!!KORJATTU!!;99 VAIHTEISTO-ONGELMA
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
!!KORJATTU!!;99 VAIHTEISTO-ONGELMA
Eli ongelmana tuntuisi olevan joko synkkarenkaiden hiipuminen (ollut jo vikaa niin kauan kuin autokin on minulla ollut, eli 6 vuotta), tai moottorin tukikumien kuoleentuminen.Nyt on mennyt laatikko siihen kuntoon, että 2:sta ei saa enää päälle kuin ihan mateluvauhdilla, ja silloinkin vaihtelevalla menestyksellä. Välillä tuntuu, että keppiä saa vetää oikein voimalla taaksepäin, jotta 2:n kytkeytyy kunnolla.Muilla vaihteilla tuota ei esiinny ja solahtavat jouhevasti päälle. Niin ja kunnon laatikkoöljytkin vaihdettu, eli siitä ei ole enää apua.
Missä siis vika, oi arvon tietäjät!? voikohan olla niinkin yksinkertainen syy(kun niin yllättäen meni), että moottorin tukikumit (ne sivuilla olevat) olisivat luovuttaneet (ainakin sivuttaisliike on kasvanut käsin heiluteltaessa), ja vaihdetangossa ei enää liikerata riitä? Vai onko vaan uskottava, että laatikko menee vaihtoon?
Ja olettekos mistä löytäneet noita tukikumeja?motonetti myy eioota, ja synkkarenkaitakin löytyy vaan tre:elta ja turusta.. kaikki vinkit/tietotaito otetaan vastaan, muuten lähtee käyttöauto vaihtoon (en enää kauan viitsi rassata ), ja ei kyllä varmaan ole enää saabi, valitettavasti.
Tai jos jollakulla olisi myydä ehjä laatikko/konepaketti mulle (ja tietty halvalla), niin sekin passaa..
joko privana, tähän perään tai:
matti(piste)sallinen(ät)keskopistefi
Missä siis vika, oi arvon tietäjät!? voikohan olla niinkin yksinkertainen syy(kun niin yllättäen meni), että moottorin tukikumit (ne sivuilla olevat) olisivat luovuttaneet (ainakin sivuttaisliike on kasvanut käsin heiluteltaessa), ja vaihdetangossa ei enää liikerata riitä? Vai onko vaan uskottava, että laatikko menee vaihtoon?
Ja olettekos mistä löytäneet noita tukikumeja?motonetti myy eioota, ja synkkarenkaitakin löytyy vaan tre:elta ja turusta.. kaikki vinkit/tietotaito otetaan vastaan, muuten lähtee käyttöauto vaihtoon (en enää kauan viitsi rassata ), ja ei kyllä varmaan ole enää saabi, valitettavasti.
Tai jos jollakulla olisi myydä ehjä laatikko/konepaketti mulle (ja tietty halvalla), niin sekin passaa..
joko privana, tähän perään tai:
matti(piste)sallinen(ät)keskopistefi
Viimeksi muokannut matti sallinen, To Loka 20, 2005 06:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab 99 -83 GL"S"
Vaihteensiirtäjän rättinivel kunnossa!??!
Olethan tarkistanut,että vaihteen siirtäjän..niin sanottu rättinivel on kunnossa?? Sijaitsee vaihdelaatikon ja tulipellin välissä/vaihteensiirtotangossa. Omassa autossani tuo nivel kyrvähti lopullisesti....JA OLI AIKA JÄNNÄÄ AINA VAIHTEITA KÄYTTÄÄ(3 ja 5-vaihde)..risteykset ym!! Uuden sain 900 mallin Saappaasta ja hyvin kepittää!!
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
en ole ehtinyt, ajattelin tarkistaa ensin täältä...mites sen nivelen "k***vähtäminen" käy ilmi? onkos siinä joku kumi vulkanoituna rautamöykyn päälle vai..? Kyllä eilen sytkäosia vaihtaessani kattelin että se pieni möykky siellä ainakin kiinni oli...tuli vaan ne moottorin kumit mieleen, kun 2:nhan kytkeytyy "vastapäivään kiertymällä" siitä päältä katellessa, ja oikean puolen kumityyny näyttäis olevan repsahtanut vulkanoinneistaan niin, että parin millin selkeä halkeama on havaittavissa, ja konetta pystyy venakopasta työntelemällä liikuttamaan muutaman millin sivusuunnassa..
Että olikohan se kysymykseni vastaus jo tuossa?
Masa
Että olikohan se kysymykseni vastaus jo tuossa?
Masa
saab 99 -83 GL"S"
Itselläni oli vm 91 satkussa päässyt mutteri tippumaan siitä kartiotapista mikä pitää vaihteensiirtäjän tangot yhdessä.
Löysällä oleva tappi aiheutti klappia vaihdekeppiin ja 2. vaihdetta ei välillä saanut päälle ollenkaan. Vaihteet eivät kurahdelleet vaan kakkosta ei saanut päälle mitenkään valillä toimi taas moitteetta.
Uusi mutteri tappiin poisti kaikki vaihteensiirto ongelmat minun tapauksessa.
-M
Löysällä oleva tappi aiheutti klappia vaihdekeppiin ja 2. vaihdetta ei välillä saanut päälle ollenkaan. Vaihteet eivät kurahdelleet vaan kakkosta ei saanut päälle mitenkään valillä toimi taas moitteetta.
Uusi mutteri tappiin poisti kaikki vaihteensiirto ongelmat minun tapauksessa.
-M
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Kokeile vaihtaa...
No kokeile vaihtaa,ensin se haljennut vaimennuskumi. Sitten epäilisin sitä rättiniveltä.Se on tehty kahdesta eri nivelestä,siinä on mukana sakaroita ja koko paketti on vulkanoitu köntiksi...jos siinä on halkeamia tai repeämiä,vaihda.(900-mallisen rättinivel käy siihen myös). Vaihdekeppiäkin voi sitten säätää pituus-suunnassa..kerran sain siitäkin apua.Siirrä kepukkaa hiukan eteenpäin...on melkein millipeliä,et toimii kunnolla.
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
Oikein hävettää tunnustaa näin julkisella foorumilla, ja vieläpä kutsua itseään jonkinasteiseksi "autoharrastajaksi";
vika ei ollutkaan laatikossa,moottorin tukikumeissa, tai rättinivelessä, vaan yksinkertaisesti SIINÄ SILUMIINIMÖYKYSSÄ, missä keppi ja virtalukko on kiinni...se oli löysällä (vuosien tärinä oli löystänyt ne muutama vuosi takaperin kiinnittämäni orggismutteri)...heitin ne alkuperäset mutterit huitun v**tuun ja vaihdoin nylocit tilalle.
extrana irrotin kepin ja putsasin ja kasasin reilulla rasvamäärällä, nyt toimii vaihteisto paremmin kuin koskaan mun omistusaikana.
Lisäbonuksena onnistuin rikkomaan sen pakkilukon, mikä toimii virtalukon välityksellä...noh keväällä sitten vanha sisään-ulos-temppu, ja rattaita tutkimaan (jo kertaalleen vaihdettu 4 vuotta sitten)
kiitokset tuhojuholle ja Jusaulle, joiden postauksista koin eilen duunissa ahaa-elämyksen!!niin ja tietty kaikille muillekin, nyt säästettiin yli 15000 loiroa, kun ei tarvinnut vaihtaa käyttistä uudempaan
-Masa
vika ei ollutkaan laatikossa,moottorin tukikumeissa, tai rättinivelessä, vaan yksinkertaisesti SIINÄ SILUMIINIMÖYKYSSÄ, missä keppi ja virtalukko on kiinni...se oli löysällä (vuosien tärinä oli löystänyt ne muutama vuosi takaperin kiinnittämäni orggismutteri)...heitin ne alkuperäset mutterit huitun v**tuun ja vaihdoin nylocit tilalle.
extrana irrotin kepin ja putsasin ja kasasin reilulla rasvamäärällä, nyt toimii vaihteisto paremmin kuin koskaan mun omistusaikana.
Lisäbonuksena onnistuin rikkomaan sen pakkilukon, mikä toimii virtalukon välityksellä...noh keväällä sitten vanha sisään-ulos-temppu, ja rattaita tutkimaan (jo kertaalleen vaihdettu 4 vuotta sitten)
kiitokset tuhojuholle ja Jusaulle, joiden postauksista koin eilen duunissa ahaa-elämyksen!!niin ja tietty kaikille muillekin, nyt säästettiin yli 15000 loiroa, kun ei tarvinnut vaihtaa käyttistä uudempaan
-Masa
saab 99 -83 GL"S"
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
vielä tohon moottorin tukikumeihin:
MOOTTORIN TUKIKUMI SAAB 900 79--93
900-8V 79--88 Moottorin tukikumi vasen (musta). . . . . . . 18-2033 29.00 ???
900-8V 79--88 Moottorin tukikumi oikea (harmaa). . . . . . 18-2034 29.00 ???
900-16V 86--93 Hydraulinen kumituki v/o. . . . . . . . . . 18-2022 66.27 ???
900-16V 86--93 Hydraulinen ETUtuki. . . . . . . . . . . . . 18-2023 57.86 ???
koitin etsiä haulla, mutta mielestäni selvää vastausta en saanut...käykö nuo myös 99:iin?, vai onko satkussa niin paljon erilaiset osat? hötönetin luettelo ei tuntenut 99:n kohdalla moisia..? ja jos noi käy, niin mikä ihme noissa kumeissa on kun molemmille puolille on eriväriset? eripituiset kiinnityspultit? edit: niin kun motonetin luettelo sanoo, ettei 99:iin? mistä sitten kumia konehuoneeseen?
-Matti
MOOTTORIN TUKIKUMI SAAB 900 79--93
900-8V 79--88 Moottorin tukikumi vasen (musta). . . . . . . 18-2033 29.00 ???
900-8V 79--88 Moottorin tukikumi oikea (harmaa). . . . . . 18-2034 29.00 ???
900-16V 86--93 Hydraulinen kumituki v/o. . . . . . . . . . 18-2022 66.27 ???
900-16V 86--93 Hydraulinen ETUtuki. . . . . . . . . . . . . 18-2023 57.86 ???
koitin etsiä haulla, mutta mielestäni selvää vastausta en saanut...käykö nuo myös 99:iin?, vai onko satkussa niin paljon erilaiset osat? hötönetin luettelo ei tuntenut 99:n kohdalla moisia..? ja jos noi käy, niin mikä ihme noissa kumeissa on kun molemmille puolille on eriväriset? eripituiset kiinnityspultit? edit: niin kun motonetin luettelo sanoo, ettei 99:iin? mistä sitten kumia konehuoneeseen?
-Matti
saab 99 -83 GL"S"
Ei käy koska 900:n kiinnikeraudat ovat erilaiset. Sitten oli muistaakseni vielä niin, että tukikumien pohjassa olevien pulttien (korin puoleiset) etäisyys on erilainen 900 vs. 99/90. Satkun tuet ovat peilikuvia keskenään, 99:n tuet saattavat sopiakin puolelta toiselle.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis