Vaihteisto öljy
Satkuun suositeltavassa Redlineissä ei mielestäni ollut lainkaan EP-lisäaineistusta. Vanhakoppasen satkun lootaöljy siis on mielestäni kompromissi:Tri-Lo kirjoitti:Ja vielä eräs mielenkiintoinen bongattu tuosta ruotsin keskustelusta...
Eli tämmönen: "red line 70w80 MTL GL 4"
Kuulemma tehty yksinomaan og900:n laatikoihin joihin suositellaan tuota 10W-30 moottoriöljyä, ja sisältää Teflon-hiukkasia jotka pitävät rattaat toisistaan vähentäen näin kulumista ja tehonhäviötä laatikossa.
Redline: hyvät vaihdot, ei EP:tä tehopeleille (haitanneeko?)
EP-öljyt: vaihtelevat vaihto-ominaisuudet, EP-lisäaineistus tehopeleihin.
Neste GEAR S 75W90 EP, GL-4 on minun valinta.
Vaikuttaakohan EP-lisäaineistus öljyn kestoon vaihdelaatikossa? Vaihdelaatikothan "tappaa" öljyä eritavalla kuin moottori. Leikkaa hiiliketjuja tehokkaammin poikki..?
T. Pasi
99T-museopeli
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Satkun synkroni rattaat ovat pinnoitettu TEFLONILLA, ja jotkut öljy laadutSami kirjoitti:Mitäs tää käytännössä meinaisi? (lainaus tuolta aiemmasta ruotsalaistekstistä):
"Hypoidoljor for tex batch bears with similar viskositeter as gearbox oils is not to recommend then these can to attack yolk metals (the synchronizing rings). "
Mitä nuo "yolk" metallit on? Onko eri automerkien välityksissä käytetty metalliseoksia, jotka sulkevat jonkun tietyn öljylaadun pois kuvioista?
tuppaavat syömään tämän TEFLONIN pois, ja näin ne ongelmat alkavat.
Ensimmäisenä rupeaa 2 vaihde rutisemaan ( kun vaihdellaan pykäliä alaspäin ).
Varmin tapa tappaa laatikko on laittaa sinne sopimatonta öljyä.
*nimim kaksi satkun laatikkoa jo laittaneena*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Ja tuota 10W-30 moottoriöljyä käytetään ainoastaan jos laatikkoon
pitää lisätä uutta öljyä, ei suinkaan tarkoita että koko laatikon
pitäisi olla täynnä 10W-30 moottoriöljyä.
*siellä se on painettuna omistajan käsikirjassa*
pitää lisätä uutta öljyä, ei suinkaan tarkoita että koko laatikon
pitäisi olla täynnä 10W-30 moottoriöljyä.
*siellä se on painettuna omistajan käsikirjassa*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Tuossa meidän naapurinesteen huoltoasemalla on muuten molempia öljyjä ihan hyllytavarana (hypoidia ja neste Gear). Öljyt on litran purkeissa. Työmatkalla huomasin, että kehäkolmosen varrella oli myös toinenkin neste, josta sai näitä molempia laatuja litran purkeissa suoraan hyllystä.
EDIT: Soittelin vielä nesteelle öljypuolen neuvontaan. Hypoidikysymykseen vastasivat, että nimenomaan synkkarenkaiden osalta hypoidi on merkityksellinen riippuen automallista ja jos autoon suositellaan GL4 luokituksen öljyä, niin silloin ehdottomasti sitä, eikä missään nimessä GL5 luokituksen öljyä. Tää hypoidi tulee kysymykseen ainoastaan silloin, kun autoon suositellaan vain ja ainoastaan GL5 öljyä. Ei tääkään nyt mikään tyhjentävä vastaus ollut, koska saabin manuaalissa tuo GL5 on myös suluissa. Mutta kun kyselin, että mitä käytännön ongelmia väärästä öljystä tässä kohtaa voi seurata tuli vastaukseksi nuo synkkarenkaat ja takertelu vaihteenvaihdossa (no perskule, OG satkuissa tuota takertelua on ihan omasta takaakin riittävästi)
Täällä on listaa näistä öljyistä:
http://www.neste.fi/tuotteet_haku.aspx? ... ;2698;2699
Katsoi vielä, että mitä neste oy suosittaa OG900:n vaihteistoöjyksi (saab900 i-T16 87-93 oli heidän tietokannassaan):
Normaalia 5W40 tai 10W40 API SG luokituksen mineraaliöljyä. Tuli useita tuotenimikkeitä.
Neste Gear S75W90 API GL4 nousi epävirallisesti esille, kun kysyin että kumpaa laittaisin saabin vaihdelaatikkoon öljynvaihdossa noista esittämistäni vaihtoehdoista (hypoidi vai neste Gear S). Näitä öljyjä ei kuitenkaan löytynyt nesteen suositustalukosta saab 900 87-93:n kohdalta.
Höh? Jos tästä nyt yrittäisin jotain yhteenvetoa tehdä, niin tuo Jussin Ja Tri-Lon esille tuoma synkkarengas juttu vähän antaisi miinuspisteitä hypoidille varsinkin, kun en ollenkaan ole OG900:n takertelevan vaihteiston ystävä ja mieluummin haluaisin sitä herkemmäksi Ja vielä jos tää sama asia nousee esille täällä ja Nesteen neuvonnassa, niin ehkä sitten tosiaan merkityksellinen yksityiskohta?
Saabin käyttöohjekirjasta:
Öljytyyppi (lisättäessä):
Moottoriöljy (mineraaliöljy): API SF tai API SG, SAE 10W30, tai 10W40, tai vaihteistoöljy API Service GL4 (tai GL5) SAE 75W
No, nyt täytyy lopettaa tää pohtiminen ja roiskautan sinne Neste Gearia, kun se on GL4:sta ja se lupailisi sujuvaa vaihtamista tuolla nesteen sivun mainoksessa Eihän tässä nyt kauaa kannata ihmetellä.
Toisaalta kiinnostaisi tietää perustelu, että mistä hypoidihomma tuo aikanaan on liikkeelle lähtenyt? Onko siinä taustalla se, että vaihdelaatikossa on myös tasauspyörästö vaiko joku muu seikka (esim: autosta otetaan paljon tehoa, jolloin välitykset joutuvat rasitukselle? tms.) Periaatteessa minun ajossa tuota rankkaa ajoa vältetään kuin ruttoa, joten tuntuisi, ettei sen puolesta mitään erikoismenetelmiä ole tarvis käyttää?). Täällä perusteluna näyttäs olevan tuo rasitustekijä:
http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... oljyt.html
Täältä löysin vielä tietoja noista hypoidi öljyistä:
http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=2
-Hypoidi S (tätä löytyy meidän lähinesteeltä) ja Hypoidi MP:n viskositeetti on ainakin erilainen? Eikös tuo Hypoidi S kuullostaisi enemmän vaihteistoöljyltä, kuin tuo MP? Lukemani ja Nesteen neuvonnan perusteella en olisi tuota Hypoidi MP:tä ihan heti vaihdelaatikkoon laittamassa. Tällä hetkellä olen antanut itseni ymmärtää, että Hypoidi S tai tuo Gear S olisi sopivampia?
EDIT: Soittelin vielä nesteelle öljypuolen neuvontaan. Hypoidikysymykseen vastasivat, että nimenomaan synkkarenkaiden osalta hypoidi on merkityksellinen riippuen automallista ja jos autoon suositellaan GL4 luokituksen öljyä, niin silloin ehdottomasti sitä, eikä missään nimessä GL5 luokituksen öljyä. Tää hypoidi tulee kysymykseen ainoastaan silloin, kun autoon suositellaan vain ja ainoastaan GL5 öljyä. Ei tääkään nyt mikään tyhjentävä vastaus ollut, koska saabin manuaalissa tuo GL5 on myös suluissa. Mutta kun kyselin, että mitä käytännön ongelmia väärästä öljystä tässä kohtaa voi seurata tuli vastaukseksi nuo synkkarenkaat ja takertelu vaihteenvaihdossa (no perskule, OG satkuissa tuota takertelua on ihan omasta takaakin riittävästi)
Täällä on listaa näistä öljyistä:
http://www.neste.fi/tuotteet_haku.aspx? ... ;2698;2699
Katsoi vielä, että mitä neste oy suosittaa OG900:n vaihteistoöjyksi (saab900 i-T16 87-93 oli heidän tietokannassaan):
Normaalia 5W40 tai 10W40 API SG luokituksen mineraaliöljyä. Tuli useita tuotenimikkeitä.
Neste Gear S75W90 API GL4 nousi epävirallisesti esille, kun kysyin että kumpaa laittaisin saabin vaihdelaatikkoon öljynvaihdossa noista esittämistäni vaihtoehdoista (hypoidi vai neste Gear S). Näitä öljyjä ei kuitenkaan löytynyt nesteen suositustalukosta saab 900 87-93:n kohdalta.
Höh? Jos tästä nyt yrittäisin jotain yhteenvetoa tehdä, niin tuo Jussin Ja Tri-Lon esille tuoma synkkarengas juttu vähän antaisi miinuspisteitä hypoidille varsinkin, kun en ollenkaan ole OG900:n takertelevan vaihteiston ystävä ja mieluummin haluaisin sitä herkemmäksi Ja vielä jos tää sama asia nousee esille täällä ja Nesteen neuvonnassa, niin ehkä sitten tosiaan merkityksellinen yksityiskohta?
Saabin käyttöohjekirjasta:
Öljytyyppi (lisättäessä):
Moottoriöljy (mineraaliöljy): API SF tai API SG, SAE 10W30, tai 10W40, tai vaihteistoöljy API Service GL4 (tai GL5) SAE 75W
No, nyt täytyy lopettaa tää pohtiminen ja roiskautan sinne Neste Gearia, kun se on GL4:sta ja se lupailisi sujuvaa vaihtamista tuolla nesteen sivun mainoksessa Eihän tässä nyt kauaa kannata ihmetellä.
Toisaalta kiinnostaisi tietää perustelu, että mistä hypoidihomma tuo aikanaan on liikkeelle lähtenyt? Onko siinä taustalla se, että vaihdelaatikossa on myös tasauspyörästö vaiko joku muu seikka (esim: autosta otetaan paljon tehoa, jolloin välitykset joutuvat rasitukselle? tms.) Periaatteessa minun ajossa tuota rankkaa ajoa vältetään kuin ruttoa, joten tuntuisi, ettei sen puolesta mitään erikoismenetelmiä ole tarvis käyttää?). Täällä perusteluna näyttäs olevan tuo rasitustekijä:
http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... oljyt.html
Täältä löysin vielä tietoja noista hypoidi öljyistä:
http://www.neste.fi/binary.asp?page=330 ... &version=2
-Hypoidi S (tätä löytyy meidän lähinesteeltä) ja Hypoidi MP:n viskositeetti on ainakin erilainen? Eikös tuo Hypoidi S kuullostaisi enemmän vaihteistoöljyltä, kuin tuo MP? Lukemani ja Nesteen neuvonnan perusteella en olisi tuota Hypoidi MP:tä ihan heti vaihdelaatikkoon laittamassa. Tällä hetkellä olen antanut itseni ymmärtää, että Hypoidi S tai tuo Gear S olisi sopivampia?
Citroen C5, OG900t16
No niin,
Nyt on Neste Gear S 75W90 GL4:n laatikossa. Lisätäkseni vielä vaihtoehtoja on tuolla hessumobiilissa myynnissä tässäkin ketjussa hyväksi todettua Mobil VS200 (75W90, GL4), jota myös täällä suositellaan:
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 20419.html
Hessumobiileissa ainakin tätä myydään:
http://www.hessumobiili.fi/tuotteet4.ph ... tuote=1032
Eli tässä lyhyesti tiivistelmänä tätä vaihdelaatikkoon käypästä listaa, joita saa kaupan hyllyistä:
-Neste Gear S 75W90 GL4 (litran purkeissa Neste huoltoasemilla)
-Neste Hypoidi S 75W90 GL5 (litran purkeissa Neste huoltoasemilla)
-Mobil VS200 (varaosaliikkeet)
Neste Hypoidi MP:tä saa sitten vissiin tilaamalla 20 litran purkeissa.
Nyt on Neste Gear S 75W90 GL4:n laatikossa. Lisätäkseni vielä vaihtoehtoja on tuolla hessumobiilissa myynnissä tässäkin ketjussa hyväksi todettua Mobil VS200 (75W90, GL4), jota myös täällä suositellaan:
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 20419.html
Hessumobiileissa ainakin tätä myydään:
http://www.hessumobiili.fi/tuotteet4.ph ... tuote=1032
Eli tässä lyhyesti tiivistelmänä tätä vaihdelaatikkoon käypästä listaa, joita saa kaupan hyllyistä:
-Neste Gear S 75W90 GL4 (litran purkeissa Neste huoltoasemilla)
-Neste Hypoidi S 75W90 GL5 (litran purkeissa Neste huoltoasemilla)
-Mobil VS200 (varaosaliikkeet)
Neste Hypoidi MP:tä saa sitten vissiin tilaamalla 20 litran purkeissa.
Citroen C5, OG900t16
Syynä lienee että ohjekirja ei tunne öljynvaihtoa laatikkoon lainkaan..9000CD23T kirjoitti:Ja tuota 10W-30 moottoriöljyä käytetään ainoastaan jos laatikkoon
pitää lisätä uutta öljyä, ei suinkaan tarkoita että koko laatikon
pitäisi olla täynnä 10W-30 moottoriöljyä.
*siellä se on painettuna omistajan käsikirjassa*
Ja miksi sitä suositeltaisiin lisäämään muuta kuin mitä siinä on
Teen nyt kamalan tunnustuksen: En ole ikinä edes harkinnut laittaa Saabin (Satkun tai Tonnarin) vaihteistoon muuta kuin 10W-30 tai -40 mineraalimoottoriöljyä.
Kilometrejä on takana ihan kivasti ja vaihteet ovat vaihtuneet mukavasti, mutta ehkä meikäläiselle osuneet vaihteistot eivät ole ikinä kuulleet paremmista liemistä ja siten eivät ole osanneet sellaisia itselleen kiukutella
Kilometrejä on takana ihan kivasti ja vaihteet ovat vaihtuneet mukavasti, mutta ehkä meikäläiselle osuneet vaihteistot eivät ole ikinä kuulleet paremmista liemistä ja siten eivät ole osanneet sellaisia itselleen kiukutella
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
No niin, eihän siinä mitään kamalaa ole.. Pidän sitä itsekin ainoana "varmana" ja turvallisena aineena vaikka tuota 75W hypoidia onkin tullut lorautettua muutamiin. Kunhan sitä vaihtaa välillä..! Mielestäni tärkeintä. Ja tuntuu myös pysyvän sisällä parhaiten vanhassa lootassa.Jussi kirjoitti:Teen nyt kamalan tunnustuksen: En ole ikinä edes harkinnut laittaa Saabin (Satkun tai Tonnarin) vaihteistoon muuta kuin 10W-30 tai -40 mineraalimoottoriöljyä.
Kilometrejä on takana ihan kivasti ja vaihteet ovat vaihtuneet mukavasti, mutta ehkä meikäläiselle osuneet vaihteistot eivät ole ikinä kuulleet paremmista liemistä ja siten eivät ole osanneet sellaisia itselleen kiukutella
Yhdessä entisessä ruiskussa tuolla ajelin noin 50tkm eikä laatikko yhtään huonontunut sillä aikaa, vaikka olikin jo melko huono ennestään. Oli nimittäin auton saatuani TÄYSIN kuiva sisältä ja ensimmäinen täyttö ei kauaa pysynyt sisällä, mutta aina välillä täytettyäni sitten lakkasi vuodot LÄHES kokonaan lopulta. Oli tosin ikäviä lähtöjä talvella kuin vaihteita ei meinannut saada päälle ensimmäisten kilometrien aikana.. Käytin siinä muistaakseni Shellin Helix Super 10W-40:stä. Taisi olla synkat melko väsyneet..
No sitten minäkin uskallan mainita, että saabin maahantuojalle soittaessa sieltä suositeltiin samaa (10W40 API SG, SF/CC, SF/CD, Nyt kun jussi aloitti, niin ilmeisesti tästä ei tule sen kummempaa debaattia täällä). Mineraaliöljyä, ei synteettistä moottoriöljyä!. Kun kyselin noista hypoideistä ja muista, niin tuli vastakysymys, että olikos nyt siis kyse kilpa-autoista? Sanoin, että ihan normi henkilöautosta on kyse, johon sitten vaan todettiin, että autoja täytyy aina muistaa huoltaa ja hoitaa eikä siihen ole mitään parannusta saatavilla. Kilpa-autoilussa on toisenlaiset vaatimukset ja olosuhteet. Tuon ruotsalaisen kokemukset synkan takertelusta GL5 hypoidiöljyillä näyttäisi korreloivan nesteen ja saabin kommenttien kanssa.Jussi kirjoitti:Teen nyt kamalan tunnustuksen: En ole ikinä edes harkinnut laittaa Saabin (Satkun tai Tonnarin) vaihteistoon muuta kuin 10W-30 tai -40 mineraalimoottoriöljyä.
Ilmeisesti vaihteiston saisi mukavaksi noilla mineraaliöljyillä. Luonteenomaista satkun laatikolle on tuo takertelu ja vissiin suositukset sitten sen mukaiset.
No, tuo Neste Gear S 75W90 tuntus pikaisen koeajo lenkin mukaan toimivan ihan hyvin ja jopa pientä herkistymistä oli havaittavissa. Tosin alan olla jo taipuvainen uskomaan, että noilla mineraaliöljyilläkin mennään mukavasti, kunhan vain muistaa niitä vaihdella.
Citroen C5, OG900t16
Jälleen voisi kysyä kuka keksi jättää vaihteistoöljyn vaihtamisen 45000 km välein pois huolto-ohjelmasta ja mitkä olivat perustelut. Saabilla kuitenkin yleensä ajetaan enemmän kuin 90tkm ennen vaihteistoremonttia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
En tiedä missä välissä jäi pois, mutta juuri silmäilin 99:n korjaamokäsikirjaa 1: Service, M 1975 - 1982, siinä tuo 45tkm mainittiin vaihtoväliksi -79 alkaen. Sitä vanhemmissa vaihtoväli 30tkm, liittynee rattailla totetutettuun ensiövälitykseen. Kirja on painettu vuonna 1982.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vaihteistoöljyn vaihdot jäi aika monella merkillä pois ohjelmasta joskus 80-luvun puolivälin jälkeen. Ainoa syy tuohon on se että sillä pystytään karsimaan auton ylläpitokuluja siten että auton kestävyys ei kuitenkaan olennaisesti näytä heikkenevän.jus kirjoitti:Jälleen voisi kysyä kuka keksi jättää vaihteistoöljyn vaihtamisen 45000 km välein pois huolto-ohjelmasta ja mitkä olivat perustelut. Saabilla kuitenkin yleensä ajetaan enemmän kuin 90tkm ennen vaihteistoremonttia.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vielä tuosta vaihteistoöljyn vaihtovälistä:
Tutkiskelin autoni huoltokirjaa ja tähän on vaihdettu vaihteistoöljyt 50tkm:n välein. Öljynä on käytetty Mobil 10W40 öljyä. 200tkm:n kohdalla viimeksi. Vanhoja oljyjä poislaskiessani panin merkille, ettei se vanhakaan mitenkään hirmu pahan näköistä ollut (tiedä sitten, että onko edellinen omistaja sitten vielä kerran kerinnyt vaihtaa ekan omistajan jälkeen).
Jännäksi tämän asian tekee se, että auton omistaja vuoteen 97 asti on ollut Oy Saab-Valmet AB Eli ovat uudessakaupungissa selkeästi olleet sitämieltä, että vaihteistoöljytkin vaihdetaan.
Sitten moni on kysellyt kokemuksia tästä Neste Gear S75W90 GL4 öljystä:
-Hyvin menee vaihteet päälle (jopa ykkönen menee herkästi) ja auto toimii normaalisti. (tosin toimi vaihteet aiemminkin hyvin, mutta ykkönen oli joskus vähän jäykkä saada päälle). Sen kummempia ihmeominaisuuksia vissiin öljyltä ei osaa kaivata? Jos tästä enään paremmin menisi, niin muuttuisi tuo vaihdelaatikko puoliautomaattiseksi
Pakkasominaisuuksia ei vielä ole päässyt toteamaan, mutta muiden kertoman mukaan pitäisi pakkasellakin toimia kohtuuhyvin. Näköjään moni muukin on ajellut 75W90 GL4 öljyillä jo pidemmän aikaa, joten aivan hyvin näitä uskaltaa suositella.
Hintaa tällä öljyllä oli 8e/litra.
Tutkiskelin autoni huoltokirjaa ja tähän on vaihdettu vaihteistoöljyt 50tkm:n välein. Öljynä on käytetty Mobil 10W40 öljyä. 200tkm:n kohdalla viimeksi. Vanhoja oljyjä poislaskiessani panin merkille, ettei se vanhakaan mitenkään hirmu pahan näköistä ollut (tiedä sitten, että onko edellinen omistaja sitten vielä kerran kerinnyt vaihtaa ekan omistajan jälkeen).
Jännäksi tämän asian tekee se, että auton omistaja vuoteen 97 asti on ollut Oy Saab-Valmet AB Eli ovat uudessakaupungissa selkeästi olleet sitämieltä, että vaihteistoöljytkin vaihdetaan.
Sitten moni on kysellyt kokemuksia tästä Neste Gear S75W90 GL4 öljystä:
-Hyvin menee vaihteet päälle (jopa ykkönen menee herkästi) ja auto toimii normaalisti. (tosin toimi vaihteet aiemminkin hyvin, mutta ykkönen oli joskus vähän jäykkä saada päälle). Sen kummempia ihmeominaisuuksia vissiin öljyltä ei osaa kaivata? Jos tästä enään paremmin menisi, niin muuttuisi tuo vaihdelaatikko puoliautomaattiseksi
Pakkasominaisuuksia ei vielä ole päässyt toteamaan, mutta muiden kertoman mukaan pitäisi pakkasellakin toimia kohtuuhyvin. Näköjään moni muukin on ajellut 75W90 GL4 öljyillä jo pidemmän aikaa, joten aivan hyvin näitä uskaltaa suositella.
Hintaa tällä öljyllä oli 8e/litra.
Citroen C5, OG900t16