satku ei worki... nyt workkii

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

satku ei worki... nyt workkii

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Tästä aiheesta ollaan jauhettu jo paljonkin mutten oikein löytänyt mitään täsmäävää:

Eilen ajellessa satku rupes välillä väännätettäessä pikkuisen pätkäsemään. Semmoinen kevyt nykäisy.

Tänään töihin lähdettäessä satku käynnistyi ihan ok ja kävi n. puoli minuuttia ennen liikkeelle lähtöä. Pääsin 15 metriä kun sammui laakista.

Hätäkeinoina vaihdettu pyörijä ja v.kansi. Kipinää näytti iskevän. Pumpultakin näytti bensaa tulevan, tosin ehkä hieman epämääräisesti??
Pienellä viiveellä ja jotenkin "roiskien" mutta loppupeleissä tuli kuitenkin melko runsaasti.

Eikö pensa mene sitten kaasarin läpi vai? Tuntuu oudolta kun kipinää ja bensaa tulee muttei käynnisty

Mitähän tolle tekis? Joutuu varmaan mennä huomenna töihin kaverin l*d*lla :oops:

Itseltä loppui ymmärrys

Vehje on 900 -87 kaasari pieruburgilla
Viimeksi muokannut eka9000, To Marras 10, 2005 21:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jos bensaa tulee epämääräisesti, niin veikkaan pumpun työntötangon toimintaa, se muovitappi siinä päässä voi olla rikki.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Voiskohan olla virranjakaja mennyt. Antaa kipinää vähän miten sattuu ja ei aina ollenkaan.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

lefa42 kirjoitti:Jos bensaa tulee epämääräisesti, niin veikkaan pumpun työntötangon toimintaa, se muovitappi siinä päässä voi olla rikki.
Jep, tämä voisi hyvin olla. Helppo tarkistaa ja helppo vaihtaa (pitää vaihtaa koko tanko).
9-3 SC 1.8t -06
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

lefa42 kirjoitti:Jos bensaa tulee epämääräisesti, niin veikkaan pumpun työntötangon toimintaa, se muovitappi siinä päässä voi olla rikki.
Sehän se rikki on. Ilmeisesti hajonnut keväällä pumppua vaihdettaessa. Ihmeesti toiminut tähän mennessä :o

Onkohan kallis osa? Saako muualta kuin saabilta
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

merkkiliikkeessä kallis purkaamolta ja harraste tovereilta halvemmalla!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ja ne alipaine letkut kannattaa kattoa, että ehjiä ja oikeilla paikoillaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

eka9000 kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Jos bensaa tulee epämääräisesti, niin veikkaan pumpun työntötangon toimintaa, se muovitappi siinä päässä voi olla rikki.
Sehän se rikki on. Ilmeisesti hajonnut keväällä pumppua vaihdettaessa. Ihmeesti toiminut tähän mennessä :o

Onkohan kallis osa? Saako muualta kuin saabilta
Jäte-kupariputkesta tehtynä holkki oli ilmainen.

Mulla pätkiminen ei loppunut rikki menneen muoviholkin vaihtoon. Loppui vasta sitten kun vaihdoin autoni alkuperäisen, öljyä vuotavan bensapumpun motonetista ostetun "laatupumpun" tilalle.

Tuo "laatupumppu" aiheutti pätkimisiä aina moottoritienopeuksilla ja ilmeisesti ko. pumpun pätkimiset juuri aiheuttivat sen muoviholkin hajoamisen.

Toki muoviholkki voi omia aikojaankin mennä.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Nyt on pitkästä aikaa ollut aikaa päässyt ton satkun kimppuun ja on tullut koiteltua tota käyntiin...

Käyttötanko tuli vaihdettua ja jäi ehjäkskin

Pumpulta tulee bensaa ihan ok ja kaikkiin tulppiin iskee hyvää kipinää.
Ilmeisesti ainoa tukos kait voi olla kaasarin, mutta kun purin ja putsasin sen eilen niin en ainakaan huomannut mitään jumiutuneen/tukkeutuneen?

Outoa? Oisko syynä jotenkin yht' äkkiä pieleen mennyt sytkä? Tarttis olla aika iso heitto kun kokemuksesta tiedän että satku käy raakasti myöhäselläkin sytkällä

Mikä se mööpeli juttu on siinä imusarjan päällä? Semmone alipainekellon näköinen ja siitä lähtee semmoinen jousiputki.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

eka9000 kirjoitti: Mikä se mööpeli juttu on siinä imusarjan päällä? Semmone alipainekellon näköinen ja siitä lähtee semmoinen jousiputki.
Oisko EGR-venttiili? Ainakin ruiskusatkussa imusarjan alla ja putki menee pakosarjaan -> kierrättää pakokaasua takaisin koneeseen. Jos venttiili vuotaa oikein reilusti, saattaa se vaikuttaa jo käyntiin.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

ei näyttäis lähtevän putkea sinne. Se jousi putki menee tohon imusarjan juureen eli kannen sisältä haistelee jotain.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Kah, niinpä näyttää kaasarimallissa menevän, sama systeemi kuitenkin. Pakokaasua tulee vain suoraan kannesta siihen putkeen jotain kanavaa pitkin.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juu, kyllä se tulee siitä kannesta läpi ruiskussakin se pakokaasu.... kannessa on siis suora käytävä pakoaukolta siihen imukanavien väliin.
se nyt ainakin tukkoon, niin on taas yksi vikapaikka korjattuna.

onhan ne alipaineletkut, ja huohotusletkut nyt varmasti kiinni, ettei vaan olisi niin yksinkertanen vika, että se putki siitä venakopan päältä irti, tai rikki, kun se saattaa hajota, tai ainakin irrota jos kone yskäisee..

ja kun oot sitä nyt korjaillu enemmänki, niin onko varmasti sytytysjärjestys kohdillaan, ettei ole pääsy menemään johdot ristiin jakajalla...

kun nämä on katottu, niin on se kumma.... eihän se voi olla käymättä...

vianhakuhan tehdään kaasarikoneessa siten, että poistetaan yksi kerrallaan käyntiä estävät laitteet toiminnasta...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jos miettii asiaa siltä kantilta, että voisko bensansyötössä olla ongelma, niin senhän pitäisi tarkoittaa sitä, että suuttimesta ei tule tarpeeksi kakkua. Jos suutin ja neula on kunnossa, niin sitten pitäisi bensanpinnan kohokammiossa laskea niin alas ettei tule enää käyttökelpoista seosta. Siihen voisi vaikuttaa vaikka jumittava neulaventtiili, joka annostelee soppaa kohokammioon?

Ei vaan jotenkin tuntuisi enää todennköiseltä, jos kaasarikin on kunnossa. Tuli mieleen, ettei tuo ongelma vois johtua siitä, että kaasarin alipaineella toimiva rikastusventtiili jumittaa? Siihenhän tulee se lyhyt letku kaasarin auton keulan puolelle, ja sen pitäisi mennä kiinni kun kone käynnistyy. Jos jää auki, niin seos jää rikkaammalle. Mulla tuon letkun irtoaminen aiheutti koneen sammahtamisen tyhjäkäynnillä vaikka takana oli 10min moottoritietä, tosin osin ryyppy päällä. Sai silloin selvästi liikaa bensaa, kun ei meinannut käynnistyä ja käydä ollenkaan tuon jälkeen.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Eka kohde: Kaasarin kalvon tarkistus.
Toinen kohde: Sytytyksen ohjainyksikkö.
Sitte vasta muut viat.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin