Heinäsirkka lämppärissä.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Heinäsirkka lämppärissä.

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Ostin eilen piiiitkästä aikaa 900:sen -87 ja lämppäriä ei oikein uskalla pitää päällä, kun laakerikin ilmeisesti menossa ja sitten se heinäs.ääni??!

Onkos muuten 900 (karvalakki-malli) edullisempaa/helpompaa tehdä kytkin remppaa kun esim.99:iin. onko normaalia että se ottaa tosi ylhäällä kiinni??

epäilen pyöränlaakeriakin, mutta jylinä hieman helpottaa kun laittaa kytkimen pohjaan.

Sitten vähän nolo :oops: :?:
eli kun mulla ollut vain -82&-83 mallisia satkuja niin mikäs ihmeen kiehkura on tuossa koneen päällä???
KIIIITOS Vastauksista!!!! :D [/i]
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Onnea uudelle menopelille!

Lämppärin moottori ei välttämättä mene vaihtoon vaikka pitääkin jumalatonta ääntä. Omassani jossain 200tkm kohdalla oli näin, mutta sen sai äänettömäksi putsaamalla ja voitelemalla laakerit. Moottori oli sisältä aivan täynnä mustaa töhnää (pölyä ja nokea). Toiminut sen jälkeen äänettä 4v ja reilut 100tkm. Homma vaan on aika iso, kun kojelauta pitää kaivaa irti. Eli jos on uusi mootori saatavissa, se melkein kannattaa laitaa koska työmäärä on kuitenkin aikamoinen.

Kytkinremppa on pikkasen helpompi kuin 99:ssä, jäähdytintä ei tarvitse irrotta, ei siis läträämistä jäähdydytysnesteen kanssa. Polkimen liikeradasta en osaa sanoa, mitä olen ajellut, joillain on irrottanut ylhänä ja joillain alhana, kunhan ei tunnu kumipallolta (=ilmaa). Itse kytkimen kunnosta saa jonkinmoisen käsityksen konetilan puolelta kytkinkopan tarkistusluukulta katsomalla työsylinterin ja muovirenkaan(painelaakerin takana) väli. Vaihtoraja kai oli jotain 2 mm jos enempi (suurempi parempi).

Moottorin päällä oleva kiehkura on EGR-venttiili ja sen pakokaasukanava joka tulee kannen läpi pakopuolelta. EGR-venttiili avautuu alipaineella joka otetaan kaasarista imusarjan päällä olevan lämpöventtiilin ohjaamana. EGR-venttiili vaati joskus pientä putsausta, saattaa kerätä karstaa sisäänsä ja jumittua. Jotkuthan noita poistaakin muka saadakseen lisää tehoa. Se ei kyllä vaikuta sitä eikä tätä sillä toimivan venttiilin kautta pääsee pakokaasua pieni määrä imupuolelle vain ajettaessa tasaista nopeutta. Tarkoitus on vähentää typen oksideja.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Kiitos vastauksesta!
Pitääpä tarkistaa tuo kiehkuran karstauskin. Tää on niin uusi auto et tallaisia hienouksia. Tähän asti uusin on ollut -84 et taisin siirtyä sikariporrasluokkaan tällä karvalakkimallillani (-87)8) :lol:

Sitten vielä yksi tekninen kysymys et kun ohjeissa sanotaan että voi käyttää lyijytöntä 95!!?? onko tuosta kokemuksia???
Tumtuu et tämä syö ainakin aikas lailla enemmän kun edellinen 99-83, mutta toki tässä on vaan 4 vaihdetta...
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla 900 vm88 kaasarikonella ei sovi 95 potkii pahasti jälkikäyntiä eikä muutenkaan käy niin siististi mitä 98.lla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oma -85 kaasarisatku (1kpl Solexeja) käy ja kukkuu ihan hyvin myös 95:llä, eikä esiinny jälkikäyntiä tms.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Reijo kirjoitti:Mulla 900 vm88 kaasarikonella ei sovi 95 potkii pahasti jälkikäyntiä eikä muutenkaan käy niin siististi mitä 98.lla
Samaa ollut minullakin aikanaan, vaikka piti olla mittarien mukaan säädöissä. Seos katsottu tyhjäkäynnillä katsastuskuntoon. Aikani tuohon hain ratkaisua ja nyt on toiminut loistavasti kun seossäädön hakee takapuolituntumalla: kolmosella kulkee loivaa ylämäkeä noin 70km/h nykimättä ja tuosta kevyesti kaasua painamalla lähtee kiihtymään.
Toisaalta kakkosella pitää kiihtyä tasaisella kivuttomasti 75 -80 nopeuteen.
Katsastukseen mennessä sitten puoli kierrosta pienemmälle niin CO on
noin 1,5. Sytytysennakko on ollut ohjeen mukaan (18 o /2000 rpm)
Keskikulutus on minulla luokkaa 8,0 - 8,4 l/100km sisältää kaikenlaista
ajoa mukaanlukien moottoritieajoa. Pelkkää maantietä 80 -100 km nopeuksin jää reilusti alle kahdeksan.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin