Koneiden sopivuus 900->99

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Koneiden sopivuus 900->99

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Niin, kiinnostaisi sellainen juttu että kuinka iso projekti on laittaa 70-luvun alkupuolen tuplikseen satkun kone? Onko moottorin kiinnikkeet yms. jutut täysin erit? Uudempiinhan sen pitäisi käydä melkein heittämällä, pienllä työskentelyllä ainakin...
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Lucaf:lla taitaa olla -71 99:ssä 2-litrainen b-kone. On siis ilmeisesti mahdollista. Minkä ikäisestä satkusta olet vaihtamassa konetta?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

H-kone ei mee B tai trumppa koneiseen ilman tulipellin muotoilua. On siinä vähän muutakin pientä, mutta ne selviää tehdessä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lintta go go kirjoitti:H-kone ei mee B tai trumppa koneiseen ilman tulipellin muotoilua. On siinä vähän muutakin pientä, mutta ne selviää tehdessä.
onko siinä muuta kuin että h-koneeseen pitää vaihtaa toi yksinkertainen siivapyörä. Vai pitääkö varautu muuhunkin?

Noita luulis tehdyn pilvin pimein.....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

tetammi kirjoitti:
onko siinä muuta kuin että h-koneeseen pitää vaihtaa toi yksinkertainen siivapyörä. Vai pitääkö varautu muuhunkin?

Noita luulis tehdyn pilvin pimein.....
H-koneisissa on siinä vesipumpun kohdalla syvennys rintapellissä, 2l B-moottoreita on paljonkin vaihdettu 1.7 ja 1,85 tilalle koska se menee ihan hyvin kun sille ei tarvi extra tilaa vesipumpun siivapyörälle kun se on lohkossa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Taitaa rintapellissä olla uudemmissa kampiakselin hihnapyörän kohdallakin pieni syvennys.

B-75: http://saabpics.org:3000/gallery/albup9 ... 022?full=1
B-73: http://saabpics.org:3000/gallery/73pain ... bay?full=1
H-84: http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 715_03.jpg

Vesipumpun pyörähän joutisi vaihtamaan ja koloamaan rintapeltiä, mutta mahtaako alhaalla riittää kampiakselin hihnapyörän vaihtaminen 99/90:n yksiriviseksi, sehän on oikeastaan yhtä syvä kuin kaksirivinen, ulompi ura vaan puuttuu. Tältä näyttää H-koneen yksirivisen hihnapyörän tilat 99:ssä -82.: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Noissa hihnapyörissä on eroa myös "sisäänpäin", eli upotussyvyydessä. Ainakin laitettaessa 99:n h-koneen hihnapyörää -88 satkun koneeseen, jää hihnapyörä ~3cm (en muista tarkemmin, mutta ei kuitenkaan vasara riitä) liian ulos.
Onko 90:n hihnapyörä "matalampi" kuin 99:n vai tuleeko tuo ero vasta uudemmissa satkuissa?

TS. Voisi ruveta etsimään sopivaa hihnapyörää ennenkuin rälläkkäsovitus pettää... :roll:

Ja kyllähän tuonne vaikka mitä mahtuu, mutten rupea irroittelemaan konetta hihnanvaihdon yhteydessä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lordofgreed kirjoitti:Onko 90:n hihnapyörä "matalampi" kuin 99:n vai tuleeko tuo ero vasta uudemmissa satkuissa?
Noista 99:ssä olevista H-koneen hihnapyörä on ollut kaikissa 9355454. Öljypumpun ja jakopään alarattaan osat vaihtuivat kesken mallivuotta 83, mutta hihnapyörä pysyi samana.

90:ssä on erilainen hihnapyörä, 7519382, siinä öljypumppu ja alaratas ovat erilaiset kuin 99:ssä.

Minuakin kiinnostaisi kaikki mahdollisimman tarkka tieto näistä hihnapyöristä, vanha hihnapyörä on vipannut jo useamman vuoden, seuraan tilannetta. Ja hyväkuntoista 99 -82:een sopivaa hihnapyörää saa tarjota.

Vaihtoehtoisesti - minulla on uusi 90:n hihnapyörä, pitäisi vaan löytää kone, joka sopii siihen ja laittaa sitten keulalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Satkuissa hihnapyörä on vaihtunut "matalammaksi" 84-85. Siis 84 korkea vielä ja 85 matala.
Aki Peltola #1132
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Aksu900 kirjoitti:Satkuissa hihnapyörä on vaihtunut "matalammaksi" 84-85. Siis 84 korkea vielä ja 85 matala.
Eli minulla valmiiksi olevat 90:n hihnapyörä ja 84-satkun kone ovat mahdollisimman harmittavasti epäyhteensopivat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Tulooko voimansiirron toteutuksessa ongelmia, vai onko sekin pulttaa kiinni hommia?

Eihän tuo tulipellin muokkaaminen oo homma eikä mikään tehä.... :wink:

Tää menee oman otsikkoni ohi mutta mites jarrut? Paljoko pitää muutella että saa satkun tahi muun kikottimen uudemmat jarrut menemään, vai onko siinä edes mitään järkeä...? :?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Koneiden sopivuus 900->99

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jorppe kirjoitti:Niin, kiinnostaisi sellainen juttu että kuinka iso projekti on laittaa 70-luvun alkupuolen tuplikseen satkun kone? Onko moottorin kiinnikkeet yms. jutut täysin erit? Uudempiinhan sen pitäisi käydä melkein heittämällä, pienllä työskentelyllä ainakin...
Kas kun ei kukaan maininnut: Satkun etummainen moottorin kannake on erilainen kuin 99:ssä. Tästä selvinnee ottamalla enskan kotelon kannen 99:stä.

Satkuissa on 79-87 malleissa samat jarrut kuin 75-84 99:ssä.
88 malleista alkaen on käsijarru takapyörissä, joten niiden vaihto vaatii vähän enemmän askartelua.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin