenkin alta löytyi pari boksia:
-VEHICLE ALARM SYSTEM, with motion sensor, saab
-SAAB GUARD, remote disarm system
eivät mielestäni ole mitään ajonestolaitteita vaan pelkkä häly!?

autossa on muuten automaatti. mitenkäs käynnistyminen on estetty vaihteen ollessa kytkettynä?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei starttaa ollenkaan vaihteen ollessa päällä.

Ensimmäisenä mieleen tulisi (huom. pelkkiä arvauksia) viallinen sytkän pääteaste, viallinen puola tai joku bensapuolen vika. Kannattaa katsoa tuleeko suuttimista bensaa kun starttaa (jakotukista kaksi pulttia irti ja nostat sen verran suuttimia että näet tuleeko bensaa. Oman maun mukaan laitat kupin jokaisen suuttimen alle tai annat bensanroiskua koneen päälle - eihän se nyt niin helposti pala, eihän ;))
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

suorsa kirjoitti:Ei starttaa ollenkaan vaihteen ollessa päällä.

Ensimmäisenä mieleen tulisi (huom. pelkkiä arvauksia) viallinen sytkän pääteaste, viallinen puola tai joku bensapuolen vika. Kannattaa katsoa tuleeko suuttimista bensaa kun starttaa (jakotukista kaksi pulttia irti ja nostat sen verran suuttimia että näet tuleeko bensaa. Oman maun mukaan laitat kupin jokaisen suuttimen alle tai annat bensanroiskua koneen päälle - eihän se nyt niin helposti pala, eihän ;))
kiitos kimmo,

-auto käy lisäbensalla imusatsiin.
-suuttimet on irti, ei tule bensaa.
-kai ruiskuboksi on kunnossa?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Eli sytkä osat on ehjiä. Taisihan tuolla aikaisemminkin olla mainintaa lisäbensasta - kaikkea ei vaan yleensä jaksa lukea ;)

Ruiskun boksin pitäisi olla ehjä. Minkänumeroinen se olikaan? Voisin katsoa jos minulla on toinen samanlainen. Tosin Rikultakin voisi löytyä auto jossa tuon saa kokeiltua.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

suorsa kirjoitti:Eli sytkä osat on ehjiä. Taisihan tuolla aikaisemminkin olla mainintaa lisäbensasta - kaikkea ei vaan yleensä jaksa lukea ;)

Ruiskun boksin pitäisi olla ehjä. Minkänumeroinen se olikaan? Voisin katsoa jos minulla on toinen samanlainen. Tosin Rikultakin voisi löytyä auto jossa tuon saa kokeiltua.

bosch 0280 000 539

mikäs se on se liitin sillä vasemman etupyörän lähistöllä (ks. edell. viestit)
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

sain rikun kiinni, boksin pitäisi olla 0 280 000 538 ja tää on 539 eli tonnarista!
mitäs nyt tehään?
Vastaa Viestiin