Milloin turbokone on finito?
Milloin turbokone on finito?
Elikäs asiasta tietämättömänä haluaisin tietää kuinka paljon ajetun turbosatkun uskaltaa ostaa. Tekniikallahan pitäisi tietysti päästä vielä kovasti eteenpäin ja taaksekin... Tuntuu vain että nuo on jo järkiään rapiat 300tuhatta ajettuja kaikki. Mitä on odotettavissa ja missä vaiheessa jos tekniikalla on rullattu tuon verran?
Niin ja, menköön saman otsikon alle: onko vaihdelaatikoissa ulkoisia eroja+ Tarkoitan lähinnä sitä että pystyykö 5-v lootan nakkaaman tosta vaan 4-v tilalle?
Niin ja, menköön saman otsikon alle: onko vaihdelaatikoissa ulkoisia eroja+ Tarkoitan lähinnä sitä että pystyykö 5-v lootan nakkaaman tosta vaan 4-v tilalle?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Nyt mielestäni esitit vaikean kysymyksen.Jos nyt ajatellaan esim og-turbosatkuja niin niilä nyt luulis kaikilla olevan ajettu ihan helvetisti.Niitä nyt kukaan on kuitenkaan harvemmin seisomaan ostanut.Joten 300tkm on yleensä jo alakanttiin:kyllä niistä on kilsoja jossain vaiheessa hävinnyt mystisesti..Sanoisinkin että jos on mahdollista käyttää moottoria puristus ja ohivuoto mittauksissa,niin se kannattanee.Nää on kuitenkin yksilöitä ja ajotapa ja huollot ratkasee aika paljon.Ja tietenkin se että onko jossain vaiheessa esim.ajettu tolkuttomilla paineilla.Monesti auton laatikko kertoo aika paljon autosta mutta kun niitäkin vanhempiin on jo ehditty vaihtaa useampia jos on ollut raskas kenkä.
Eli ostaa vaan pois. joskus se kuitenkin leviää....
Kuin kallis remontti on sitte tiedossa kunhan se kone paukahtaa?
Tekniikka olisi tulossa luultavasti jossain vaiheessa syynin alle, kun olisi tarkotus tehä siitä ihan hyvä, ja samalla koneeseen tulisi varmaan pientä viritystä niinkun kylkiäisenä....
Mutta ilmeisesti se on siis hyvä aihiokone noilla kilometreillä ja ajelee ilman isompia remontteja vähän aikaa jopa...
Mites lootat? Onko noi viisvaihteiset miten kuluneita p*skoja yleensä? Sellainenhan se pitäisi olla... Pystyykö kunnostamaan vai löytyykö kokonaisia lootia helpommin?
Kuin kallis remontti on sitte tiedossa kunhan se kone paukahtaa?
Tekniikka olisi tulossa luultavasti jossain vaiheessa syynin alle, kun olisi tarkotus tehä siitä ihan hyvä, ja samalla koneeseen tulisi varmaan pientä viritystä niinkun kylkiäisenä....
Mutta ilmeisesti se on siis hyvä aihiokone noilla kilometreillä ja ajelee ilman isompia remontteja vähän aikaa jopa...
Mites lootat? Onko noi viisvaihteiset miten kuluneita p*skoja yleensä? Sellainenhan se pitäisi olla... Pystyykö kunnostamaan vai löytyykö kokonaisia lootia helpommin?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Koneremontti ei og-satkuun ole kallis. Turbon mäntiä löytyy aika hyvin ja harvemmin mäntiä joutuu uusimaankaan kulumisen takia, sulamiset sitten erikseen..
Samoin sylinterit ovat erittäin kestävää tekoa eivätkä kulu juurikaan isoillakaan kilometreillä, 300t ajetussa lohkossa harvemmin huomaa minkäänlaista kulumisolaketta, vasta 400-500t ajetussa ehkä hiukan.
Suurin riski onkin lähinnä laakerit ja toiseksi sitten männänrenkaat. Nämä uusimalla ja hyvää huolta koneesta pitämällä kestää kyllä "lähes ikuisesti".
Turbokoneen lohko ja kampiakseli ovat samat kuin kaikissa muissakin (myös kaasari) koneissa, joten hyviä varaosia voi saada jopa ilmaiseksi.
Toisinsanoen jos remppa itseltä onnistuu niin en pelkäisi paljonkaan ajetun turbosatkun ostoa, korin kunto onkin oikeastaan se ratkaiseva tekijä.
Vaihdelaatikot saa kyllä herkästi hajalle väärällä käytöllä, eikä mielestäni 5-vaihteinen ole mitenkään ratkaisevasti huonompi kuin 4-vaihteinenkaan keston puolesta. Nämäkin sopivat kuitenkin hyvin ristiin eikä se satkun vaihdelaatikon huolto mikään mahdoton tehtävä ole.
Samoin sylinterit ovat erittäin kestävää tekoa eivätkä kulu juurikaan isoillakaan kilometreillä, 300t ajetussa lohkossa harvemmin huomaa minkäänlaista kulumisolaketta, vasta 400-500t ajetussa ehkä hiukan.
Suurin riski onkin lähinnä laakerit ja toiseksi sitten männänrenkaat. Nämä uusimalla ja hyvää huolta koneesta pitämällä kestää kyllä "lähes ikuisesti".
Turbokoneen lohko ja kampiakseli ovat samat kuin kaikissa muissakin (myös kaasari) koneissa, joten hyviä varaosia voi saada jopa ilmaiseksi.
Toisinsanoen jos remppa itseltä onnistuu niin en pelkäisi paljonkaan ajetun turbosatkun ostoa, korin kunto onkin oikeastaan se ratkaiseva tekijä.
Vaihdelaatikot saa kyllä herkästi hajalle väärällä käytöllä, eikä mielestäni 5-vaihteinen ole mitenkään ratkaisevasti huonompi kuin 4-vaihteinenkaan keston puolesta. Nämäkin sopivat kuitenkin hyvin ristiin eikä se satkun vaihdelaatikon huolto mikään mahdoton tehtävä ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
kyllä kestää
Itse ostin keväällä 350 tkm ajetun 900 T16. Tekniikkaa (myös vaihteisto) kuin uudessa. Auto on huolleettu hyvin ja säännöllisesti. Öljyt vaihdettu 10 tkm välein jne. Olen ajanut autolla itse yli 10 tkm. Ei mitään ongelmia. Sivuääniä ei kuulu. Kone ei edes nakuta, vaikka on ahtopaineita nostettu ym.
Teho ~225hv.
Teho ~225hv.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Jeps. Siitä ei oo tietoo että jääkö tekniikka lopultakaan siihen satkuunToisinsanoen jos remppa itseltä onnistuu niin en pelkäisi paljonkaan ajetun turbosatkun ostoa, korin kunto onkin oikeastaan se ratkaiseva tekijä.
eli eiköhän tästä lähdetä ostelemaan sopivan hintasta turbovekotinta.....
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Kilometreistä ei mitään hätää, mullakin 4D Turbossa 504 tkm lasissa, ja kone on kuin uusi, ei syö öljyä ollenkaan eikä kolistele tai mitään muutakaan. Jos siis hyvin pidetään, niin kestää maailman tappiin. Vaihteistot on sitten eri asia.
Tuo mainitsemani Saab on muuten myynnissäkin jos sattuisi kiinnostamaan linkki: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29240
Tuo mainitsemani Saab on muuten myynnissäkin jos sattuisi kiinnostamaan linkki: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29240
Sit mul on kai ollu vaan huonoa tuuria, kun oon saanu jokaisen ahdetun koneen kilometrimäärästä riippumatta rikki alle 30tkm...TurboJanne kirjoitti:Kilometreistä ei mitään hätää, mullakin 4D Turbossa 504 tkm lasissa, ja kone on kuin uusi, ei syö öljyä ollenkaan eikä kolistele tai mitään muutakaan. Jos siis hyvin pidetään, niin kestää maailman tappiin...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Niinhän ne jenkkimiehet sanoo että jos mitään ei mee rikki niin ei oo voimaa tarpeeksi.Myrkky kirjoitti:Sit mul on kai ollu vaan huonoa tuuria, kun oon saanu jokaisen ahdetun koneen kilometrimäärästä riippumatta rikki alle 30tkm...TurboJanne kirjoitti:Kilometreistä ei mitään hätää, mullakin 4D Turbossa 504 tkm lasissa, ja kone on kuin uusi, ei syö öljyä ollenkaan eikä kolistele tai mitään muutakaan. Jos siis hyvin pidetään, niin kestää maailman tappiin...
Vai oisko vain yrityksen puutetta?
Itellä ei kuluneet koneet kestäny, tuo priima on pysyny hyvin nipussa. Voimansiirto sen sijaan on hajonnut varmaan jokaisesta mahdollisesta paikasta.
Aki Peltola #1132
Kyllähän nuo og-Satkujen Turbo myllyt ihan kohtuullisesti kestää. Tässä yks päivä tuli vastaa mukava huomio. Eli Nissan 300sx turbon lohko on samankokoinen kun Saabin 2,0 T16 Lohko. Eipä niistä 6 pytystä ole hyötyä jos männät on samaa koko luokkaa kun Suzuki PV:ssä konsanaan
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Suabisti: Nissan 300sx turbon lohko on samankokoinen kun Saabin 2,0 T16 Lohko. Eipä niistä 6 pytystä ole hyötyä jos männät on samaa koko luokkaa kun Suzuki PV:ssä konsanaan
No juu... Muuten kyllä, mutta tosta puuttuu 8 venttiiliä... katselinkin tuota aiemmin, mutta pitäisi löytää se 16-tappinen. Tahtovat vaan sitten olla kalliimpiakin kuin 8v...Turbojanne: Tuo mainitsemani Saab on muuten myynnissäkin jos sattuisi kiinnostamaan
EDIT: niin, tai, no... onko siinä niin isoa eroa sitten loppujenlopuksi? Siis että onko 8 tai 16 venttiiliä?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
16v
Jos vain on varaa, niin 16-venttiilinen turbo. Polttoaineensuihkutus-systeemi (Bosch / Lucas) on nykyaikaisempi kuin K-jetronic ja alavääntökin parempi tehoista puhumattakaan. Lisäksi jos jotain menee vikaan, niin ne antavat kiltisti jonkin vikakoodin, mistä voi alkaa miettimään, mikä johto/alipaineletku olikaan irti.
Totta kai 8-venttiilisellä turbollakin pärjää ja oikein hyvin näin tekeekin, mutta jos aikoo pitää autoa useamman vuoden, niin se hinnanero jaettuna vaikka ajetuille kilometreille ei ole hirveän suuri.
Tärkeintä lienee kuitenkin ostaa paras mahdollinen mihin on varaa. Totta kai mikä tahansa voi laueta vanhoissa autoissa, mutta jos turbollakin on matkaa takana jo 300tkm, ei se välttämättä nyt aivan heti mene. Bensapumppu on ehkä äkkinäisin vikakohde, kaikki muu tulee melkein auton kohtelusta.
Totta kai 8-venttiilisellä turbollakin pärjää ja oikein hyvin näin tekeekin, mutta jos aikoo pitää autoa useamman vuoden, niin se hinnanero jaettuna vaikka ajetuille kilometreille ei ole hirveän suuri.
Tärkeintä lienee kuitenkin ostaa paras mahdollinen mihin on varaa. Totta kai mikä tahansa voi laueta vanhoissa autoissa, mutta jos turbollakin on matkaa takana jo 300tkm, ei se välttämättä nyt aivan heti mene. Bensapumppu on ehkä äkkinäisin vikakohde, kaikki muu tulee melkein auton kohtelusta.