Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

^Ja voihan tuosta päätellä jotain muutakin. Paitsi että oma tehdas on ollut sitä mieltä, että vaihteistoöljyt on hyvä vaihtaa 50 tkm välein, se on käyttänyt öljynä 10w-40 mineraaliöljyä.

Siinähän sitä on suositusta kerrakseen ilman kikkailua, eikä kai sen parempaa olekaan, jos SAAB-Valmet on pitänyt vaihteistosta huolta tolla viisiin.

Syyshuollon yhteydessä vaihteistoon tulee Mobil Super 10w-40, jälleen kerran.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Tämä se on sitte ikuinen jutun aihe... :wink:
Taas on tulossa Mp 75W Nestettä 20 litraa varastoon ja ei kauaa happane kun lähtee uusille omistajille pikku satseissa....
Jokainenhan päättää ite mitä vaihteistoonsa laittaa :?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Classic 900 kirjoitti:
Siinähän sitä on suositusta kerrakseen ilman kikkailua, eikä kai sen parempaa olekaan, jos SAAB-Valmet on pitänyt vaihteistosta huolta tolla viisiin.

Syyshuollon yhteydessä vaihteistoon tulee Mobil Super 10w-40, jälleen kerran.
No, minun autossa tuo vaihteisto on todella hyvässä kunnossa, kuten koko muukin auto. Hyvin on siis huolta pidetty. Eli korjatakseni en mieti näitä öljyjuttuja vaan haluan yrittää pitää sitä jatkossakin hyvässä kunnossa.

Saabin alkuperäinen vaihteistoöljy on ollut myös mineraali moottoriöljyä. Kaveri lupasi tuoda huomenna vanhan kanisterin töihin, jossa on kenties mainittuna, että mitä viskositeettia se on.

Kyllä minäkin olen seuraavaksi siirtymässä noihin mineraaliöljyihin ja jatkossa myös vaihdan ne 50tkm:n välein.
toms kirjoitti:Tämä se on sitte ikuinen jutun aihe... :wink:
Taas on tulossa Mp 75W Nestettä 20 litraa varastoon ja ei kauaa happane kun lähtee uusille omistajille pikku satseissa....
Jokainenhan päättää ite mitä vaihteistoonsa laittaa :?
Ei se varmaan iän ikuinen aihe ole. Ongelmana vain on, että täällä siitä löytyy ainoastaan väittelyä ja aina tulee minunkaltaisia aiheesta tietämättömiä, jotka sitten ihmettelee. Avasinkin tuossa toisen ketjun, jossa jo alustavasti kerroin, että yritän ottaa aiheesta selvää. Perustelut kenties lopettaisi tuon iänikuisen keskustelun ja ihan avoimin mielin kiinnostaisi aihetta opiskella ja etsiä niitä perusteluja. Tieto ei koskaan ole pahitteeksi, niin helpottuu jokaiselle ne päätöksetkin.
Citroen C5, OG900t16
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Classic 900 kirjoitti:^Ja voihan tuosta päätellä jotain muutakin. Paitsi että oma tehdas on ollut sitä mieltä, että vaihteistoöljyt on hyvä vaihtaa 50 tkm välein, se on käyttänyt öljynä 10w-40 mineraaliöljyä.

Siinähän sitä on suositusta kerrakseen ilman kikkailua, eikä kai sen parempaa olekaan, jos SAAB-Valmet on pitänyt vaihteistosta huolta tolla viisiin.

Syyshuollon yhteydessä vaihteistoon tulee Mobil Super 10w-40, jälleen kerran.
Totta. Mutta sellaiseen laatikkoon sitten (kuten yleensä) josta ei ole pidetty yhtä hyvin huolta eikä ole enää uusi, tilanne taitaa olla vähän eri. T.s. moottoriöljy ei ehkä ole yhtä kelpoa enää vaan parempaa löytyy. (vaihteistoöljy)
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Onneks itsellä on hyvin pidetty huolta. Edellinen omistaja vaihtoi toissa vuonna nesteet, kilsoja tullut alle 20 tkm sen jälkeen. Siis se ensimmäinen omistaja, joka ajoi hopalla 16 ½ v.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Ostin äskettäin 900i -86 ajettu 200000km, yksi omistaja ollut. Laatikko ei vuoda yhtään öljyä mutta liikkeelle lähdettäessä ykkösen laitto pikkuisen hankalaa, mutta muuten toimii hyvin. Jos tohtisi kokeilla ohkasimalla öljyillä. Aina laitettu mineraali 10w30. Jospa täällä foorumilla tulisi niin selväksi mikä öljy olisi ok että tohtisi vaihtaa ainetta. Uudempaan saappiin -88 vaihdoin joitakin vuosia sitten laitoin esson omaa vaihdelaatikko litkua ja toiminut hyvin, vaihteiden päälle meno juuri ykkönen parani huomattavasti. Mutta taas pikkuisen räkimistä alkanut tiivisteiden puolelta. Ei pahasti mutta kumminkin. Enkä tahtoisi tähän autoon jossa kuiva on että vuotaminen alkaisi....mutta se ykkönen saisi pikkuisen paremmin pelata.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Luinpa tuosta 99:n vm -76 korjaamokirjasta. Sielläpä komeilikin vaihteistoöljynä Sae 75W. Vaihteistot ei kuitenkaan ole näissä 99/og900:ssa muuttuneet miksikään siitä lähtien, kun tuli ketjuvetoinen enska... 99:iin pitää vaihtaa nesteen hypoidit, jahka kerkeen. Vaihteistossa oleva öljy haiskahtaa moottoriöljylle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hypoidi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tämä viestiketju saa kai sisältää hiukan mutua?

Aeroon oli ostaessani vaihdettu laatikkoöljyt, olivatkohan ne jotain Nesteen Gear S:ää tai ihan moottoriöljyä. Joka tapauksessa, vaihto hypoideihin auttoi siinä, että 1. vaihde meni päälle vauhdissakin, mitä se ei ollut aiemmin tehnyt. Varmasti kiinni eri viskositeetista jne, mutta ydin on se, että laatikon käytettävyys nousi öljytyypin vaihdolla.

Ohessa hypoidi-gallup, siihen olisi mukava kun kaikki satkuilijat vastaisivat, saataisiin n suuremmaksi.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20396
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Siellä on muuten polkupyörän ketjutkin öljytty hypoidilla. Jätetty kertomatta, että miten polkeminen sen jälkeen on sujunut?
Citroen C5, OG900t16
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Lisää -> n

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Njaa-a, omissa ketjuissa oli aivan pikkupoikana vaseliinia ja sehän vasta roskaa keräsi. Monissa pyörissä ei näytä (ei kuulu - kitinää!) olevan mitään.

Niin kauan kuin jahdataan teorian kautta oikeaa öljyä, voi empiriaa yrittää nostaa edes kyselyllä. Nyt kaikki hypoidia kokeilleet vastaamaan!

Jälleen kerran. Nämä vaihteistoöljyt ovat olleet kohtuullisen katkeamaton keskustelunaihe niin kauan kuin itse olen foorumilla ollut, eli loppuvuodesta 2003 ->..
Sami kirjoitti:Siellä on muuten polkupyörän ketjutkin öljytty hypoidilla. Jätetty kertomatta, että miten polkeminen sen jälkeen on sujunut?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hiphop kirjoitti:Ostin äskettäin 900i -86 ajettu 200000km, yksi omistaja ollut. Laatikko ei vuoda yhtään öljyä mutta liikkeelle lähdettäessä ykkösen laitto pikkuisen hankalaa, mutta muuten toimii hyvin. Jos tohtisi kokeilla ohkasimalla öljyillä. Aina laitettu mineraali 10w30. Jospa täällä foorumilla tulisi niin selväksi mikä öljy olisi ok että tohtisi vaihtaa ainetta.
minun tulkintani tästä viestiketjusta oli se, että jos on vanha auto ja historia epäselvä, laitetaan tuoretta 10w40 moottoriöljyä. mutta jos autokin on tuore hankinta, niin eikö ensin kannattaisi tarkistaa muut potentiaaliset syyt vaihteen kytkeytymisen takkuamiseen. esim vaihdekepin kumipalkeen alta onko se valkoinen pallukka tiukasti kiinni kolmella ruuvilla, ja onko pallukka hyvin rasvattu, jos ei ole, ruuvien löystäminen, vaseliinia väliin, ja kiristys.

ps. ja onnittelut vähänajetun ysisatasen hankinnasta.

korjaus: vaihteistoöljytulkintani perustui siis tuohon "hypoidipohdintaa" viestiketjuun joka sivuaa samaa aihetta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30099
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

En kyllä ymmärrä mistä ihmeestä tuo hypoidi on pompannut esille ja saanut noin mystisen maineen. Muistaako kukaan tarinaa sen takana?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Lisää -> n

Viesti Kirjoittaja Sami »

petteri75 kirjoitti: Niin kauan kuin jahdataan teorian kautta oikeaa öljyä, voi empiriaa yrittää nostaa edes kyselyllä. Nyt kaikki hypoidia kokeilleet vastaamaan!
:D Joo. Aivan samaa mieltä myöskin. Keskustelussa pieni huumorikaan ei ole pahitteeksi ja tuli hetkeksi mieleen soossin kokeilut, jossa hän oli käsitellyt koiransa RVS -aineella. Ihan hauskoja kevennyksiä väliin, ettei kukaan saisi käsitystä, että ihan vakavissamme naula päässä täällä öljyjä pohditaan.

Mutta asiaan:

Itse kun en teorian kautta pysty aihetta käsittelemään, niin yritän etsiä jonkin yksiselitteisen selityksen kansalaiselle ymmärrettävään muotoon puettuna (pieni haju siitä, että kyseessä on isompi harmaa alue, johon pystyn vain vähän tarttumaan ja toteamaan, että ihan omasta ammattikunnasta on kyse noiden asiantuntijoiden kohdalla.) Syy, miksi lähdin tätä utelemaan on tältä foorumilta hakutoiminnolla löytyvä ketju "ihmeöjy 75W". Sen ketjun lukemisen jälkeen jäi fiilis, että asia ei nyt olekaan ihan loppuun asti ruodittu ja enemmänkin epävarma olo tuli näistä keskusteluista.

Meinaan ei yksistään täällä suomen foorumilla tuota asiaa ole ihmetelty. Yllättävän kauan kestää tuo saabin vastaus minun sähköpostikyselyyn. Tiivistäen kysyin heiltä seuraavia asioita:

-Onko GL-5 lisäaineistus haitallista synkan kitkarenkaille (tai muulle rakenteelle)
-Jos haluaisin omalla riskillä etsiä jonkun korvaavan öljyn, niin mitä minun tulisi huomioida tätä öljyä etsiessäni. Tavoitteena olisi käyttää öljyä, joka ei jähmettyisi talvella.
-Mitä öljyä laatikkoon on tehtaalla laitettu.
-Voiko synteettisiä vaihteistoöljyjä käyttää.
-Onko vetopyörästön suunnittelussa seikkoja, jotka sanelevat käytettävän viskositeetin ja lisäaineistuksen.

Jos näihin saan joskus vastauksen, joka ei heti seuraavana päivänä muutu, niin ehkäpä ainakin itselleni saan selväksi, että millä aineilla yritän tuota puolta milliä ajella. Voihan tätä foorumia tämmöisenkin tiedon etsimiseen käyttää..
Citroen C5, OG900t16
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

-Onko GL-5 lisäaineistus haitallista synkan kitkarenkaille (tai muulle rakenteelle)
Just tuossa joku päivä sitten nimimerkki Toms kertoi, että
on nyt ajellut omalla i speciaalillaan muistaakseni n.260tkm 75 GL5
öljyillä (ja kaikkiin muihinkin Saabeihinsa käyttänyt samaa öljyä)
ilman mitään oireita. Synkrot pelaa jne.
Eli kyllä kai tästä voi jo vetää johtopäätöksen ettei sillä ole ainakaan
tälle Saabin laatikolle mitään haitallista vaikutusta. Ois se jo noilla
kilsoilla täytynyt jotain oireilla.

...Ja jälleen täytyy mainita, että esim Saabin lisävaruste vihko vuodelta
´93 tarjoaa satkuihin vaihteistoöljyksi vain Saabin 75W vaihteisto öljyä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin nyt nuo hypoidit laatikossa.
Vastaa Viestiin