99 cc:n piristäminen tbolla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

99 cc:n piristäminen tbolla

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

syyssateen aiheuttaman masennustilan lievittämiseksi voisi vaikka pohtia -77 99 cc:n piristämistä tbotekniikalla. tarkoitus olisi talvella päivittää tekniikkaa, nyt olen hankkimassa tarvittavia palikoita.

nurkista löytyy satku b-turbolla (loota rikki, toisessa lootassa perä pitää ääntä) ja h-turbotekniikka löytyy myös (laatikot 4v 1981 tai 5v 1988). ja onhan tuo ässän tekniikkakin käynyt mielessä mutta se pitäisi jostain sitten ostaa.

ihan vakiotehoihin ei ole tarkoitus tyytyä, ainakin 180 hp olisi tavoitteena ja vääntö alkaen alhaalta. no ässän mylly on helppo piristää vaan tekniikan sovittaminen on oma työnsä kuten myös tietysti 8v h-tekniikan. nopasta voisi ottaa tulipellin muutosta vaativat kohdat.

autoon on myös tarkoitus laittaa ohjaustehostin kunhan jostain löytyy 99:n hammastanko.

jotenkin tuo "alkuperäinen" b-tekniikkakin viehättää, olisi varmaan helpoin ratkaisu. onkos se jotenkin huonompi h-moottoria, vesipumppu ainakin on yksi ongelmakohta niissä. mites alavääntö? ja mitenkäs sen virittäminen ja esim. välitysten vaihtaminen lootasta. ic? aps? perän vaihtaminen tuohon muuten hyvään lootaan?

toisaalta kunnon sleeper syntyisi t16 tekniikalla.

lupa-asiat on kunnossa kaikilla vaihtoehdoilla, tietysti piristämistä lukuunottamatta. autolla ajetaan tietysti vain suljetuilla tieosuuksilla :wink:

ajatuksia???
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kyllä B-tekniikka on helpoin ratkaisu, ja siihen 4v-laatikko.
alavääntö tuntuu ihan normi-kaasarisaabilta, mutta 3000rpm jälkeen tulee turbon potku ja kyllä lähtee! :D

itselläni B-tekniikka 4-vaihteisella petron laatikolla, jossa melko tiheät välitykset.

turbon alkuperäisessä 4v laatikossa on taas todella pitkät välit...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

gls kirjoitti:kyllä B-tekniikka on helpoin ratkaisu, ja siihen 4v-laatikko.
alavääntö tuntuu ihan normi-kaasarisaabilta, mutta 3000rpm jälkeen tulee turbon potku ja kyllä lähtee! :D

itselläni B-tekniikka 4-vaihteisella petron laatikolla, jossa melko tiheät välitykset.

turbon alkuperäisessä 4v laatikossa on taas todella pitkät välit...
kiitos pelin avauksesta!

mulla olisi hyvä (perä ääntää) -77 loota, kone kiertää aika nopeasti jo satasen nopeudessa. h-myllyn loota ei taida olla muutettavissa b-koneelle.

nätti etuspoileri!
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Voi siihen laittaa H-koneen lootankin. Itse asiassa samoja laatikoita, mutta tuo -77 on vielä hammaspyörämallisella ensiövedolla.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

olisin itsekin käyttänyt 4v-`77 laatikkoa, mutta kytkinkseli on heikompi kuin 4v-`80 laatikossa, joka voi hajota tehon kasvaessa..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

no jos kone tulisi -81 900 b tbo ja loota 82 h tai 88 h niin pelaako yhteen? ensiöveto ketjulla?
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

On se mahdollista ja molemmat ovat ketjulla.

EDIT: Niin tuo -88 on isommilla vetareiden maljoilla, mutta ne voi kyllä vaihtaa.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

4v loota on ok kunhan välitykset on hyvät. mites vesipumppu ja virittäminen? ja ohjaustehostimen pumppu?

EDIT: ja olikos b-myllyn hukkaportti millainen. ja turbo tuohon mun aihioon pitää vaihtaa, muuten pitäisi olla moottori kunnossa. käykö esim. to3?

ja mitenkä nopan 5v loota, sopivat vetarin maljat?
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

b-moottorissa on vakiona garret T03. korjatkaa jos olen väärässä.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

missä luuravat h-tekniikan puolesta puhujat :o

jotenkin tuntuisi luotettavammalta ja tutummalta ja osia saa paremmin. ja saa apc:n jos siitä nyt on todellista iloa. mutta mitenkäs esim. ohjaustehostimen pumpun saa sopimaan moottoritilaan? tuleeko esim. vesiletkujan kanssa isoja murheita? ja tärkein asia on tietysti moottorin ominaisuudet, mm. alavääntö. tehoja tuosta saa helposti sen 180hp.

näistä asioista löytyy varmaan tietoa (sirpaleina) aikaisemmistakin viestiketjuista. :?
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kyllä tehostin pitäisi mahtua moottoritilaan, omassa 99 LEA:ssa on tehostin jo tehtaalta.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläisen 99cc:n turbottaminen ainaskin on ottanut ensimmäisen haparoivan askeleen. Turbo+pakosarja on jo hankittu. Mietin tossa härskiä vetoa, että kestäiskö tuo vakio B-kone jossa on 9,2 puristukset suoraan turbotuksen matalapaineiseksi jollain 0,4barin paineilla? Vakio 99 turbossahan taitaa olla 0,7barin paineet ja puristukset vain 7,2.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mertmi kirjoitti:Meikäläisen 99cc:n turbottaminen ainaskin on ottanut ensimmäisen haparoivan askeleen. Turbo+pakosarja on jo hankittu. Mietin tossa härskiä vetoa, että kestäiskö tuo vakio B-kone jossa on 9,2 puristukset suoraan turbotuksen matalapaineiseksi jollain 0,4barin paineilla? Vakio 99 turbossahan taitaa olla 0,7barin paineet ja puristukset vain 7,2.
kai niitä on tehty ainakin h-moottorista?!
mistä ajattelit ruiskukamat, kävisikö h-moottorista?
EDIT: voisi toimia alakierroksilla paremmin kuin 7,2 puristuksilla.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kyllä puristuksia PITÄÄ laskea turbolle!

muuten alkaa nakuttaa, ja on lyhyt ilo.. :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

gls kirjoitti:kyllä puristuksia PITÄÄ laskea turbolle!

muuten alkaa nakuttaa, ja on lyhyt ilo.. :roll:
t16 puristussuhde 9,0:1 ja kestää ahtamista ihan kunnolla :wink:
mekaanisella ruiskulla on tietysti vähän eri asia :(

jollain on varmaa kokemusta asiasta, kovia ahtopaineita ei ainakaan kannata koettaa...
Vastaa Viestiin