90 vs 99&900 ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

90 vs 99&900 ?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mitä käyttökokemuksia? Eroja? Hyvät ja huonot puolet?
Ois tuossa yks 90 kiikarissa, kun tarvis peräkoukun niin
siinä tulis auto kaupan päälle :lol:

En ole asiaan perehtynyt mitenkään, eli en tiedä mitään
varustuksista yms. Autoa en ole vielä nähnyt, mutta hinta
ei todella (eikä kyllä myyjän kertomuskaan..) lupaa mitään
helmeä.

Jokatapauksessa, mistä nuo 90:t ruostuu/hajoaa ja kaikkea tämmöstä
tietoa & linkkiä kaipaa,
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Jartsu
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 23:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

99

+Yksinkertainen ja helppo korjata
+Mukava ajaa
+Tyylikäs mittaristo

-Yleensä 2-ovisia (muut harvemmassa)
-Ruostuu (kuten muutkin autot)
-Kylmä, jos lämppäri ei pelaa oikein (eli mulla ei ikinä toimi)

90

Muuten kuten 99, mutta vaihteiston välitykset mukavammat

900

+Hiljaisempi kuin 99
+Modernimmat sisätilat
+Yleisiä (osia tarjolla, ja ovimäärän voi valita)

-Ruostuu
-Paljon ajettuja usein (eipä tuo mitään oikeastaan kyllä haittaa) :)

Jos tuotaisiin kolme priimaa yksilöä näistä, ottaisin 900:n, koska olen mukavuudenhaluinen. Tosin jos valinta sattuu kesäaikaan, 99 on ainoa oikea. Noppa menee kesät talvet, itseasiassa mahdoton valita :lol:

Hyviä kaikki, jokaisesta hyvät ja huonot kokemukset.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

lefa42 kirjoitti:99


90

Muuten kuten 99, mutta vaihteiston välitykset mukavammat
Myös ratti on jotenkin luontevammassa asennossa kuin 99:ssä
Noopasta saa halvalla hyvä ja toimivan käyttöpelin, kuten toki kaikista muistakin mainituista Saabiesta.
Jostain syystä nooppa on pikkuisen virkeämpi kuin vastaava kaasari satku ainakin oman kekemuksen perusteella.
# 419 Vesa Pohjalainen
amig0
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amig0 »

Mun 90 toimii ku junan vessa, ei suurempia ongelmia. Ruostekkin on autokohtasta..Omassa on vasen takakaari puhki, mut se on ainoo. 8O Satku on paljon jupimpi ku 90 tai 99. :D
Bob Marley - Jamming
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Myös ratti on jotenkin luontevammassa asennossa kuin 99:ssä
Makuasia toki, hyvin on omaan lapaseen sattunut, vaikka mittaa on 193cm ja painoa 3-numeroinen luku.
Jostain syystä nooppa on pikkuisen virkeämpi kuin vastaava kaasari satku ainakin oman kekemuksen perusteella.
Samaa mieltä, vaikka eroa ei juuri pitäisi olla, mutta on siinä :) (tosin oma on 99, mutta kyllä tuo mukavan ripeä on sentään)
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Vesa Pohjalainen kirjoitti: Myös ratti on jotenkin luontevammassa asennossa kuin 99:ssä
90:stä muutama tietty osa 99:iin, niin.. ;)

meteliäkin tosiaan 99:ssä riittää, niin ja vaimo valitti kun ei ole tihkua
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kiitos kommenteista.
Kävin katsomassa autoa (Saab 90 ´86), ja se nyt vielä jäi myyjän
pihaan. Auto oli päällepäin tosi siisti, kahdet renkaat, vetokoukku yms väri semmonen beige. Hieman ruostetta vetoakseleiden läpivientien kohdalla ja reikä (pieni, ehkä 5mm halk.) takasuojassa kuskinpuolella sinne takapenkin alle. Sisustus ok, kuskinpenkissä pikku repeämä ylhäällä.
Koneessa ei ollut vetoja yhtään (ajettu 296tkm). En tahtonut saada
satasta kelattua mittariin sitten millään. Vähänkään jos painoi reilummin
kaasua niin tuntui kuin ois alkanut hyytymään. Sievästi kaasuttaen kulki
jotenkuten. Vaihteisto (5spd) tosi timmin tuntuinen ja muutenkin meno Saabimaista.
Kulki suoraan ja vakaasti. Autosta muuten löytyi kiekkamittari, kuuluuko se 90:ssä asiaan?
Jäähdyttäjän alaosa oli aika ryytyneen näköinen, oisko vuotoa?
Samaten koko koneen alaosa melko sottainen. Ei varmaan koskaan
pesty. Auto ollut Naisen käytössä ja huollot tehty jollain korjaamolla.
Kuitteja löytyi. Katsastettu maaliskuussa ja huoltoa tehty samoihin aikoihin,ilmeisesti vikalistan vuoksi.
Eli hieman ristiriitaisissa tunnelmissa jätin vielä auton ostamatta.
Hp oli 500€, mutta siinäkin ole selvästi neuvoteltavaa.

Jos joku autosta kiinnostuu niin emaililla tai YV:llä saa puhelin numeron
josta autoa voi kysellä. Harmi kun oli sen verran pimeää, ettei viitsinyt alkaa kuvia ottamaan.
Auton sijainti Raahesta n.50km sisämaahanpäin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

Vielä semmonen että bensapumpun akselin muoviholkki hajoaa tod.näk. 300-400 tkm välissä. Mulla on käyny niin entisessä 99:ssä ja viikko sitten noppa teki saman. Senhän kyllä vaihtaa äkkiä vaikka tien päällä, on vaan tympiää ja noloa jäädä SAABILLA tien poskeen :roll:

Ja mun kokemuksen mukaan 90 ei ruostu niin helposti kuin muut..
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mitä ! Meinaako Marko laittaa 90;in ? Sehän pitää turbottaa heti jos pihaan tulee... :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Samat tyyppiviathan näissä kaikissa kolmessa on. Meitsin suosikki tällähetkellä on tietysti 99 combi coupe. Mistähän se muuten johtuu? :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

90 vs 99 pitää myös muistaa, että 90 = aina kärjetön sytytys, 99:ssä kärjetön vain 84 vuosimallissa.
onko vielä peräti niin että 82-83 vuosimallisissa on toi kärkien vaihto aika pirullista kun virranjakaja ikävässä paikassa, vai siirtyikö vasta 83 vuonna virranjakaja siihen jäähdyttimen lähelle?

90 saa vain 2-ovisena, 99 vielä suht helppo löytää 4-ovisenakin

90 on aina uudempi kuin 99

90 (86 ja 87) tiukemmat pakokaasurajat (?) kun 99:ssä

90 koneessa startti huoltoystävällisemmässä paikassa (oliko heti 85 mallissa jo?)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

lucaf kirjoitti:90 vs 99 pitää myös muistaa, että 90 = aina kärjetön sytytys, 99:ssä kärjetön vain 84 vuosimallissa.
Mulla oli -83 99:ssä kärjetön sytytys.. Voi olla tietysti jälkeenpäin asennettu.

lucaf kirjoitti:90 koneessa startti huoltoystävällisemmässä paikassa (oliko heti 85 mallissa jo?)
On ainaski mun 85 mallissa :)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lucaf kirjoitti:90 vs 99 pitää myös muistaa, että 90 = aina kärjetön sytytys, 99:ssä kärjetön vain 84 vuosimallissa.
Ei kaiketi ihan noin yksiselitteinen, mul on/on ollut neljä tuota vanhempaa 99:ä joista yhdessä oli kärjet(vm80), kaksi tosin petroa ja sen yhdenkin on joku voinu päivittää. Mutta ei mielestäni merkityksetön ero, käyttöpelissä iso plussa kun tuota ei tarvii miettii.
90 saa vain 2-ovisena, 99 vielä suht helppo löytää 4-ovisenakin
Tämä on tosi, mutta vastaavasti ysikympin kontti on paljon käyttökelposempi.

90 on aina uudempi kuin 99
tuon ikäisissä ratkaisee vain kopan kunto.
90 (86 ja 87) tiukemmat pakokaasurajat (?) kun 99:ssä
Raja vaihtuu muistaakseni keskellä 86 joten suurin osa nopista menee tuohon väljempään.
90 koneessa startti huoltoystävällisemmässä paikassa (oliko heti 85 mallissa jo?)
Ainakin mun 85:ssa nopassa oli, ei vielä se että on huoltoystävällisempi mutta vikaantuu todella paljon harvemmin.

Markolle vielä:
Sitä vetarin tunnelii kannattaa naputella reilusti ennen ostopäätöseksen tekoa, varsin jos KA:ta hakemassa

Puhdittomuus johtunee tod.näk. alipainesäätimen tai kaasarin kalvosta, molemmat 5minsan tarkistuskohteita. Jos vikaa ei noissa niin ei ehkä KA-ainesta.

500euroon olettais että vetarin tunneli ei olis kovin rapee ja että mukaan kuuluisi kohtuulliset renkaat.

Ja mitä ajamiseen tulee niin 99/90 ovat selkeesti hauskempia ajella, etenkin talvella tai soralla. Satku sitten matka-ajoon mukavempi johtuen paremmista äänieristeistä, ratin asennosta, jalkatilasta.

Eikä noi 99/90 taatusti ole sen kylmempiä mitä satkut kuhan joskus muistaa putsata sen kennon seudun mikä sekin on alta tunnin homma.

Kierroslukumittari kuuluu 5-vaihteisen vakiovarustukseen.

Ja sit tietenkin tuo noppa on helpompi ruiskuttaa kun siihen sopii suoraan satkun tankki.

ps.Mulla olis 87 noppa ylimääräsenä, tosin poistettu rekisteristä ja muutenkin hieman karsittu mutta koppa ei pahassa kunnossa ja suurin osa puuttuvista osista löytyy varaosa-autoista.
Hinnasta tuo ei jää kiinni kuhan pystyy vakuuttaan mut että ei mene varaosiksi. YV:llä lisää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tetammi kirjoitti:Ja sit tietenkin tuo noppa on helpompi ruiskuttaa kun siihen sopii suoraan satkun tankki.
Jos ruiskuttaminen on minkäänlaisena vaihtoehtona mielessä, lienee syytä valita auto, jonka käyttöönottopäivä on ennen 1.7.1987, niin pärjää ilman muutoskatsastusta ja kattia tai päästötodistuksia.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 207#219207
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin