Katti vintille?
Katti vintille?
Ihan tällanen peruskysymys. Jos 8-venttilisestä i:stä ottaa katalysaattorin pois niin mitä siitä seuraa=
a) On laitonta ja tulee ankara rangaistus (mistä):oops:
b) Teho nousee ja kulutus laskee
c) Teho laskee ja kulutus nousee
d) Mikään ei enää toimi
e) Jotakin mitä en älynnyt kysyä, mitä
Onkos tuo katalysaattori vaikea ja/tai kallis vaihtaa jos vaikkapa särkeentyy? Ovatko yleensä kuinka kestäviä ja mikä niitä rikkoo?
Huomenna konttorille, toivotaan mahdollisimman pientä vikalistaa.
a) On laitonta ja tulee ankara rangaistus (mistä):oops:
b) Teho nousee ja kulutus laskee
c) Teho laskee ja kulutus nousee
d) Mikään ei enää toimi
e) Jotakin mitä en älynnyt kysyä, mitä
Onkos tuo katalysaattori vaikea ja/tai kallis vaihtaa jos vaikkapa särkeentyy? Ovatko yleensä kuinka kestäviä ja mikä niitä rikkoo?
Huomenna konttorille, toivotaan mahdollisimman pientä vikalistaa.
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Periaatteessa vaihtoehdot a ja b. Käytännössä varmaan vain a, syyllistyt suuureen ympäristörikokseen.
Katti ei pitäisi olla mahdoton vaihtaa, pultit auki ja nykäsy niin se on irti. Rikottua sen saa jos pakoputkeen pääsee bensaa ruiskun häiriön tai pitkän epäonnistuneen käynnistysyrityksen yhteydessä tai mojovalla kiveen tms. ajolla.
Katti ei pitäisi olla mahdoton vaihtaa, pultit auki ja nykäsy niin se on irti. Rikottua sen saa jos pakoputkeen pääsee bensaa ruiskun häiriön tai pitkän epäonnistuneen käynnistysyrityksen yhteydessä tai mojovalla kiveen tms. ajolla.
Aki Peltola #1132
Ne seuraamukset taitaa katittomuudesta riippua ihan siitä, onko auto verotettu vähäpäästöisenä? Se näkyy rekisteriotteessa merkintänä "vähäpäästöinen".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ei mene päästöistä ainakaa läpi konttorilla. Jos et vaihda siksi aikaa takas sitä. Omalla katilla on ajettu 432tkm ja on alkuperäinen. Käsitykseni mukaan sen ajan kohdan jälkeen (1990) on laatu tippunut kuin lehmän häntä, koska katti kauppa käy hyvin /tai koneissa enempi vikoja joka rikkoo sen. Tuon 8v i katin valmistaja on Eberi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
katti päästöissä
eräässä kaupungissa asustelee eräs mies.Häneltä hajosi autosta katalysaattori.Hän otti ja aukaisi sen ja poisti sisuskalut ja laittoi ne takaisin ja kasasi sen uudestaan......autossa on siis katalysaattori mutta ei sen sisuskaluja.....auto katsastettiin useana vuonna ko. kaupungin konttorilla ja aina meni läpi ja kaverikin kyseli joka kerta inssiltä onhan katti kunnossa.....aina tuli leima.....Näinköhön tämä paljastaa onko konttorilla varmasti toimivat laitteet, vai onko päästöissä niin suuret erot vai onko koko katti henkilöautoissa vain rahastuskeino.että sellanen juttu katalysaattorista....kaupunki josta puhuin on lähes keskellä etelä suomea....
Saabeissa en ole sellaista rekkari otetta nähnyt jossa ei olis lukenut että vähäpäästöinen (suomiautot). Ladoissa ja mazdoissa on tullut vastaan jossa lukee vain jotta katalysaattorilla varustettu,niissä ei ole ollut sitten lambdaakaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Katin poistosta seuraa myös karvan erilainen käyntiääni, koska katti toimii myös vaimentajana.
Todellisuus on kyllä että ilman kattia normit täyttävä auto on urbaani legenda, senverran raaka se päästöraja on katittomalle autolle... Ja JOS jostain kumman syystä saat auton käymään tyhjäkäyntiä lamdan arvolla 1 siten ettei tule hiilivetyjä putkenpäästä (eikä myöskään häkää) niin pitää vielä täyttää arvot kierroksillakin (mitataan joka kerta molemmat).
Eli jos sen katin tahtoo poistaa niin leiman ajaksi paikoilleen.
Uusi yleismallin katti maksaa karvan alle 200€ ja sen virtaus riittää tuonne 200hp asti että siittä voi päätellä tunteeko selkänojassa eroa kun sen kissan poistaa
Todellisuus on kyllä että ilman kattia normit täyttävä auto on urbaani legenda, senverran raaka se päästöraja on katittomalle autolle... Ja JOS jostain kumman syystä saat auton käymään tyhjäkäyntiä lamdan arvolla 1 siten ettei tule hiilivetyjä putkenpäästä (eikä myöskään häkää) niin pitää vielä täyttää arvot kierroksillakin (mitataan joka kerta molemmat).
Eli jos sen katin tahtoo poistaa niin leiman ajaksi paikoilleen.
Uusi yleismallin katti maksaa karvan alle 200€ ja sen virtaus riittää tuonne 200hp asti että siittä voi päätellä tunteeko selkänojassa eroa kun sen kissan poistaa
En nyt ole sitä kattia poistamassa, mutta heräsi huoli siitä jos se hajoaa.
Motonetin n. 600 euroa on todella iso raha pöntöstä. Mutta jos sitä saa yleismallina parilla sadalla on tilanne ihan toinen.
Tähän saakka olen ajellut tupliksilla ja ruisku + katti on ihan uutta. Samoin kuin tehostinkin.
Motonetin n. 600 euroa on todella iso raha pöntöstä. Mutta jos sitä saa yleismallina parilla sadalla on tilanne ihan toinen.
Tähän saakka olen ajellut tupliksilla ja ruisku + katti on ihan uutta. Samoin kuin tehostinkin.
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329