99 cc:n piristäminen tbolla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
99 cc:n piristäminen tbolla
syyssateen aiheuttaman masennustilan lievittämiseksi voisi vaikka pohtia -77 99 cc:n piristämistä tbotekniikalla. tarkoitus olisi talvella päivittää tekniikkaa, nyt olen hankkimassa tarvittavia palikoita.
nurkista löytyy satku b-turbolla (loota rikki, toisessa lootassa perä pitää ääntä) ja h-turbotekniikka löytyy myös (laatikot 4v 1981 tai 5v 1988). ja onhan tuo ässän tekniikkakin käynyt mielessä mutta se pitäisi jostain sitten ostaa.
ihan vakiotehoihin ei ole tarkoitus tyytyä, ainakin 180 hp olisi tavoitteena ja vääntö alkaen alhaalta. no ässän mylly on helppo piristää vaan tekniikan sovittaminen on oma työnsä kuten myös tietysti 8v h-tekniikan. nopasta voisi ottaa tulipellin muutosta vaativat kohdat.
autoon on myös tarkoitus laittaa ohjaustehostin kunhan jostain löytyy 99:n hammastanko.
jotenkin tuo "alkuperäinen" b-tekniikkakin viehättää, olisi varmaan helpoin ratkaisu. onkos se jotenkin huonompi h-moottoria, vesipumppu ainakin on yksi ongelmakohta niissä. mites alavääntö? ja mitenkäs sen virittäminen ja esim. välitysten vaihtaminen lootasta. ic? aps? perän vaihtaminen tuohon muuten hyvään lootaan?
toisaalta kunnon sleeper syntyisi t16 tekniikalla.
lupa-asiat on kunnossa kaikilla vaihtoehdoilla, tietysti piristämistä lukuunottamatta. autolla ajetaan tietysti vain suljetuilla tieosuuksilla
ajatuksia???
nurkista löytyy satku b-turbolla (loota rikki, toisessa lootassa perä pitää ääntä) ja h-turbotekniikka löytyy myös (laatikot 4v 1981 tai 5v 1988). ja onhan tuo ässän tekniikkakin käynyt mielessä mutta se pitäisi jostain sitten ostaa.
ihan vakiotehoihin ei ole tarkoitus tyytyä, ainakin 180 hp olisi tavoitteena ja vääntö alkaen alhaalta. no ässän mylly on helppo piristää vaan tekniikan sovittaminen on oma työnsä kuten myös tietysti 8v h-tekniikan. nopasta voisi ottaa tulipellin muutosta vaativat kohdat.
autoon on myös tarkoitus laittaa ohjaustehostin kunhan jostain löytyy 99:n hammastanko.
jotenkin tuo "alkuperäinen" b-tekniikkakin viehättää, olisi varmaan helpoin ratkaisu. onkos se jotenkin huonompi h-moottoria, vesipumppu ainakin on yksi ongelmakohta niissä. mites alavääntö? ja mitenkäs sen virittäminen ja esim. välitysten vaihtaminen lootasta. ic? aps? perän vaihtaminen tuohon muuten hyvään lootaan?
toisaalta kunnon sleeper syntyisi t16 tekniikalla.
lupa-asiat on kunnossa kaikilla vaihtoehdoilla, tietysti piristämistä lukuunottamatta. autolla ajetaan tietysti vain suljetuilla tieosuuksilla
ajatuksia???
kyllä B-tekniikka on helpoin ratkaisu, ja siihen 4v-laatikko.
alavääntö tuntuu ihan normi-kaasarisaabilta, mutta 3000rpm jälkeen tulee turbon potku ja kyllä lähtee!
itselläni B-tekniikka 4-vaihteisella petron laatikolla, jossa melko tiheät välitykset.
turbon alkuperäisessä 4v laatikossa on taas todella pitkät välit...
alavääntö tuntuu ihan normi-kaasarisaabilta, mutta 3000rpm jälkeen tulee turbon potku ja kyllä lähtee!
itselläni B-tekniikka 4-vaihteisella petron laatikolla, jossa melko tiheät välitykset.
turbon alkuperäisessä 4v laatikossa on taas todella pitkät välit...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
kiitos pelin avauksesta!gls kirjoitti:kyllä B-tekniikka on helpoin ratkaisu, ja siihen 4v-laatikko.
alavääntö tuntuu ihan normi-kaasarisaabilta, mutta 3000rpm jälkeen tulee turbon potku ja kyllä lähtee!
itselläni B-tekniikka 4-vaihteisella petron laatikolla, jossa melko tiheät välitykset.
turbon alkuperäisessä 4v laatikossa on taas todella pitkät välit...
mulla olisi hyvä (perä ääntää) -77 loota, kone kiertää aika nopeasti jo satasen nopeudessa. h-myllyn loota ei taida olla muutettavissa b-koneelle.
nätti etuspoileri!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
4v loota on ok kunhan välitykset on hyvät. mites vesipumppu ja virittäminen? ja ohjaustehostimen pumppu?
EDIT: ja olikos b-myllyn hukkaportti millainen. ja turbo tuohon mun aihioon pitää vaihtaa, muuten pitäisi olla moottori kunnossa. käykö esim. to3?
ja mitenkä nopan 5v loota, sopivat vetarin maljat?
EDIT: ja olikos b-myllyn hukkaportti millainen. ja turbo tuohon mun aihioon pitää vaihtaa, muuten pitäisi olla moottori kunnossa. käykö esim. to3?
ja mitenkä nopan 5v loota, sopivat vetarin maljat?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
missä luuravat h-tekniikan puolesta puhujat
jotenkin tuntuisi luotettavammalta ja tutummalta ja osia saa paremmin. ja saa apc:n jos siitä nyt on todellista iloa. mutta mitenkäs esim. ohjaustehostimen pumpun saa sopimaan moottoritilaan? tuleeko esim. vesiletkujan kanssa isoja murheita? ja tärkein asia on tietysti moottorin ominaisuudet, mm. alavääntö. tehoja tuosta saa helposti sen 180hp.
näistä asioista löytyy varmaan tietoa (sirpaleina) aikaisemmistakin viestiketjuista.
jotenkin tuntuisi luotettavammalta ja tutummalta ja osia saa paremmin. ja saa apc:n jos siitä nyt on todellista iloa. mutta mitenkäs esim. ohjaustehostimen pumpun saa sopimaan moottoritilaan? tuleeko esim. vesiletkujan kanssa isoja murheita? ja tärkein asia on tietysti moottorin ominaisuudet, mm. alavääntö. tehoja tuosta saa helposti sen 180hp.
näistä asioista löytyy varmaan tietoa (sirpaleina) aikaisemmistakin viestiketjuista.
Meikäläisen 99cc:n turbottaminen ainaskin on ottanut ensimmäisen haparoivan askeleen. Turbo+pakosarja on jo hankittu. Mietin tossa härskiä vetoa, että kestäiskö tuo vakio B-kone jossa on 9,2 puristukset suoraan turbotuksen matalapaineiseksi jollain 0,4barin paineilla? Vakio 99 turbossahan taitaa olla 0,7barin paineet ja puristukset vain 7,2.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
kai niitä on tehty ainakin h-moottorista?!Mertmi kirjoitti:Meikäläisen 99cc:n turbottaminen ainaskin on ottanut ensimmäisen haparoivan askeleen. Turbo+pakosarja on jo hankittu. Mietin tossa härskiä vetoa, että kestäiskö tuo vakio B-kone jossa on 9,2 puristukset suoraan turbotuksen matalapaineiseksi jollain 0,4barin paineilla? Vakio 99 turbossahan taitaa olla 0,7barin paineet ja puristukset vain 7,2.
mistä ajattelit ruiskukamat, kävisikö h-moottorista?
EDIT: voisi toimia alakierroksilla paremmin kuin 7,2 puristuksilla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi