Kuinka korjata 900:n ohjausvälys?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Kuinka korjata 900:n ohjausvälys?

Viesti Kirjoittaja tany »

Katsastusmies löysi 900:ni ohjauksesta välystä vasemmalta puolelta. Välys ei näy mutta paikantuu raidetangon sisäpäähän sinne ohjausvaihteen tunneliin. Onko siellä jokin nivel jonka voi vaihtaa? Onko isokin työ?
Vai onko vika :evil: :evil: :evil: ohjausvaihteessa / hammastangossa (varmasti kallis) ja vaikea remontti.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Juu eli raidetanko jonka sisäpään niveleen tulee välys . Itselläni kesti 400tkm.
Koko raidetanko vaihdetaan samalla.
Ei siis tarvi vaihtaa hammastankoa sen takia.
Siellä on kierre sisäpääs ja lähtee kyllä irti.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

vanhemmissa(muistin? mukaan -85 asti) pystyy myös sisäpään kiristään tai vaihtaan korjaus sarjan(jousi/kuppi)!!kiristään pystyy, jos kuppi on terve!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Onkohan jossakin kuvia tästä hommasta? En ole vielä saanut hankittua 900:n korjaamokäsikirjaa kun en tiedä mikä olis paras.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

ecopower kirjoitti:vanhemmissa(muistin? mukaan -85 asti) pystyy myös sisäpään kiristään tai vaihtaan korjaus sarjan(jousi/kuppi)!!kiristään pystyy, jos kuppi on terve!! :wink:

Pieni lisäys:ei koske tehostettuja tankoja!!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ei niistä harrasteoppaista paljoa apua ole, tähänkään hommaan.

Tältä palstalta ne täsmäneuvot helpoimmin ja nopeimmin irtoaa.
eli tehostetun tangon sisänivelet pystyy vaihtaan paikoillaan, moniotepihdeillä vaan kiertelee auki ja uuden laittaa LUKITUSNESTEELLÄ kiinni ja puristelee sen lukituksen läjään.
Ammattilaisen kanta oli jotta kiertää vaan raakasti ohjausvaihdetta vasten ( siis sen lukituksen auki),
jos säälit vaihdetta niin pidä vastaan toisilla moniotepihdeillä! tai sitten laikkaa kiintoavaimen 20 mm extrakapeaksi( eli noin 4 mm se kosketuskohta ) vain ja sillä pitää vastaan.
TEHOSTAMATTOMAN sisänivelvaihdon vuoksi on otettava pois koko härdelli autosta ja porattava se sokka pois. mutta poisotto on helppoa tehostamattoman tapauksessa. Eli ulommat nivelet on puristettava irti ja ohjausvaihteen moniuranivel on vedettävä ulos ohjauksen kulmanivelestä.
aurauksen tarkistus on tarpeen vaihtojen jälkeen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

No niin, nyt tuli selkokielinen vastaus jonka minäkin tajuan. Paljon kiitoksia :P
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

stara kirjoitti: TEHOSTAMATTOMAN sisänivelvaihdon vuoksi on otettava pois koko härdelli autosta ja porattava se sokka pois. mutta poisotto on helppoa tehostamattoman tapauksessa. Eli ulommat nivelet on puristettava irti ja ohjausvaihteen moniuranivel on vedettävä ulos ohjauksen kulmanivelestä.
aurauksen tarkistus on tarpeen vaihtojen jälkeen.
Saako noita tehostamattoman ohjausvaihteen raidetankoja jostain varaosana? Ainakaan Motonetti ei moisia tunne, Saabilta en viitsi edes kysyä. Olen ollut siinä käsityksessä, että purkuosa olis ainoa vaihtoehto.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tehostamattomassa on sellainen pikkuruinen muovikuppi joka vaihdetaan, ja niitä kyllä saa haratsuista. ( lienee sama monissa autoissa)
se kantsii vaihtaa koska vanha on usein halki ja pelkkä kiristys ei kauaa ehkä pelitä.
se sitten kiristetään TARKKAAN PIENEEN MOMENTTIIN ja rasvataan jollain.
Momentti on määrätty siten jotta joku paino tangon päässä juuri ja juuri saa sen liikkeelle.
liika momentti voi nimenomaan halkaista)
Porataan uusi sokitus ja poraus ei saa olla liian syvä, ettei ylety karkaistuun raidetankoon ( voipi tulla väsymismurtuma!). erikoissokan saa haratsusta sen muovikupin kanssa. se on sellainen tapin pätkä johon on lyöty pykimiä kylkeen jotka toimivat ahdistussovitteena.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

laakkosella markka aikana vielä maksoi tuon vaihto 100mk. juuri ennen euro aikaa. itse nivelen ostin motonetista :D
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

stara kirjoitti:ei niistä harrasteoppaista paljoa apua ole, tähänkään hommaan.

Tältä palstalta ne täsmäneuvot helpoimmin ja nopeimmin irtoaa.
eli tehostetun tangon sisänivelet pystyy vaihtaan paikoillaan, moniotepihdeillä vaan kiertelee auki ja uuden laittaa LUKITUSNESTEELLÄ kiinni ja puristelee sen lukituksen läjään.
Ammattilaisen kanta oli jotta kiertää vaan raakasti ohjausvaihdetta vasten ( siis sen lukituksen auki),
jos säälit vaihdetta niin pidä vastaan toisilla moniotepihdeillä! tai sitten laikkaa kiintoavaimen 20 mm extrakapeaksi( eli noin 4 mm se kosketuskohta ) vain ja sillä pitää vastaan.
TEHOSTAMATTOMAN sisänivelvaihdon vuoksi on otettava pois koko härdelli autosta ja porattava se sokka pois. mutta poisotto on helppoa tehostamattoman tapauksessa. Eli ulommat nivelet on puristettava irti ja ohjausvaihteen moniuranivel on vedettävä ulos ohjauksen kulmanivelestä.
aurauksen tarkistus on tarpeen vaihtojen jälkeen.
Korjausoppaasta luin että ERITYISESTI KIELLETTY kääntää vaihdetta vasten. Et silleen.. ainakin 9000:sessa. Nää on näitä "ammattilaisia" noissa korjaamoissa.

Ja oli erikoistyökalut just tota kiinnipitämistä varten.

"Merkkikorjaaja" veti ohjauksen pallonivelen niveltä vasten auki. Nuori sälli vianorilla piti vastaan pihdeillä/jakarilla. Voi vaan miettii minne vien seuraavan kerran fillarit suuntaukseen. Ja "Merkkikorjaaja" ei edes saanut rattia suoraan. Taisin kumminkin kehdata 70% hinnasta ruinata takas. Ja auraustakin oli liikaa.

Ja tämä merkkikorjaaja on tossa Karaportin vieressä Espoossa, vähän pohjoseen. Sen siitä saa kun yrittää tukea ...

T. Pasi
99T-museopeli
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

stara kirjoitti:tehostamattomassa on sellainen pikkuruinen muovikuppi joka vaihdetaan, ja niitä kyllä saa haratsuista. ( lienee sama monissa autoissa)
se kantsii vaihtaa koska vanha on usein halki ja pelkkä kiristys ei kauaa ehkä pelitä.
se sitten kiristetään TARKKAAN PIENEEN MOMENTTIIN ja rasvataan jollain.
Momentti on määrätty siten jotta joku paino tangon päässä juuri ja juuri saa sen liikkeelle.
liika momentti voi nimenomaan halkaista)
Porataan uusi sokitus ja poraus ei saa olla liian syvä, ettei ylety karkaistuun raidetankoon ( voipi tulla väsymismurtuma!). erikoissokan saa haratsusta sen muovikupin kanssa. se on sellainen tapin pätkä johon on lyöty pykimiä kylkeen jotka toimivat ahdistussovitteena.
No perhana, kiitoksia tiedosta. Mietinkin joskus, että mikäs juoni tässä purettavassa sokalla lukittavassa nivelessä ylipäätään on. Pitänee alkaa suunnittelemaan remonttia tältä pohjalta.
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Vasen raidetanko on vaihdettu ja ohjauskulmat säädetty. Teetin työn paikallisella korjaamolla ja hintaa työlle + osille tuli n. 100 euroa pyörien suuntauksineen (50 euroa). Ei ole välyksiä ja kulkee suoraan. En ruvennut pakkasessa taivasalla taistelemaan kun tuo pyörien suuntaus olisi kuitenkin mennyt "sinnepäin".
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin