Mittatietoja kaivataan: 99:n akun mitat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Mittatietoja kaivataan: 99:n akun mitat

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

Huomenta vaan kaikille!
Nyt tarvitsisi saada tuplikseen uusi akku, kun tuo vanha oli yön aikana päättänyt luovuttaa.

Ja ei, todennäköisesti vika ei ole laturissa, eikä sisävalo ole jäänyt päälle yöksi, vaan kuukautta vajaa 6-vuotias 75 Ah:n akku ei oikein tunnu pitävän varausta yllä.

Oli muutenkin tarkoitus vaihtaa ennen talvea, mutta nyt otti akku minusta selätysvoiton, ja jouduin tulla hitlerin viimeisellä kostolla töihin ikkunat huurussa.

Eli kaikki tuplismiehet huomio! Jos sattumoisin olette liikkeellä moisella autolla, ja voisitte mitata minulle sen akkutelineen pohjan koon, ja mahdollisesti jopa sen autossa olevan akun (max.) korkeuden, niin pääsisin hakemaan suoraan töistä lähtiessäni uuden virtalähteen, eikä tarvitsisi käydä hakemassa/mittaamassa vanhaa kotoa.

EDIT: niin ja koitin etsiä "haku"-toiminnolla, ei oikein tärpännyt
-Matti
jumalan armosta insinööri, käytännön sanelemana (m)asentaja
saab 99 -83 GL"S"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos Biltema-tason info kelpaa, niin Saab 99:iin suositellaan
99 2,0 68—84 266x172x223 70 Ah 80-570241
99 2,0 68—84 269x174x226 60 Ah 80-560492

http://www.biltema.fi/osteri/data/taulukot/autoakut.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

kiitos, eipä taaskaan tullut mieleeni edes katsoa sieltä..tietty varmin olisi jos saisi todelliset mitat suoraan autosta
saab 99 -83 GL"S"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tässä vielä lisäksi Vartan akkuhaun tietoja, jos B-osa ei vakuuta:

560 161 042 2082 60 Ah 261 x 175 x 220
570 138 057 2082 70 Ah 261 x 175 x 220

http://www.varta-automotive.fi/pmd/sear ... 1610422082
http://www.varta-automotive.fi/pmd/sear ... 1380572082

Ja Motonetin taulukosta:
90-56049 60Ah akku 230x170x225mm
90-6049 BoschSilver6BA 60Ah 27x18x23cm

Mistä aiot akun hankkia? Yleensähän akkukauppiaskin osaa kertoa mikä akku autoosi sopii.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Boschilta käy 99:n akut 6B ja 6AB.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

kiitoksia vastauksista.
helpotti tuota karsimista, etenkin kun isäukko joutilaana kävi tinkaamassa.
punnitsin vaihtoehtoja boschin 62Ah/600A tarvikeliikkeen 70Ah/540A exiden väliltä. hintaerolla ei juuri nimeksikään väliä tässä tapauksessa

Päädyin tuohon exideen, kun edellinenkin(75Ah) kesti mun mielestä ihan riittävästi (melkein 6 vuotta, useasti pääsi kesäseisonnassa tyhjentymäänkin), ja siitä löytyi ainakin nimellisesti enemmän kapasiteettia kuin boschilta.

Toisaalta sakemannissa olisi 2 vuoden takuu, kun tässä on vain vuoden.
Täytynee toivoa ettei tullut laitettua sormeaan syvälle p***aan.

Kiitokset ripeistä vastauksista
-Matti
saab 99 -83 GL"S"
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Akuista (ei ankoista) puheenollen...onko kellään myytäväksi asti akun kiinnikoukkuja ja mahd. sitä lämpösuojapeltiä museo 99:iin (1973) ?
Kiitos
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
petromies
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Joskus akku voi kestää pitkäänkin. Ostin v.86 vuoden vanhan PakkasAkun Super Powerin eli sellaisen mustan laatikon. Akku poistui käytöstä v. 1998. Ehti sinä aikana olla useammassakin 99:ssä.
Akun erikoispiirteenä oli, että se piti kerran pari vuodessa ladata akkulaturilla, vaikka autot joissa se oli paikallaan oli ihan kunnossa.

Eli ei akkua kannata heti heittää mäkeen vaan lataa sen kunnolla täyteen ja katsoo jos se siitä vielä virkoaisi.

99:n akkua valitessa kannattaa olla huolellinen, että akku on oikean kätinen. Jos navat ovat väärällä puolella jossain vaiheessa akun kiinnitys/suojapelti lyö navat oikoseen ja sitten lähtee akun kansi ja huonolla tuurilla akun laittaja ei selviä pelkällä säikähdyksellä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

petromies kirjoitti:Joskus akku voi kestää pitkäänkin. Ostin v.86 vuoden vanhan PakkasAkun Super Powerin eli sellaisen mustan laatikon. Akku poistui käytöstä v. 1998. Ehti sinä aikana olla useammassakin 99:ssä.
Akun erikoispiirteenä oli, että se piti kerran pari vuodessa ladata akkulaturilla, vaikka autot joissa se oli paikallaan oli ihan kunnossa.

Eli ei akkua kannata heti heittää mäkeen vaan lataa sen kunnolla täyteen ja katsoo jos se siitä vielä virkoaisi.

99:n akkua valitessa kannattaa olla huolellinen, että akku on oikean kätinen. Jos navat ovat väärällä puolella jossain vaiheessa akun kiinnitys/suojapelti lyö navat oikoseen ja sitten lähtee akun kansi ja huonolla tuurilla akun laittaja ei selviä pelkällä säikähdyksellä.
Jos se akku on päässyt syväpurkautumaan, niin akun parin vrk:n yhtämittainen lataus perinteisellä 4A akkulaturilla, jossa ei ole mitään automatiikkaa, on hyvää lääkettä akulle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

joo, en mä ajatellutkaan vielä heittää sitä pois, täytyy pestä kunnolla paskat pois ja putsata navat, jonka jälkeen kunnon lataus, täytyy kattella josko se virkoaisi hätävarakäyttöön sopivaksi
saab 99 -83 GL"S"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos säilytät akkua jossain varastosssa tms, niin mahdollisimman kylmä paikka pitää akun parhaassa varauksessa. Mitä lämpimämmässä sitä säilyttää, sen nopeammin se purkautuu itsestään. Tuo akun päällyksen puhtaanapito muuten vaikuttaa myöskin akun varauksen säilymiseen. Itse tuossa pesin 900i:n akun päältä, kun jouduin sen hitsinkihommien takia nostamaan pois viimeviikonloppuna...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin